REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korzystając z ulgi na zakup kas, można odliczyć podatek naliczony przy zakupie kasy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność oraz podatnikiem VAT. Od 1 września 2006 r. muszę ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej. Moja kasa będzie niedroga, około 1000 zł brutto. Jak prawidłowo rozliczyć ten zakup w zakresie podatku VAT?
Czy można odliczyć podatek VAT naliczony od należnego (na ogólnych zasadach, tak jak zakup innych towarów i usług) i dodatkowo 50% wartości netto kasy fiskalnej ująć w deklaracji VAT? Czy można wartość netto kasy fiskalnej zaliczyć w koszty uzyskania przychodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym?

RADA
Prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz prawo do ulgi na zakup kas funkcjonują niezależnie od siebie. W konsekwencji jak najbardziej dopuszczalne jest odliczenie podatku naliczonego przy zakupie kasy fiskalnej oraz skorzystanie z ulgi na zakup kas. Wydatek na zakup kasy (w kwocie netto) może również zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE
Prawo do odliczenia przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta dotyczy również zakupów kas fiskalnych. W konsekwencji prawo do odliczenia w przypadku zakupu kas fiskalnych przysługuje w zakresie, w jakim kasy te będą wykorzystywane do ewidencjonowania sprzedaży opodatkowanej podatnika. A zatem w przypadku podatników, u których występuje wyłącznie sprzedaż opodatkowana, odliczony może być cały podatek naliczony przy zakupie kasy.

WAŻNE!
Podatnikom dokonujących tylko i wyłącznie czynności opodatkowanych będzie przysługiwało odliczenie całego podatku naliczonego od zakupu kasy fiskalnej.

Niezależnie od możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie kasy fiskalnej podatnicy rozpoczynający ewidencjonowanie sprzedaży przy wykorzystaniu kas fiskalnych mogą skorzystać z tzw. ulgi na zakup kas. Ulga ta przysługuje w wysokości 50% ceny netto zakupionych kas. Oczywiście, chodzi tutaj o kasy zgłoszone na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Ulga przysługuje do kwoty nie większej jednak niż 2500 zł.

Uprawnienia powyższe funkcjonują niezależnie. Całkowicie dopuszczalne jest odliczenie podatku naliczonego przy zakupie kasy fiskalnej oraz skorzystanie z ulgi na zakup kas.

Wydatek na zakup kasy fiskalnej stanowi również „normalny” koszt uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Kupując kasę fiskalną, podatnik realizuje bowiem obowiązek nałożony na niego przepisami prawa. A więc nie ulega wątpliwości, że jest to wydatek ponoszony w celu osiągnięcia przychodu (por. art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Co więcej, wydatek na zakup kas jest kosztem uzyskania przychodów bez pomniejszania o wartość ulgi na zakup kas (por. przykładowo pismo Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Kielcach z 30 grudnia 2003 r., sygn. OG-005-294/ 2003/KW / /54/03, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/ czy też pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z 15 lipca 2004 r., sygn. US.I/423-16/04, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/).

W konsekwencji do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatek poniesiony na zakup kasy w pełnej wysokości. Czyli wydatek netto powiększony o ewentualny, niepodlegający odliczeniu, podatek naliczony przy zakupie kasy.

Przykład
Podatnik, u którego występuje wyłącznie sprzedaż opodatkowana, kupił kasę fiskalną za kwotę 800 zł netto (976 zł brutto). W tej sytuacji podatnik może pomniejszyć podatek należny o 176 zł podatku naliczonego przy zakupie kasy fiskalnej (poz. 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K), skorzystać z ulgi na zakup kasy w wysokości 400 zł (poz. 51 lub 54 deklaracji VAT-7/VAT-7K) oraz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę netto wydatku na zakup kasy (800 zł).

• art. 86 ust. 1 oraz art. 113 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

E-fakturowanie coraz bliżej – dlaczego przedsiębiorstwa powinny postawić na nowoczesne rozwiązania EDI?

W przyszłym roku polskie przedsiębiorstwa czeka jedna z największych zmian w systemie rozliczeń – obowiązkowe e-fakturowanie. Pomimo przesunięcia terminu z lipca 2024 roku na 2026 rok warto już teraz ruszyć z przygotowaniami do nowych regulacji i rozpocząć wdrażanie odpowiednich narzędzi.

REKLAMA