REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć odsetki od pożyczki udzielonej spółce przez udziałowca-nierezydenta

REKLAMA

Jaką stawką zryczałtowanego podatku dochodowego spółka z o.o. jako płatnik powinna opodatkować naliczone zgodnie z umową odsetki od udzielonej spółce pożyczki przez udziałowca-nierezydenta będącego osobą fizyczną? Spółka nie jest w posiadaniu certyfikatu jego rezydencji.


RADA

Odsetki od pożyczki udzielonej spółce przez udziałowca-nierezydenta podlegają w Polsce opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 20% uzyskanego przychodu. Ponieważ spółka nie dysponuje certyfikatem rezydencji pożyczkodawcy, to musi zastosować stawkę przewidzianą w przepisach polskiej ustawy podatkowej, nawet jeśli dwustronna umowa z krajem rezydencji udziałowca zawiera odmienne postanowienia w tym zakresie.

UZASADNIENIE

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały zawarte szczególne regulacje dotyczące opodatkowania przychodów osób niebędących polskimi rezydentami podatkowymi. Do opodatkowania przychodu z tytułu otrzymywanych od polskiej spółki odsetek będzie miał zastosowanie art. 29 ust. 1 pkt 1 updof. Na jego podstawie spółka wypłacająca odsetki od pożyczki swojemu udziałowcowi będącemu nierezydentem ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy. Ryczałt ten wynosi 20% uzyskanego przychodu.

Trzeba zwrócić uwagę, że ustawodawca nakazał stosowanie art. 29 updof z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których Polska jest stroną. Oznacza to, że postanowienia umowy dwustronnej mają pierwszeństwo przed regulacjami polskiej ustawy podatkowej. Tym samym jeśli wynika z nich, że należności z tytułu odsetek podlegają opodatkowaniu wyłącznie w kraju rezydencji pożyczkobiorcy bądź stawka podatku od należności z tytułu odsetek nie może przekroczyć określonej wysokości stawki (na ogół niższej niż przewidziana w polskich przepisach), to co do zasady płatnik powinien zaniechać poboru podatku bądź zastosować stawkę wynikającą z umowy.

Warunkiem zastosowania stawki z umowy lub niepobrania (niezapłacenia) podatku zgodnie z jej postanowieniami jest jednak możliwe wyłącznie wówczas, gdy miejsce zamieszkania podatnika dla celów podatkowych zostanie udokumentowane uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Z pytania wynika, że spółka takim certyfikatem nie dysponuje. Dlatego należy uznać, że powinna zastosować przepisy polskiej ustawy podatkowej i pobrać zryczałtowany podatek według stawki 20%.


WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Jeśli płatnik nie dysponuje certyfikatem rezydencji podatnika objętego ograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce, jest zobowiązany pobrać podatek według przepisów polskiej ustawy podatkowej.
Prawidłowość takiego sposobu postępowania płatnika potwierdzają organy podatkowe. Przykładem może być postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 31 sierpnia 2005 r. nr 1472/ROP1/423-181/208/05/AF. Zostało ono co prawda wydane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ale ze względu na identyczne uregulowania jest aktualne również w odniesieniu do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Organ podatkowy podkreślił w nim, że:
(...) Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej updop, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 2 powołanej ustawy (podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie posiadający w RP siedziby lub zarządu), uzyskujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przychody z tytułu odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych (...), podlegają z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej przychodów opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 20%. Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest RP - stosownie do ust. 2 wskazanego powyżej artykułu.

Na mocy art. 26 ust. 1 updop podmioty dokonujące wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 updop obowiązane są jako płatnicy pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe, pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Należy przy tym zwrócić uwagę, że płatnikowi powinien zostać przedłożony oryginał certyfikatu bądź jego kopia poświadczona notarialnie. Kserokopie poświadczone przez inne niż notariusz podmioty nie spełniają wymogu określonego w przepisach ustaw podatkowych. Płatnik dysponujący taką kopią nie jest uprawniony na jej podstawie do niepobrania podatku lub zastosowania stawki wynikającej z dwustronnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Potwierdził to m.in. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 11 września 2006 r. nr 1471/DPF/415/65/06/PP. Organ podatkowy podkreślił w nim, że:
(...) Stosownie do art. 29 ust. 2 oraz art. 30a ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) przepisy art. 29 ust. 1 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem uzyskania od podatnika certyfikatu rezydencji.
Na podstawie art. 96 pkt 2 ustawy z 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (Dz.U. z 2002 r. Nr 42, poz. 369 ze zmianami) notariusz poświadcza zgodność odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów podstawą do zastosowania stawki wynikającej z właściwej umowy lub niepobranie podatku możliwe jest pod warunkiem przedłożenia płatnikowi oryginał certyfikatu rezydencji lub jego odpisu sporządzonego zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, upoważnienie do poświadczania zgodności odpisów z dokumentami posiada wyłącznie notariusz.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego podstawą dla Banku do zastosowania stawki podatku dochodowego od osób prawnych oraz osób fizycznych wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania jest przedłożenie przez podatnika certyfikatu rezydencji lub odpisu, wyciągu lub kopii poświadczonych przez notariusza za zgodność z okazanym dokumentem.

Podstawa prawna:
- art. 29 ust. 1 pkt 1 i ust. 2, art. 41 ust. 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588
- art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 26 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych- - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Anna Welsyng
doradca podatkowy

REKLAMA

Autopromocja

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA