REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie błędy należy uznać za błędy podstawowe

Wioletta Roman

REKLAMA

W 2002 r. spółka z o.o. otrzymała pożyczkę od swojego zagranicznego udziałowca. Odsetki za poprzednie lata od tej pożyczki nie zostały naliczone ani ich nie wypłacono. Jak skorygować tę sytuację w księgach na koniec 2006 r.? Sprawozdanie finansowe nie zostało jeszcze zatwierdzone.


rada


Jeżeli spółka uzna, że kwoty nienaliczonych odsetek stanowią istotną wartość w odniesieniu do danych prezentowanych w sprawozdaniu finansowym, wówczas wartość odsetek przypadających na okresy wcześniejsze należy odnieść na kapitał własny jako błąd podstawowy z lat ubiegłych. Zaksięgowanie całej wartości odsetek w ciężar kosztów roku, w którym wykryto brak naliczenia za lata ubiegłe, spowodowałoby, że dane roku bieżącego nie odzwierciedlałyby jasno i rzetelnie sytuacji majątkowej i finansowej jednostki.


uzasadnienie


W prawie bilansowym określono zasady postępowania w przypadku błędów dotyczących sprawozdań finansowych. Jeżeli ujawnione w danym roku obrotowym błędy, dotyczące przeszłych okresów sprawozdawczych, wywierają tak istotny wpływ na sprawozdania finansowe sporządzone i zatwierdzone w poprzednich okresach, że po ich wykryciu nie można uznać, że sprawozdania te były wiarygodne i rzetelne na dzień ich zatwierdzenia - błędy te kwalifikuje się jako błędy podstawowe, a skutki ich korekty odnosi na kapitał własny - jako wynik lat ubiegłych.

Jednostka sama ustala poziom istotności kwalifikujący błędy popełniane w latach ubiegłych jako błędy podstawowe. Powyższe ustalenia powinny zostać zapisane w przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości.


UWAGA!

Dodatkowo należy mieć na względzie fakt, że kilka pojedynczych, nieistotnych błędów może łącznie stanowić błąd istotny. Zatem zawsze należy rozpatrywać ogół popełnionych błędów.


W ustalaniu istotności można posiłkować się wartościami stosowanymi przez biegłych rewidentów w badaniach sprawozdań finansowych. Przyjęło się, że istotność określa się w przedziałach:

- 1-2% kapitału własnego,

- 5-10% zysku brutto,

- 0,5-1% sumy bilansowej i obrotu.


Podane powyżej wskaźniki nie są obowiązujące, lecz wynikają jedynie ze stosowanej praktyki.


Błędy podstawowe mogą powstać na skutek pomyłek arytmetycznych, nieprawidłowej interpretacji przepisów, nadużyć lub błędnej dekretacji. Wynikają one z błędnej wyceny aktywów wskutek np. niedokonania odpisów aktualizujących bądź nieutworzenia rezerw na zobowiązania.


Do błędów podstawowych nie zalicza się skutków takich zdarzeń, jak zmiany zasad polityki rachunkowości, zmiany szacunków z lat poprzednich, a także błędów nieistotnych czy wyroków sądowych, których rozstrzygnięcia spółka nie znała do dnia bilansowego.


Jeżeli jednostka uzna, że wartość odsetek przypadających na minione okresy jest istotna z punktu widzenia jasności i rzetelności danych prezentowanych w poprzednich latach finansowych, wówczas w ewidencji księgowej naliczone odsetki powinny być ujęte następująco:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego z lat ubiegłych”,

- w analityce - „Skutki błędów podstawowych”,

Ma „Pożyczki otrzymane”.


Takie ujęcie księgowania korekty błędu popełnionego w latach poprzednich nie deformuje wyniku finansowego za rok obrotowy, w którym stwierdzono jego popełnienie.


W sprawozdaniu finansowym skutki błędów podstawowych wykazuje się:

- w pozycji A.VII pasywów bilansu - jako „Zysk (strata) z lat ubiegłych”,

- w „Dodatkowych informacjach i objaśnieniach” - w pozycji zawierającej informacje o znaczących zdarzeniach dotyczących lat ubiegłych, ujętych w sprawozdaniu finansowym roku obrotowego,

- w zestawieniu zmian w kapitale (funduszu) własnym (jeżeli jednostka ma obowiązek sporządzania tego sprawozdania) jako „Kapitał (fundusz) własny na początek okresu (BO) - korekty błędów podstawowych”.


W sytuacji opisanej w pytaniu nie powstanie obowiązek korekty podatku, gdyż odsetki traktowane są przez prawo podatkowe kasowo, czyli będą kosztem dopiero w momencie ich zapłaty.


Jeżeli natomiast wartość odsetek nienaliczonych nie będzie uznana za istotną, skutki korekt takiego błędu wpływają na koszty i przychody roku obrotowego, w którym wykryto błąd. W tym przypadku wartość naliczonych odsetek za cały okres od momentu otrzymania pożyczki przez jednostkę do dnia bilansowego (31 grudnia 2006 r.) zostanie odniesiona na konto „Koszty finansowe”.


Podstawa prawna:
- art. 54 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Wioletta Roman

doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA