REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wartość zużytych materiałów można wliczyć w cenę usługi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy wartość zużytych materiałów przy wymianie okien powinna być składnikiem ceny świadczonej usługi i podlegać w całości opodatkowaniu 7-proc. stawką VAT?

RADA

Sposób rozliczenia będzie uzależniony od postanowień umowy. Gdy będzie z niej wynikać świadczenie usług, to całość obrotu można opodatkować stawką 7% (w tym materiały).

UZASADNIENIE

Problem przedstawiony w pytaniu jest kontrowersyjny w zakresie opodatkowania VAT.

Roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą korzystają do końca 2007 r. z obniżonej do 7% stawki VAT (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT). Jednocześnie sprzedaż materiałów budowlanych podlega opodatkowaniu stawką 22%.

Zarówno organy podatkowe, jak i sądy zajmowały w tej sprawie sprzeczne stanowiska. Część z nich reprezentowała pogląd, że montaż okien przez ich producentów należy traktować jak dostawę tych okien i stosować do ich opodatkowania stawkę 22%. Jeżeli natomiast okna były montowane przez inne podmioty i przedmiotem ich (lub podwykonawcy) świadczenia głównego było świadczenie usług montażu, do którego zużywały one materiały, to nie ma przeszkód, aby montaż okien wraz z użytymi do tego celu materiałami dokumentować jako świadczenie usług i stosować przy ich opodatkowaniu stawkę VAT 7% od całości.

Od 15 lutego 2005 r. na mocy wprowadzonych zmian do załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o VAT stawka 7% ma zastosowanie również do montażu okien i drzwi dokonywanych przez ich producentów w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Wprowadzona regulacja nie rozwiązuje jednak w sposób jednoznaczny, jak rozliczyć świadczenie usługi wymiany okien przez inne podmioty.

W przedstawionej sytuacji decydujące znaczenie ma treść zawartej między stronami umowy cywilnej, w której strony określają, co jest przedmiotem umowy sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa w zakresie robót budowlano-montażowych, polegająca na wymianie okien budynkach mieszkalnych, to do całej wartości usługi można zastosować stawkę opodatkowania 7%. Nie ma wtedy konieczności wyodrębniania z niej poszczególnych elementów kosztowych, tj. transportu, wartości okien i innych materiałów.

Jeżeli natomiast umowa zakłada dwie czynności: dostawę towaru (okna) i usługę ich montażu, to opodatkowaniu stawką 7% będzie podlegać tylko usługa, dostawa okien zaś - stawką 22%. Podobnie będzie, jeżeli przedmiotem sprzedaży jest dostawa okien, a w ich cenie zawarta jest również wartość usługi montażu. Wówczas cała transakcja powinna być opodatkowana stawką VAT właściwą dla dostawy okien.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 14 lipca 2006 r. Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim (USIII/406-42/06) czytamy: „Pojęcie "montaż" oznacza dokonanie określonych czynności z wykorzystaniem (zużyciem, użyciem) określonych towarów. W podstawie opodatkowania robót polegających na montażu okien i drzwi przez ich producenta należy zatem uwzględnić również wartość montowanych towarów zgodnie z postanowieniami art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jeżeli jednak w fakturze zostaną wyodrębnione materiały, robocizna, transport, to do każdej pozycji tej faktury należy zastosować właściwą stawkę podatku od towarów i usług”.

Z pytania nie wynika, o jakie materiały konkretnie chodzi. Jeżeli firma zużywa do ich montażu inne materiały, takie jak np. śruby, kleje itp., to z pewnością ich wartość może wliczyć do wartości świadczonej usługi. Jeżeli natomiast pytanie dotyczy wartości montowanych okien, to należy postąpić zgodnie z zawartą umową.
Firma, chcąc mieć pewność co do prawidłowości zastosowania w tym przypadku obniżonej stawki 7%, może wystąpić do swojego urzędu skarbowego o wydanie w tej sprawie interpretacji, przedstawiając szczegółowo zakres wykonywanej usługi i rodzaj zużywanych materiałów. Należy zwrócić uwagę, że w dalszym ciągu nie wszystkie urzędy skarbowe podzielają przedstawiony sposób postępowania, co potwierdzają opinie publikowane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów na indywidualne pytania podatników. Jest to w dużej mierze zależne od konkretnej sytuacji.

Podstawa prawna:
- art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- § 5 ust. 1 (w zw. z poz. 19 zał. nr 1) rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 172, poz. 1235

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA