REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć podatek naliczony z faktury korygującej rachunek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Ksedowski

REKLAMA

Spółka otrzymała faktury korygujące do uprzednio wystawionych rachunków. W momencie wystawiania faktur korygujących kontrahent był zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, natomiast w momencie wystawiania rachunków przekroczył limit obrotów i stracił prawo do korzystania ze zwolnienia z VAT.

Kontrahent dostarczył faktury korygujące do wystawionych uprzednio rachunków, traktując wartość tych rachunków jako kwotę netto. Czy przysługuje nam prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego w fakturach korygujących rachunki?

RADA

Nie, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur korygujących. Kwestia korygowania rachunków budzi wiele kontrowersji. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przypadki, w których wystawia się faktury korygujące, są wymienione w § 16 i 17 rozporządzenia o fakturach. Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że faktury korygujące dotyczyć mogą wyłącznie faktur. Żaden przepis nie przewiduje możliwości wystawiania faktur korygujących do rachunków.

W praktyce jednak można się spotkać ze stanowiskiem, iż istnieje możliwość wystawiania faktur korygujących do rachunków z okresu między utratą prawa do zwolnienia podmiotowego a rejestracją jako czynny podatnik VAT.

Stanowisko takie zaprezentował, przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu w decyzji z 17 marca 2006 r. (nr PP I 443/1517/05/SD). W decyzji tej czytamy, że: „Podatnik jest uprawniony do wystawienia faktur korygujących do wystawionych rachunków dokumentujących sprzedaż świadczonych usług. (...) Skoro podatnik - z różnych przyczyn -- nie dokumentował sprzedaży fakturami zawierającymi kwoty należnych podatków, uzasadnione jest umożliwienie wystawienia prawidłowych dokumentów - w momencie, kiedy już legitymował się statusem podatnika prawidłowo zarejestrowanego dla rozliczeń w podatku od towarów i usług”.

Stanowisko takie należy uznać za nieprawidłowe. W powyższych przypadkach należy w miejsce rachunków wystawić normalne faktury (nie zaś faktury korygujące).

Do podobnego stanowiska doszedł Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie w decyzji z 8 lutego 2006 r. (nr PP-3/4407/26/06), w której czytamy, że: „Faktura ta winna dokumentować sprzedaż, dla której nieprawidłowo wystawił Pan rachunek. Przy czym data wystawienia faktury nie będzie tożsama z datą dokonania sprzedaży, będzie to dzień, w którym faktura faktycznie zostanie wystawiona. Ponieważ w odniesieniu do tej samej czynności (usługi) nie mogą być sporządzone dwa dokumenty w postaci rachunku i faktury, wystawiony rachunek powinien być, po zwrocie oryginału przez kontrahenta, anulowany”.
Przyjęcie pierwszego z prezentowanych stanowisk prowadzi do wniosku, że jest możliwe odliczanie podatku naliczonego z faktur korygujących wystawionych do rachunków.

Przyjęcie takiego stanowiska jest jednak bardzo ryzykowne (prawa do odliczenia podatku naliczonego z takich faktur odmówił, przykładowo, Naczelnik II Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej w decyzji z 30 czerwca 2005 r. nr PP/443-93/05/HS-37898). Dlatego też odradzałbym odliczanie podatku naliczonego z otrzymanych przez Państwa faktur korygujących.

Ewentualne odliczenie podatku naliczonego jest możliwe, jeśli Państwa kontrahent wystawi zamiast rachunku normalne faktury (anulując wystawione rachunki). Również w takim przypadku istnieje jednak wysokie ryzyko sporu z organem podatkowym.

Część organów podatkowych nie dopuszcza bowiem wystawiania faktur zamiast rachunków (przykładowo postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z 19 maja 2006 r. nr PP/443/1/12/33/2006). W konsekwencji należy się liczyć z potraktowaniem takich faktur jak faktur wystawionych przez podmiot nieuprawniony do ich wystawiania (faktury takie nie stanowią podstawy do odliczenia na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług).
 

Podstawa prawna:
- § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860
- art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Jan Ksedowski
konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA