REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć sprzedaż samochodu w pkpir

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę pkpir. W październiku 2003 r. zakupiliśmy na fakturę używany samochód ciężarowy z homologacją o ładowności 740 kg. Wartość netto zakupu wyniosła 10 655,74 zł. Od listopada 2003 r. podlegał on amortyzacji. W grudniu 2006 r. został sprzedany za kwotę netto 4200 zł, czyli poniżej aktualnej wartości księgowej.

 


Jak zapisać sprzedaż tego samochodu w pkpir? Co z kwotą niezamortyzowaną? Jak wyliczyć i zapisać podatek VAT w rejestrze? Kwoty z faktury sprzedaży tego samochodu zostały zaksięgowane w kolumnie 7 - 4200 zł i Rejestrze sprzedaży VAT - 924 zł.

 


rada


W związku ze sprzedażą należało wystawić fakturę. Wartość netto stanowiła przychód z działalności gospodarczej. Należało ją ująć w kolumnie 8 pkpir. Niezamortyzowaną wartość należało ująć w kolumnie 14 pkpir (w związku z likwidacją kolumny 12 od 2007 r. według projektu właściwa będzie kolumna 13). Kwota VAT stanowiła podatek należny i należało go ująć w Rejestrze sprzedaży VAT oraz w deklaracji za grudzień 2006 r. Poza zmianą kolumny w pkpir (z 14 na 13 według projektu) rozliczenie to w 2007 r. będzie takie samo.


uzasadnienie


Zakupiony samochód jako środek transportu wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej, o okresie użytkowania dłuższym niż 1 rok, był środkiem trwałym firmy. Od wartości początkowej Czytelnik dokonywał odpisów amortyzacyjnych. Dokonywał ich począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został przekazany do użytkowania i ujęty w ewidencji środków trwałych, czyli od listopada 2003 r. Podstawowa stawka amortyzacji samochodów to 20% w skali rocznej, czyli okres amortyzacji wynosi 5 lat. Z pytania nie wynika, jakie przyjęto zasady amortyzacji, więc można założyć, że podatnik wybrał metodę podstawową, czyli według 20%.


Wartość netto przy sprzedaży samochodu należało zaewidencjonować w kolumnie 8 pkpir jako pozostały przychód z prowadzonej działalności gospodarczej (sprzedaż samochodu będącego środkiem trwałym nie jest typowym obrotem w działalności podatnika). W tym samym miesiącu, w którym doszło do sprzedaży, należało dokonać ostatniego odpisu amortyzacyjnego (jeśli oczywiście był on jeszcze amortyzowany, co zakładamy), ponieważ podatnik jeszcze użytkował samochód i służył on uzyskiwaniu przychodów. Pozostałą część wartości początkowej środka trwałego, dotychczas niezamortyzowaną, należało ująć jako koszt w kolumnie 14 pkpir "pozostałe wydatki". Przy założeniu podstawowej, liniowej metody amortyzacji podatnik osiągnął na zbyciu samochodu dochód, gdyż wartość sprzedaży była wyższa od wartości niezamortyzowanej samochodu. Jednak gdyby zastosował okres 30 miesięcy amortyzacji (dopuszczalny dla samochodów używanych przynajmniej 6 miesięcy), sprzedaż samochodu przyniosłaby większy dochód w miesiącu zbycia, gdyż samochód byłby już całkowicie zamortyzowany.


Ponadto, jak wynika z treści pytania, samochód w momencie zakupu spełniał warunki do uznania go za ciężarowy w znaczeniu przepisów o VAT. Posiadał bowiem świadectwo homologacji potwierdzające status samochodu ciężarowego. Podatnik miał więc prawo odliczyć VAT w momencie zakupu. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT sprzedaż towaru, od którego przysługiwało odliczenie VAT w momencie zakupu, nie podlega zwolnieniu z tego podatku w momencie jego sprzedaży.

Zwolnieniu z VAT podlegałaby sprzedaż samochodu, jeżeli spełnione byłyby łącznie dwa warunki:

- samochód był użytkowany przez podatnika przez co najmniej pół roku,

- w momencie jego zakupu podatnikowi nie przysługiwało obniżenie podatku należnego o podatek naliczony związany z jego zakupem.


Podatnik był więc obowiązany wykazać należny VAT związany ze sprzedażą samochodu na fakturze VAT dokumentującej zbycie pojazdu. Następnie musiał ująć wartość netto sprzedaży oraz wartość podatku należnego w Rejestrze sprzedaży oraz w stosownych rubrykach deklaracji VAT-7 (dostawa opodatkowana stawką 22%). Należy pamiętać, że faktura VAT jest dokumentem wystarczającym, jeśli sprzedaż byłaby na rzecz osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Sprzedaż na rzecz osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej musiałaby być również zaewidencjonowana jako taki obrót w kasie fiskalnej (oczywiście, jeśli podatnik ewidencjonuje obrót na kasie fiskalnej).


Przykład


Podatnik nabył samochód ciężarowy o wartości netto 10 655,74 zł w październiku 2003 r. i w tym miesiącu przekazał go do użytkowania oraz ujął w ewidencji środków trwałych. Amortyzować zaczął więc od listopada 2003 r. Stawka amortyzacyjna wyniosła 20%, roczny odpis amortyzacyjny 2131,15 zł.

W grudniu 2006 r. sprzedał samochód za kwotę 4200 zł netto i ujął ją w kolumnie 8 pkpir. W tym miesiącu naliczył ostatni odpis amortyzacyjny oraz zaliczył do kosztów pozostałą nie- zamortyzowaną część wartości początkowej i ujął ją w kolumnie 14 pkpir.


Wyliczenie sumy odpisów amortyzacyjnych za okres użytkowania samochodu:

10 655,74 × 20% = 2131,15 zł : 12 = 177,60 zł × 38 = 6748,80 zł

Wyliczenie niezamortyzowanej części samochodu:

10 655,74 zł - 6748,80 zł = 3906,94 zł

W grudniu 2006 r. podatnik osiągnął dochód ze sprzedaży samochodu:

wartość sprzedaży netto 4 200 zł

wartość początkowa -10 655,74 zł

suma odpisów amortyzacyjnych + 6 748,80 zł

dochód ze sprzedaży w grudniu 2006 r. +293,06 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 172, poz. 1235

- art. 14 ust. 2 pkt 1, art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

- art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Katarzyna Okuniewska

księgowa z wieloletnią praktyką, ekonomista

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

E-fakturowanie coraz bliżej – dlaczego przedsiębiorstwa powinny postawić na nowoczesne rozwiązania EDI?

W przyszłym roku polskie przedsiębiorstwa czeka jedna z największych zmian w systemie rozliczeń – obowiązkowe e-fakturowanie. Pomimo przesunięcia terminu z lipca 2024 roku na 2026 rok warto już teraz ruszyć z przygotowaniami do nowych regulacji i rozpocząć wdrażanie odpowiednich narzędzi.

REKLAMA