REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć podatek naliczony z faktury korygującej rachunek

Jan Ksedowski

REKLAMA

Spółka otrzymała faktury korygujące do uprzednio wystawionych rachunków. W momencie wystawiania faktur korygujących kontrahent był zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, natomiast w momencie wystawiania rachunków przekroczył limit obrotów i stracił prawo do korzystania ze zwolnienia z VAT.

Kontrahent dostarczył faktury korygujące do wystawionych uprzednio rachunków, traktując wartość tych rachunków jako kwotę netto. Czy przysługuje nam prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego w fakturach korygujących rachunki?

RADA

Nie, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur korygujących. Kwestia korygowania rachunków budzi wiele kontrowersji. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przypadki, w których wystawia się faktury korygujące, są wymienione w § 16 i 17 rozporządzenia o fakturach. Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że faktury korygujące dotyczyć mogą wyłącznie faktur. Żaden przepis nie przewiduje możliwości wystawiania faktur korygujących do rachunków.

W praktyce jednak można się spotkać ze stanowiskiem, iż istnieje możliwość wystawiania faktur korygujących do rachunków z okresu między utratą prawa do zwolnienia podmiotowego a rejestracją jako czynny podatnik VAT.

Stanowisko takie zaprezentował, przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu w decyzji z 17 marca 2006 r. (nr PP I 443/1517/05/SD). W decyzji tej czytamy, że: „Podatnik jest uprawniony do wystawienia faktur korygujących do wystawionych rachunków dokumentujących sprzedaż świadczonych usług. (...) Skoro podatnik - z różnych przyczyn -- nie dokumentował sprzedaży fakturami zawierającymi kwoty należnych podatków, uzasadnione jest umożliwienie wystawienia prawidłowych dokumentów - w momencie, kiedy już legitymował się statusem podatnika prawidłowo zarejestrowanego dla rozliczeń w podatku od towarów i usług”.

Stanowisko takie należy uznać za nieprawidłowe. W powyższych przypadkach należy w miejsce rachunków wystawić normalne faktury (nie zaś faktury korygujące).

Do podobnego stanowiska doszedł Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie w decyzji z 8 lutego 2006 r. (nr PP-3/4407/26/06), w której czytamy, że: „Faktura ta winna dokumentować sprzedaż, dla której nieprawidłowo wystawił Pan rachunek. Przy czym data wystawienia faktury nie będzie tożsama z datą dokonania sprzedaży, będzie to dzień, w którym faktura faktycznie zostanie wystawiona. Ponieważ w odniesieniu do tej samej czynności (usługi) nie mogą być sporządzone dwa dokumenty w postaci rachunku i faktury, wystawiony rachunek powinien być, po zwrocie oryginału przez kontrahenta, anulowany”.
Przyjęcie pierwszego z prezentowanych stanowisk prowadzi do wniosku, że jest możliwe odliczanie podatku naliczonego z faktur korygujących wystawionych do rachunków.

Przyjęcie takiego stanowiska jest jednak bardzo ryzykowne (prawa do odliczenia podatku naliczonego z takich faktur odmówił, przykładowo, Naczelnik II Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej w decyzji z 30 czerwca 2005 r. nr PP/443-93/05/HS-37898). Dlatego też odradzałbym odliczanie podatku naliczonego z otrzymanych przez Państwa faktur korygujących.

Ewentualne odliczenie podatku naliczonego jest możliwe, jeśli Państwa kontrahent wystawi zamiast rachunku normalne faktury (anulując wystawione rachunki). Również w takim przypadku istnieje jednak wysokie ryzyko sporu z organem podatkowym.

Część organów podatkowych nie dopuszcza bowiem wystawiania faktur zamiast rachunków (przykładowo postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z 19 maja 2006 r. nr PP/443/1/12/33/2006). W konsekwencji należy się liczyć z potraktowaniem takich faktur jak faktur wystawionych przez podmiot nieuprawniony do ich wystawiania (faktury takie nie stanowią podstawy do odliczenia na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług).
 

Podstawa prawna:
- § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860
- art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Jan Ksedowski
konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA