REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy korzystając z ulgi na zakup kas, można odliczyć podatek naliczony przy zakupie kasy

REKLAMA

Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność oraz podatnikiem VAT. Od 1 września 2006 r. muszę ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej. Moja kasa będzie niedroga, około 1000 zł brutto. Jak prawidłowo rozliczyć ten zakup w zakresie podatku VAT?
Czy można odliczyć podatek VAT naliczony od należnego (na ogólnych zasadach, tak jak zakup innych towarów i usług) i dodatkowo 50% wartości netto kasy fiskalnej ująć w deklaracji VAT? Czy można wartość netto kasy fiskalnej zaliczyć w koszty uzyskania przychodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym?

RADA
Prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz prawo do ulgi na zakup kas funkcjonują niezależnie od siebie. W konsekwencji jak najbardziej dopuszczalne jest odliczenie podatku naliczonego przy zakupie kasy fiskalnej oraz skorzystanie z ulgi na zakup kas. Wydatek na zakup kasy (w kwocie netto) może również zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE
Prawo do odliczenia przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta dotyczy również zakupów kas fiskalnych. W konsekwencji prawo do odliczenia w przypadku zakupu kas fiskalnych przysługuje w zakresie, w jakim kasy te będą wykorzystywane do ewidencjonowania sprzedaży opodatkowanej podatnika. A zatem w przypadku podatników, u których występuje wyłącznie sprzedaż opodatkowana, odliczony może być cały podatek naliczony przy zakupie kasy.

WAŻNE!
Podatnikom dokonujących tylko i wyłącznie czynności opodatkowanych będzie przysługiwało odliczenie całego podatku naliczonego od zakupu kasy fiskalnej.

Niezależnie od możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie kasy fiskalnej podatnicy rozpoczynający ewidencjonowanie sprzedaży przy wykorzystaniu kas fiskalnych mogą skorzystać z tzw. ulgi na zakup kas. Ulga ta przysługuje w wysokości 50% ceny netto zakupionych kas. Oczywiście, chodzi tutaj o kasy zgłoszone na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Ulga przysługuje do kwoty nie większej jednak niż 2500 zł.

Uprawnienia powyższe funkcjonują niezależnie. Całkowicie dopuszczalne jest odliczenie podatku naliczonego przy zakupie kasy fiskalnej oraz skorzystanie z ulgi na zakup kas.

Wydatek na zakup kasy fiskalnej stanowi również „normalny” koszt uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Kupując kasę fiskalną, podatnik realizuje bowiem obowiązek nałożony na niego przepisami prawa. A więc nie ulega wątpliwości, że jest to wydatek ponoszony w celu osiągnięcia przychodu (por. art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Co więcej, wydatek na zakup kas jest kosztem uzyskania przychodów bez pomniejszania o wartość ulgi na zakup kas (por. przykładowo pismo Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Kielcach z 30 grudnia 2003 r., sygn. OG-005-294/ 2003/KW / /54/03, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/ czy też pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z 15 lipca 2004 r., sygn. US.I/423-16/04, publ. http://sip.mf.gov.pl/sip/).

W konsekwencji do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatek poniesiony na zakup kasy w pełnej wysokości. Czyli wydatek netto powiększony o ewentualny, niepodlegający odliczeniu, podatek naliczony przy zakupie kasy.

Przykład
Podatnik, u którego występuje wyłącznie sprzedaż opodatkowana, kupił kasę fiskalną za kwotę 800 zł netto (976 zł brutto). W tej sytuacji podatnik może pomniejszyć podatek należny o 176 zł podatku naliczonego przy zakupie kasy fiskalnej (poz. 46 i 47 deklaracji VAT-7/VAT-7K), skorzystać z ulgi na zakup kasy w wysokości 400 zł (poz. 51 lub 54 deklaracji VAT-7/VAT-7K) oraz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę netto wydatku na zakup kasy (800 zł).

• art. 86 ust. 1 oraz art. 113 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA