REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć błędnie wystawioną fakturę końcową

REKLAMA

Od naszych klientów pobieramy zaliczki na towar, wystawiamy faktury zaliczkowe, np. na połowę ceny. Faktura końcowa opiewa na pozostałą część należności za towar. Nasz program do wystawiania faktur nie przewiduje pozycji ujemnej, tzn. wartości zaliczki, na którą już fakturę wystawiliśmy...
Od naszych klientów pobieramy zaliczki na towar, wystawiamy faktury zaliczkowe, np. na połowę ceny. Faktura końcowa opiewa na pozostałą część należności za towar. Nasz program do wystawiania faktur nie przewiduje pozycji ujemnej, tzn. wartości zaliczki, na którą już fakturę wystawiliśmy. W związku z tym wystawiamy fakturę tak, że pomniejszamy każdą pozycję faktury (cena jednostkowa towaru to nie 100% ceny, ale np. 50%), poza tym zamieszczamy informację, że uwzględniono fakturę na zaliczkę, podajemy numer tej faktury, datę i kwotę brutto zaliczki. Czy postępujemy prawidłowo? Ostatnio nasz kontrahent zakwestionował nam taką fakturę, twierdząc, że może wliczyć w koszty cenę netto tylko z końcowej faktury. Czy ma rację?
Sposób wystawiania przez Państwa faktur nie jest prawidłowy i może powodować ryzyko dla Państwa spółki, jak też dla Państwa kontrahentów. Niemniej jednak kontrahent może zaliczyć wydatek z tytułu nabycia od Państwa towarów udokumentowanych nieprawidłowo wystawianymi fakturami, jeśli wykaże związek tego wydatku z uzyskiwanymi przez siebie przychodami.
Obecnie stosowana przez Państwa metoda wystawiania faktur jest niezgodna z przepisami i powinna być szybko zmieniona. Szczególnie w przypadku ewentualnej kontroli organy mogłyby uznać, że wystawiane przez Państwa faktury są nierzetelne (niezgodne ze stanem faktycznym), co z kolei mogłoby Państwa narazić na odpowiedzialność karną skarbową.
Niezależnie jednak od tego należy wyraźnie zaznaczyć, że zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop) zaliczka wypłacana na poczet przyszłych dostaw towarów i usług nie stanowi dla otrzymującego zaliczkę przychodów podlegających opodatkowaniu, a dla wypłacającego nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Przychodem dla otrzymującego zaliczka ta stanie się dopiero po zrealizowaniu przez strony transakcji. Odpowiednio kosztem dla wypłacającego zaliczka stanie się dopiero po otrzymaniu towarów lub wykonaniu usług.
Z punktu widzenia Państwa kontrahenta cena zapłacona za towar (i to niezależnie od tego, czy w jednej, czy w kilku ratach) stanie się kosztem uzyskania przychodów dopiero w momencie zrealizowania transakcji. Chyba że wydatek ten dotyczy innego okresu niż bieżący i zgodnie z zasadą współmierności kosztów i przychodów w czasie wydatek ten będzie mógł być rozpoznany jako koszt uzyskania przychodów dopiero w późniejszym okresie.
Fakt, że z tytułu zapłaconej ceny za towary kontrahent otrzymał fakturę zaliczkową i fakturę końcową (obie odpowiadające jednak w sumie 100% wartości otrzymanego od Państwa towaru), nie powinien mieć jakiegokolwiek znaczenia dla podatku dochodowego. Kosztem uzyskania przychodów będzie, co do zasady, wydatek niezależnie od tego, w jaki sposób zostanie udokumentowany. Zgodnie z updop warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest tylko to, aby istniał związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskiwanymi przez podatnika przychodami (wydatek powinien w pośredni lub bezpośredni sposób zmierzać do uzyskania przychodu lub do zabezpieczenia źródła przychodów) oraz aby nie był wymieniony wśród wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.
Jeżeli natomiast chodzi o faktury wystawiane przez Państwa spółkę, to system ten powinien zostać zmieniony, co pozwoliłoby na uniknięcie w przyszłości ryzyka dla Państwa spółki i dla Państwa kontrahentów.
• art. 12 ust. 4 pkt 1 i art. 15 ust. 1 i 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• art. 62 § 2 ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy – Dz.U. Nr 83, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808
Bartosz Iljin
doradca podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA