REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność statutowa a rejestracja w KRS i urzędzie skarbowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy fundacja, której celem statutowym jest organizowanie rehabilitacji dzieci i młodzieży cierpiących na wady narządów ruchu oraz zapobieganie patologiom zdrowotnym i społecznym dzieci i młodzieży nimi zagrożonych, może skorzystać ze zwolnienia podatkowego i nie składać deklaracji CIT-2?
Czy fundacja, której celem statutowym jest organizowanie rehabilitacji dzieci i młodzieży cierpiących na wady narządów ruchu oraz zapobieganie patologiom zdrowotnym i społecznym dzieci i młodzieży nimi zagrożonych, może – powołując się na art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – skorzystać ze zwolnienia podatkowego i nie składać deklaracji CIT-2 (fundacja osiąga także dochody z organizowania imprez dla dzieci – zimowiska, zielone szkoły itp. – a także z lekcji jazdy konnej)?
Dochody z wymienionej działalności, po odjęciu kosztów wydatkowanych na ich organizację, są przeznaczone na cele statutowe. Fundacja ta została już wpisana w KRS do rejestru stowarzyszeń, a także do rejestru przedsiębiorców z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej oraz składała deklaracje CIT-2.
Zastanawiam się, czy zgłoszenie to było potrzebne oraz jakie czynności obecnie trzeba wykonać w KRS i US (jeżeli było niepotrzebne), aby to zmienić?

Skoro Państwa dochody są przeznaczone wyłącznie na działalność statutową, to nie odprowadzacie Państwo podatku dochodowego od osób prawnych, a jedynie składacie deklarację CIT-2. Dokonane zgłoszenie było więc słuszne. Ponadto teraz mogą Państwo złożyć oświadczenie i nie składać deklaracji CIT-2.
uzasadnienie
Według ogólnej reguły, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. W związku z tym dochody przeznaczone na rehabilitację dzieci i młodzieży cierpiących na wady narządów ruchu, a także na zapobieganie patologiom zdrowotnym i społecznym dzieci i młodzieży – jeżeli stanowią jednocześnie działalność określoną w statucie fundacji – niewątpliwie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą i dochody z tej działalności mogą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego, jeżeli zostaną następnie przeznaczone na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.
Natomiast o tym, kiedy podatnik może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku składania miesięcznych deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych (CIT-2), stanowi art. 25 ust. 5 w związku z ust. 4 updop. Na podstawie tego przepisu podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop, oraz:
• nie osiąga dochodów z tytułu działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych w handlu tymi wyrobami (z wyjątkiem jednostek naukowych i badawczo rozwojowych uzyskujących dochody z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego),
przeznacza dochód wyłącznie na cele statutowe lub inne określone w art. 17 ust. 1, ust. 1b, 1e i 1f updop, uprawniające do zwolnienia z podatku (w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu), korzysta ze zwolnienia z obowiązku składania miesięcznych deklaracji (wzór CIT-2).
Jeżeli Państwa fundacja przeznacza dochód wyłącznie na cele statutowe i są to jedynie te cele, które zostały wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz w statucie fundacji, to może złożyć oświadczenie i skorzystać ze zwolnienia z obowiązku składania CIT-2.
UWAGA!
Jeżeli część dochodów przeznaczona jest na działalność gospodarczą, to fundacja nie będzie mogła skorzystać z tego zwolnienia.
Jak rozumiem, Państwa dochody są przeznaczone wyłącznie na działalność statutową, dlatego nie odprowadzacie Państwo podatku dochodowego od osób prawnych, a jedynie składacie deklarację CIT-2. Dokonane zgłoszenie było więc słuszne. Na dodatek teraz mogą Państwo złożyć oświadczenie i nie składać deklaracji CIT-2.
Natomiast odnośnie do zgłoszenia w KRS, należy się odwołać do przepisów ustawy o fundacjach. I tak, zgodnie z art. 7 tej ustawy – fundacje podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. A obowiązek ten dotyczy zarówno fundacji, które prowadzą jedynie działalność statutową, jak i fundacji prowadzących działalność gospodarczą. Ponadto fundacje nie korzystają z podmiotowego zwolnienia z podatku VAT.
Barbara Szymańska
Podstawy prawne
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135)
• ustawa z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (j.t. Dz.U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568)


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA