REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować wydatki na budowę środka trwałego przeznaczonego do sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka rozpoczyna inwestycję - budowę biurowca. Inwestycja ta w końcowej fazie zostanie podzielona - część do sprzedaży, a część będzie przekwalifikowana na środek trwały firmy. Na jakich kontach ująć wydatki poniesione na inwestycję w budowie?
Jak powinna wyglądać ewidencja po zakończeniu budowy?

RADA
W trakcie realizacji nowej inwestycji wszystkie koszty dotyczące budowy należy odnosić na konto „Środki trwałe w budowie”. W momencie zakończenia budowy wyodrębnioną powierzchniowo część budynku przeznaczoną do sprzedaży należy odnieść na konto „Inwestycje w nieruchomości” lub na konto „Towary”. Część przeznaczoną na potrzeby działalności gospodarczej zalicza się do środków trwałych.

UZASADNIENIE
Przez środki trwałe w budowie rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia.
Część budynku, która będzie wykorzystywana przez jednostkę na potrzeby prowadzonej działalności stanowić będzie środek trwały. Kwalifikacja pozostałej części zależy od zamiarów spółki. Jeśli budynek został wytworzony z zamiarem osiągania korzyści ekonomicznych, np. z przyrostu jego wartości, z czynszów za wynajem – będzie to inwestycja w nieruchomość. Jeśli natomiast spółka zbudowała budynek z zamiarem sprzedaży go w niedalekiej przyszłości lub sprzedaż ta następuje w ramach zwykłej działalności przedsiębiorstwa – budynek ten należy sklasyfikować jako towar.
Ustalając wartość początkową wytworzonego obiektu należy wziąć pod uwagę:
• koszty bezpośrednio związane z budową i przystosowaniem obiektu do używania; są to koszty: przygotowania miejsca przyszłego używania składnika aktywów, dostawy, załadunku i rozładunku bezpośrednio związanych z budową, wartość robót związanych bezpośrednio z budową, wartość budynków i budowli w trakcie budowy, wartość maszyn i urządzeń w trakcie montażu,
• koszty pośrednie budowy składnika aktywów, dotyczące więcej niż jednego obiektu realizowanego w ramach jednej budowy; będę to takie koszty, jak: koszty dokumentacji projektowej, badań geologicznych i geodezyjnych, ubezpieczenia majątkowego związanego z budową, założenia stref ochronnych i zieleni, nadzoru autorskiego, generalnego wykonawcy i inwestorskiego,
• koszty zaciągniętych zobowiązań związanych z budową i przystosowaniem rzeczowego składnika aktywów do używania,
• niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy od zakupionych przedmiotów i robót związanych z prowadzoną budową.

Zaliczenie do środków trwałych
Jedną z podstawowych przesłanek zaliczenia efektów budowy do środków trwałych jednostki jest – poza kompletnością, zdatnością do użytku i przewidywanym okresem ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok – przeznaczenie ich na potrzeby jednostki.
Po przyjęciu środka trwałego należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych w drodze systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zaliczenie do inwestycji w nieruchomości
Definicja zawarta w ustawie o rachunkowości określa inwestycje jako aktywa nabyte w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych. Korzyści te wynikają z przyrostu ich wartości, uzyskania z nich przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej.
Do inwestycji zaliczamy w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz zostały nabyte w celu osiągnięcia korzyści. Oznacza to, że do inwestycji nie zaliczamy aktywów wykorzystywanych na potrzeby działalności jednostki.
W przypadku wytworzenia w procesie budowy aktywów stanowiących inwestycje w nieruchomości ich wprowadzenie do ewidencji bilansowej powinno się odbywać według kosztu wytworzenia ustalonego zgodnie z przepisami art. 28 ust. 3, 4 i 8 ustawy o rachunkowości i odniesione na stronę Wn konta „Inwestycje w nieruchomości”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


UWAGA!
Odpisy amortyzacyjne od nieruchomości zaliczonych do inwestycji ustala się według zasad określonych dla środków trwałych.
Wartość amortyzacji odnoszona jest w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Zaliczenie do towarów
Nie zalicza się do inwestycji nieruchomości, które są przeznaczone na sprzedaż w ramach zwykłej działalności przedsiębiorstwa lub są budowane albo dostosowywane z przeznaczeniem na sprzedaż w niedalekiej przyszłości. Jeżeli jednostka prowadzi działalność polegającą na obrocie nieruchomościami (nabyciu, wytworzeniu, sprzedaży) nieruchomości te są zaliczane do towarów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Inwestycje według MSR
MSR
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości wskazują na możliwość podzielenia wartości aktywów pomiędzy inwestycje i środki trwałe.
Nieruchomość inwestycyjna to nieruchomość, którą właściciel traktuje jako źródło przychodów z czynszów lub utrzymuje w posiadaniu ze względu na przyrost ich wartości, albo obie te korzyści, przy czym nieruchomość taka nie jest:
• wykorzystywana przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych,
• przeznaczona na sprzedaż w ramach zwykłej działalności jednostki.
Niektóre nieruchomości w części służą pozyskiwaniu przychodów z czynszów lub są utrzymywane ze względu na wzrost ich wartości, w pozostałej części są wykorzystywane przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych. Do celów księgowych należy potraktować te części rozdzielnie, jeżeli można je oddzielnie sprzedać. Jeżeli części te nie mogłyby być oddzielnie sprzedane, nieruchomość można w całości traktować jako nieruchomość inwestycyjną, pod warunkiem że jedynie nieznaczna część jest wykorzystywana na potrzeby własne jednostki, np. w produkcji.
Zgodnie z MSR nr 40 część ustalona proporcjonalnie do powierzchni przeznaczonej do sprzedaży powinna być w momencie zakończenia budowy inwestycji zaliczona w księgach rachunkowych do inwestycji w nieruchomości. O takim rozwiązaniu nie wspomina ustawodawca w ustawie o rachunkowości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  art. 3 ust. 1 pkt 15, pkt 17, pkt 32b, art. 28 ust. 1 pkt 1a, pkt 2, ust. 3, ust. 4 i ust. 8, art. 31 ust. 3, ust. 4, art. 32 ust. 1–5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Justyna Grywińska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA