REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy umorzenie pożyczki podlega opodatkowaniu VAT

REKLAMA

Czy umorzenie pożyczki otrzymanej na modernizację sieci ciepłowniczej przez NFOŚiGW jest opodatkowane VAT?
Umorzenie pożyczki wykorzystanej na modernizację instalacji sieci ciepłowniczej nie jest dotacją, subwencją lub inną dopłatą o podobnym charakterze związaną z dostawą lub świadczeniem usług uznaną w świetle przepisów o VAT za obrót podlegający opodatkowaniu. Nie występuje tu powiązanie otrzymanych środków bezpośrednio z obrotem firmy, czyli w konsekwencji – z obniżeniem ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Środki te nie będą zatem podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
UZASADNIENIE
Podstawą opodatkowania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jest obrót (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Z kolei za sprzedaż na potrzeby VAT uważa się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (oraz niektóre czynności wykonywane nieodpłatnie zrównane przez ustawę z odpłatną dostawą lub świadczeniem), eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Udzielona pożyczka nie spełnia w świetle tego cech wskazujących na zaliczenie jej do obrotu podlegającego opodatkowaniu VAT. Przepisy obowiązującej ustawy nakazują uznać za obrót również otrzymane dotacje i subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, jeżeli są one związane z dostawą lub świadczeniem usług, czyli obrotem. Oznacza to, że otrzymane środki finansowe będą podlegały opodatkowaniu wówczas, gdy będą związane z wykonywaną działalnością gospodarczą danego podmiotu, czyli będą miały wpływ na obniżenie cen stosowanych przy dostawie towarów lub świadczeniu usług. Z kolei przepis art. 90 ust. 7 ustawy nakazuje do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wliczyć również kwoty otrzymanych dotacji i subwencji innych niż określone w art. 29 ust. 1, czyli takich, które nie są związane z obrotem i nie podlegają opodatkowaniu.
To, kiedy dotacja czy subwencja będzie podstawą opodatkowania w VAT, będzie zależało nie od tego, z jakiego źródła została ona przekazana, tylko czy będzie ona miała wpływ na obniżenie ceny wykonywanych przez firmę czynności w związku z prowadzoną działalnością. Opodatkowaniu VAT będą podlegały wyłącznie takie dotacje i subwencje lub inne dopłaty o podobnym charakterze, które będą miały bezpośredni wpływ na obniżenie ceny towarów lub usługi dla ich nabywców i tylko one będą podlegały obowiązkowi zaliczenia ich do obrotu podlegającego VAT, co w przedstawionej sytuacji nie ma miejsca. Wówczas będą one opodatkowane według stawki właściwej dla danego towaru lub usługi.
Taka sytuacja miałaby miejsce, gdyby dokonana dotacja lub dopłata była przeznaczona np. na dofinansowanie obniżonej ceny biletów wstępu na imprezę kulturalną.
Przedstawiona w pytaniu sytuacja, polegająca na umorzeniu pożyczki wykorzystanej na modernizację sieci ciepłowniczej, nie spełnia cech dopłaty mającej wpływ na obniżenie ceny świadczonych usług dla ich nabywców. Nie będzie zatem stanowiła obrotu firmy podlegającej opodatkowaniu VAT. Przedmiotowa umorzona pożyczka nie jest związana z obrotem, czyli ze sprzedażą, tylko z kosztami firmy, a więc nabyciem. Oznacza to, że w takiej sytuacji nie może stanowić obrotu.
• art. 19 ust. 21, art. 29 ust. 1 i art. 90 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA