REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kapitał własny jest ujemny

REKLAMA

Na koniec II kwartału 2006 r. kapitał własny w naszej spółce wykazał wartość ujemną. Co to oznacza dla spółki? Jak i gdzie należy wykazać ujemny kapitał własny?

RADA
Przedsiębiorstwo wykazuje ujemny kapitał wtedy, gdy poniesiona strata przewyższa wartość kapitału własnego. Ujemny kapitał własny oznacza zagrożenie dla kontynuacji działalności spółki. Wartość kapitału własnego ujawnia się w bilansie po stronie pasywów.

UZASADNIENIE
Kapitał własny stanowi podstawowe źródło finansowania przedsiębiorstwa. Bez kapitału własnego firma nie może funkcjonować. Jak sama nazwa wskazuje, kapitał własny należy do właścicieli, którzy w zamian za wniesione środki oczekują przyrostu ich wartości. Dodatni wynik finansowy powoduje przyrost kapitału własnego. Ujemny wynik finansowy z kolei zmniejsza jego wartość.

Celem sprawozdania finansowego jest przekazanie jego użytkownikom, w tym również właścicielom, którzy na co dzień nie mają wglądu w księgi rachunkowe, rzetelnego i wiarygodnego obrazu sytuacji majątkowej i finansowej przedsiębiorstwa. Dla właścicieli zaś najważniejszą informacją jest wynik finansowy, ponieważ odzwierciedla on kształtowanie wartości ich inwestycji.

Dlatego w ślad za MSR nr 1 – „Prezentacja sprawozdań finansowych” ustawa o rachunkowości wymaga wykazania elementów kapitału własnego w bilansie. Niektóre jednostki ustawa zobowiązuje również do szczegółowego przedstawiania informacji o zmianach zachodzących w tym kapitale w ciągu roku obrotowego w oddzielnym sprawozdaniu, tj. w zestawieniu zmian w kapitale własnym.

MSR nr 1 formułuje minimalny zakres informacji, które powinny być ujawnione w sprawozdaniu finansowym. Ustawa o rachunkowości w załączniku nr 1 określa nie tylko zakres, ale i formę prezentacji tych informacji.

Jeżeli spółka w kolejnych latach ponosi stratę, to uszczupla ona wartość kapitału własnego. W przypadku gdy poniesione straty przekraczają wartość kapitału własnego, występuje ujemny kapitał własny.

Kapitał własny jest kapitałem powierzonym spółce przez właścicieli i pełni istotne funkcje w przedsiębiorstwie. Jest nie tylko gwarantem spłaty zobowiązań wobec wierzycieli i zabezpieczeniem ryzyka związanego z działalnością spółki, ale stanowi też podstawę oceny jej wiarygodności.

Ujemny kapitał własny znacznie zmniejsza szansę na pozyskanie finansowania, tak samo zresztą jak niski kapitał podstawowy. Stanowi to poważne zagrożenie dla kontynuacji działalności przedsiębiorstwa. Dlatego już w okresie „ubywania” wartości kapitału kierownictwo spółki powinno wprowadzić środki zaradcze. Najczęściej stosowanym (a w zasadzie jedynym możliwym) rozwiązaniem jest podwyższenie kapitału podstawowego, tj. uzyskanie dodatkowego dofinansowania od właścicieli. Wymaga to oczywiście przedstawienia wiarygodnych prognoz realizacji działań przynoszących zysk.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Natomiast w przypadku braku zainteresowania dalszym funkcjonowaniem spółki udziałowcy powinni złożyć wniosek o jej upadłość.

Przykład
Spółka w ostatnich latach poniosła znaczne straty w prowadzonej działalności.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kapitał własny na koniec II kwartału 2006 r. kształtuje się następująco:
A. Kapitał własny (140 000)
I. Kapitał podstawowy 100 000
II. Należne wpłaty na kapitał podstawowy 0
III. Udziały własne 0
IV. Kapitał zapasowy 25 000
V. Kapitał z aktualizacji wyceny 0
VI. Pozostałe kapitały rezerwowe
VII. Zysk (strata) z lat ubiegłych (175 000)
VIII. Zysk (strata) netto (90 000)
Ujemny kapitał własny na przestrzeni ubiegłych lat jest coraz większy i nie daje możliwości samodzielnego sfinansowania działalności.
W księgach rachunkowych wartości te pojawiają się na następujących kontach:
„Kapitał podstawowy” – 100 000 zł (saldo kredytowe),
„Kapitał zapasowy” – 25 000 zł (saldo kredytowe),
„Rozliczenie wyniku finansowego” – 175 000 zł (saldo debetowe),
„Wynik finansowy” – 90 000 zł (saldo debetowe).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


UWAGA!
Saldo konta „Wynik finansowy” na koniec roku obrotowego powinno być przeniesione na konto „Rozliczenie wyniku finansowego”.

•  § 8, § 96–101 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 1 – „Prezentacja sprawozdań finansowych”

Gyöngyvér Takáts
ekspert ds. rachunkowości, pracownik redakcji
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA