REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy refaktury zaliczać do kosztów pozostałych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Faktury za czynsz i telefony wystawiane są na firmę. Za dwa miesiące w firmie będą wykonywane prace na rzecz innej firmy. Prezes tej drugiej firmy chciałby partycypować w kosztach, w czynszu i telefonach, ale faktury byłyby wystawiane na naszą pierwotną firmę. Czy koszty refakturowane na odbiorcę zalicza się do pozostałych kosztów?

Tak. Na podstawie ustawy o rachunkowości koszty refakturowane na odbiorcę zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.

W pytaniu poruszony został problem klasyfikacji tzw. refakturowania kosztów. Z refakturowaniem mamy do czynienia wówczas, gdy z usług potwierdzonych fakturą pierwotną wystawioną na jednostkę gospodarczą nie korzysta ta jednostka (lub korzysta tylko w części), ale podmiot trzeci (odbiorca finalny). Odsprzedaż usług na rzecz odbiorcy finalnego jest dokonywana po cenie zakupu, z uwzględnieniem tej samej stawki VAT (bądź stosując zwolnienie), która znajduje się na fakturze pierwotnej.


Naczelny Sąd Administracyjny odnosząc się do refakturowania usług
stwierdził, że musi ono spełniać następujące warunki: umowa pomiędzy podmiotem
refakturującym i podmiotem, na rzecz którego refaktury są wystawiane, przewidywać musi tego rodzaju sposób wzajemnych rozliczeń oraz do refakturowanych usług podmiot refakturujący nie może doliczać żadnej marży.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości, koszty refakturowane na odbiorcę finalnego oraz przychody z ich refakturowania, jako związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki, zalicza się do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.


Przepisy o podatku dochodowym nie regulują zagadnienia refakturowania kosztów. Najczęstszym problemem jest prawidłowe ustalenie momentu wykazania kosztów i przychodów dotyczących refakturowanych usług (np. w którym momencie powstanie przychód z tytułu refakturowanych usług tzw. mediów). W wyjaśnieniu Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 10 marca 2006 r., nr IS.I/2-4231/2/06 znajduje się stwierdzenie, że "(...) gdy podatnik-odbiorca energii i innych mediów dokonuje ich refakturowania, powinien zaliczyć ponoszone wydatki z tytułu zapłaty na rzecz dostawców mediów do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia, (...) przychód należny z tytułu refakturowania mediów na rzecz najemców (odbiorców) powinien być wykazany w dacie wystawienia refaktury". W latach ubiegłych niektóre urzędy skarbowe prezentowały jednak odmienne stanowisko w tej sprawie. Generalnie przyjęto zasadę, że "refakturowania" należy dokonać przy zastosowaniu stawki VAT z faktury pierwotnej (np. wyjaśnienie Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 3 lutego 2006 r., nr 1471/NUR2/443-597/06/AG).


Jednak gdy refakturowana usługa jest zwolniona
od VAT, w związku ze zwolnieniem podmiotowym bądź przedmiotowo-podmiotowym podmiotu świadczącego usługę, wówczas istnieje ryzyko, że organy podatkowe uznają konieczność zastosowania przy refakturze stawki właściwej dla danej usługi (co potwierdza wyrok NSA z dnia 22 marca 1999 r., sygn. akt I SA/Ka 1375/97).

REKLAMA


Przy określaniu momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT podmiot refakturujący musi pamiętać o niektórych rodzajach usług, dla których ustawodawca moment ten określił w sposób szczególny, np. w przypadku usług dotyczących mediów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu wykonania tych usług (wyjaśnienie Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 3 stycznia 2006 r., nr 1471/NUR2/443-517/06/AG).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Podstawa prawna:
- Art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).


Agnieszka Tyczyńska-Osińska

biegły rewident, Finans-Servis

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA