REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować wydatki na budowę środka trwałego przeznaczonego do sprzedaży

REKLAMA

Spółka rozpoczyna inwestycję - budowę biurowca. Inwestycja ta w końcowej fazie zostanie podzielona - część do sprzedaży, a część będzie przekwalifikowana na środek trwały firmy. Na jakich kontach ująć wydatki poniesione na inwestycję w budowie?
Jak powinna wyglądać ewidencja po zakończeniu budowy?

RADA
W trakcie realizacji nowej inwestycji wszystkie koszty dotyczące budowy należy odnosić na konto „Środki trwałe w budowie”. W momencie zakończenia budowy wyodrębnioną powierzchniowo część budynku przeznaczoną do sprzedaży należy odnieść na konto „Inwestycje w nieruchomości” lub na konto „Towary”. Część przeznaczoną na potrzeby działalności gospodarczej zalicza się do środków trwałych.

UZASADNIENIE
Przez środki trwałe w budowie rozumie się zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia.
Część budynku, która będzie wykorzystywana przez jednostkę na potrzeby prowadzonej działalności stanowić będzie środek trwały. Kwalifikacja pozostałej części zależy od zamiarów spółki. Jeśli budynek został wytworzony z zamiarem osiągania korzyści ekonomicznych, np. z przyrostu jego wartości, z czynszów za wynajem – będzie to inwestycja w nieruchomość. Jeśli natomiast spółka zbudowała budynek z zamiarem sprzedaży go w niedalekiej przyszłości lub sprzedaż ta następuje w ramach zwykłej działalności przedsiębiorstwa – budynek ten należy sklasyfikować jako towar.
Ustalając wartość początkową wytworzonego obiektu należy wziąć pod uwagę:
• koszty bezpośrednio związane z budową i przystosowaniem obiektu do używania; są to koszty: przygotowania miejsca przyszłego używania składnika aktywów, dostawy, załadunku i rozładunku bezpośrednio związanych z budową, wartość robót związanych bezpośrednio z budową, wartość budynków i budowli w trakcie budowy, wartość maszyn i urządzeń w trakcie montażu,
• koszty pośrednie budowy składnika aktywów, dotyczące więcej niż jednego obiektu realizowanego w ramach jednej budowy; będę to takie koszty, jak: koszty dokumentacji projektowej, badań geologicznych i geodezyjnych, ubezpieczenia majątkowego związanego z budową, założenia stref ochronnych i zieleni, nadzoru autorskiego, generalnego wykonawcy i inwestorskiego,
• koszty zaciągniętych zobowiązań związanych z budową i przystosowaniem rzeczowego składnika aktywów do używania,
• niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy od zakupionych przedmiotów i robót związanych z prowadzoną budową.

Zaliczenie do środków trwałych
Jedną z podstawowych przesłanek zaliczenia efektów budowy do środków trwałych jednostki jest – poza kompletnością, zdatnością do użytku i przewidywanym okresem ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok – przeznaczenie ich na potrzeby jednostki.
Po przyjęciu środka trwałego należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych w drodze systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zaliczenie do inwestycji w nieruchomości
Definicja zawarta w ustawie o rachunkowości określa inwestycje jako aktywa nabyte w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych. Korzyści te wynikają z przyrostu ich wartości, uzyskania z nich przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej.
Do inwestycji zaliczamy w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz zostały nabyte w celu osiągnięcia korzyści. Oznacza to, że do inwestycji nie zaliczamy aktywów wykorzystywanych na potrzeby działalności jednostki.
W przypadku wytworzenia w procesie budowy aktywów stanowiących inwestycje w nieruchomości ich wprowadzenie do ewidencji bilansowej powinno się odbywać według kosztu wytworzenia ustalonego zgodnie z przepisami art. 28 ust. 3, 4 i 8 ustawy o rachunkowości i odniesione na stronę Wn konta „Inwestycje w nieruchomości”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


UWAGA!
Odpisy amortyzacyjne od nieruchomości zaliczonych do inwestycji ustala się według zasad określonych dla środków trwałych.
Wartość amortyzacji odnoszona jest w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Zaliczenie do towarów
Nie zalicza się do inwestycji nieruchomości, które są przeznaczone na sprzedaż w ramach zwykłej działalności przedsiębiorstwa lub są budowane albo dostosowywane z przeznaczeniem na sprzedaż w niedalekiej przyszłości. Jeżeli jednostka prowadzi działalność polegającą na obrocie nieruchomościami (nabyciu, wytworzeniu, sprzedaży) nieruchomości te są zaliczane do towarów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Inwestycje według MSR
MSR
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości wskazują na możliwość podzielenia wartości aktywów pomiędzy inwestycje i środki trwałe.
Nieruchomość inwestycyjna to nieruchomość, którą właściciel traktuje jako źródło przychodów z czynszów lub utrzymuje w posiadaniu ze względu na przyrost ich wartości, albo obie te korzyści, przy czym nieruchomość taka nie jest:
• wykorzystywana przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych,
• przeznaczona na sprzedaż w ramach zwykłej działalności jednostki.
Niektóre nieruchomości w części służą pozyskiwaniu przychodów z czynszów lub są utrzymywane ze względu na wzrost ich wartości, w pozostałej części są wykorzystywane przy produkcji, dostawach towarów, świadczeniu usług lub czynnościach administracyjnych. Do celów księgowych należy potraktować te części rozdzielnie, jeżeli można je oddzielnie sprzedać. Jeżeli części te nie mogłyby być oddzielnie sprzedane, nieruchomość można w całości traktować jako nieruchomość inwestycyjną, pod warunkiem że jedynie nieznaczna część jest wykorzystywana na potrzeby własne jednostki, np. w produkcji.
Zgodnie z MSR nr 40 część ustalona proporcjonalnie do powierzchni przeznaczonej do sprzedaży powinna być w momencie zakończenia budowy inwestycji zaliczona w księgach rachunkowych do inwestycji w nieruchomości. O takim rozwiązaniu nie wspomina ustawodawca w ustawie o rachunkowości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  art. 3 ust. 1 pkt 15, pkt 17, pkt 32b, art. 28 ust. 1 pkt 1a, pkt 2, ust. 3, ust. 4 i ust. 8, art. 31 ust. 3, ust. 4, art. 32 ust. 1–5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

Justyna Grywińska
księgowa z licencją MF
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

REKLAMA

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

REKLAMA

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

REKLAMA