REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatek naliczony w przypadku niewielkiej sprzedaży zwolnionej

REKLAMA

Zajmujemy się dostawą wody i odprowadzaniem ścieków (stawka VAT 7%). Około cztery razy w roku dokonujemy sprzedaży zwolnionej - są to badania laboratoryjne dla jednostki budżetowej. Dla naszego zakładu badania prowadzimy comiesięcznie, czyli większość zakupów związanych z badaniami laboratoryjnymi jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. W jaki sposób powinniśmy odliczać te zakupy, dotyczące np. odczynników czy naprawy wag? W której pozycji wykazać je w deklaracji VAT-7?
Sposób rozliczenia podatku naliczonego został wskazany w uzasadnieniu.
 
W omawianym przypadku podatek podlega odliczeniu w oparciu o przepisy regulujące odliczanie częściowe (art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług). Podstawą dokonywania odliczeń w ciągu danego roku kalendarzowego jest proporcja ustalana jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (przede wszystkim czynności opodatkowanych), w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (przede wszystkim czynności zwolnionych od podatku).
W Państwa przypadku oznacza to, że proporcja będzie ustalana w oparciu o następujący wzór:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

gdzie
P – jest to proporcja, która powinna być stosowana dla odliczeń częściowych,
S – jest to obrót z tytułu dostaw wody oraz odprowadzania ścieków,
B – obrót z tytułu badań laboratoryjnych świadczonych na rzecz jednostki budżetowej.
Szczegółowe zasady obliczania proporcji określają przepisy art. 90 ust. 3–10 ustawy (przy tym przy ustalaniu proporcji za rok 2004 i 2005 należy mieć na uwadze również przepisy art. 163 ustawy).
Należy przypomnieć, że obowiązek częściowego tylko odliczania podatku dotyczy wyłącznie tego podatku, który jest związany z towarami i usługami wykorzystywanymi do wykonywania obu rodzajów czynności (opodatkowanych i zwolnionych). W przypadku nabywania towarów i usług związanych wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych przysługuje Państwu pełne prawo do odliczenia.
Z treści pytania wynika, że zwolnione od podatku badania laboratoryjne są wykonywane jedynie kilka razy w roku. W związku z tym warto zwrócić uwagę na brzmienie art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy, który przewiduje, że w przypadku gdy ustalona proporcja wstępna przekroczyła 98% (co, mając na uwadze, iż proporcję zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej, oznacza proporcję w wysokości 99%), podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego.
Po zakończeniu roku kalendarzowego podatnicy odliczający częściowo podatek mają obowiązek ponownie obliczyć proporcję. Proporcję tę ustala się na podstawie obrotów osiągniętych w zakończonym roku podatkowym (za rok 2004 – za okres maj–grudzień – art. 163 ust. 2 ustawy), stosując odpowiednio przepisy o ustalaniu proporcji wstępnej. Co jednak ważne – przy ustalaniu proporcji ostatecznej nie stosuje się art. 90 ust. 10 ustawy. Oznacza to, że w sytuacji gdy proporcja ostateczna wyniesie u podatnika 99%, ma on obowiązek dokonać korekty podatku w oparciu o taką właśnie proporcję (nie ma możliwości odliczenia podatku w całości).
Odnośnie do pytania o wykazanie powyższych kwot w składanych przez Państwa deklaracjach VAT-7 należy wyjaśnić, iż obowiązujący wzór deklaracji nie przewiduje możliwości ich wykazywania w niej. Obliczona przez podatnika na podstawie stosowanej proporcji kwota podatku odliczonego zwiększa po prostu kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w poz. 46 deklaracji.
• art. 90, 91 i art. 163 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA