REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wartość zużytych materiałów można wliczyć w cenę usługi

REKLAMA

Czy wartość zużytych materiałów przy wymianie okien powinna być składnikiem ceny świadczonej usługi i podlegać w całości opodatkowaniu 7-proc. stawką VAT?

RADA

Sposób rozliczenia będzie uzależniony od postanowień umowy. Gdy będzie z niej wynikać świadczenie usług, to całość obrotu można opodatkować stawką 7% (w tym materiały).

UZASADNIENIE

Problem przedstawiony w pytaniu jest kontrowersyjny w zakresie opodatkowania VAT.

Roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą korzystają do końca 2007 r. z obniżonej do 7% stawki VAT (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT). Jednocześnie sprzedaż materiałów budowlanych podlega opodatkowaniu stawką 22%.

Zarówno organy podatkowe, jak i sądy zajmowały w tej sprawie sprzeczne stanowiska. Część z nich reprezentowała pogląd, że montaż okien przez ich producentów należy traktować jak dostawę tych okien i stosować do ich opodatkowania stawkę 22%. Jeżeli natomiast okna były montowane przez inne podmioty i przedmiotem ich (lub podwykonawcy) świadczenia głównego było świadczenie usług montażu, do którego zużywały one materiały, to nie ma przeszkód, aby montaż okien wraz z użytymi do tego celu materiałami dokumentować jako świadczenie usług i stosować przy ich opodatkowaniu stawkę VAT 7% od całości.

Od 15 lutego 2005 r. na mocy wprowadzonych zmian do załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o VAT stawka 7% ma zastosowanie również do montażu okien i drzwi dokonywanych przez ich producentów w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Wprowadzona regulacja nie rozwiązuje jednak w sposób jednoznaczny, jak rozliczyć świadczenie usługi wymiany okien przez inne podmioty.

W przedstawionej sytuacji decydujące znaczenie ma treść zawartej między stronami umowy cywilnej, w której strony określają, co jest przedmiotem umowy sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa w zakresie robót budowlano-montażowych, polegająca na wymianie okien budynkach mieszkalnych, to do całej wartości usługi można zastosować stawkę opodatkowania 7%. Nie ma wtedy konieczności wyodrębniania z niej poszczególnych elementów kosztowych, tj. transportu, wartości okien i innych materiałów.

Jeżeli natomiast umowa zakłada dwie czynności: dostawę towaru (okna) i usługę ich montażu, to opodatkowaniu stawką 7% będzie podlegać tylko usługa, dostawa okien zaś - stawką 22%. Podobnie będzie, jeżeli przedmiotem sprzedaży jest dostawa okien, a w ich cenie zawarta jest również wartość usługi montażu. Wówczas cała transakcja powinna być opodatkowana stawką VAT właściwą dla dostawy okien.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 14 lipca 2006 r. Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim (USIII/406-42/06) czytamy: „Pojęcie "montaż" oznacza dokonanie określonych czynności z wykorzystaniem (zużyciem, użyciem) określonych towarów. W podstawie opodatkowania robót polegających na montażu okien i drzwi przez ich producenta należy zatem uwzględnić również wartość montowanych towarów zgodnie z postanowieniami art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jeżeli jednak w fakturze zostaną wyodrębnione materiały, robocizna, transport, to do każdej pozycji tej faktury należy zastosować właściwą stawkę podatku od towarów i usług”.

Z pytania nie wynika, o jakie materiały konkretnie chodzi. Jeżeli firma zużywa do ich montażu inne materiały, takie jak np. śruby, kleje itp., to z pewnością ich wartość może wliczyć do wartości świadczonej usługi. Jeżeli natomiast pytanie dotyczy wartości montowanych okien, to należy postąpić zgodnie z zawartą umową.
Firma, chcąc mieć pewność co do prawidłowości zastosowania w tym przypadku obniżonej stawki 7%, może wystąpić do swojego urzędu skarbowego o wydanie w tej sprawie interpretacji, przedstawiając szczegółowo zakres wykonywanej usługi i rodzaj zużywanych materiałów. Należy zwrócić uwagę, że w dalszym ciągu nie wszystkie urzędy skarbowe podzielają przedstawiony sposób postępowania, co potwierdzają opinie publikowane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów na indywidualne pytania podatników. Jest to w dużej mierze zależne od konkretnej sytuacji.

Podstawa prawna:
- art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- § 5 ust. 1 (w zw. z poz. 19 zał. nr 1) rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 172, poz. 1235

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA