REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować wydatki na budowę środka trwałego przeznaczonego do sprzedaży

REKLAMA

Spółka rozpoczyna inwestycję - budowę biurowca. Inwestycja ta w końcowej fazie zostanie podzielona - część do sprzedaży, a część będzie przekwalifikowana na środek trwały firmy. Na jakich kontach ująć wydatki poniesione na inwestycję w budowie?
Jak powinna wyglądać ewidencja po zakończeniu budowy?

RADA
W trakcie realizacji nowej inwestycji wszystkie koszty dotyczące budowy należy odnosić na konto „Środki trwałe w budowie”. W momencie zakończenia budowy wyodrębnioną powierzchniowo część budynku przeznaczoną do sprzedaży należy odnieść na konto „Inwestycje w nieruchomości” lub na konto „Towary”. Część przeznaczoną na potrzeby działalności gospodarczej zalicza się do środków trwałych.

UZASADNIENIE
Przez środki trwałe w budowie rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia.
Część budynku, która będzie wykorzystywana przez jednostkę na potrzeby prowadzonej działalności stanowić będzie środek trwały. Kwalifikacja pozostałej części zależy od zamiarów spółki. Jeśli budynek został wytworzony z zamiarem osiągania korzyści ekonomicznych, np. z przyrostu jego wartości, z czynszów za wynajem – będzie to inwestycja w nieruchomość. Jeśli natomiast spółka zbudowała budynek z zamiarem sprzedaży go w niedalekiej przyszłości lub sprzedaż ta następuje w ramach zwykłej działalności przedsiębiorstwa – budynek ten należy sklasyfikować jako towar.
Ustalając wartość początkową wytworzonego obiektu należy wziąć pod uwagę:
• koszty bezpośrednio związane z budową i przystosowaniem obiektu do używania; są to koszty: przygotowania miejsca przyszłego używania składnika aktywów, dostawy, załadunku i rozładunku bezpośrednio związanych z budową, wartość robót związanych bezpośrednio z budową, wartość budynków i budowli w trakcie budowy, wartość maszyn i urządzeń w trakcie montażu,
• koszty pośrednie budowy składnika aktywów, dotyczące więcej niż jednego obiektu realizowanego w ramach jednej budowy; będę to takie koszty, jak: koszty dokumentacji projektowej, badań geologicznych i geodezyjnych, ubezpieczenia majątkowego związanego z budową, założenia stref ochronnych i zieleni, nadzoru autorskiego, generalnego wykonawcy i inwestorskiego,
• koszty zaciągniętych zobowiązań związanych z budową i przystosowaniem rzeczowego składnika aktywów do używania,
• niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy od zakupionych przedmiotów i robót związanych z prowadzoną budową.

Zaliczenie do środków trwałych
Jedną z podstawowych przesłanek zaliczenia efektów budowy do środków trwałych jednostki jest – poza kompletnością, zdatnością do użytku i przewidywanym okresem ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok – przeznaczenie ich na potrzeby jednostki.
Po przyjęciu środka trwałego należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych w drodze systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zaliczenie do inwestycji w nieruchomości
Definicja zawarta w ustawie o rachunkowości określa inwestycje jako aktywa nabyte w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych. Korzyści te wynikają z przyrostu ich wartości, uzyskania z nich przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej.
Do inwestycji zaliczamy w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz zostały nabyte w celu osiągnięcia korzyści. Oznacza to, że do inwestycji nie zaliczamy aktywów wykorzystywanych na potrzeby działalności jednostki.
W przypadku wytworzenia w procesie budowy aktywów stanowiących inwestycje w nieruchomości ich wprowadzenie do ewidencji bilansowej powinno się odbywać według kosztu wytworzenia ustalonego zgodnie z przepisami art. 28 ust. 3, 4 i 8 ustawy o rachunkowości i odniesione na stronę Wn konta „Inwestycje w nieruchomości”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


UWAGA!
Odpisy amortyzacyjne od nieruchomości zaliczonych do inwestycji ustala się według zasad określonych dla środków trwałych.
Wartość amortyzacji odnoszona jest w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Zaliczenie do towarów
Nie zalicza się do inwestycji nieruchomości, które są przeznaczone na sprzedaż w ramach zwykłej działalności przedsiębiorstwa lub są budowane albo dostosowywane z przeznaczeniem na sprzedaż w niedalekiej przyszłości. Jeżeli jednostka prowadzi działalność polegającą na obrocie nieruchomościami (nabyciu, wytworzeniu, sprzedaży) nieruchomości te są zaliczane do towarów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Inwestycje według MSR
MSR
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości wskazują na możliwość podzielenia wartości aktywów pomiędzy inwestycje i środki trwałe.
Nieruchomość inwestycyjna to nieruchomość, którą właściciel traktuje jako źródło przychodów z czynszów lub utrzymuje w posiadaniu ze względu na przyrost ich wartości, albo obie te korzyści, przy czym nieruchomość taka nie jest:
• wykorzystywana przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych,
• przeznaczona na sprzedaż w ramach zwykłej działalności jednostki.
Niektóre nieruchomości w części służą pozyskiwaniu przychodów z czynszów lub są utrzymywane ze względu na wzrost ich wartości, w pozostałej części są wykorzystywane przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych. Do celów księgowych należy potraktować te części rozdzielnie, jeżeli można je oddzielnie sprzedać. Jeżeli części te nie mogłyby być oddzielnie sprzedane, nieruchomość można w całości traktować jako nieruchomość inwestycyjną, pod warunkiem że jedynie nieznaczna część jest wykorzystywana na potrzeby własne jednostki, np. w produkcji.
Zgodnie z MSR nr 40 część ustalona proporcjonalnie do powierzchni przeznaczonej do sprzedaży powinna być w momencie zakończenia budowy inwestycji zaliczona w księgach rachunkowych do inwestycji w nieruchomości. O takim rozwiązaniu nie wspomina ustawodawca w ustawie o rachunkowości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  art. 3 ust. 1 pkt 15, pkt 17, pkt 32b, art. 28 ust. 1 pkt 1a, pkt 2, ust. 3, ust. 4 i ust. 8, art. 31 ust. 3, ust. 4, art. 32 ust. 1–5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Justyna Grywińska
księgowa z licencją MF
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA