REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność statutowa a rejestracja w KRS i urzędzie skarbowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy fundacja, której celem statutowym jest organizowanie rehabilitacji dzieci i młodzieży cierpiących na wady narządów ruchu oraz zapobieganie patologiom zdrowotnym i społecznym dzieci i młodzieży nimi zagrożonych, może skorzystać ze zwolnienia podatkowego i nie składać deklaracji CIT-2?
Czy fundacja, której celem statutowym jest organizowanie rehabilitacji dzieci i młodzieży cierpiących na wady narządów ruchu oraz zapobieganie patologiom zdrowotnym i społecznym dzieci i młodzieży nimi zagrożonych, może – powołując się na art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – skorzystać ze zwolnienia podatkowego i nie składać deklaracji CIT-2 (fundacja osiąga także dochody z organizowania imprez dla dzieci – zimowiska, zielone szkoły itp. – a także z lekcji jazdy konnej)?
Dochody z wymienionej działalności, po odjęciu kosztów wydatkowanych na ich organizację, są przeznaczone na cele statutowe. Fundacja ta została już wpisana w KRS do rejestru stowarzyszeń, a także do rejestru przedsiębiorców z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej oraz składała deklaracje CIT-2.
Zastanawiam się, czy zgłoszenie to było potrzebne oraz jakie czynności obecnie trzeba wykonać w KRS i US (jeżeli było niepotrzebne), aby to zmienić?

Skoro Państwa dochody są przeznaczone wyłącznie na działalność statutową, to nie odprowadzacie Państwo podatku dochodowego od osób prawnych, a jedynie składacie deklarację CIT-2. Dokonane zgłoszenie było więc słuszne. Ponadto teraz mogą Państwo złożyć oświadczenie i nie składać deklaracji CIT-2.
uzasadnienie
Według ogólnej reguły, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. W związku z tym dochody przeznaczone na rehabilitację dzieci i młodzieży cierpiących na wady narządów ruchu, a także na zapobieganie patologiom zdrowotnym i społecznym dzieci i młodzieży – jeżeli stanowią jednocześnie działalność określoną w statucie fundacji – niewątpliwie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą i dochody z tej działalności mogą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego, jeżeli zostaną następnie przeznaczone na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.
Natomiast o tym, kiedy podatnik może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku składania miesięcznych deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych (CIT-2), stanowi art. 25 ust. 5 w związku z ust. 4 updop. Na podstawie tego przepisu podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że jest podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop, oraz:
• nie osiąga dochodów z tytułu działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych w handlu tymi wyrobami (z wyjątkiem jednostek naukowych i badawczo rozwojowych uzyskujących dochody z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego),
przeznacza dochód wyłącznie na cele statutowe lub inne określone w art. 17 ust. 1, ust. 1b, 1e i 1f updop, uprawniające do zwolnienia z podatku (w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu), korzysta ze zwolnienia z obowiązku składania miesięcznych deklaracji (wzór CIT-2).
Jeżeli Państwa fundacja przeznacza dochód wyłącznie na cele statutowe i są to jedynie te cele, które zostały wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz w statucie fundacji, to może złożyć oświadczenie i skorzystać ze zwolnienia z obowiązku składania CIT-2.
UWAGA!
Jeżeli część dochodów przeznaczona jest na działalność gospodarczą, to fundacja nie będzie mogła skorzystać z tego zwolnienia.
Jak rozumiem, Państwa dochody są przeznaczone wyłącznie na działalność statutową, dlatego nie odprowadzacie Państwo podatku dochodowego od osób prawnych, a jedynie składacie deklarację CIT-2. Dokonane zgłoszenie było więc słuszne. Na dodatek teraz mogą Państwo złożyć oświadczenie i nie składać deklaracji CIT-2.
Natomiast odnośnie do zgłoszenia w KRS, należy się odwołać do przepisów ustawy o fundacjach. I tak, zgodnie z art. 7 tej ustawy – fundacje podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. A obowiązek ten dotyczy zarówno fundacji, które prowadzą jedynie działalność statutową, jak i fundacji prowadzących działalność gospodarczą. Ponadto fundacje nie korzystają z podmiotowego zwolnienia z podatku VAT.
Barbara Szymańska
Podstawy prawne
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135)
• ustawa z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (j.t. Dz.U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203; ost.zm. Dz.U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568)


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA