REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć sprzedaż samochodu w pkpir

REKLAMA

Prowadzę pkpir. W październiku 2003 r. zakupiliśmy na fakturę używany samochód ciężarowy z homologacją o ładowności 740 kg. Wartość netto zakupu wyniosła 10 655,74 zł. Od listopada 2003 r. podlegał on amortyzacji. W grudniu 2006 r. został sprzedany za kwotę netto 4200 zł, czyli poniżej aktualnej wartości księgowej.

 


Jak zapisać sprzedaż tego samochodu w pkpir? Co z kwotą niezamortyzowaną? Jak wyliczyć i zapisać podatek VAT w rejestrze? Kwoty z faktury sprzedaży tego samochodu zostały zaksięgowane w kolumnie 7 - 4200 zł i Rejestrze sprzedaży VAT - 924 zł.

 


rada


W związku ze sprzedażą należało wystawić fakturę. Wartość netto stanowiła przychód z działalności gospodarczej. Należało ją ująć w kolumnie 8 pkpir. Niezamortyzowaną wartość należało ująć w kolumnie 14 pkpir (w związku z likwidacją kolumny 12 od 2007 r. według projektu właściwa będzie kolumna 13). Kwota VAT stanowiła podatek należny i należało go ująć w Rejestrze sprzedaży VAT oraz w deklaracji za grudzień 2006 r. Poza zmianą kolumny w pkpir (z 14 na 13 według projektu) rozliczenie to w 2007 r. będzie takie samo.


uzasadnienie


Zakupiony samochód jako środek transportu wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej, o okresie użytkowania dłuższym niż 1 rok, był środkiem trwałym firmy. Od wartości początkowej Czytelnik dokonywał odpisów amortyzacyjnych. Dokonywał ich począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został przekazany do użytkowania i ujęty w ewidencji środków trwałych, czyli od listopada 2003 r. Podstawowa stawka amortyzacji samochodów to 20% w skali rocznej, czyli okres amortyzacji wynosi 5 lat. Z pytania nie wynika, jakie przyjęto zasady amortyzacji, więc można założyć, że podatnik wybrał metodę podstawową, czyli według 20%.


Wartość netto przy sprzedaży samochodu należało zaewidencjonować w kolumnie 8 pkpir jako pozostały przychód z prowadzonej działalności gospodarczej (sprzedaż samochodu będącego środkiem trwałym nie jest typowym obrotem w działalności podatnika). W tym samym miesiącu, w którym doszło do sprzedaży, należało dokonać ostatniego odpisu amortyzacyjnego (jeśli oczywiście był on jeszcze amortyzowany, co zakładamy), ponieważ podatnik jeszcze użytkował samochód i służył on uzyskiwaniu przychodów. Pozostałą część wartości początkowej środka trwałego, dotychczas niezamortyzowaną, należało ująć jako koszt w kolumnie 14 pkpir "pozostałe wydatki". Przy założeniu podstawowej, liniowej metody amortyzacji podatnik osiągnął na zbyciu samochodu dochód, gdyż wartość sprzedaży była wyższa od wartości niezamortyzowanej samochodu. Jednak gdyby zastosował okres 30 miesięcy amortyzacji (dopuszczalny dla samochodów używanych przynajmniej 6 miesięcy), sprzedaż samochodu przyniosłaby większy dochód w miesiącu zbycia, gdyż samochód byłby już całkowicie zamortyzowany.


Ponadto, jak wynika z treści pytania, samochód w momencie zakupu spełniał warunki do uznania go za ciężarowy w znaczeniu przepisów o VAT. Posiadał bowiem świadectwo homologacji potwierdzające status samochodu ciężarowego. Podatnik miał więc prawo odliczyć VAT w momencie zakupu. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT sprzedaż towaru, od którego przysługiwało odliczenie VAT w momencie zakupu, nie podlega zwolnieniu z tego podatku w momencie jego sprzedaży.

Zwolnieniu z VAT podlegałaby sprzedaż samochodu, jeżeli spełnione byłyby łącznie dwa warunki:

- samochód był użytkowany przez podatnika przez co najmniej pół roku,

- w momencie jego zakupu podatnikowi nie przysługiwało obniżenie podatku należnego o podatek naliczony związany z jego zakupem.


Podatnik był więc obowiązany wykazać należny VAT związany ze sprzedażą samochodu na fakturze VAT dokumentującej zbycie pojazdu. Następnie musiał ująć wartość netto sprzedaży oraz wartość podatku należnego w Rejestrze sprzedaży oraz w stosownych rubrykach deklaracji VAT-7 (dostawa opodatkowana stawką 22%). Należy pamiętać, że faktura VAT jest dokumentem wystarczającym, jeśli sprzedaż byłaby na rzecz osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Sprzedaż na rzecz osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej musiałaby być również zaewidencjonowana jako taki obrót w kasie fiskalnej (oczywiście, jeśli podatnik ewidencjonuje obrót na kasie fiskalnej).


Przykład


Podatnik nabył samochód ciężarowy o wartości netto 10 655,74 zł w październiku 2003 r. i w tym miesiącu przekazał go do użytkowania oraz ujął w ewidencji środków trwałych. Amortyzować zaczął więc od listopada 2003 r. Stawka amortyzacyjna wyniosła 20%, roczny odpis amortyzacyjny 2131,15 zł.

W grudniu 2006 r. sprzedał samochód za kwotę 4200 zł netto i ujął ją w kolumnie 8 pkpir. W tym miesiącu naliczył ostatni odpis amortyzacyjny oraz zaliczył do kosztów pozostałą nie- zamortyzowaną część wartości początkowej i ujął ją w kolumnie 14 pkpir.


Wyliczenie sumy odpisów amortyzacyjnych za okres użytkowania samochodu:

10 655,74 × 20% = 2131,15 zł : 12 = 177,60 zł × 38 = 6748,80 zł

Wyliczenie niezamortyzowanej części samochodu:

10 655,74 zł - 6748,80 zł = 3906,94 zł

W grudniu 2006 r. podatnik osiągnął dochód ze sprzedaży samochodu:

wartość sprzedaży netto 4 200 zł

wartość początkowa -10 655,74 zł

suma odpisów amortyzacyjnych + 6 748,80 zł

dochód ze sprzedaży w grudniu 2006 r. +293,06 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 172, poz. 1235

- art. 14 ust. 2 pkt 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

- art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Katarzyna Okuniewska

księgowa z wieloletnią praktyką, ekonomista

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy podczas realizacji projektów unijnych: formalne, merytoryczne, finansowe, proceduralne

Realizacja projektów dofinansowanych z funduszy europejskich to dla wielu przedsiębiorców i instytucji ogromna szansa na rozwój i wzrost konkurencyjności. Jednak pozytywna decyzja o dofinansowaniu to dopiero pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu, a kolejne fazy projektu niosą ze sobą szereg wyzwań mogących zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia. Warto więc wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniają firmy podczas realizacji projektów unijnych oraz jak ich unikać.

Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?

Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności. 

Klient chce fakturę a nie zwrócił paragonu. Czy mimo to można mu wystawić?

Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej? Co w sytuacji, gdy do faktur nie są dołączane kopie paragonów z kasy fiskalnej? Prowadzę kiosk handlowy i wystawiam miesięcznie kilka zbiorczych faktur z danego miesiąca, do których nie dołączam kopii paragonów, gdyż klienci ich nie zwracają. Czy to prawidłowa praktyka?

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

REKLAMA

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box w 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdza, że idą zmiany w przepisach podatkowych

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

REKLAMA

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

REKLAMA