REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć ulgę na Internet, opłacając w grudniu 2006 r. faktury za pierwsze miesiące 2007 r.

REKLAMA

Planuję opłacenie w grudniu 2006 r. Internetu za 3 pierwsze miesiące 2007 r. Czy 120 zł z faktur za 2007 r., opłaconych w grudniu, mogę odliczyć w zeznaniu za 2006 r. czy dopiero w zeznaniu za 2007 r.?

RADA

W ramach ulgi na Internet może Pan w zeznaniu za 2006 r. odliczyć opłacone z góry w 2006 r. wydatki na dostęp do Internetu w 2007 r. Muszą być jedynie spełnione warunki odliczenia. Podstawowym jest nieprzekroczenie limitu odliczenia w wysokości 760 zł.

UZASADNIENIE

Dochód do opodatkowania można pomniejszyć o wydatki poniesione przez podatnika z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu (budynku). Do odliczenia ma prawo osoba fizyczna, o ile sieci Internet używa w miejscu zamieszkania. Odliczenie jest limitowane. W 2006 r. nie może przekroczyć 760 zł. Dodatkowym warunkiem jest, aby wysokość wydatków została udokumentowana fakturą VAT. Przepisy nie ograniczają prawa do odliczenia wydatków na Internet w zeznaniu za 2006 r. tylko do opłat dotyczących 2006 r. Jest możliwe odliczenie w zeznaniu za 2006 r. wydatków na korzystanie z Internetu w przyszłości, o ile zostały uiszczone w 2006 r.

Przykład
We wrześniu 2006 r. Andrzej K. podpisał roczną umowę na dostęp do Internetu. Miesięczny abonament wynosi 120 zł. Do końca 2006 r. wydatki Andrzeja K. wyniosą z tego tytułu 480 zł. Chce on wykorzystać w 2006 r. pełny limit odliczenia dla osób płacących za dostęp do Internetu. Może jeszcze wydać w 2006 r. 280 zł (760 zł – 480 zł). W grudniu 2006 r. planuje zapłacenie za 3 miesiące dostępu do Internetu (za styczeń–marzec 2007 r.). Z góry zapłaci 360 zł za I kwartał 2007 r. Jednak po odliczeniu w zeznaniu za 2006 r. 760 zł (480 zł opłaty za 2006 r. + 280 zł opłaty za 2007 r.) do odliczenia w zeznaniu za 2007 r. nie będzie mógł przenieść 80 zł z faktur opłaconych w 2006 r. za rok 2007.

Organy podatkowe często mylą się w zakresie ulgi na Internet. Przykładem może być pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 10 kwietnia 2006 r. (nr I US.XVII/415/42/06). Pismo to zostało już usunięte z bazy interpretacji na www.mf.gov.pl, ale warto o nim pamiętać w przypadku zajęcia przez inny organ podatkowy podobnego, niekorzystnego dla podatnika stanowiska. Urząd Skarbowy w Rzeszowie uznał, że za 2005 r. podatnik w ramach ulgi na Internet mógł odliczyć 485 zł. W rzeczywistości podatnik mógł odliczyć 525 zł. Urząd skarbowy nie uznał prawa do odliczenia 40 zł w zeznaniu za 2005 r., które podatnik zapłacił pod koniec 2005 r. za korzystanie z Internetu w styczniu i lutym 2006 r. 8 lipca 2006 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie w decyzji z 7 sierpnia 2006 r. nr IS.I/1-4151/17/06), działając z urzędu, uznał taką interpretację przepisów za nieprawidłową. W decyzji tej czytamy:

Należy jednak zwrócić uwagę, że faktury, którymi dysponuje pan N., opiewają na kwotę 525 zł. Wydatek w takiej wysokości został poniesiony przez podatnika w roku 2005, nie przekracza limitu określonego w ustawie, a sposób dokumentowania nie jest kwestionowany. Pan N. był zatem uprawniony – o ile zostały spełnione pozostałe przesłanki ustawowe – do odliczenia od dochodu w 2005 r. z tego tytułu kwoty 525 zł, nie zaś 485 zł. Biorąc pod uwagę cyt. wyżej zapis art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez znaczenia jest to, że poniesiony w 2005 r. wydatek dotyczył opłat abonamentowych za ten rok oraz za dwa miesiące roku następnego; ustawa nie zawiera warunku nakazującego przyporządkowywanie odliczanych kwot poszczególnym miesiącom roku podatkowego.

• art. 26 ust. 1 pkt 6a, art. 26 ust. 7 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Małgorzata Korycka
konsultant biura rachunkowego
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA