REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korzystając z ulgi na zakup kas, można odliczyć podatek naliczony przy zakupie kasy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność oraz podatnikiem VAT. Od 1 września 2006 r. muszę ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej. Moja kasa będzie niedroga, około 1000 zł brutto. Jak prawidłowo rozliczyć ten zakup w zakresie podatku VAT?
Czy można odliczyć podatek VAT naliczony od należnego (na ogólnych zasadach, tak jak zakup innych towarów i usług) i dodatkowo 50% wartości netto kasy fiskalnej ująć w deklaracji VAT? Czy można wartość netto kasy fiskalnej zaliczyć w koszty uzyskania przychodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym?

RADA
Prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz prawo do ulgi na zakup kas funkcjonują niezależnie od siebie. W konsekwencji jak najbardziej dopuszczalne jest odliczenie podatku naliczonego przy zakupie kasy fiskalnej oraz skorzystanie z ulgi na zakup kas. Wydatek na zakup kasy (w kwocie netto) może również zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE
Prawo do odliczenia przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta dotyczy również zakupów kas fiskalnych. W konsekwencji prawo do odliczenia w przypadku zakupu kas fiskalnych przysługuje w zakresie, w jakim kasy te będą wykorzystywane do ewidencjonowania sprzedaży opodatkowanej podatnika. A zatem w przypadku podatników, u których występuje wyłącznie sprzedaż opodatkowana, odliczony może być cały podatek naliczony przy zakupie kasy.

WAŻNE!
Podatnikom dokonujących tylko i wyłącznie czynności opodatkowanych będzie przysługiwało odliczenie całego podatku naliczonego od zakupu kasy fiskalnej.

Niezależnie od możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie kasy fiskalnej podatnicy rozpoczynający ewidencjonowanie sprzedaży przy wykorzystaniu kas fiskalnych mogą skorzystać z tzw. ulgi na zakup kas. Ulga ta przysługuje w wysokości 50% ceny netto zakupionych kas. Oczywiście, chodzi tutaj o kasy zgłoszone na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Ulga przysługuje do kwoty nie większej jednak niż 2500 zł.

Uprawnienia powyższe funkcjonują niezależnie. Całkowicie dopuszczalne jest odliczenie podatku naliczonego przy zakupie kasy fiskalnej oraz skorzystanie z ulgi na zakup kas.

Wydatek na zakup kasy fiskalnej stanowi również „normalny” koszt uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Kupując kasę fiskalną, podatnik realizuje bowiem obowiązek nałożony na niego przepisami prawa. A więc nie ulega wątpliwości, że jest to wydatek ponoszony w celu osiągnięcia przychodu (por. art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Co więcej, wydatek na zakup kas jest kosztem uzyskania przychodów bez pomniejszania o wartość ulgi na zakup kas (por. przykładowo pismo Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Kielcach z 30 grudnia 2003 r., sygn. OG-005-294/ 2003/KW / /54/03, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/ czy też pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z 15 lipca 2004 r., sygn. US.I/423-16/04, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/).

W konsekwencji do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatek poniesiony na zakup kasy w pełnej wysokości. Czyli wydatek netto powiększony o ewentualny, niepodlegający odliczeniu, podatek naliczony przy zakupie kasy.

Przykład
Podatnik, u którego występuje wyłącznie sprzedaż opodatkowana, kupił kasę fiskalną za kwotę 800 zł netto (976 zł brutto). W tej sytuacji podatnik może pomniejszyć podatek należny o 176 zł podatku naliczonego przy zakupie kasy fiskalnej (poz. 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K), skorzystać z ulgi na zakup kasy w wysokości 400 zł (poz. 51 lub 54 deklaracji VAT-7/VAT-7K) oraz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę netto wydatku na zakup kasy (800 zł).

• art. 86 ust. 1 oraz art. 113 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uniknąć obowiązkowego KSeF? Jest kilka sposobów. Np. wystarczy zarejestrować się jako podatnik zagraniczny działający w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

REKLAMA

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA