REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż samochodu ciężarowego do innego kraju UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jaki sposób rozliczyć sprzedaż samochodu ciężarowego firmie w innym kraju Unii Europejskiej? Jaką zastosować stawkę na fakturze? W jakiej pozycji deklaracji rozliczyć taką sprzedaż?

RADA
Sprzedaż samochodu ciężarowego podatnikowi z innego kraju Unii Europejskiej będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towaru. Na wystawianej fakturze należy zastosować stawkę 0%, gdy obie strony transakcji będą zarejestrowanymi podatnikami VAT UE. Sprzedaż tę należy rozliczyć w pozycji 30 deklaracji VAT. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
W pytaniu piszą Państwo, że zamierzacie sprzedać firmie z innego kraju UE samochód ciężarowy, który jest Waszym środkiem trwałym. Aby móc rozliczyć taką sprzedaż jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, powinniście być – Państwa firma i nabywca samochodu – zarejestrowanymi podatnikami VAT UE. Zakładam, że tak właśnie jest. Jeśli jedna ze stron lub obie nie spełniają tego warunku, sprzedaż samochodu należy opodatkować stawką krajową.

Aby prawidłowo rozliczyć dokonaną sprzedaż, należy ustalić, kiedy powstanie u Państwa obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej dostawy. W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru. Jeżeli jednak przed tym terminem zostanie wystawiona faktura, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury.

Przykład
10 października br. podatnik dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy maszyny podatnikowi z Niemiec. 12 października wystawił fakturę dokumentującą sprzedaż. W związku z tym obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy powstał 12 października, a transakcję należy rozliczyć w deklaracji VAT za październik, czyli do 25 listopada br. Ponieważ w tym roku 25 listopada przypada w sobotę, deklarację za październik można złożyć do 27 listopada, czyli do poniedziałku. Jeżeli podatnik do 15 października nie wystawiłby faktury, obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy powstałby 15 listopada, a dostawę samochodu należałoby rozliczyć do 25 grudnia br. Jednak ponieważ 25 grudnia przypada w niedzielę, zaś 26 jest dniem wolnym, deklarację za listopad należałoby złożyć do 27 grudnia br.

Trzeba jednak pamiętać, że gdyby Państwo otrzymali zaliczkę przed dokonaniem dostawy samochodu, obowiązek podatkowy powstałby z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie tej zaliczki.

W piśmie z 29 maja 2006 r., nr PI/005-669/05/P/08, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku stwierdził, że „zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005 r. obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie części ceny. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż od 1 czerwca 2005 r. wystawienie faktury jest jedynym elementem warunkującym powstanie obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanej zaliczki. Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu każdej z otrzymanych na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zaliczek jest zatem tożsamy z momentem wystawienia przez Podatnika faktury VAT dokumentującej jej otrzymanie”.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu obniżoną do 0% stawką VAT. Jednak aby mogli Państwo skorzystać ze stosowania preferencyjnej stawki, trzeba spełnić kilka warunków.

Po pierwsze – na wystawionej fakturze należy podać numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany nabywcy. Obowiązek ten dotyczy również Państwa firmy jako dostawcy. Polscy podatnicy zidentyfikowani na potrzeby takich transakcji mają obowiązek podawania swojego NIP poprzedzonego kodem PL.

WAŻNE!
Polscy podatnicy zidentyfikowani na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych mają obowiązek podawania swojego NIP poprzedzonego kodem PL w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Po drugie – przed złożeniem deklaracji VAT-7 za okres, w którym będziecie Państwo rozliczali taką dostawę, powinniście posiadać dowód, że towar został wywieziony z terytorium kraju i dostarczony nabywcy. Jako dowody mogą posłużyć Państwu łącznie następujące dokumenty: kopia faktury dostawy, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku oraz dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika.

Jeżeli z tych dokumentów nie wynikałoby jednoznacznie, że towar został dostarczony nabywcy, możecie Państwo posłużyć się również innymi dokumentami, takimi jak m.in. korespondencja handlowa, dokumenty dotyczące ubezpieczenia czy też dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru.

W piśmie z 23 czerwca 2006 r., nr 1471/NUR1/443-124/06/IK, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdził, że „Zgodnie z art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3–5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie; w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju”.

Po spełnieniu powyższych warunków możecie Państwo wykazać w deklaracji VAT-7 sprzedaż samochodu ciężarowego ze stawką 0%. Jeżeli do dnia złożenia tej deklaracji nie będziecie Państwo posiadali potrzebnych dokumentów, taką sprzedaż należy wykazać ze stawką krajową, a po otrzymaniu dokumentów dokonać korekty złożonej deklaracji, w której wykazaliście taką dostawę.

Jeżeli będziecie Państwo uprawnieni do wykazania sprzedaży samochodu ciężarowego jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, dla której zastosowaliście preferencyjną stawkę 0%, to transakcję należy wykazać w poz. 30 deklaracji VAT-7.

Jeżeli nie, to w zależności od czasu używania samochodu taka dostawa może albo korzystać ze zwolnienia z VAT (gdy dodatkowo nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT), albo być opodatkowana stawką podstawową, czyli 22%. W takiej sytuacji należy ją wykazać w poz. 20 lub 28 i 29 deklaracji VAT-7. Następnie, po otrzymaniu potrzebnych dokumentów, dokonacie Państwo korekty tej deklaracji, zmniejszając wartość sprzedaży krajowej, a zwiększając wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w poz. 30 deklaracji VAT-7.

Również jeżeli sprzedaż samochodu nie mogłaby zostać potraktowana przez Państwa jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, należy ją potraktować jako dostawę krajową i zastosować stawkę krajową (22% lub zwolnienie z VAT).

• art. 13 ust. 1, art. 20, art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Katarzyna Wojciechowska
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA