REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć, by poprawnie ująć w księgach rachunkowych kupno nowego samochodu osobowego

REKLAMA

Spółka zakupiła nowy samochód osobowy do celów opodatkowanej działalności gospodarczej, wpłacając najpierw zaliczkę, później pozostałą kwotę. Czy ograniczenie "do 60% kwoty podatku do odliczenia z faktury" dotyczy też faktury zaliczkowej?
Proszę o przykład wraz z zapisami księgowymi dotyczącymi nabycia samochodu i wyliczenia amortyzacji oraz kosztów ubezpieczeń, z uwzględnieniem problemów podatkowych, związanych z ograniczeniem tych kosztów.

RADA


Z faktury zaliczkowej dotyczącej przedpłaty na zakup samochodu osobowego można odliczyć 60% podatku VAT naliczonego, nie więcej jednak niż 6000 zł. W uzasadnieniu podano sposób wyliczenia odpisów amortyzacyjnych oraz kosztów ubezpieczeń komunikacyjnych wraz z zapisami księgowymi.

REKLAMA

Autopromocja


uzasadnienie


Ustawa o rachunkowości nakazuje wyceniać środki trwałe według cen nabycia lub kosztów wytworzenia, lub wartości przeszacowanej (po aktualizacji wyceny środków trwałych), pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe, a także o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. W przypadku zakupu samochodu będziemy mieli oczywiście do czynienia z ceną nabycia. Powinna ona uwzględniać również VAT, którego jednostka nie może odliczyć, jeżeli nie było możliwości jego odliczenia.


Ile VAT naliczonego można odliczyć z faktury zaliczkowej przy zakupie nowego samochodu


Według przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 86 ust. 3) w przypadku nabycia samochodów osobowych kwotę podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł. Zatem skoro przepis ten mówi ogólnie o fakturze, należy uznać, że dotyczy również faktur związanych z wpłaconą zaliczką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Jak ustalić wartość początkową środka trwałego, wysokość odpisów amortyzacyjnych oraz jakie są ograniczenia podatkowe kosztów amortyzacji i ubezpieczeń


Przepisy ustaw o podatku dochodowym w przypadku samochodów osobowych ograniczają koszty związane z ich amortyzacją i ubezpieczeniami komunikacyjnymi. Zgodnie z art. 16g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wartością początkową środków trwałych w razie odpłatnego nabycia jest cena ich nabycia. Cena nabycia to kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania oraz pomniejszona o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w myśl ustawy o VAT. Wówczas VAT naliczony nie pomniejsza ceny nabycia. Jednak nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro, przeliczonej na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania (art. 16 ust. 1 pkt 4 updop).


WAŻNE!

Kwota amortyzacji niezaliczona do kosztów uzyskania przychodu (na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 4) stanie się kosztem podatkowym w przypadku odpłatnego zbycia samochodu.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje (art. 16 ust. 1 pkt 1), że w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych wydatki na ich nabycie zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych (podatkowych, a nie bilansowych), są kosztem uzyskania przychodów. Oznacza to, że niezaliczana do kosztów podatkowych amortyzacja, zawarta w wartości netto (podatkowej) sprzedawanego środka trwałego, stanie się jednak kosztem uzyskania przychodu odnoszonym do przychodu uzyskanego ze sprzedaży samochodu.


Za koszty uzyskania przychodów nie można uznać składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia, w stosunku do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia (art. 16 ust. 1 pkt 49).


PRZYKŁAD

REKLAMA

Spółka zakupiła nowy samochód osobowy. Najpierw wpłaciła zaliczkę w wysokości 2000 zł, następnie pozostałą kwotę 132 200 zł, na okoliczność czego uzyskała faktury. Samochód został ubezpieczony (OC, AC, NW), a roczna składka ubezpieczenia wyniosła 8555 zł. Ponieważ wartość samochodu, w skład której wchodzi VAT nieodliczony, przewyższa równowartość 20 000 euro, zarówno koszty odpisów amortyzacyjnych, jak i wysokość składki na ubezpieczenie komunikacyjne dokonywane dla celów obliczenia podatku zostały odpowiednio pomniejszone (co znajduje wyraz w księgowaniach na koncie pozabilansowym 991).

Zapłacone składki ubezpieczeniowe w części uznanej przez ustawę podatkową, według art. 16 ust. 1 pkt 49, czyli w kwocie 5220,26 zł, zaliczone są jednorazowo do podatkowych kosztów uzyskania przychodu. W księgach rachunkowych natomiast zaliczane są do kosztów stopniowo, poprzez comiesięczne odpisy na koncie rozliczeń międzyokresowych kosztów. Z kolei comiesięczne bilansowe odpisy kosztów składki ubezpieczeniowej dla naliczenia kosztów do podatku są korygowane, ponieważ tuż po zapłacie składki obciążyły koszty podatkowe w całości.


Wyliczenia dotyczące wartości początkowej środka trwałego, wysokości odpisów amortyzacyjnych oraz ograniczeń podatkowych kosztów amortyzacji i kosztów ubezpieczeń przedstawia tabela.


Tabela. Wyliczenie kwot odpisów amortyzacyjnych oraz kosztów ubezpieczeń


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zapisy księgowe

1. Wpłata zaliczki (w kwocie brutto)

  Wn konto 203 "Rozrachunki z tytułu zakupu środków trwałych" 2 000,00 zł

  Ma konto 131 " Bieżący rachunek bankowy" 2 000,00 zł

2. Otrzymana faktura zaliczkowa na kwotę 2000,00 zł (zapisy dotyczą jedynie podatku VAT)

  Wn konto 013 "Środki trwałe", w analityce środki transportu - w kwocie VAT nieodliczonego 144,26 zł

  Wn konto 223 "Rozliczenie podatku VAT naliczonego" - w kwocie VAT do odliczenia (60%) 216,40 zł

  Ma konto 203 "Rozrachunki z tytułu zakupu środków trwałych" - cała kwota VAT naliczona na fakturze zaliczkowej 360,66 zł

3. Faktura końcowa (na pozostałą nieopłaconą wcześniej kwotę)

  Wn konto 013 "Środki trwałe", w analityce środki transportu - w kwocie netto 108 360,66 zł

  Wn konto 013 "Środki trwałe", w analityce środki transportu - w kwocie VAT nieodliczonego 18 055,74 zł

  Wn konto 223 "Rozliczenie VAT naliczonego" - w kwocie VAT do odliczenia (60%, nie więcej niż 6000 zł po uwzględnieniu zaliczki) 5 783,60 zł

  Ma konto 203 "Rozrachunki z tytułu zakupu środków trwałych" - w kwocie brutto 132 200,00 zł

4. Zapłata za fakturę

  Wn konto 203 "Rozrachunki z tytułu zakupu środków trwałych" 132 200,00 zł

  Ma konto 131 "Bieżący rachunek bankowy" 132 200,00 zł

5. PK - rozliczenie kwoty netto zaliczki po otrzymaniu samochodu i zakończeniu rozliczeń

  Wn konto 013 "Środki trwałe", w analityce środki transportu 1 639,34 zł

  Ma konto 203 "Rozrachunki z tytułu zakupu środków trwałych" 1 639,34 zł

6. Odpis amortyzacyjny w miesiącu następującym po miesiącu oddania samochodu do użytkowania

  Wn konto 408 "Amortyzacja" 2137,00 zł

  Ma konto 073 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych" 137,00 zł

  Wn konto pozabilansowe 991 "Korekta kosztów uzyskania przychodu", zmniejsza je amortyzacja niestanowiąca kosztów uzyskania przychodu 817,83 zł

7. Opłacenie rocznych składek ubezpieczeniowych AC, OC, NW ogółem, według polisy ubezpieczeniowej

Zapłacone składki ubezpieczeniowe w części uznanej przez ustawę podatkową (art. 16 ust. 1 pkt 49) zaliczone są jednorazowo do podatkowych kosztów uzyskania przychodu. W księgach rachunkowych natomiast zaliczane są do kosztów stopniowo poprzez comiesięczne odpisy rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Wn konto 640 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów" 8 555,00 zł

Ma konto 210 "Rozrachunki z ubezpieczycielem" 8 555,00 zł

Wn konto pozabilansowe 991 "Korekta kosztów uzyskania przychodu" - ze znakiem ujemnym (5 220,26 zł)

8. Rozliczenie comiesięczne składki ubezpieczeniowej

Składki odpisywane są tylko bilansowo. Comiesięczne odpisy składki ubezpieczeniowej dla naliczenia kosztów do podatku są korygowane, ponieważ już po zapłacie składki obciążyły koszty podatkowe w całości.

Wn konto 409 "Pozostałe koszty" 712,92 zł

Ma konto 640 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów" 712,92 zł

Wn konto pozabilansowe 991 "Korekta kosztów uzyskania przychodu" 712,92 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:

- art. 16 ust. 1 pkt 1, 4 i 49 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1353

- art. 86 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA