REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż samochodu ciężarowego do innego kraju UE

REKLAMA

W jaki sposób rozliczyć sprzedaż samochodu ciężarowego firmie w innym kraju Unii Europejskiej? Jaką zastosować stawkę na fakturze? W jakiej pozycji deklaracji rozliczyć taką sprzedaż?

RADA
Sprzedaż samochodu ciężarowego podatnikowi z innego kraju Unii Europejskiej będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towaru. Na wystawianej fakturze należy zastosować stawkę 0%, gdy obie strony transakcji będą zarejestrowanymi podatnikami VAT UE. Sprzedaż tę należy rozliczyć w pozycji 30 deklaracji VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
W pytaniu piszą Państwo, że zamierzacie sprzedać firmie z innego kraju UE samochód ciężarowy, który jest Waszym środkiem trwałym. Aby móc rozliczyć taką sprzedaż jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, powinniście być – Państwa firma i nabywca samochodu – zarejestrowanymi podatnikami VAT UE. Zakładam, że tak właśnie jest. Jeśli jedna ze stron lub obie nie spełniają tego warunku, sprzedaż samochodu należy opodatkować stawką krajową.

Aby prawidłowo rozliczyć dokonaną sprzedaż, należy ustalić, kiedy powstanie u Państwa obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej dostawy. W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru. Jeżeli jednak przed tym terminem zostanie wystawiona faktura, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury.

Przykład
10 października br. podatnik dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy maszyny podatnikowi z Niemiec. 12 października wystawił fakturę dokumentującą sprzedaż. W związku z tym obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy powstał 12 października, a transakcję należy rozliczyć w deklaracji VAT za październik, czyli do 25 listopada br. Ponieważ w tym roku 25 listopada przypada w sobotę, deklarację za październik można złożyć do 27 listopada, czyli do poniedziałku. Jeżeli podatnik do 15 października nie wystawiłby faktury, obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy powstałby 15 listopada, a dostawę samochodu należałoby rozliczyć do 25 grudnia br. Jednak ponieważ 25 grudnia przypada w niedzielę, zaś 26 jest dniem wolnym, deklarację za listopad należałoby złożyć do 27 grudnia br.

Trzeba jednak pamiętać, że gdyby Państwo otrzymali zaliczkę przed dokonaniem dostawy samochodu, obowiązek podatkowy powstałby z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie tej zaliczki.

W piśmie z 29 maja 2006 r., nr PI/005-669/05/P/08, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku stwierdził, że „zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r. obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie części ceny. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż od 1 czerwca 2005 r. wystawienie faktury jest jedynym elementem warunkującym powstanie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej zaliczki. Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu każdej z otrzymanych na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zaliczek jest zatem tożsamy z momentem wystawienia przez Podatnika faktury VAT dokumentującej jej otrzymanie”.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu obniżoną do 0% stawką VAT. Jednak aby mogli Państwo skorzystać ze stosowania preferencyjnej stawki, trzeba spełnić kilka warunków.

Po pierwsze – na wystawionej fakturze należy podać numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany nabywcy. Obowiązek ten dotyczy również Państwa firmy jako dostawcy. Polscy podatnicy zidentyfikowani na potrzeby takich transakcji mają obowiązek podawania swojego NIP poprzedzonego kodem PL.

WAŻNE!
Polscy podatnicy zidentyfikowani na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych mają obowiązek podawania swojego NIP poprzedzonego kodem PL w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Po drugie – przed złożeniem deklaracji VAT-7 za okres, w którym będziecie Państwo rozliczali taką dostawę, powinniście posiadać dowód, że towar został wywieziony z terytorium kraju i dostarczony nabywcy. Jako dowody mogą posłużyć Państwu łącznie następujące dokumenty: kopia faktury dostawy, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku oraz dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika.

Jeżeli z tych dokumentów nie wynikałoby jednoznacznie, że towar został dostarczony nabywcy, możecie Państwo posłużyć się również innymi dokumentami, takimi jak m.in. korespondencja handlowa, dokumenty dotyczące ubezpieczenia czy też dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru.

W piśmie z 23 czerwca 2006 r., nr 1471/NUR1/443-124/06/IK, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdził, że „Zgodnie z art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3–5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie; w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju”.

Po spełnieniu powyższych warunków możecie Państwo wykazać w deklaracji VAT-7 sprzedaż samochodu ciężarowego ze stawką 0%. Jeżeli do dnia złożenia tej deklaracji nie będziecie Państwo posiadali potrzebnych dokumentów, taką sprzedaż należy wykazać ze stawką krajową, a po otrzymaniu dokumentów dokonać korekty złożonej deklaracji, w której wykazaliście taką dostawę.

Jeżeli będziecie Państwo uprawnieni do wykazania sprzedaży samochodu ciężarowego jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, dla której zastosowaliście preferencyjną stawkę 0%, to transakcję należy wykazać w poz. 30 deklaracji VAT-7.

Jeżeli nie, to w zależności od czasu używania samochodu taka dostawa może albo korzystać ze zwolnienia z VAT (gdy dodatkowo nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT), albo być opodatkowana stawką podstawową, czyli 22%. W takiej sytuacji należy ją wykazać w poz. 20 lub 28 i 29 deklaracji VAT-7. Następnie, po otrzymaniu potrzebnych dokumentów, dokonacie Państwo korekty tej deklaracji, zmniejszając wartość sprzedaży krajowej, a zwiększając wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w poz. 30 deklaracji VAT-7.

Również jeżeli sprzedaż samochodu nie mogłaby zostać potraktowana przez Państwa jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, należy ją potraktować jako dostawę krajową i zastosować stawkę krajową (22% lub zwolnienie z VAT).

• art. 13 ust. 1, art. 20, art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA