REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy strata z likwidacji wpływa na wartość początkową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. prowadzi działalność produkcyjną. Obecnie zamierza dokonać rozbiórki nie w pełni zamortyzowanego budynku gospodarczego. Spółka planuje wybudowanie w tym miejscu budynku biurowego, w którym będzie się mieścić siedziba firmy.

Część znajdujących się w nim lokali będzie wynajmowana, w związku z tym w przyszłości spółka zamierza rozszerzyć swoją działalność o najem tych lokali. Czy strata z tytułu likwidacji budynku gospodarczego będzie bezpośrednio kosztem uzyskania przychodu, czy też będzie zmniejszała wartość początkową wybudowanego na jego miejscu budynku biurowego? Jak potraktować koszty rozbiórki budynku?

RADA

Ponieważ nie zmieni się rodzaj działalności Państwa spółki, to strata z tytułu likwidacji budynku gospodarczego będzie mogła być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast nie powinna zwiększać wartości początkowej wartości budynku biurowego, którego budowa jest planowana na tym samym miejscu. Również koszty rozbiórki powinny być zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 6 updop nie stanowią kosztów uzyskania przychodów straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Spółka jednak nie zamierza zmieniać rodzaju działalności, lecz ją rozszerzyć o najem. W związku z tym strata wynikająca z likwidacji tego środka trwałego nie jest zawarta w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów. Stanowisko to potwierdza postanowienie Urzędu Skarbowego w Słupsku z 20 października 2006 r., nr PII/423-12/06, w którym czytamy, że:
(...) z pojęcia kosztów wyłączono straty związane z likwidacją środków trwałych wymuszoną zmianą rodzaju działalności. Natomiast straty związane z likwidacją środków trwałych uwarunkowaną innymi przyczynami będą stanowiły koszty uzyskania przychodów. Ponadto o możliwości takiego rozliczenia strat stanowi przepis art. 16 ust. 1 pkt 5 wymienionej ustawy, tj. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1. Zatem straty w środkach trwałych - w tym również związane z ich likwidacją - niepokryte odpisami amortyzacyjnymi mogą być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodu.

Moim zdaniem strata ta może być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, a nie zwiększać wartości początkowej budynku wybudowanego na tym miejscu w przyszłości. Również gdyby budowa nowego budynku biurowego nastąpiła zaraz po rozbiórce budynku gospodarczego, to także w takiej sytuacji strata z likwidacji tego środka trwałego powinna być zaliczana bezpośrednio do kosztów, a nie zwiększać wartości początkowej nowego budynku. Wynika to stąd, że strata z likwidacji poprzedniego budynku nie powinna być zaliczana do kosztu wytworzenia nowego budynku.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Strata z likwidacji nie w pełni umorzonego środka trwałego jest kosztem, jeśli likwidacja nie następuje w związku ze zmianą rodzaju prowadzonej działalności.
Na podstawie art. 16g ust. 4 updop za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.

Strata z likwidacji środka trwałego nie jest kosztem związanym bezpośrednio z wytworzeniem nowego środka trwałego, lecz wynika z nieumorzenia wartości początkowej środka trwałego wytworzonego (nabytego) w okresie wcześniejszym.

Ponadto, skoro ustawodawca dopuścił możliwość zaliczenia straty z likwidacji środka trwałego bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 6 updop), należy uznać, że stanowi ona bezpośrednio koszt niezależnie od tego, czy celem jest tylko likwidacja środka trwałego, czy też jest ona związana z wytworzeniem nowego środka trwałego (budową nowego budynku). Również ewentualne koszty rozbiórki, według mnie, powinny być bezpośrednio zaliczone do kosztów, bowiem są one związane z likwidacją środka trwałego, a nie z wytworzeniem nowego środka trwałego.

Podstawa prawna:
- art. 16 ust. 1 pkt 5 i 6, ust. 4, art. 16g ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Krzysztof Rustecki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA