REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wolne od podatku dochody z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich należy ująć w rozliczeniu rocznym

REKLAMA

Czy dochody z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich - zasiadania w radach gminnych, wolne od podatku (PIT-R) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 updof, należy ująć w rozliczeniu rocznym?

RADA

Nie, jeśli wysokość dochodów z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich nie przekroczyła miesięcznie 2280 zł. Dochody te są wolne od podatku w granicach powyższego limitu. Wówczas nie podlegają wykazaniu w zeznaniu rocznym.

UZASADNIENIE

Obowiązkiem opodatkowania zostały objęte wszystkie uzyskiwane dochody, z wyjątkiem tych, które od opodatkowania zostały wyraźnie zwolnione przez ustawodawcę. Katalog zwolnień jest zawarty m.in. w art. 21 updof.

Na podstawie art. 13 pkt 5 updof przychody otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy (tj. przychodów otrzymywanych przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych), są kwalifikowane do źródła, jakim jest działalność wykonywana osobiście. Równocześnie w art. 21 ust. 1 pkt 17 updof zostało zawarte zwolnienie z opodatkowania diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów, otrzymanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Z opodatkowania zostały zwolnione diety i zwrot kosztów z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich. Zwolnienie obejmuje kwoty wypłacane z tego tytułu w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 2280 zł.

Posługując się definicjami słownikowymi, należy uznać, że dieta to wynagrodzenie dzienne związane z wypełnianiem szczególnych obowiązków czy funkcji. O tym, czy dane świadczenie jest dietą w znaczeniu art. 21 ust. 1 pkt 17 updof, decyduje istota tego świadczenia, a nie jego nazwa. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 maja 2005 r., sygn. akt FSK 2536/04, wyraził pogląd, że dieta mieści się w zakresie pojęcia „wynagrodzenie”. Zaznaczył przy tym, że nie każde wynagrodzenie osób wykonujących czynności wymienione w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dietą.

Zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i inne ustawy nie definiują wyrażenia „pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich”. Dlatego przy wykładni omawianego przepisu należy posiłkować się poglądami wypracowanymi w orzecznictwie.

Zgodnie z treścią uzasadnienia Trybunału Konstytucyjnego do wyroku z 25 listopada 1997 r., sygn. akt U. 6/97:
(...) o pełnieniu obowiązku obywatelskiego możemy mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych (a nie np. jako osoba odpłatnie świadcząca usługi eksperckie czy jako pracownik wykonujący swe obowiązki zawodowe). Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy zaś do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w interesie tejże (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych).

Z pytania wynika, że dochody wykazane w PIT-R były otrzymywane w związku z zasiadaniem w radzie gminy. Należy zatem uznać, że miały one charakter wynagrodzenia za pełnienie szczególnych obowiązków lub funkcji. Tym samym mieściły się w pojęciu diety, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 updof. Jeśli ich wysokość nie przekroczyła miesięcznie 2280 zł, płatnik nie miał obowiązku potrącać od wypłacanych kwot zaliczki na podatek dochodowy.

Na podstawie art. 42 ust. 2 updof na płatnika został jednak nałożony obowiązek sporządzenia informacji o wypłaconych z tego tytułu kwotach na formularzu PIT-R. Nie oznacza to jednak automatycznie obowiązku ich wykazania w zeznaniu rocznym. Jeśli nie nastąpiło przekroczenie miesięcznego limitu zwolnienia, dochody te nie podlegają wykazaniu w zeznaniu rocznym.

Taką interpretację przepisów przyjmują również organy podatkowe. Przykładem może być tu postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 4 lipca 2005 r., nr PO/415-19/05. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich, odpowiadając na pytanie podatniczki co do prawidłowości nieuwzględnienia w zeznaniu rocznym kwot wypłaconych jej przez sąd rejonowy, a wykazanych w PIT-R, stwierdził:

Jak wynika z przedłożonej informacji PIT-R, dochody uzyskiwane przez Panią wypłacone zostały w związku z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich i stanowią źródło przychodów określone w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ww. przepisem wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2280,00 zł. Dochody osiągnięte przez Panią w poszczególnych miesiącach wynosiły: w miesiącu styczniu 2004 r. – 250,00 zł, w miesiącu lutym 2004 r. – 257,50 zł, w miesiącu marcu 2004 r. – 257,50 zł, czyli nie przekroczyły miesięcznie kwoty 2280,00 zł. Zatem stanowią kwotę wolną od podatku dochodowego. W świetle powyższego stanowisko Pani jest prawidłowe.

• art. 9 ust. 1, art. 13 ust. 5, art. 21 ust. 1 pkt 17, art. 42 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354

Anna Welsyng
doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA