REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wartość zużytych materiałów można wliczyć w cenę usługi

REKLAMA

Czy wartość zużytych materiałów przy wymianie okien powinna być składnikiem ceny świadczonej usługi i podlegać w całości opodatkowaniu 7-proc. stawką VAT?

RADA

Sposób rozliczenia będzie uzależniony od postanowień umowy. Gdy będzie z niej wynikać świadczenie usług, to całość obrotu można opodatkować stawką 7% (w tym materiały).

UZASADNIENIE

Problem przedstawiony w pytaniu jest kontrowersyjny w zakresie opodatkowania VAT.

Roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą korzystają do końca 2007 r. z obniżonej do 7% stawki VAT (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT). Jednocześnie sprzedaż materiałów budowlanych podlega opodatkowaniu stawką 22%.

Zarówno organy podatkowe, jak i sądy zajmowały w tej sprawie sprzeczne stanowiska. Część z nich reprezentowała pogląd, że montaż okien przez ich producentów należy traktować jak dostawę tych okien i stosować do ich opodatkowania stawkę 22%. Jeżeli natomiast okna były montowane przez inne podmioty i przedmiotem ich (lub podwykonawcy) świadczenia głównego było świadczenie usług montażu, do którego zużywały one materiały, to nie ma przeszkód, aby montaż okien wraz z użytymi do tego celu materiałami dokumentować jako świadczenie usług i stosować przy ich opodatkowaniu stawkę VAT 7% od całości.

Od 15 lutego 2005 r. na mocy wprowadzonych zmian do załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie wykonania ustawy o VAT stawka 7% ma zastosowanie również do montażu okien i drzwi dokonywanych przez ich producentów w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Wprowadzona regulacja nie rozwiązuje jednak w sposób jednoznaczny, jak rozliczyć świadczenie usługi wymiany okien przez inne podmioty.

W przedstawionej sytuacji decydujące znaczenie ma treść zawartej między stronami umowy cywilnej, w której strony określają, co jest przedmiotem umowy sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa w zakresie robót budowlano-montażowych, polegająca na wymianie okien budynkach mieszkalnych, to do całej wartości usługi można zastosować stawkę opodatkowania 7%. Nie ma wtedy konieczności wyodrębniania z niej poszczególnych elementów kosztowych, tj. transportu, wartości okien i innych materiałów.

Jeżeli natomiast umowa zakłada dwie czynności: dostawę towaru (okna) i usługę ich montażu, to opodatkowaniu stawką 7% będzie podlegać tylko usługa, dostawa okien zaś - stawką 22%. Podobnie będzie, jeżeli przedmiotem sprzedaży jest dostawa okien, a w ich cenie zawarta jest również wartość usługi montażu. Wówczas cała transakcja powinna być opodatkowana stawką VAT właściwą dla dostawy okien.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 14 lipca 2006 r. Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim (USIII/406-42/06) czytamy: „Pojęcie "montaż" oznacza dokonanie określonych czynności z wykorzystaniem (zużyciem, użyciem) określonych towarów. W podstawie opodatkowania robót polegających na montażu okien i drzwi przez ich producenta należy zatem uwzględnić również wartość montowanych towarów zgodnie z postanowieniami art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jeżeli jednak w fakturze zostaną wyodrębnione materiały, robocizna, transport, to do każdej pozycji tej faktury należy zastosować właściwą stawkę podatku od towarów i usług”.

Z pytania nie wynika, o jakie materiały konkretnie chodzi. Jeżeli firma zużywa do ich montażu inne materiały, takie jak np. śruby, kleje itp., to z pewnością ich wartość może wliczyć do wartości świadczonej usługi. Jeżeli natomiast pytanie dotyczy wartości montowanych okien, to należy postąpić zgodnie z zawartą umową.
Firma, chcąc mieć pewność co do prawidłowości zastosowania w tym przypadku obniżonej stawki 7%, może wystąpić do swojego urzędu skarbowego o wydanie w tej sprawie interpretacji, przedstawiając szczegółowo zakres wykonywanej usługi i rodzaj zużywanych materiałów. Należy zwrócić uwagę, że w dalszym ciągu nie wszystkie urzędy skarbowe podzielają przedstawiony sposób postępowania, co potwierdzają opinie publikowane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów na indywidualne pytania podatników. Jest to w dużej mierze zależne od konkretnej sytuacji.

Podstawa prawna:
- art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- § 5 ust. 1 (w zw. z poz. 19 zał. nr 1) rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 172, poz. 1235

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA