REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty prac zespołu projektowego

Marek Ossowski

REKLAMA

W przedsiębiorstwie, w którym pracuję, po raz pierwszy powołano zespół projektowy. Zadaniem zespołu jest opracowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w związku z zamiarem zakupu przez przedsiębiorstwo zintegrowanego systemu zarządzania (ZSI). Członkowie zespołu pracują nad projektem po godzinach pracy i mają za tę pracę otrzymać dodatkowe wynagrodzenie wypłacone w formie nagrody. Czy wynagrodzenie to można potraktować jako nakład inwestycyjny, czy musi się ono stać kosztem spółki w momencie wypłaty?


Ponadto, na potrzeby zespołu, spółka zakupiła program MS Project. Jak potraktować jego zakup? Jako oddzielny środek trwały czy też zwiększyć nim wartość ZSI? W ramach prac zespół wyjeżdża do innych firm w celu podpatrzenia, jak w nich funkcjonuje ZSI. I tu ponownie moje pytanie. Jak potraktować koszt takiego wyjazdu? Czy powinien to być nakład zwiększający wartość środka trwałego, czy też bieżący koszt działalności?


Rozwiązanie


Koszty podróży służbowej, a także wynagrodzeń pracowników pracujących przy wdrożeniu zintegrowanego systemu zarządzania, nie powinny zwiększać wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej. Natomiast zakupiony program MS Project powinien stanowić odrębną pozycję wartości niematerialnej i prawnej.


Na wstępie należy stwierdzić, iż koszty nabycia zintegrowanego systemu zarządzania (oprogramowania komputerowego) mogą stanowić nakłady poniesione na zakup wartości niematerialnej i prawnej, o ile system ten spełni warunki określone dla wartości niematerialnych i prawnych zapisane w art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nim, o wartościach niematerialnych i prawnych mowa jest wówczas, gdy:

l zostały nabyte przez jednostkę,

l są zaliczane do aktywów trwałych,

l nadają się do gospodarczego wykorzystania,

l są o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok,

l są przeznaczone do używania na potrzeby jednostki.


Do wartości niematerialnych i prawnych artykuł ten zalicza w szczególności:

l autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesje,

l prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczych,

l know-how,

l nabytą wartość firmy oraz koszty zakończonych prac rozwojowych.


Co prawda w definicji ustawowej nie ma literalnego wyszczególnienia pozycji „programy komputerowe”, ale wyróżnia się wśród nich autorskie prawa majątkowe. W myśl ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych programy komputerowe to utwory, które mogą być przedmiotem prawa autorskiego. Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego mogą przejść na jednostkę na podstawie:

l umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych,

l umowy o korzystanie z utworu (licencji).


W ewidencji księgowej nakłady poniesione na nabycie prawa lub licencji na korzystanie z programu komputerowego, o ile spełniają warunki określone dla wartości niematerialnych i prawnych, powinny zostać odniesione w ciężar wartości niematerialnych i prawnych zapisem:

l Wn - konto „Wartości niematerialne i prawne”,

l Ma - konto „Rozliczenie zakupu” lub „Pozostałe rozrachunki” czy też „Rachunek bieżący”.


Natomiast w sytuacji gdy nabyte prawo do programu komputerowego nie spełnia warunków określonych dla wartości niematerialnych i prawnych (np. będzie używany krócej niż rok), koszty nabycia odnosi się bezpośrednio w ciężar kosztów działalności operacyjnej zapisem:

l Wn - konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5,

l Ma - konto „Rozliczenie zakupu” lub „Pozostałe rozrachunki” lub „Rachunek bieżący”.


Wartość początkową programu komputerowego - zaliczonego do wartości niematerialnych i prawnych - ustala się według zasad określonych w art. 28 ust. 2 ww. ustawy. Określa on, że wartość początkową stanowi cena nabycia, czyli cena zakupu obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegającego odliczeniu podatku od towarów i usług, powiększona m.in. o koszty bezpośrednio związane z zakupem, tj. koszty montażu, instalacji, dokumentacji i uruchomienia programu, a obniżona o rabaty, opusty oraz inne podobne zmniejszenia.


UWAGA

Na bazie przedstawionych definicji, a także pytania Czytelniczki, zastanawiające jest to, czy:

l jest możliwość zwiększania wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych (w tym przypadku autorskiego prawa majątkowego) o koszty własne,

l wynagrodzenia stanowiące nagrody dla pracowników, a także czy koszty podróży służbowych, są kwotą należną sprzedającemu oraz czy są to koszty bezpośrednio związane z zakupem.


Moim zdaniem, nie ma podstaw prawnych, aby wymienione przez Czytelniczkę koszty (podróży służbowej czy wynagrodzeń pracowników pracujących przy wdrożeniu) zwiększały wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej. Zgodnie bowiem z definicją wartości niematerialnej i prawnej, podmiot ten powinien nabyć składnik, a nie wytworzyć we własnym zakresie. Sprawą wątpliwą byłoby także zakwalifikowanie oddzielnie nabytego autorskiego prawa majątkowego do programu MS Project do wartości początkowej zakupionego prawa do zintegrowanego programu komputerowego. Program MS Project powinien być uznany za oddzielny składnik wartości niematerialnych i prawnych.


Na zakończenie warto podkreślić, że odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od wartości początkowej programu komputerowego zaliczonego do wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się na zasadach ogólnych. Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu prawa do używania, natomiast zakończenie amortyzacji następuje nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową prawa lub przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru. Ustalając okres amortyzacji dla celów rachunkowych, należy uwzględnić okres ekonomicznej użyteczności programu komputerowego (zob. art. 33 ww. ustawy).


Warto również zwrócić uwagę na to, iż wydatki poniesione przez jednostkę w związku z wdrożeniem (czyli podróże służbowe i wynagrodzenia) można zakwalifikować do rozliczeń międzyokresowych kosztów. Za takim rozwiązaniem przemawia fakt, że korzyści uzyskiwane z użytkowania oprogramowania będą dotyczyły przyszłych okresów sprawozdawczych.


Porady udzielił:

Marek Ossowski

pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Gdańskiego, niezależny konsultant w dziedzinie controllingu i budżetowania;


Pytania: czytelnicy.controlling@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA