REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować wydatki na budowę środka trwałego przeznaczonego do sprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka rozpoczyna inwestycję - budowę biurowca. Inwestycja ta w końcowej fazie zostanie podzielona - część do sprzedaży, a część będzie przekwalifikowana na środek trwały firmy. Na jakich kontach ująć wydatki poniesione na inwestycję w budowie?
Jak powinna wyglądać ewidencja po zakończeniu budowy?

RADA
W trakcie realizacji nowej inwestycji wszystkie koszty dotyczące budowy należy odnosić na konto „Środki trwałe w budowie”. W momencie zakończenia budowy wyodrębnioną powierzchniowo część budynku przeznaczoną do sprzedaży należy odnieść na konto „Inwestycje w nieruchomości” lub na konto „Towary”. Część przeznaczoną na potrzeby działalności gospodarczej zalicza się do środków trwałych.

UZASADNIENIE
Przez środki trwałe w budowie rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia.
Część budynku, która będzie wykorzystywana przez jednostkę na potrzeby prowadzonej działalności stanowić będzie środek trwały. Kwalifikacja pozostałej części zależy od zamiarów spółki. Jeśli budynek został wytworzony z zamiarem osiągania korzyści ekonomicznych, np. z przyrostu jego wartości, z czynszów za wynajem – będzie to inwestycja w nieruchomość. Jeśli natomiast spółka zbudowała budynek z zamiarem sprzedaży go w niedalekiej przyszłości lub sprzedaż ta następuje w ramach zwykłej działalności przedsiębiorstwa – budynek ten należy sklasyfikować jako towar.
Ustalając wartość początkową wytworzonego obiektu należy wziąć pod uwagę:
• koszty bezpośrednio związane z budową i przystosowaniem obiektu do używania; są to koszty: przygotowania miejsca przyszłego używania składnika aktywów, dostawy, załadunku i rozładunku bezpośrednio związanych z budową, wartość robót związanych bezpośrednio z budową, wartość budynków i budowli w trakcie budowy, wartość maszyn i urządzeń w trakcie montażu,
• koszty pośrednie budowy składnika aktywów, dotyczące więcej niż jednego obiektu realizowanego w ramach jednej budowy; będę to takie koszty, jak: koszty dokumentacji projektowej, badań geologicznych i geodezyjnych, ubezpieczenia majątkowego związanego z budową, założenia stref ochronnych i zieleni, nadzoru autorskiego, generalnego wykonawcy i inwestorskiego,
• koszty zaciągniętych zobowiązań związanych z budową i przystosowaniem rzeczowego składnika aktywów do używania,
• niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy od zakupionych przedmiotów i robót związanych z prowadzoną budową.

Zaliczenie do środków trwałych
Jedną z podstawowych przesłanek zaliczenia efektów budowy do środków trwałych jednostki jest – poza kompletnością, zdatnością do użytku i przewidywanym okresem ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok – przeznaczenie ich na potrzeby jednostki.
Po przyjęciu środka trwałego należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych w drodze systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zaliczenie do inwestycji w nieruchomości
Definicja zawarta w ustawie o rachunkowości określa inwestycje jako aktywa nabyte w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych. Korzyści te wynikają z przyrostu ich wartości, uzyskania z nich przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej.
Do inwestycji zaliczamy w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz zostały nabyte w celu osiągnięcia korzyści. Oznacza to, że do inwestycji nie zaliczamy aktywów wykorzystywanych na potrzeby działalności jednostki.
W przypadku wytworzenia w procesie budowy aktywów stanowiących inwestycje w nieruchomości ich wprowadzenie do ewidencji bilansowej powinno się odbywać według kosztu wytworzenia ustalonego zgodnie z przepisami art. 28 ust. 3, 4 i 8 ustawy o rachunkowości i odniesione na stronę Wn konta „Inwestycje w nieruchomości”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


UWAGA!
Odpisy amortyzacyjne od nieruchomości zaliczonych do inwestycji ustala się według zasad określonych dla środków trwałych.
Wartość amortyzacji odnoszona jest w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Zaliczenie do towarów
Nie zalicza się do inwestycji nieruchomości, które są przeznaczone na sprzedaż w ramach zwykłej działalności przedsiębiorstwa lub są budowane albo dostosowywane z przeznaczeniem na sprzedaż w niedalekiej przyszłości. Jeżeli jednostka prowadzi działalność polegającą na obrocie nieruchomościami (nabyciu, wytworzeniu, sprzedaży) nieruchomości te są zaliczane do towarów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Inwestycje według MSR
MSR
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości wskazują na możliwość podzielenia wartości aktywów pomiędzy inwestycje i środki trwałe.
Nieruchomość inwestycyjna to nieruchomość, którą właściciel traktuje jako źródło przychodów z czynszów lub utrzymuje w posiadaniu ze względu na przyrost ich wartości, albo obie te korzyści, przy czym nieruchomość taka nie jest:
• wykorzystywana przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych,
• przeznaczona na sprzedaż w ramach zwykłej działalności jednostki.
Niektóre nieruchomości w części służą pozyskiwaniu przychodów z czynszów lub są utrzymywane ze względu na wzrost ich wartości, w pozostałej części są wykorzystywane przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych. Do celów księgowych należy potraktować te części rozdzielnie, jeżeli można je oddzielnie sprzedać. Jeżeli części te nie mogłyby być oddzielnie sprzedane, nieruchomość można w całości traktować jako nieruchomość inwestycyjną, pod warunkiem że jedynie nieznaczna część jest wykorzystywana na potrzeby własne jednostki, np. w produkcji.
Zgodnie z MSR nr 40 część ustalona proporcjonalnie do powierzchni przeznaczonej do sprzedaży powinna być w momencie zakończenia budowy inwestycji zaliczona w księgach rachunkowych do inwestycji w nieruchomości. O takim rozwiązaniu nie wspomina ustawodawca w ustawie o rachunkowości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  art. 3 ust. 1 pkt 15, pkt 17, pkt 32b, art. 28 ust. 1 pkt 1a, pkt 2, ust. 3, ust. 4 i ust. 8, art. 31 ust. 3, ust. 4, art. 32 ust. 1–5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Justyna Grywińska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA