REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wolne od podatku dochody z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich należy ująć w rozliczeniu rocznym

REKLAMA

Czy dochody z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich - zasiadania w radach gminnych, wolne od podatku (PIT-R) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 updof, należy ująć w rozliczeniu rocznym?

RADA

Nie, jeśli wysokość dochodów z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich nie przekroczyła miesięcznie 2280 zł. Dochody te są wolne od podatku w granicach powyższego limitu. Wówczas nie podlegają wykazaniu w zeznaniu rocznym.

UZASADNIENIE

Obowiązkiem opodatkowania zostały objęte wszystkie uzyskiwane dochody, z wyjątkiem tych, które od opodatkowania zostały wyraźnie zwolnione przez ustawodawcę. Katalog zwolnień jest zawarty m.in. w art. 21 updof.

Na podstawie art. 13 pkt 5 updof przychody otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy (tj. przychodów otrzymywanych przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych), są kwalifikowane do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście. Równocześnie w art. 21 ust. 1 pkt 17 updof zostało zawarte zwolnienie z opodatkowania diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów, otrzymanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Z opodatkowania zostały zwolnione diety i zwrot kosztów z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich. Zwolnienie obejmuje kwoty wypłacane z tego tytułu w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 2280 zł.

Posługując się definicjami słownikowymi, należy uznać, że dieta to wynagrodzenie dzienne związane z wypełnianiem szczególnych obowiązków czy funkcji. O tym, czy dane świadczenie jest dietą w znaczeniu art. 21 ust. 1 pkt 17 updof, decyduje istota tego świadczenia, a nie jego nazwa. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 maja 2005 r., sygn. akt FSK 2536/04, wyraził pogląd, że dieta mieści się w zakresie pojęcia „wynagrodzenie”. Zaznaczył przy tym, że nie każde wynagrodzenie osób wykonujących czynności wymienione w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dietą.

Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i inne ustawy nie definiują wyrażenia „pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich”. Dlatego przy wykładni omawianego przepisu należy posiłkować się poglądami wypracowanymi w orzecznictwie.

Zgodnie z treścią uzasadnienia Trybunału Konstytucyjnego do wyroku z 25 listopada 1997 r., sygn. akt U. 6/97:
(...) o pełnieniu obowiązku obywatelskiego możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych (a nie np. jako osoba odpłatnie świadcząca usługi eksperckie czy jako pracownik wykonujący swe obowiązki zawodowe). Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy zaś do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w interesie tejże (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych).

Z pytania wynika, że dochody wykazane w PIT-R były otrzymywane w związku z zasiadaniem w radzie gminy. Należy zatem uznać, że miały one charakter wynagrodzenia za pełnienie szczególnych obowiązków lub funkcji. Tym samym mieściły się w pojęciu diety, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 updof. Jeśli ich wysokość nie przekroczyła miesięcznie 2280 zł, płatnik nie miał obowiązku potrącać od wypłacanych kwot zaliczki na podatek dochodowy.

Na podstawie art. 42 ust. 2 updof na płatnika został jednak nałożony obowiązek sporządzenia informacji o wypłaconych z tego tytułu kwotach na formularzu PIT-R. Nie oznacza to jednak automatycznie obowiązku ich wykazania w zeznaniu rocznym. Jeśli nie nastąpiło przekroczenie miesięcznego limitu zwolnienia, dochody te nie podlegają wykazaniu w zeznaniu rocznym.

Taką interpretację przepisów przyjmują również organy podatkowe. Przykładem może być tu postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 4 lipca 2005 r., nr PO/415-19/05. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich, odpowiadając na pytanie podatniczki co do prawidłowości nieuwzględnienia w zeznaniu rocznym kwot wypłaconych jej przez sąd rejonowy, a wykazanych w PIT-R, stwierdził:

Jak wynika z przedłożonej informacji PIT-R, dochody uzyskiwane przez Panią wypłacone zostały w związku z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich i stanowią źródło przychodów określone w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ww. przepisem wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2280,00 zł. Dochody osiągnięte przez Panią w poszczególnych miesiącach wynosiły: w miesiącu styczniu 2004 r. – 250,00 zł, w miesiącu lutym 2004 r. – 257,50 zł, w miesiącu marcu 2004 r. – 257,50 zł, czyli nie przekroczyły miesięcznie kwoty 2280,00 zł. Zatem stanowią kwotę wolną od podatku dochodowego. W świetle powyższego stanowisko Pani jest prawidłowe.

• art. 9 ust. 1, art. 13 ust. 5, art. 21 ust. 1 pkt 17, art. 42 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Anna Welsyng
doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA