REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć błędnie wystawioną fakturę końcową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od naszych klientów pobieramy zaliczki na towar, wystawiamy faktury zaliczkowe, np. na połowę ceny. Faktura końcowa opiewa na pozostałą część należności za towar. Nasz program do wystawiania faktur nie przewiduje pozycji ujemnej, tzn. wartości zaliczki, na którą już fakturę wystawiliśmy...
Od naszych klientów pobieramy zaliczki na towar, wystawiamy faktury zaliczkowe, np. na połowę ceny. Faktura końcowa opiewa na pozostałą część należności za towar. Nasz program do wystawiania faktur nie przewiduje pozycji ujemnej, tzn. wartości zaliczki, na którą już fakturę wystawiliśmy. W związku z tym wystawiamy fakturę tak, że pomniejszamy każdą pozycję faktury (cena jednostkowa towaru to nie 100% ceny, ale np. 50%), poza tym zamieszczamy informację, że uwzględniono fakturę na zaliczkę, podajemy numer tej faktury, datę i kwotę brutto zaliczki. Czy postępujemy prawidłowo? Ostatnio nasz kontrahent zakwestionował nam taką fakturę, twierdząc, że może wliczyć w koszty cenę netto tylko z końcowej faktury. Czy ma rację?
Sposób wystawiania przez Państwa faktur nie jest prawidłowy i może powodować ryzyko dla Państwa spółki, jak też dla Państwa kontrahentów. Niemniej jednak kontrahent może zaliczyć wydatek z tytułu nabycia od Państwa towarów udokumentowanych nieprawidłowo wystawianymi fakturami, jeśli wykaże związek tego wydatku z uzyskiwanymi przez siebie przychodami.
Obecnie stosowana przez Państwa metoda wystawiania faktur jest niezgodna z przepisami i powinna być szybko zmieniona. Szczególnie w przypadku ewentualnej kontroli organy mogłyby uznać, że wystawiane przez Państwa faktury są nierzetelne (niezgodne ze stanem faktycznym), co z kolei mogłoby Państwa narazić na odpowiedzialność karną skarbową.
Niezależnie jednak od tego należy wyraźnie zaznaczyć, że zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop) zaliczka wypłacana na poczet przyszłych dostaw towarów i usług nie stanowi dla otrzymującego zaliczkę przychodów podlegających opodatkowaniu, a dla wypłacającego nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Przychodem dla otrzymującego zaliczka ta stanie się dopiero po zrealizowaniu przez strony transakcji. Odpowiednio kosztem dla wypłacającego zaliczka stanie się dopiero po otrzymaniu towarów lub wykonaniu usług.
Z punktu widzenia Państwa kontrahenta cena zapłacona za towar (i to niezależnie od tego, czy w jednej, czy w kilku ratach) stanie się kosztem uzyskania przychodów dopiero w momencie zrealizowania transakcji. Chyba że wydatek ten dotyczy innego okresu niż bieżący i zgodnie z zasadą współmierności kosztów i przychodów w czasie wydatek ten będzie mógł być rozpoznany jako koszt uzyskania przychodów dopiero w późniejszym okresie.
Fakt, że z tytułu zapłaconej ceny za towary kontrahent otrzymał fakturę zaliczkową i fakturę końcową (obie odpowiadające jednak w sumie 100% wartości otrzymanego od Państwa towaru), nie powinien mieć jakiegokolwiek znaczenia dla podatku dochodowego. Kosztem uzyskania przychodów będzie, co do zasady, wydatek niezależnie od tego, w jaki sposób zostanie udokumentowany. Zgodnie z updop warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest tylko to, aby istniał związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskiwanymi przez podatnika przychodami (wydatek powinien w pośredni lub bezpośredni sposób zmierzać do uzyskania przychodu lub do zabezpieczenia źródła przychodów) oraz aby nie był wymieniony wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.
Jeżeli natomiast chodzi o faktury wystawiane przez Państwa spółkę, to system ten powinien zostać zmieniony, co pozwoliłoby na uniknięcie w przyszłości ryzyka dla Państwa spółki i dla Państwa kontrahentów.
• art. 12 ust. 4 pkt 1 i art. 15 ust. 1 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• art. 62 § 2 ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy – Dz.U. Nr 83, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808
Bartosz Iljin
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA