REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w remanencie likwidacyjnym należy ująć kasę fiskalną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w związku z likwidacją działalności gospodarczej w sporządzonym remanencie likwidacyjnym trzeba ująć kasę fiskalną? Jeżeli tak, to jaką przyjąć wartość po trzech latach jej użytkowania? Czy musi być oddany odliczony podatek VAT od tej kasy? Czy mam też ująć w remanencie lady chłodnicze (likwidowany jest sklep rybny), które nie zostały zakupione przez firmę, ale przejęte w formie aportu po poprzedniej firmie? Są one stare, czy mam przyjąć w remanencie ich aktualną wartość rynkową?
W związku z likwidacją działalności opodatkowaniu VAT podlega kasa fiskalna, ze względu na skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego przy jej zakupie. Natomiast lada chłodnicza nie podlega opodatkowaniu VAT w remanencie likwidacyjnym, ponieważ wniesiono ją aportem do firmy przez właściciela (wspólnika).
 
Obecna ustawa o VAT zawiera uregulowania dotyczące opodatkowania przy likwidacji działalności gospodarczej w art. 14. Zgodnie z nimi opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów. Zapis ustawowy uległ zmianie w stosunku do stanu prawnego przed 1 maja 2004 r. W ówczesnej ustawie z 8 stycznia 1993 r. w świetle art. 6a opodatkowaniu VAT w przypadku likwidacji działalności podlegały towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie zostały sprzedane.
Obie ustawy uzależniają opodatkowanie w remanencie likwidacyjnym od posiadania na ten dzień towarów, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. To ustawowe sformułowanie ma decydujący wpływ na odpowiedź na zadane pytanie. Warto również określić, co ustawodawca uważa za towary. Wprowadzone zmiany i definicje przedstawia tabela.
Z treści pytania należy wywnioskować, że na dzień likwidacji pozostały podatnikowi kasa fiskalna oraz lady chłodnicze. Rozważmy najpierw sprawę kasy fiskalnej. Podatnik skorzystał z przysługującego mu prawa odliczenia od podatku należnego kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej. Możliwość taka jest jednak objęta w art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. między innymi warunkiem 3-letniego okresu używania kasy. Warunek zwrotu kwot odliczonych lub zwróconych podatnikowi z tytułu zakupu kasy przy likwidacji działalności obowiązywał także w stanie prawnym przed 1 maja 2004 r. Był on jednak uregulowany nie ustawą, lecz rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących. Wobec tego należy uznać, że niezachowanie okresu 3-letniego używania kasy fiskalnej na potrzeby działalności jest przyczyną zwrotu kwot odliczonych lub zwróconych podatnikowi.
Drugi środek trwały pozostały na dzień likwidacji to lada chłodnicza. W stosunku do niej rodzi się pytanie zasadnicze, czy opodatkowaniu na dzień likwidacji podlegają środki trwałe? Problem ten był sporny także w poprzednim stanie prawnym. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 marca 1999 r. (sygn. akt III S.A. 5049/98) stwierdził, że opodatkowaniu na mocy art. 6a ustawy z 1993 r. o VAT podlega wartość nieodsprzedanych środków trwałych. Podatnik na dzień zaprzestania działalności posiadał towary handlowe i środki trwałe nabyte w czasie prowadzenia działalności, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Podatnik ten nie sporządził spisu z natury towarów na dzień zaprzestania działalności, a ponadto nie opodatkował towarów handlowych i środków trwałych należnym podatkiem VAT.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustawowe podłoże takiego wyroku pozostaje nadal aktualne, ponieważ znajduje swoje uzasadnienie w jednoznacznej definicji ustawowej pojęcia towar. Środki trwałe należą do rzeczy ruchomych. Nie ma zatem podstaw do wyłączania z obowiązku opodatkowania na dzień likwidacji środków trwałych pozostałych w firmie. Nie należy wyłączać opodatkowania środków trwałych ze względu na to, że nie były przeznaczone do dalszej sprzedaży (nie były przedmiotem dostawy towarów – art. 14 ust. 1). Bardzo często w praktyce gospodarczej środki trwałe będące własnością firmy stają się przedmiotem obrotu, a towary przeznaczone do sprzedaży z zaistniałych przyczyn – środkami trwałymi. Jednak lada chłodnicza stanowi wyjątek od tej reguły, ponieważ została wniesiona w aporcie do firmy. Jej nabycie nie wiązało się zatem z odliczeniem podatku naliczonego. Na dzień likwidacji korzysta więc ona z ustawowego zwolnienia z opodatkowania VAT na mocy art. 14 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
• art. 14 ust. 1 i 4, art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• art. 6a ust. 1 i art. 65a ust. 4 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 11, poz. 50; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1162 – uchylona z dniem 1 maja 2004 r.
Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA