REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż wierzytelności własnej podlega opodatkowaniu VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma sprzedała wierzytelność, za którą cesjonariusz zapłacił całą wartość. W ubiegłym roku utworzyliśmy na ten dług rezerwę, księgując ją w pozostałe koszty operacyjne i na aktualizację należności. Jak poprawnie zaksięgować tę operację w księgach tego roku? Czy wystawić fakturę VAT i przychód wykazać w deklaracji VAT (rejestrujemy naliczony podatek VAT jako związany z działalnością opodatkowaną i zwolnioną)?
Sprzedaż własnej wierzytelności firmy niezajmującej się gospodarczo obrotem wierzytelnościami jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie może być zaliczana do usług pośrednictwa finansowego. Należy jednak zwrócić uwagę, że od 1 maja 2004 r. zmieniły się zasady wystawiania faktur VAT, co dotyczy również czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
 
Sprzedaż wierzytelności, czyli przysługującego wierzycielowi uprawnienia do domagania się od dłużnika spełnienia określonego świadczenia, jest jednym ze sposobów przeniesienia jej na osobę trzecią zgodnie z art. 509–518 Kodeksu cywilnego. Jeżeli sprzedaż ta dotyczy własnej wierzytelności powstałej z tytułu prowadzonej działalności przez firmę, wówczas czynność ta nie jest zaliczana do usług pośrednictwa finansowego, a zatem nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług. Istnieje jednak odmienna opinia w tym zakresie, o czym pisaliśmy w numerze sierpniowym „Biuletynu VAT”. Obecnie większość organów skarbowych stoi na stanowisku, że sprzedaż wierzytelności własnej nie podlega VAT.
Wierzycielem jest osoba fizyczna lub prawna, której przysługuje prawo żądania od dłużnika spełnienia określonego świadczenia. Dłużnikiem jest osoba fizyczna lub prawna, która ma obowiązek spełnienia określonego świadczenia na rzecz wierzyciela. Spółka w roku ubiegłym dokonała aktualizacji należności, uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty. Państwa firma utworzyła zatem odpis aktualizujący należności. Odpisanie należności uznanych za nieściągalne księguje się zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości zarachowując ich wartość do pozostałych kosztów operacyjnych lub kosztów finansowych, w zależności od rodzaju należności.
Sprzedaż wierzytelności zaliczana jest do przychodów finansowych, zaś ich wartość zgodnie z księgami w momencie sprzedaży zaliczana jest do kosztów finansowych. Jednak w rachunku zysków i strat zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy wykazuje się wynik na sprzedaży wierzytelności, a więc zysk lub stratę. Obrót wierzytelnościami będzie traktowany analogicznie jak obrót papierami wartościowymi (aktywami finansowymi).
Poniżej przedstawiono sposoby księgowań na poszczególnych etapach – od utworzenia odpisu aktualizującego należności aż do opisanej w pytaniu ich sprzedaży.
I. Utworzenie odpisu aktualizującego należności księgujemy zapisem:
1) gdy należność powstała z operacji finansowych:
Wn konto 75-1 „Koszty finansowe”,
Ma konto 28 „Odpisy aktualizujące wartość należności”,
2) gdy należność powstała z innych tytułów niż operacje finansowe:
Wn konto 76-1 „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma konto 28 „Odpisy aktualizujące wartość należności”.
II. Zaksięgowanie sprzedaży wierzytelności
Wn konto 24 „Pozostałe rozrachunki”,
Ma konto 75-0 „Przychody finansowe”.
III. Zaksięgowanie kosztu sprzedanej wierzytelności – wartość wynikająca z ksiąg
Wn konto 75-1 „Koszty finansowe”,
Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.
IV. Rozwiązanie odpisu aktualizującego należności
Wn konto 28 „Odpisy aktualizujące wartość należności”,
Ma konto 76-0 „Pozostałe przychody operacyjne” lub konto 75-0 „Przychody finansowe”.
V. Księgowanie zapłaty za sprzedaną wierzytelność
Wn konto 13 „Rachunek bieżący” lub 10 „Kasa”,
Ma konto 24 „Pozostałe rozrachunki”.
WAŻNE!
Odpis aktualizujący jest tworzony zgodnie z ustawą o rachunkowości w wartości nominalnej. W tej samej wartości podlega księgowanie kosztu sprzedanej wierzytelności. Przy tworzeniu odpisów oraz ich rozwiązywaniu należy pamiętać o konsekwencjach podatkowych przedstawionych księgowań, jak również o mogących zaistnieć rozbieżnościach pomiędzy ustawą o rachunkowości a przepisami podatkowymi.
Faktura czy nota (umowa sprzedaży)?
Analiza zmian, jakie zaszły w unormowaniach prawnych dotyczących obowiązku wystawiania faktury przez podatniku zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług i wydanych na jej podstawie rozporządzeniach, została przedstawiona w tabeli obok.
Zwróćmy uwagę, że obecne brzmienie art. 106 ust. 1 „stwierdzającej w szczególności dokonanie sprzedaży (...)”, jest pojęciem szerszym od obowiązującego do 30 kwietnia 2004 r. obowiązku podatników do wystawienia faktury na podstawie art. 32 ustawy z 8 stycznia 1993 r. „stwierdzającą w szczególności sprzedaż towarów (...)”.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Obecne ustawowe nałożenie obowiązku wystawienia faktury pokrywa się słownie ze sformułowaniem zawartym w rozporządzeniu Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Ponadto w obecnie obowiązującym rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 106 ust. 8 ustawy o VAT w treści § 11 i 12 faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży od 1 maja 2004 r. powinna również potwierdzać dokonanie sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Firma, sprzedając swoją wierzytelność, oprócz umowy sprzedaży zawartej zgodnie z art. 510 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wystawia fakturę VAT dokumentującą dokonaną sprzedaż. Księgowaniu omówionemu w punkcie II podlega zatem umowa i faktura sprzedaży. Wystawiona z tego tytułu faktura nie jest jednak ujmowana w deklaracji VAT-7, gdyż nie jest to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
• art. 5 i 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• art. 3 ust. pkt 32, art. 35 b ust. 3, art. 42 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 213, poz. 2155
• art. 16 ust. 1 pkt 26a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• art. 23 ust. 1 pkt 21 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• § 34 i 35 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym – Dz.U. z 2002 r. Nr 27; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1162 – uchylone z dniem 1 maja 2004 r.
• § 11 i 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 97, poz. 971
• art. 509–518 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 172, poz. 1804
Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA