REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w remanencie likwidacyjnym należy ująć kasę fiskalną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w związku z likwidacją działalności gospodarczej w sporządzonym remanencie likwidacyjnym trzeba ująć kasę fiskalną? Jeżeli tak, to jaką przyjąć wartość po trzech latach jej użytkowania? Czy musi być oddany odliczony podatek VAT od tej kasy? Czy mam też ująć w remanencie lady chłodnicze (likwidowany jest sklep rybny), które nie zostały zakupione przez firmę, ale przejęte w formie aportu po poprzedniej firmie? Są one stare, czy mam przyjąć w remanencie ich aktualną wartość rynkową?
W związku z likwidacją działalności opodatkowaniu VAT podlega kasa fiskalna, ze względu na skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego przy jej zakupie. Natomiast lada chłodnicza nie podlega opodatkowaniu VAT w remanencie likwidacyjnym, ponieważ wniesiono ją aportem do firmy przez właściciela (wspólnika).
 
Obecna ustawa o VAT zawiera uregulowania dotyczące opodatkowania przy likwidacji działalności gospodarczej w art. 14. Zgodnie z nimi opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów. Zapis ustawowy uległ zmianie w stosunku do stanu prawnego przed 1 maja 2004 r. W ówczesnej ustawie z 8 stycznia 1993 r. w świetle art. 6a opodatkowaniu VAT w przypadku likwidacji działalności podlegały towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie zostały sprzedane.
Obie ustawy uzależniają opodatkowanie w remanencie likwidacyjnym od posiadania na ten dzień towarów, w stosunku do których podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. To ustawowe sformułowanie ma decydujący wpływ na odpowiedź na zadane pytanie. Warto również określić, co ustawodawca uważa za towary. Wprowadzone zmiany i definicje przedstawia tabela.
Z treści pytania należy wywnioskować, że na dzień likwidacji pozostały podatnikowi kasa fiskalna oraz lady chłodnicze. Rozważmy najpierw sprawę kasy fiskalnej. Podatnik skorzystał z przysługującego mu prawa odliczenia od podatku należnego kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej. Możliwość taka jest jednak objęta w art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. między innymi warunkiem 3-letniego okresu używania kasy. Warunek zwrotu kwot odliczonych lub zwróconych podatnikowi z tytułu zakupu kasy przy likwidacji działalności obowiązywał także w stanie prawnym przed 1 maja 2004 r. Był on jednak uregulowany nie ustawą, lecz rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących. Wobec tego należy uznać, że niezachowanie okresu 3-letniego używania kasy fiskalnej na potrzeby działalności jest przyczyną zwrotu kwot odliczonych lub zwróconych podatnikowi.
Drugi środek trwały pozostały na dzień likwidacji to lada chłodnicza. W stosunku do niej rodzi się pytanie zasadnicze, czy opodatkowaniu na dzień likwidacji podlegają środki trwałe? Problem ten był sporny także w poprzednim stanie prawnym. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 marca 1999 r. (sygn. akt III S.A. 5049/98) stwierdził, że opodatkowaniu na mocy art. 6a ustawy z 1993 r. o VAT podlega wartość nieodsprzedanych środków trwałych. Podatnik na dzień zaprzestania działalności posiadał towary handlowe i środki trwałe nabyte w czasie prowadzenia działalności, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Podatnik ten nie sporządził spisu z natury towarów na dzień zaprzestania działalności, a ponadto nie opodatkował towarów handlowych i środków trwałych należnym podatkiem VAT.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustawowe podłoże takiego wyroku pozostaje nadal aktualne, ponieważ znajduje swoje uzasadnienie w jednoznacznej definicji ustawowej pojęcia towar. Środki trwałe należą do rzeczy ruchomych. Nie ma zatem podstaw do wyłączania z obowiązku opodatkowania na dzień likwidacji środków trwałych pozostałych w firmie. Nie należy wyłączać opodatkowania środków trwałych ze względu na to, że nie były przeznaczone do dalszej sprzedaży (nie były przedmiotem dostawy towarów – art. 14 ust. 1). Bardzo często w praktyce gospodarczej środki trwałe będące własnością firmy stają się przedmiotem obrotu, a towary przeznaczone do sprzedaży z zaistniałych przyczyn – środkami trwałymi. Jednak lada chłodnicza stanowi wyjątek od tej reguły, ponieważ została wniesiona w aporcie do firmy. Jej nabycie nie wiązało się zatem z odliczeniem podatku naliczonego. Na dzień likwidacji korzysta więc ona z ustawowego zwolnienia z opodatkowania VAT na mocy art. 14 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
• art. 14 ust. 1 i 4, art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• art. 6a ust. 1 i art. 65a ust. 4 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 11, poz. 50; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1162 – uchylona z dniem 1 maja 2004 r.
Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA