REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy refaktury zaliczać do kosztów pozostałych

REKLAMA

Faktury za czynsz i telefony wystawiane są na firmę. Za dwa miesiące w firmie będą wykonywane prace na rzecz innej firmy. Prezes tej drugiej firmy chciałby partycypować w kosztach, w czynszu i telefonach, ale faktury byłyby wystawiane na naszą pierwotną firmę. Czy koszty refakturowane na odbiorcę zalicza się do pozostałych kosztów?

Tak. Na podstawie ustawy o rachunkowości koszty refakturowane na odbiorcę zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.

W pytaniu poruszony został problem klasyfikacji tzw. refakturowania kosztów. Z refakturowaniem mamy do czynienia wówczas, gdy z usług potwierdzonych fakturą pierwotną wystawioną na jednostkę gospodarczą nie korzysta ta jednostka (lub korzysta tylko w części), ale podmiot trzeci (odbiorca finalny). Odsprzedaż usług na rzecz odbiorcy finalnego jest dokonywana po cenie zakupu, z uwzględnieniem tej samej stawki VAT (bądź stosując zwolnienie), która znajduje się na fakturze pierwotnej.


Naczelny Sąd Administracyjny odnosząc się do refakturowania usług
stwierdził, że musi ono spełniać następujące warunki: umowa pomiędzy podmiotem
refakturującym i podmiotem, na rzecz którego refaktury są wystawiane, przewidywać musi tego rodzaju sposób wzajemnych rozliczeń oraz do refakturowanych usług podmiot refakturujący nie może doliczać żadnej marży.

REKLAMA

REKLAMA


Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości, koszty refakturowane na odbiorcę finalnego oraz przychody z ich refakturowania, jako związane pośrednio z działalnością operacyjną jednostki, zalicza się do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.


Przepisy o podatku dochodowym nie regulują zagadnienia refakturowania kosztów. Najczęstszym problemem jest prawidłowe ustalenie momentu wykazania kosztów i przychodów dotyczących refakturowanych usług (np. w którym momencie powstanie przychód z tytułu refakturowanych usług tzw. mediów). W wyjaśnieniu Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 10 marca 2006 r., nr IS.I/2-4231/2/06 znajduje się stwierdzenie, że "(...) gdy podatnik-odbiorca energii i innych mediów dokonuje ich refakturowania, powinien zaliczyć ponoszone wydatki z tytułu zapłaty na rzecz dostawców mediów do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia, (...) przychód należny z tytułu refakturowania mediów na rzecz najemców (odbiorców) powinien być wykazany w dacie wystawienia refaktury". W latach ubiegłych niektóre urzędy skarbowe prezentowały jednak odmienne stanowisko w tej sprawie. Generalnie przyjęto zasadę, że "refakturowania" należy dokonać przy zastosowaniu stawki VAT z faktury pierwotnej (np. wyjaśnienie Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 3 lutego 2006 r., nr 1471/NUR2/443-597/06/AG).


Jednak gdy refakturowana usługa jest zwolniona
od VAT, w związku ze zwolnieniem podmiotowym bądź przedmiotowo-podmiotowym podmiotu świadczącego usługę, wówczas istnieje ryzyko, że organy podatkowe uznają konieczność zastosowania przy refakturze stawki właściwej dla danej usługi (co potwierdza wyrok NSA z dnia 22 marca 1999 r., sygn. akt I SA/Ka 1375/97).

REKLAMA


Przy określaniu momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT podmiot refakturujący musi pamiętać o niektórych rodzajach usług, dla których ustawodawca moment ten określił w sposób szczególny, np. w przypadku usług dotyczących mediów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu wykonania tych usług (wyjaśnienie Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 3 stycznia 2006 r., nr 1471/NUR2/443-517/06/AG).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Podstawa prawna:
- Art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).


Agnieszka Tyczyńska-Osińska

biegły rewident, Finans-Servis

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA