REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować usługi sortowania materiałów świadczone na rzecz zagranicznego podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma wykonuje usługę polegającą na sortowaniu materiałów - zlecaną przez niemieckiego kontrahenta na terytorium Polski. Nie dysponujemy informacjami dotyczącymi tego, co następnie się dzieje z posortowanym materiałem. Jaką stawką VAT powinniśmy obciążać niemieckiego kontrahenta?
Wymienione usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce stawką właściwą dla towarów, które są sortowane.
 
Przed przystąpieniem do określenia właściwej w omawianej sytuacji stawki VAT należy rozważyć, czy wskazane w pytaniu usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce. Miejscem świadczenia jest siedziba świadczącego usługę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.
Od zasady tej kolejne przepisy przewidują wyjątki. Jednym z nich jest przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, przewidujący, że miejscem opodatkowania usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone. Jednocześnie przepis art. 28 ust. 7 ustawy przewiduje możliwość opodatkowania tych usług w państwie członkowskim podatnika będącego nabywcą tych usług.
Nie jest do końca jasne, czy wskazane w pytaniu usługi polegające na sortowaniu materiałów można uznać za usługi na rzeczach ruchomych. O ile bowiem w przypadku usług tzw. przerobu uszlachetniającego czy usług remontowych kwestia ich zakwalifikowania do usług na rzeczach ruchomych nie podlega dyskusji, o tyle w omawianym przypadku można mieć pewne wątpliwości. Tym niemniej względy celowościowe oraz praktyka pierwszych miesięcy obowiązywania ustawy wskazują, że pojęcie usług na rzeczach ruchomych należy rozumieć szeroko i objąć nim wszelkie usługi, które są związane z majątkiem rzeczowym nabywcy usług. Oznacza to, że przedmiotowe usługi polegające na sortowaniu materiałów można uznać za usługi na ruchomym majątku rzeczowym i skorzystać z wyłączenia ich opodatkowania w Polsce na podstawie art. 28 ust. 7 ustawy.
Nie dotyczy to jednak omawianego przypadku. Jednym z warunków stosowania przepisu art. 28 ust. 7 ustawy jest bowiem wywiezienie towarów będących przedmiotem usług na ruchomym majątku rzeczowym poza terytorium Polski. Co więcej, musi to nastąpić, nie później niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług (art. 28 ust. 8 ustawy). Aczkolwiek nie wynika to wprost z przepisów ustawy, nie ulega wątpliwości, że ewentualny ciężar dowodowy wykazania faktu wywiezienia ich z terytorium kraju spoczywa na podatniku świadczącym usługi na ruchomym majątku rzeczowym.
Z treści pytania wynika, że nie posiadają Państwo informacji na temat dalszego losu posortowanych towarów. Mając to na uwadze należy dojść do wniosku, że w takiej sytuacji nie jest możliwe wyłączenie tych usług z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 28 ust. 7 ustawy.
W celu ustalenia obowiązującej stawki podatku konieczne jest prawidłowe sklasyfikowanie świadczonej usługi na gruncie przepisów PKWiU. Należy zauważyć, iż przepisy te nie wymieniają sortowania jako odrębnego rodzaju usług. Z objaśnień do PKWiU (pkt 5.3.6.) wynika, że: współdziałanie w procesie produkcji nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr ma miejsce przede wszystkim wtedy, gdy jedna jednostka (przedsiębiorstwo) na zlecenie drugiej jednostki (przedsiębiorstwa) uszlachetnia wyrób dostarczony przez zamawiającego lub świadczy podobną usługę przemysłową. W PKWiU wyodrębnione zostały pewne klasy dla tego typu porozumień produkcyjnych. Są to zwłaszcza usługi związane z wyrobami włókienniczymi w dziale 17 i wyrobami metalowymi w dziale 28, a także usługi poligraficzne w dziale 22. W ramach innych klas zostały w PKWiU wyodrębnione kategorie dla usług związanych ze współdziałaniem w procesie produkcji, przykładowo jako współdziałanie przy wytwarzaniu produktów mięsnych, przy przetwórstwie warzyw i przy impregnowaniu drewna.
We wszystkich pozostałych wypadkach, gdy brak odpowiedniej, wyodrębnionej podkategorii, usługi współdziałania w procesie produkcji świadczone na zlecenie producenta zalicza się do grupowania, w którym sklasyfikowany jest uszlachetniany (poddany obróbce) wyrób.
Zasady powyższe obowiązują również w przypadku sortowania materiałów. Tym samym należy uznać, że świadczone przez Państwa usługi sortowania materiałów są opodatkowane w Polsce stawką właściwą dla materiałów będących przedmiotem świadczonych usług.
• art. 27, art. 28 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA