REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć sprzedaż samochodu w pkpir

REKLAMA

Prowadzę pkpir. W październiku 2003 r. zakupiliśmy na fakturę używany samochód ciężarowy z homologacją o ładowności 740 kg. Wartość netto zakupu wyniosła 10 655,74 zł. Od listopada 2003 r. podlegał on amortyzacji. W grudniu 2006 r. został sprzedany za kwotę netto 4200 zł, czyli poniżej aktualnej wartości księgowej.

 


Jak zapisać sprzedaż tego samochodu w pkpir? Co z kwotą niezamortyzowaną? Jak wyliczyć i zapisać podatek VAT w rejestrze? Kwoty z faktury sprzedaży tego samochodu zostały zaksięgowane w kolumnie 7 - 4200 zł i Rejestrze sprzedaży VAT - 924 zł.

 


rada


W związku ze sprzedażą należało wystawić fakturę. Wartość netto stanowiła przychód z działalności gospodarczej. Należało ją ująć w kolumnie 8 pkpir. Niezamortyzowaną wartość należało ująć w kolumnie 14 pkpir (w związku z likwidacją kolumny 12 od 2007 r. według projektu właściwa będzie kolumna 13). Kwota VAT stanowiła podatek należny i należało go ująć w Rejestrze sprzedaży VAT oraz w deklaracji za grudzień 2006 r. Poza zmianą kolumny w pkpir (z 14 na 13 według projektu) rozliczenie to w 2007 r. będzie takie samo.


uzasadnienie


Zakupiony samochód jako środek transportu wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej, o okresie użytkowania dłuższym niż 1 rok, był środkiem trwałym firmy. Od wartości początkowej Czytelnik dokonywał odpisów amortyzacyjnych. Dokonywał ich począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został przekazany do użytkowania i ujęty w ewidencji środków trwałych, czyli od listopada 2003 r. Podstawowa stawka amortyzacji samochodów to 20% w skali rocznej, czyli okres amortyzacji wynosi 5 lat. Z pytania nie wynika, jakie przyjęto zasady amortyzacji, więc można założyć, że podatnik wybrał metodę podstawową, czyli według 20%.


Wartość netto przy sprzedaży samochodu należało zaewidencjonować w kolumnie 8 pkpir jako pozostały przychód z prowadzonej działalności gospodarczej (sprzedaż samochodu będącego środkiem trwałym nie jest typowym obrotem w działalności podatnika). W tym samym miesiącu, w którym doszło do sprzedaży, należało dokonać ostatniego odpisu amortyzacyjnego (jeśli oczywiście był on jeszcze amortyzowany, co zakładamy), ponieważ podatnik jeszcze użytkował samochód i służył on uzyskiwaniu przychodów. Pozostałą część wartości początkowej środka trwałego, dotychczas niezamortyzowaną, należało ująć jako koszt w kolumnie 14 pkpir "pozostałe wydatki". Przy założeniu podstawowej, liniowej metody amortyzacji podatnik osiągnął na zbyciu samochodu dochód, gdyż wartość sprzedaży była wyższa od wartości niezamortyzowanej samochodu. Jednak gdyby zastosował okres 30 miesięcy amortyzacji (dopuszczalny dla samochodów używanych przynajmniej 6 miesięcy), sprzedaż samochodu przyniosłaby większy dochód w miesiącu zbycia, gdyż samochód byłby już całkowicie zamortyzowany.


Ponadto, jak wynika z treści pytania, samochód w momencie zakupu spełniał warunki do uznania go za ciężarowy w znaczeniu przepisów o VAT. Posiadał bowiem świadectwo homologacji potwierdzające status samochodu ciężarowego. Podatnik miał więc prawo odliczyć VAT w momencie zakupu. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT sprzedaż towaru, od którego przysługiwało odliczenie VAT w momencie zakupu, nie podlega zwolnieniu z tego podatku w momencie jego sprzedaży.

Zwolnieniu z VAT podlegałaby sprzedaż samochodu, jeżeli spełnione byłyby łącznie dwa warunki:

- samochód był użytkowany przez podatnika przez co najmniej pół roku,

- w momencie jego zakupu podatnikowi nie przysługiwało obniżenie podatku należnego o podatek naliczony związany z jego zakupem.


Podatnik był więc obowiązany wykazać należny VAT związany ze sprzedażą samochodu na fakturze VAT dokumentującej zbycie pojazdu. Następnie musiał ująć wartość netto sprzedaży oraz wartość podatku należnego w Rejestrze sprzedaży oraz w stosownych rubrykach deklaracji VAT-7 (dostawa opodatkowana stawką 22%). Należy pamiętać, że faktura VAT jest dokumentem wystarczającym, jeśli sprzedaż byłaby na rzecz osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Sprzedaż na rzecz osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej musiałaby być również zaewidencjonowana jako taki obrót w kasie fiskalnej (oczywiście, jeśli podatnik ewidencjonuje obrót na kasie fiskalnej).


Przykład


Podatnik nabył samochód ciężarowy o wartości netto 10 655,74 zł w październiku 2003 r. i w tym miesiącu przekazał go do użytkowania oraz ujął w ewidencji środków trwałych. Amortyzować zaczął więc od listopada 2003 r. Stawka amortyzacyjna wyniosła 20%, roczny odpis amortyzacyjny 2131,15 zł.

W grudniu 2006 r. sprzedał samochód za kwotę 4200 zł netto i ujął ją w kolumnie 8 pkpir. W tym miesiącu naliczył ostatni odpis amortyzacyjny oraz zaliczył do kosztów pozostałą nie- zamortyzowaną część wartości początkowej i ujął ją w kolumnie 14 pkpir.


Wyliczenie sumy odpisów amortyzacyjnych za okres użytkowania samochodu:

10 655,74 × 20% = 2131,15 zł : 12 = 177,60 zł × 38 = 6748,80 zł

Wyliczenie niezamortyzowanej części samochodu:

10 655,74 zł - 6748,80 zł = 3906,94 zł

W grudniu 2006 r. podatnik osiągnął dochód ze sprzedaży samochodu:

wartość sprzedaży netto 4 200 zł

wartość początkowa -10 655,74 zł

suma odpisów amortyzacyjnych + 6 748,80 zł

dochód ze sprzedaży w grudniu 2006 r. +293,06 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 172, poz. 1235

- art. 14 ust. 2 pkt 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

- art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Katarzyna Okuniewska

księgowa z wieloletnią praktyką, ekonomista

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA