REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż samochodu ciężarowego do innego kraju UE

REKLAMA

W jaki sposób rozliczyć sprzedaż samochodu ciężarowego firmie w innym kraju Unii Europejskiej? Jaką zastosować stawkę na fakturze? W jakiej pozycji deklaracji rozliczyć taką sprzedaż?

RADA
Sprzedaż samochodu ciężarowego podatnikowi z innego kraju Unii Europejskiej będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towaru. Na wystawianej fakturze należy zastosować stawkę 0%, gdy obie strony transakcji będą zarejestrowanymi podatnikami VAT UE. Sprzedaż tę należy rozliczyć w pozycji 30 deklaracji VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
W pytaniu piszą Państwo, że zamierzacie sprzedać firmie z innego kraju UE samochód ciężarowy, który jest Waszym środkiem trwałym. Aby móc rozliczyć taką sprzedaż jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, powinniście być – Państwa firma i nabywca samochodu – zarejestrowanymi podatnikami VAT UE. Zakładam, że tak właśnie jest. Jeśli jedna ze stron lub obie nie spełniają tego warunku, sprzedaż samochodu należy opodatkować stawką krajową.

Aby prawidłowo rozliczyć dokonaną sprzedaż, należy ustalić, kiedy powstanie u Państwa obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej dostawy. W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru. Jeżeli jednak przed tym terminem zostanie wystawiona faktura, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury.

Przykład
10 października br. podatnik dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy maszyny podatnikowi z Niemiec. 12 października wystawił fakturę dokumentującą sprzedaż. W związku z tym obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy powstał 12 października, a transakcję należy rozliczyć w deklaracji VAT za październik, czyli do 25 listopada br. Ponieważ w tym roku 25 listopada przypada w sobotę, deklarację za październik można złożyć do 27 listopada, czyli do poniedziałku. Jeżeli podatnik do 15 października nie wystawiłby faktury, obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy powstałby 15 listopada, a dostawę samochodu należałoby rozliczyć do 25 grudnia br. Jednak ponieważ 25 grudnia przypada w niedzielę, zaś 26 jest dniem wolnym, deklarację za listopad należałoby złożyć do 27 grudnia br.

Trzeba jednak pamiętać, że gdyby Państwo otrzymali zaliczkę przed dokonaniem dostawy samochodu, obowiązek podatkowy powstałby z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie tej zaliczki.

W piśmie z 29 maja 2006 r., nr PI/005-669/05/P/08, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku stwierdził, że „zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r. obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie części ceny. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż od 1 czerwca 2005 r. wystawienie faktury jest jedynym elementem warunkującym powstanie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej zaliczki. Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu każdej z otrzymanych na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zaliczek jest zatem tożsamy z momentem wystawienia przez Podatnika faktury VAT dokumentującej jej otrzymanie”.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu obniżoną do 0% stawką VAT. Jednak aby mogli Państwo skorzystać ze stosowania preferencyjnej stawki, trzeba spełnić kilka warunków.

Po pierwsze – na wystawionej fakturze należy podać numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany nabywcy. Obowiązek ten dotyczy również Państwa firmy jako dostawcy. Polscy podatnicy zidentyfikowani na potrzeby takich transakcji mają obowiązek podawania swojego NIP poprzedzonego kodem PL.

WAŻNE!
Polscy podatnicy zidentyfikowani na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych mają obowiązek podawania swojego NIP poprzedzonego kodem PL w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Po drugie – przed złożeniem deklaracji VAT-7 za okres, w którym będziecie Państwo rozliczali taką dostawę, powinniście posiadać dowód, że towar został wywieziony z terytorium kraju i dostarczony nabywcy. Jako dowody mogą posłużyć Państwu łącznie następujące dokumenty: kopia faktury dostawy, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku oraz dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika.

Jeżeli z tych dokumentów nie wynikałoby jednoznacznie, że towar został dostarczony nabywcy, możecie Państwo posłużyć się również innymi dokumentami, takimi jak m.in. korespondencja handlowa, dokumenty dotyczące ubezpieczenia czy też dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru.

W piśmie z 23 czerwca 2006 r., nr 1471/NUR1/443-124/06/IK, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdził, że „Zgodnie z art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3–5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie; w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju”.

Po spełnieniu powyższych warunków możecie Państwo wykazać w deklaracji VAT-7 sprzedaż samochodu ciężarowego ze stawką 0%. Jeżeli do dnia złożenia tej deklaracji nie będziecie Państwo posiadali potrzebnych dokumentów, taką sprzedaż należy wykazać ze stawką krajową, a po otrzymaniu dokumentów dokonać korekty złożonej deklaracji, w której wykazaliście taką dostawę.

Jeżeli będziecie Państwo uprawnieni do wykazania sprzedaży samochodu ciężarowego jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, dla której zastosowaliście preferencyjną stawkę 0%, to transakcję należy wykazać w poz. 30 deklaracji VAT-7.

Jeżeli nie, to w zależności od czasu używania samochodu taka dostawa może albo korzystać ze zwolnienia z VAT (gdy dodatkowo nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT), albo być opodatkowana stawką podstawową, czyli 22%. W takiej sytuacji należy ją wykazać w poz. 20 lub 28 i 29 deklaracji VAT-7. Następnie, po otrzymaniu potrzebnych dokumentów, dokonacie Państwo korekty tej deklaracji, zmniejszając wartość sprzedaży krajowej, a zwiększając wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w poz. 30 deklaracji VAT-7.

Również jeżeli sprzedaż samochodu nie mogłaby zostać potraktowana przez Państwa jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, należy ją potraktować jako dostawę krajową i zastosować stawkę krajową (22% lub zwolnienie z VAT).

• art. 13 ust. 1, art. 20, art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA