REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wolne od podatku dochody z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich należy ująć w rozliczeniu rocznym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy dochody z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich - zasiadania w radach gminnych, wolne od podatku (PIT-R) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 updof, należy ująć w rozliczeniu rocznym?

RADA

Nie, jeśli wysokość dochodów z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich nie przekroczyła miesięcznie 2280 zł. Dochody te są wolne od podatku w granicach powyższego limitu. Wówczas nie podlegają wykazaniu w zeznaniu rocznym.

UZASADNIENIE

Obowiązkiem opodatkowania zostały objęte wszystkie uzyskiwane dochody, z wyjątkiem tych, które od opodatkowania zostały wyraźnie zwolnione przez ustawodawcę. Katalog zwolnień jest zawarty m.in. w art. 21 updof.

Na podstawie art. 13 pkt 5 updof przychody otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy (tj. przychodów otrzymywanych przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych), są kwalifikowane do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście. Równocześnie w art. 21 ust. 1 pkt 17 updof zostało zawarte zwolnienie z opodatkowania diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów, otrzymanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Z opodatkowania zostały zwolnione diety i zwrot kosztów z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich. Zwolnienie obejmuje kwoty wypłacane z tego tytułu w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 2280 zł.

Posługując się definicjami słownikowymi, należy uznać, że dieta to wynagrodzenie dzienne związane z wypełnianiem szczególnych obowiązków czy funkcji. O tym, czy dane świadczenie jest dietą w znaczeniu art. 21 ust. 1 pkt 17 updof, decyduje istota tego świadczenia, a nie jego nazwa. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 maja 2005 r., sygn. akt FSK 2536/04, wyraził pogląd, że dieta mieści się w zakresie pojęcia „wynagrodzenie”. Zaznaczył przy tym, że nie każde wynagrodzenie osób wykonujących czynności wymienione w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dietą.

Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i inne ustawy nie definiują wyrażenia „pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich”. Dlatego przy wykładni omawianego przepisu należy posiłkować się poglądami wypracowanymi w orzecznictwie.

Zgodnie z treścią uzasadnienia Trybunału Konstytucyjnego do wyroku z 25 listopada 1997 r., sygn. akt U. 6/97:
(...) o pełnieniu obowiązku obywatelskiego możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych (a nie np. jako osoba odpłatnie świadcząca usługi eksperckie czy jako pracownik wykonujący swe obowiązki zawodowe). Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy zaś do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w interesie tejże (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych).

Z pytania wynika, że dochody wykazane w PIT-R były otrzymywane w związku z zasiadaniem w radzie gminy. Należy zatem uznać, że miały one charakter wynagrodzenia za pełnienie szczególnych obowiązków lub funkcji. Tym samym mieściły się w pojęciu diety, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 updof. Jeśli ich wysokość nie przekroczyła miesięcznie 2280 zł, płatnik nie miał obowiązku potrącać od wypłacanych kwot zaliczki na podatek dochodowy.

Na podstawie art. 42 ust. 2 updof na płatnika został jednak nałożony obowiązek sporządzenia informacji o wypłaconych z tego tytułu kwotach na formularzu PIT-R. Nie oznacza to jednak automatycznie obowiązku ich wykazania w zeznaniu rocznym. Jeśli nie nastąpiło przekroczenie miesięcznego limitu zwolnienia, dochody te nie podlegają wykazaniu w zeznaniu rocznym.

Taką interpretację przepisów przyjmują również organy podatkowe. Przykładem może być tu postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 4 lipca 2005 r., nr PO/415-19/05. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich, odpowiadając na pytanie podatniczki co do prawidłowości nieuwzględnienia w zeznaniu rocznym kwot wypłaconych jej przez sąd rejonowy, a wykazanych w PIT-R, stwierdził:

Jak wynika z przedłożonej informacji PIT-R, dochody uzyskiwane przez Panią wypłacone zostały w związku z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich i stanowią źródło przychodów określone w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ww. przepisem wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2280,00 zł. Dochody osiągnięte przez Panią w poszczególnych miesiącach wynosiły: w miesiącu styczniu 2004 r. – 250,00 zł, w miesiącu lutym 2004 r. – 257,50 zł, w miesiącu marcu 2004 r. – 257,50 zł, czyli nie przekroczyły miesięcznie kwoty 2280,00 zł. Zatem stanowią kwotę wolną od podatku dochodowego. W świetle powyższego stanowisko Pani jest prawidłowe.

• art. 9 ust. 1, art. 13 ust. 5, art. 21 ust. 1 pkt 17, art. 42 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Anna Welsyng
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA