REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy możliwa jest zmiana pracowniczych kosztów uzyskania przychodów w trakcie roku podatkowego

REKLAMA

Z początkiem lutego 2007 r., w związku z przeprowadzką, zamieszkałem w miejscowości innej niż ta, w której położony jest zakład pracy. Czy w takim przypadku płatnik może zmienić, w trakcie roku podatkowego, wysokość kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy z podstawowych (108,50 zł) na podwyższone (135,63 zł)?

RADA

Tak. W przypadku zmiany przez Pana miejsca zamieszkania w trakcie roku podatkowego możliwe jest zastosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Będzie to jednak możliwe po złożeniu pracodawcy odpowiedniego oświadczenia.

UZASADNIENIE

Dochodem ze stosunku pracy jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Zakład pracy przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy stosuje podwyższone koszty uzyskania przychodów (135 zł 63 gr), jeżeli pracownik złoży oświadczenie o spełnieniu warunku określonego w tym przepisie, tj. posiadaniu miejsca zamieszkania poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy. Oświadczenia, o którym mowa wyżej, nie składa się, jeżeli stan faktyczny wynikający z oświadczenia złożonego w latach poprzednich nie uległ zmianie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Płatnik nie może stosować podwyższonych kosztów uzyskania przychodów, jeśli podatnik nie złoży stosownego oświadczenia.
 
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zakazuje zmiany wysokości kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy w trakcie roku podatkowego.

W związku z tym w przedstawionym przez Pana stanie faktycznym koszty uzyskania przychodów wyniosą:
- za styczeń 2007 r. 108 zł 50 gr,
- za okres luty - grudzień 2007 r. 11 × × 135 zł 63 gr = 1491 zł 93 gr.
 

Na takim stanowisku stanął m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów, nr 1438/DF-1/415-143/213/06/AG, odpowiadając na pytanie podatnika dotyczące możliwości równoczesnego zastosowanie kosztów uzyskania przychodu w różnej wysokości, z uwagi na zmianę miejsca zamieszkania w trakcie roku podatkowego, to jest w wysokości po 102, 25 zł np. za pierwsze cztery miesiące roku podatkowego i po 127, 82 zł za pozostałe 8 miesięcy roku podatkowego, w których miejsce stałego lub czasowego zamieszkania tego podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę. W odpowiedzi na to pytanie organ podatkowy stwierdził, że:
"(...) ustawodawca wprowadził dla podatników osiągających przychody ze stosunku pracy koszty zryczałtowane, przewidujące dwa rodzaje limitów: miesięczne i roczne. Koszty podwyższone, w wysokości 127, 82 zł miesięcznie, przysługują podatnikowi wtedy, gdy spełnione zostały warunki ich zastosowania, tj. miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie dostaje dodatku za rozłąkę. Nie może on również otrzymać zwrotu kosztów dojazdu do pracy, chyba że kwota zwrotu kosztów została wcześniej opodatkowana. Tak więc przy spełnieniu określonych przez ustawodawcę warunków nie ma przeszkód do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów przy ustalaniu zaliczki na podatek dochodowy podatnika za miesiące, w których miejsce jego zamieszkania położone jest w innej miejscowości niż znajduje się zakład pracy."
 

Jeżeli pracodawca nie uwzględnił kosztów uzyskania przychodów w prawidłowej wysokości, to podatnik ma prawo do ujęcia i rozliczenia tych kosztów w pełnej, należnej mu wysokości (oczywiście w granicach obowiązujących limitów) w zeznaniu rocznym.

Dopuszczalna jest również korekta zeznania w okresie późniejszym. Podatnicy, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, mogą skorygować uprzednio złożone zeznanie, jeżeli w zeznaniu wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali kwotę nadpłaty w wysokości mniejszej od należnej.
 

Podstawa prawna:
- art. 9 ust. 1-2, art. 22 ust. 2, art. 32 ust. 2-5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588
- art. 8 ust. 2 ustawy z 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588
- art. 81a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590
 

Leszek Syguła
ekspert w zakresie podatków dochodowych, prawnik, doktorant Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA