REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wartość zużytych materiałów można wliczyć w cenę usługi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy wartość zużytych materiałów przy wymianie okien powinna być składnikiem ceny świadczonej usługi i podlegać w całości opodatkowaniu 7-proc. stawką VAT?

RADA

Sposób rozliczenia będzie uzależniony od postanowień umowy. Gdy będzie z niej wynikać świadczenie usług, to całość obrotu można opodatkować stawką 7% (w tym materiały).

UZASADNIENIE

Problem przedstawiony w pytaniu jest kontrowersyjny w zakresie opodatkowania VAT.

Roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą korzystają do końca 2007 r. z obniżonej do 7% stawki VAT (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT). Jednocześnie sprzedaż materiałów budowlanych podlega opodatkowaniu stawką 22%.

Zarówno organy podatkowe, jak i sądy zajmowały w tej sprawie sprzeczne stanowiska. Część z nich reprezentowała pogląd, że montaż okien przez ich producentów należy traktować jak dostawę tych okien i stosować do ich opodatkowania stawkę 22%. Jeżeli natomiast okna były montowane przez inne podmioty i przedmiotem ich (lub podwykonawcy) świadczenia głównego było świadczenie usług montażu, do którego zużywały one materiały, to nie ma przeszkód, aby montaż okien wraz z użytymi do tego celu materiałami dokumentować jako świadczenie usług i stosować przy ich opodatkowaniu stawkę VAT 7% od całości.

Od 15 lutego 2005 r. na mocy wprowadzonych zmian do załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o VAT stawka 7% ma zastosowanie również do montażu okien i drzwi dokonywanych przez ich producentów w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Wprowadzona regulacja nie rozwiązuje jednak w sposób jednoznaczny, jak rozliczyć świadczenie usługi wymiany okien przez inne podmioty.

W przedstawionej sytuacji decydujące znaczenie ma treść zawartej między stronami umowy cywilnej, w której strony określają, co jest przedmiotem umowy sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa w zakresie robót budowlano-montażowych, polegająca na wymianie okien budynkach mieszkalnych, to do całej wartości usługi można zastosować stawkę opodatkowania 7%. Nie ma wtedy konieczności wyodrębniania z niej poszczególnych elementów kosztowych, tj. transportu, wartości okien i innych materiałów.

Jeżeli natomiast umowa zakłada dwie czynności: dostawę towaru (okna) i usługę ich montażu, to opodatkowaniu stawką 7% będzie podlegać tylko usługa, dostawa okien zaś - stawką 22%. Podobnie będzie, jeżeli przedmiotem sprzedaży jest dostawa okien, a w ich cenie zawarta jest również wartość usługi montażu. Wówczas cała transakcja powinna być opodatkowana stawką VAT właściwą dla dostawy okien.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 14 lipca 2006 r. Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim (USIII/406-42/06) czytamy: „Pojęcie "montaż" oznacza dokonanie określonych czynności z wykorzystaniem (zużyciem, użyciem) określonych towarów. W podstawie opodatkowania robót polegających na montażu okien i drzwi przez ich producenta należy zatem uwzględnić również wartość montowanych towarów zgodnie z postanowieniami art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jeżeli jednak w fakturze zostaną wyodrębnione materiały, robocizna, transport, to do każdej pozycji tej faktury należy zastosować właściwą stawkę podatku od towarów i usług”.

Z pytania nie wynika, o jakie materiały konkretnie chodzi. Jeżeli firma zużywa do ich montażu inne materiały, takie jak np. śruby, kleje itp., to z pewnością ich wartość może wliczyć do wartości świadczonej usługi. Jeżeli natomiast pytanie dotyczy wartości montowanych okien, to należy postąpić zgodnie z zawartą umową.
Firma, chcąc mieć pewność co do prawidłowości zastosowania w tym przypadku obniżonej stawki 7%, może wystąpić do swojego urzędu skarbowego o wydanie w tej sprawie interpretacji, przedstawiając szczegółowo zakres wykonywanej usługi i rodzaj zużywanych materiałów. Należy zwrócić uwagę, że w dalszym ciągu nie wszystkie urzędy skarbowe podzielają przedstawiony sposób postępowania, co potwierdzają opinie publikowane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów na indywidualne pytania podatników. Jest to w dużej mierze zależne od konkretnej sytuacji.

Podstawa prawna:
- art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- § 5 ust. 1 (w zw. z poz. 19 zał. nr 1) rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 172, poz. 1235

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej stawki

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

REKLAMA

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA