REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować usługi sortowania materiałów świadczone na rzecz zagranicznego podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma wykonuje usługę polegającą na sortowaniu materiałów - zlecaną przez niemieckiego kontrahenta na terytorium Polski. Nie dysponujemy informacjami dotyczącymi tego, co następnie się dzieje z posortowanym materiałem. Jaką stawką VAT powinniśmy obciążać niemieckiego kontrahenta?
Wymienione usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce stawką właściwą dla towarów, które są sortowane.
 
Przed przystąpieniem do określenia właściwej w omawianej sytuacji stawki VAT należy rozważyć, czy wskazane w pytaniu usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce. Miejscem świadczenia jest siedziba świadczącego usługę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.
Od zasady tej kolejne przepisy przewidują wyjątki. Jednym z nich jest przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, przewidujący, że miejscem opodatkowania usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone. Jednocześnie przepis art. 28 ust. 7 ustawy przewiduje możliwość opodatkowania tych usług w państwie członkowskim podatnika będącego nabywcą tych usług.
Nie jest do końca jasne, czy wskazane w pytaniu usługi polegające na sortowaniu materiałów można uznać za usługi na rzeczach ruchomych. O ile bowiem w przypadku usług tzw. przerobu uszlachetniającego czy usług remontowych kwestia ich zakwalifikowania do usług na rzeczach ruchomych nie podlega dyskusji, o tyle w omawianym przypadku można mieć pewne wątpliwości. Tym niemniej względy celowościowe oraz praktyka pierwszych miesięcy obowiązywania ustawy wskazują, że pojęcie usług na rzeczach ruchomych należy rozumieć szeroko i objąć nim wszelkie usługi, które są związane z majątkiem rzeczowym nabywcy usług. Oznacza to, że przedmiotowe usługi polegające na sortowaniu materiałów można uznać za usługi na ruchomym majątku rzeczowym i skorzystać z wyłączenia ich opodatkowania w Polsce na podstawie art. 28 ust. 7 ustawy.
Nie dotyczy to jednak omawianego przypadku. Jednym z warunków stosowania przepisu art. 28 ust. 7 ustawy jest bowiem wywiezienie towarów będących przedmiotem usług na ruchomym majątku rzeczowym poza terytorium Polski. Co więcej, musi to nastąpić, nie później niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług (art. 28 ust. 8 ustawy). Aczkolwiek nie wynika to wprost z przepisów ustawy, nie ulega wątpliwości, że ewentualny ciężar dowodowy wykazania faktu wywiezienia ich z terytorium kraju spoczywa na podatniku świadczącym usługi na ruchomym majątku rzeczowym.
Z treści pytania wynika, że nie posiadają Państwo informacji na temat dalszego losu posortowanych towarów. Mając to na uwadze należy dojść do wniosku, że w takiej sytuacji nie jest możliwe wyłączenie tych usług z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 28 ust. 7 ustawy.
W celu ustalenia obowiązującej stawki podatku konieczne jest prawidłowe sklasyfikowanie świadczonej usługi na gruncie przepisów PKWiU. Należy zauważyć, iż przepisy te nie wymieniają sortowania jako odrębnego rodzaju usług. Z objaśnień do PKWiU (pkt 5.3.6.) wynika, że: współdziałanie w procesie produkcji nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr ma miejsce przede wszystkim wtedy, gdy jedna jednostka (przedsiębiorstwo) na zlecenie drugiej jednostki (przedsiębiorstwa) uszlachetnia wyrób dostarczony przez zamawiającego lub świadczy podobną usługę przemysłową. W PKWiU wyodrębnione zostały pewne klasy dla tego typu porozumień produkcyjnych. Są to zwłaszcza usługi związane z wyrobami włókienniczymi w dziale 17 i wyrobami metalowymi w dziale 28, a także usługi poligraficzne w dziale 22. W ramach innych klas zostały w PKWiU wyodrębnione kategorie dla usług związanych ze współdziałaniem w procesie produkcji, przykładowo jako współdziałanie przy wytwarzaniu produktów mięsnych, przy przetwórstwie warzyw i przy impregnowaniu drewna.
We wszystkich pozostałych wypadkach, gdy brak odpowiedniej, wyodrębnionej podkategorii, usługi współdziałania w procesie produkcji świadczone na zlecenie producenta zalicza się do grupowania, w którym sklasyfikowany jest uszlachetniany (poddany obróbce) wyrób.
Zasady powyższe obowiązują również w przypadku sortowania materiałów. Tym samym należy uznać, że świadczone przez Państwa usługi sortowania materiałów są opodatkowane w Polsce stawką właściwą dla materiałów będących przedmiotem świadczonych usług.
• art. 27, art. 28 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wchodzi nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA