REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć sprzedaż samochodu w pkpir

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę pkpir. W październiku 2003 r. zakupiliśmy na fakturę używany samochód ciężarowy z homologacją o ładowności 740 kg. Wartość netto zakupu wyniosła 10 655,74 zł. Od listopada 2003 r. podlegał on amortyzacji. W grudniu 2006 r. został sprzedany za kwotę netto 4200 zł, czyli poniżej aktualnej wartości księgowej.

 


Jak zapisać sprzedaż tego samochodu w pkpir? Co z kwotą niezamortyzowaną? Jak wyliczyć i zapisać podatek VAT w rejestrze? Kwoty z faktury sprzedaży tego samochodu zostały zaksięgowane w kolumnie 7 - 4200 zł i Rejestrze sprzedaży VAT - 924 zł.

 


rada


W związku ze sprzedażą należało wystawić fakturę. Wartość netto stanowiła przychód z działalności gospodarczej. Należało ją ująć w kolumnie 8 pkpir. Niezamortyzowaną wartość należało ująć w kolumnie 14 pkpir (w związku z likwidacją kolumny 12 od 2007 r. według projektu właściwa będzie kolumna 13). Kwota VAT stanowiła podatek należny i należało go ująć w Rejestrze sprzedaży VAT oraz w deklaracji za grudzień 2006 r. Poza zmianą kolumny w pkpir (z 14 na 13 według projektu) rozliczenie to w 2007 r. będzie takie samo.


uzasadnienie


Zakupiony samochód jako środek transportu wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej, o okresie użytkowania dłuższym niż 1 rok, był środkiem trwałym firmy. Od wartości początkowej Czytelnik dokonywał odpisów amortyzacyjnych. Dokonywał ich począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został przekazany do użytkowania i ujęty w ewidencji środków trwałych, czyli od listopada 2003 r. Podstawowa stawka amortyzacji samochodów to 20% w skali rocznej, czyli okres amortyzacji wynosi 5 lat. Z pytania nie wynika, jakie przyjęto zasady amortyzacji, więc można założyć, że podatnik wybrał metodę podstawową, czyli według 20%.


Wartość netto przy sprzedaży samochodu należało zaewidencjonować w kolumnie 8 pkpir jako pozostały przychód z prowadzonej działalności gospodarczej (sprzedaż samochodu będącego środkiem trwałym nie jest typowym obrotem w działalności podatnika). W tym samym miesiącu, w którym doszło do sprzedaży, należało dokonać ostatniego odpisu amortyzacyjnego (jeśli oczywiście był on jeszcze amortyzowany, co zakładamy), ponieważ podatnik jeszcze użytkował samochód i służył on uzyskiwaniu przychodów. Pozostałą część wartości początkowej środka trwałego, dotychczas niezamortyzowaną, należało ująć jako koszt w kolumnie 14 pkpir "pozostałe wydatki". Przy założeniu podstawowej, liniowej metody amortyzacji podatnik osiągnął na zbyciu samochodu dochód, gdyż wartość sprzedaży była wyższa od wartości niezamortyzowanej samochodu. Jednak gdyby zastosował okres 30 miesięcy amortyzacji (dopuszczalny dla samochodów używanych przynajmniej 6 miesięcy), sprzedaż samochodu przyniosłaby większy dochód w miesiącu zbycia, gdyż samochód byłby już całkowicie zamortyzowany.


Ponadto, jak wynika z treści pytania, samochód w momencie zakupu spełniał warunki do uznania go za ciężarowy w znaczeniu przepisów o VAT. Posiadał bowiem świadectwo homologacji potwierdzające status samochodu ciężarowego. Podatnik miał więc prawo odliczyć VAT w momencie zakupu. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT sprzedaż towaru, od którego przysługiwało odliczenie VAT w momencie zakupu, nie podlega zwolnieniu z tego podatku w momencie jego sprzedaży.

Zwolnieniu z VAT podlegałaby sprzedaż samochodu, jeżeli spełnione byłyby łącznie dwa warunki:

- samochód był użytkowany przez podatnika przez co najmniej pół roku,

- w momencie jego zakupu podatnikowi nie przysługiwało obniżenie podatku należnego o podatek naliczony związany z jego zakupem.


Podatnik był więc obowiązany wykazać należny VAT związany ze sprzedażą samochodu na fakturze VAT dokumentującej zbycie pojazdu. Następnie musiał ująć wartość netto sprzedaży oraz wartość podatku należnego w Rejestrze sprzedaży oraz w stosownych rubrykach deklaracji VAT-7 (dostawa opodatkowana stawką 22%). Należy pamiętać, że faktura VAT jest dokumentem wystarczającym, jeśli sprzedaż byłaby na rzecz osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Sprzedaż na rzecz osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej musiałaby być również zaewidencjonowana jako taki obrót w kasie fiskalnej (oczywiście, jeśli podatnik ewidencjonuje obrót na kasie fiskalnej).


Przykład


Podatnik nabył samochód ciężarowy o wartości netto 10 655,74 zł w październiku 2003 r. i w tym miesiącu przekazał go do użytkowania oraz ujął w ewidencji środków trwałych. Amortyzować zaczął więc od listopada 2003 r. Stawka amortyzacyjna wyniosła 20%, roczny odpis amortyzacyjny 2131,15 zł.

W grudniu 2006 r. sprzedał samochód za kwotę 4200 zł netto i ujął ją w kolumnie 8 pkpir. W tym miesiącu naliczył ostatni odpis amortyzacyjny oraz zaliczył do kosztów pozostałą nie- zamortyzowaną część wartości początkowej i ujął ją w kolumnie 14 pkpir.


Wyliczenie sumy odpisów amortyzacyjnych za okres użytkowania samochodu:

10 655,74 × 20% = 2131,15 zł : 12 = 177,60 zł × 38 = 6748,80 zł

Wyliczenie niezamortyzowanej części samochodu:

10 655,74 zł - 6748,80 zł = 3906,94 zł

W grudniu 2006 r. podatnik osiągnął dochód ze sprzedaży samochodu:

wartość sprzedaży netto 4 200 zł

wartość początkowa -10 655,74 zł

suma odpisów amortyzacyjnych + 6 748,80 zł

dochód ze sprzedaży w grudniu 2006 r. +293,06 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 172, poz. 1235

- art. 14 ust. 2 pkt 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

- art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Katarzyna Okuniewska

księgowa z wieloletnią praktyką, ekonomista

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA