REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć ulgę na Internet, opłacając w grudniu 2006 r. faktury za pierwsze miesiące 2007 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Planuję opłacenie w grudniu 2006 r. Internetu za 3 pierwsze miesiące 2007 r. Czy 120 zł z faktur za 2007 r., opłaconych w grudniu, mogę odliczyć w zeznaniu za 2006 r. czy dopiero w zeznaniu za 2007 r.?

RADA

W ramach ulgi na Internet może Pan w zeznaniu za 2006 r. odliczyć opłacone z góry w 2006 r. wydatki na dostęp do Internetu w 2007 r. Muszą być jedynie spełnione warunki odliczenia. Podstawowym jest nieprzekroczenie limitu odliczenia w wysokości 760 zł.

UZASADNIENIE

Dochód do opodatkowania można pomniejszyć o wydatki poniesione przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu (budynku). Do odliczenia ma prawo osoba fizyczna, o ile sieci Internet używa w miejscu zamieszkania. Odliczenie jest limitowane. W 2006 r. nie może przekroczyć 760 zł. Dodatkowym warunkiem jest, aby wysokość wydatków została udokumentowana fakturą VAT. Przepisy nie ograniczają prawa do odliczenia wydatków na Internet w zeznaniu za 2006 r. tylko do opłat dotyczących 2006 r. Jest możliwe odliczenie w zeznaniu za 2006 r. wydatków na korzystanie z Internetu w przyszłości, o ile zostały uiszczone w 2006 r.

Przykład
We wrześniu 2006 r. Andrzej K. podpisał roczną umowę na dostęp do Internetu. Miesięczny abonament wynosi 120 zł. Do końca 2006 r. wydatki Andrzeja K. wyniosą z tego tytułu 480 zł. Chce on wykorzystać w 2006 r. pełny limit odliczenia dla osób płacących za dostęp do Internetu. Może jeszcze wydać w 2006 r. 280 zł (760 zł – 480 zł). W grudniu 2006 r. planuje zapłacenie za 3 miesiące dostępu do Internetu (za styczeń–marzec 2007 r.). Z góry zapłaci 360 zł za I kwartał 2007 r. Jednak po odliczeniu w zeznaniu za 2006 r. 760 zł (480 zł opłaty za 2006 r. + 280 zł opłaty za 2007 r.) do odliczenia w zeznaniu za 2007 r. nie będzie mógł przenieść 80 zł z faktur opłaconych w 2006 r. za rok 2007.

Organy podatkowe często mylą się w zakresie ulgi na Internet. Przykładem może być pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 10 kwietnia 2006 r. (nr I US.XVII/415/42/06). Pismo to zostało już usunięte z bazy interpretacji na www.mf.gov.pl, ale warto o nim pamiętać w przypadku zajęcia przez inny organ podatkowy podobnego, niekorzystnego dla podatnika stanowiska. Urząd Skarbowy w Rzeszowie uznał, że za 2005 r. podatnik w ramach ulgi na Internet mógł odliczyć 485 zł. W rzeczywistości podatnik mógł odliczyć 525 zł. Urząd skarbowy nie uznał prawa do odliczenia 40 zł w zeznaniu za 2005 r., które podatnik zapłacił pod koniec 2005 r. za korzystanie z Internetu w styczniu i lutym 2006 r. 8 lipca 2006 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w decyzji z 7 sierpnia 2006 r. nr IS.I/1-4151/17/06), działając z urzędu, uznał taką interpretację przepisów za nieprawidłową. W decyzji tej czytamy:

Należy jednak zwrócić uwagę, że faktury, którymi dysponuje pan N., opiewają na kwotę 525 zł. Wydatek w takiej wysokości został poniesiony przez podatnika w roku 2005, nie przekracza limitu określonego w ustawie, a sposób dokumentowania nie jest kwestionowany. Pan N. był zatem uprawniony – o ile zostały spełnione pozostałe przesłanki ustawowe – do odliczenia od dochodu w 2005 r. z tego tytułu kwoty 525 zł, nie zaś 485 zł. Biorąc pod uwagę cyt. wyżej zapis art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez znaczenia jest to, że poniesiony w 2005 r. wydatek dotyczył opłat abonamentowych za ten rok oraz za dwa miesiące roku następnego; ustawa nie zawiera warunku nakazującego przyporządkowywanie odliczanych kwot poszczególnym miesiącom roku podatkowego.

• art. 26 ust. 1 pkt 6a, art. 26 ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Małgorzata Korycka
konsultant biura rachunkowego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA