REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować usługi sortowania materiałów świadczone na rzecz zagranicznego podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma wykonuje usługę polegającą na sortowaniu materiałów - zlecaną przez niemieckiego kontrahenta na terytorium Polski. Nie dysponujemy informacjami dotyczącymi tego, co następnie się dzieje z posortowanym materiałem. Jaką stawką VAT powinniśmy obciążać niemieckiego kontrahenta?
Wymienione usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce stawką właściwą dla towarów, które są sortowane.
 
Przed przystąpieniem do określenia właściwej w omawianej sytuacji stawki VAT należy rozważyć, czy wskazane w pytaniu usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce. Miejscem świadczenia jest siedziba świadczącego usługę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.
Od zasady tej kolejne przepisy przewidują wyjątki. Jednym z nich jest przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy, przewidujący, że miejscem opodatkowania usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone. Jednocześnie przepis art. 28 ust. 7 ustawy przewiduje możliwość opodatkowania tych usług w państwie członkowskim podatnika będącego nabywcą tych usług.
Nie jest do końca jasne, czy wskazane w pytaniu usługi polegające na sortowaniu materiałów można uznać za usługi na rzeczach ruchomych. O ile bowiem w przypadku usług tzw. przerobu uszlachetniającego czy usług remontowych kwestia ich zakwalifikowania do usług na rzeczach ruchomych nie podlega dyskusji, o tyle w omawianym przypadku można mieć pewne wątpliwości. Tym niemniej względy celowościowe oraz praktyka pierwszych miesięcy obowiązywania ustawy wskazują, że pojęcie usług na rzeczach ruchomych należy rozumieć szeroko i objąć nim wszelkie usługi, które są związane z majątkiem rzeczowym nabywcy usług. Oznacza to, że przedmiotowe usługi polegające na sortowaniu materiałów można uznać za usługi na ruchomym majątku rzeczowym i skorzystać z wyłączenia ich opodatkowania w Polsce na podstawie art. 28 ust. 7 ustawy.
Nie dotyczy to jednak omawianego przypadku. Jednym z warunków stosowania przepisu art. 28 ust. 7 ustawy jest bowiem wywiezienie towarów będących przedmiotem usług na ruchomym majątku rzeczowym poza terytorium Polski. Co więcej, musi to nastąpić, nie później niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług (art. 28 ust. 8 ustawy). Aczkolwiek nie wynika to wprost z przepisów ustawy, nie ulega wątpliwości, że ewentualny ciężar dowodowy wykazania faktu wywiezienia ich z terytorium kraju spoczywa na podatniku świadczącym usługi na ruchomym majątku rzeczowym.
Z treści pytania wynika, że nie posiadają Państwo informacji na temat dalszego losu posortowanych towarów. Mając to na uwadze należy dojść do wniosku, że w takiej sytuacji nie jest możliwe wyłączenie tych usług z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 28 ust. 7 ustawy.
W celu ustalenia obowiązującej stawki podatku konieczne jest prawidłowe sklasyfikowanie świadczonej usługi na gruncie przepisów PKWiU. Należy zauważyć, iż przepisy te nie wymieniają sortowania jako odrębnego rodzaju usług. Z objaśnień do PKWiU (pkt 5.3.6.) wynika, że: współdziałanie w procesie produkcji nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr ma miejsce przede wszystkim wtedy, gdy jedna jednostka (przedsiębiorstwo) na zlecenie drugiej jednostki (przedsiębiorstwa) uszlachetnia wyrób dostarczony przez zamawiającego lub świadczy podobną usługę przemysłową. W PKWiU wyodrębnione zostały pewne klasy dla tego typu porozumień produkcyjnych. Są to zwłaszcza usługi związane z wyrobami włókienniczymi w dziale 17 i wyrobami metalowymi w dziale 28, a także usługi poligraficzne w dziale 22. W ramach innych klas zostały w PKWiU wyodrębnione kategorie dla usług związanych ze współdziałaniem w procesie produkcji, przykładowo jako współdziałanie przy wytwarzaniu produktów mięsnych, przy przetwórstwie warzyw i przy impregnowaniu drewna.
We wszystkich pozostałych wypadkach, gdy brak odpowiedniej, wyodrębnionej podkategorii, usługi współdziałania w procesie produkcji świadczone na zlecenie producenta zalicza się do grupowania, w którym sklasyfikowany jest uszlachetniany (poddany obróbce) wyrób.
Zasady powyższe obowiązują również w przypadku sortowania materiałów. Tym samym należy uznać, że świadczone przez Państwa usługi sortowania materiałów są opodatkowane w Polsce stawką właściwą dla materiałów będących przedmiotem świadczonych usług.
• art. 27, art. 28 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA