REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć ulgę na Internet, opłacając w grudniu 2006 r. faktury za pierwsze miesiące 2007 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planuję opłacenie w grudniu 2006 r. Internetu za 3 pierwsze miesiące 2007 r. Czy 120 zł z faktur za 2007 r., opłaconych w grudniu, mogę odliczyć w zeznaniu za 2006 r. czy dopiero w zeznaniu za 2007 r.?

RADA

W ramach ulgi na Internet może Pan w zeznaniu za 2006 r. odliczyć opłacone z góry w 2006 r. wydatki na dostęp do Internetu w 2007 r. Muszą być jedynie spełnione warunki odliczenia. Podstawowym jest nieprzekroczenie limitu odliczenia w wysokości 760 zł.

UZASADNIENIE

Dochód do opodatkowania można pomniejszyć o wydatki poniesione przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu (budynku). Do odliczenia ma prawo osoba fizyczna, o ile sieci Internet używa w miejscu zamieszkania. Odliczenie jest limitowane. W 2006 r. nie może przekroczyć 760 zł. Dodatkowym warunkiem jest, aby wysokość wydatków została udokumentowana fakturą VAT. Przepisy nie ograniczają prawa do odliczenia wydatków na Internet w zeznaniu za 2006 r. tylko do opłat dotyczących 2006 r. Jest możliwe odliczenie w zeznaniu za 2006 r. wydatków na korzystanie z Internetu w przyszłości, o ile zostały uiszczone w 2006 r.

Przykład
We wrześniu 2006 r. Andrzej K. podpisał roczną umowę na dostęp do Internetu. Miesięczny abonament wynosi 120 zł. Do końca 2006 r. wydatki Andrzeja K. wyniosą z tego tytułu 480 zł. Chce on wykorzystać w 2006 r. pełny limit odliczenia dla osób płacących za dostęp do Internetu. Może jeszcze wydać w 2006 r. 280 zł (760 zł – 480 zł). W grudniu 2006 r. planuje zapłacenie za 3 miesiące dostępu do Internetu (za styczeń–marzec 2007 r.). Z góry zapłaci 360 zł za I kwartał 2007 r. Jednak po odliczeniu w zeznaniu za 2006 r. 760 zł (480 zł opłaty za 2006 r. + 280 zł opłaty za 2007 r.) do odliczenia w zeznaniu za 2007 r. nie będzie mógł przenieść 80 zł z faktur opłaconych w 2006 r. za rok 2007.

Organy podatkowe często mylą się w zakresie ulgi na Internet. Przykładem może być pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 10 kwietnia 2006 r. (nr I US.XVII/415/42/06). Pismo to zostało już usunięte z bazy interpretacji na www.mf.gov.pl, ale warto o nim pamiętać w przypadku zajęcia przez inny organ podatkowy podobnego, niekorzystnego dla podatnika stanowiska. Urząd Skarbowy w Rzeszowie uznał, że za 2005 r. podatnik w ramach ulgi na Internet mógł odliczyć 485 zł. W rzeczywistości podatnik mógł odliczyć 525 zł. Urząd skarbowy nie uznał prawa do odliczenia 40 zł w zeznaniu za 2005 r., które podatnik zapłacił pod koniec 2005 r. za korzystanie z Internetu w styczniu i lutym 2006 r. 8 lipca 2006 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w decyzji z 7 sierpnia 2006 r. nr IS.I/1-4151/17/06), działając z urzędu, uznał taką interpretację przepisów za nieprawidłową. W decyzji tej czytamy:

Należy jednak zwrócić uwagę, że faktury, którymi dysponuje pan N., opiewają na kwotę 525 zł. Wydatek w takiej wysokości został poniesiony przez podatnika w roku 2005, nie przekracza limitu określonego w ustawie, a sposób dokumentowania nie jest kwestionowany. Pan N. był zatem uprawniony – o ile zostały spełnione pozostałe przesłanki ustawowe – do odliczenia od dochodu w 2005 r. z tego tytułu kwoty 525 zł, nie zaś 485 zł. Biorąc pod uwagę cyt. wyżej zapis art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez znaczenia jest to, że poniesiony w 2005 r. wydatek dotyczył opłat abonamentowych za ten rok oraz za dwa miesiące roku następnego; ustawa nie zawiera warunku nakazującego przyporządkowywanie odliczanych kwot poszczególnym miesiącom roku podatkowego.

• art. 26 ust. 1 pkt 6a, art. 26 ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Małgorzata Korycka
konsultant biura rachunkowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA