REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć podatek naliczony z faktury korygującej rachunek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Ksedowski

REKLAMA

Spółka otrzymała faktury korygujące do uprzednio wystawionych rachunków. W momencie wystawiania faktur korygujących kontrahent był zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, natomiast w momencie wystawiania rachunków przekroczył limit obrotów i stracił prawo do korzystania ze zwolnienia z VAT.

Kontrahent dostarczył faktury korygujące do wystawionych uprzednio rachunków, traktując wartość tych rachunków jako kwotę netto. Czy przysługuje nam prawo do odliczenia podatku naliczonego, wykazanego w fakturach korygujących rachunki?

RADA

Nie, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur korygujących. Kwestia korygowania rachunków budzi wiele kontrowersji. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przypadki, w których wystawia się faktury korygujące, są wymienione w § 16 i 17 rozporządzenia o fakturach. Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że faktury korygujące dotyczyć mogą wyłącznie faktur. Żaden przepis nie przewiduje możliwości wystawiania faktur korygujących do rachunków.

W praktyce jednak można się spotkać ze stanowiskiem, iż istnieje możliwość wystawiania faktur korygujących do rachunków z okresu między utratą prawa do zwolnienia podmiotowego a rejestracją jako czynny podatnik VAT.

Stanowisko takie zaprezentował, przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu w decyzji z 17 marca 2006 r. (nr PP I 443/1517/05/SD). W decyzji tej czytamy, że: „Podatnik jest uprawniony do wystawienia faktur korygujących do wystawionych rachunków dokumentujących sprzedaż świadczonych usług. (...) Skoro podatnik - z różnych przyczyn -- nie dokumentował sprzedaży fakturami zawierającymi kwoty należnych podatków, uzasadnione jest umożliwienie wystawienia prawidłowych dokumentów - w momencie, kiedy już legitymował się statusem podatnika prawidłowo zarejestrowanego dla rozliczeń w podatku od towarów i usług”.

Stanowisko takie należy uznać za nieprawidłowe. W powyższych przypadkach należy w miejsce rachunków wystawić normalne faktury (nie zaś faktury korygujące).

Do podobnego stanowiska doszedł Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie w decyzji z 8 lutego 2006 r. (nr PP-3/4407/26/06), w której czytamy, że: „Faktura ta winna dokumentować sprzedaż, dla której nieprawidłowo wystawił Pan rachunek. Przy czym data wystawienia faktury nie będzie tożsama z datą dokonania sprzedaży, będzie to dzień, w którym faktura faktycznie zostanie wystawiona. Ponieważ w odniesieniu do tej samej czynności (usługi) nie mogą być sporządzone dwa dokumenty w postaci rachunku i faktury, wystawiony rachunek powinien być, po zwrocie oryginału przez kontrahenta, anulowany”.
Przyjęcie pierwszego z prezentowanych stanowisk prowadzi do wniosku, że jest możliwe odliczanie podatku naliczonego z faktur korygujących wystawionych do rachunków.

Przyjęcie takiego stanowiska jest jednak bardzo ryzykowne (prawa do odliczenia podatku naliczonego z takich faktur odmówił, przykładowo, Naczelnik II Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej w decyzji z 30 czerwca 2005 r. nr PP/443-93/05/HS-37898). Dlatego też odradzałbym odliczanie podatku naliczonego z otrzymanych przez Państwa faktur korygujących.

Ewentualne odliczenie podatku naliczonego jest możliwe, jeśli Państwa kontrahent wystawi zamiast rachunku normalne faktury (anulując wystawione rachunki). Również w takim przypadku istnieje jednak wysokie ryzyko sporu z organem podatkowym.

Część organów podatkowych nie dopuszcza bowiem wystawiania faktur zamiast rachunków (przykładowo postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z 19 maja 2006 r. nr PP/443/1/12/33/2006). W konsekwencji należy się liczyć z potraktowaniem takich faktur jak faktur wystawionych przez podmiot nieuprawniony do ich wystawiania (faktury takie nie stanowią podstawy do odliczenia na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług).
 

Podstawa prawna:
- § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860
- art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Jan Ksedowski
konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA