REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty prac zespołu projektowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Ossowski

REKLAMA

W przedsiębiorstwie, w którym pracuję, po raz pierwszy powołano zespół projektowy. Zadaniem zespołu jest opracowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w związku z zamiarem zakupu przez przedsiębiorstwo zintegrowanego systemu zarządzania (ZSI). Członkowie zespołu pracują nad projektem po godzinach pracy i mają za tę pracę otrzymać dodatkowe wynagrodzenie wypłacone w formie nagrody. Czy wynagrodzenie to można potraktować jako nakład inwestycyjny, czy musi się ono stać kosztem spółki w momencie wypłaty?


Ponadto, na potrzeby zespołu, spółka zakupiła program MS Project. Jak potraktować jego zakup? Jako oddzielny środek trwały czy też zwiększyć nim wartość ZSI? W ramach prac zespół wyjeżdża do innych firm w celu podpatrzenia, jak w nich funkcjonuje ZSI. I tu ponownie moje pytanie. Jak potraktować koszt takiego wyjazdu? Czy powinien to być nakład zwiększający wartość środka trwałego, czy też bieżący koszt działalności?


Rozwiązanie


Koszty podróży służbowej, a także wynagrodzeń pracowników pracujących przy wdrożeniu zintegrowanego systemu zarządzania, nie powinny zwiększać wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej. Natomiast zakupiony program MS Project powinien stanowić odrębną pozycję wartości niematerialnej i prawnej.


Na wstępie należy stwierdzić, iż koszty nabycia zintegrowanego systemu zarządzania (oprogramowania komputerowego) mogą stanowić nakłady poniesione na zakup wartości niematerialnej i prawnej, o ile system ten spełni warunki określone dla wartości niematerialnych i prawnych zapisane w art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nim, o wartościach niematerialnych i prawnych mowa jest wówczas, gdy:

l zostały nabyte przez jednostkę,

l są zaliczane do aktywów trwałych,

l nadają się do gospodarczego wykorzystania,

l są o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok,

l są przeznaczone do używania na potrzeby jednostki.


Do wartości niematerialnych i prawnych artykuł ten zalicza w szczególności:

l autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesje,

l prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczych,

l know-how,

l nabytą wartość firmy oraz koszty zakończonych prac rozwojowych.


Co prawda w definicji ustawowej nie ma literalnego wyszczególnienia pozycji „programy komputerowe”, ale wyróżnia się wśród nich autorskie prawa majątkowe. W myśl ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych programy komputerowe to utwory, które mogą być przedmiotem prawa autorskiego. Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego mogą przejść na jednostkę na podstawie:

l umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych,

l umowy o korzystanie z utworu (licencji).


W ewidencji księgowej nakłady poniesione na nabycie prawa lub licencji na korzystanie z programu komputerowego, o ile spełniają warunki określone dla wartości niematerialnych i prawnych, powinny zostać odniesione w ciężar wartości niematerialnych i prawnych zapisem:

l Wn - konto „Wartości niematerialne i prawne”,

l Ma - konto „Rozliczenie zakupu” lub „Pozostałe rozrachunki” czy też „Rachunek bieżący”.


Natomiast w sytuacji gdy nabyte prawo do programu komputerowego nie spełnia warunków określonych dla wartości niematerialnych i prawnych (np. będzie używany krócej niż rok), koszty nabycia odnosi się bezpośrednio w ciężar kosztów działalności operacyjnej zapisem:

l Wn - konto „Koszty według rodzajów” lub konto zespołu 5,

l Ma - konto „Rozliczenie zakupu” lub „Pozostałe rozrachunki” lub „Rachunek bieżący”.


Wartość początkową programu komputerowego - zaliczonego do wartości niematerialnych i prawnych - ustala się według zasad określonych w art. 28 ust. 2 ww. ustawy. Określa on, że wartość początkową stanowi cena nabycia, czyli cena zakupu obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegającego odliczeniu podatku od towarów i usług, powiększona m.in. o koszty bezpośrednio związane z zakupem, tj. koszty montażu, instalacji, dokumentacji i uruchomienia programu, a obniżona o rabaty, opusty oraz inne podobne zmniejszenia.


UWAGA

Na bazie przedstawionych definicji, a także pytania Czytelniczki, zastanawiające jest to, czy:

l jest możliwość zwiększania wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych (w tym przypadku autorskiego prawa majątkowego) o koszty własne,

l wynagrodzenia stanowiące nagrody dla pracowników, a także czy koszty podróży służbowych, są kwotą należną sprzedającemu oraz czy są to koszty bezpośrednio związane z zakupem.


Moim zdaniem, nie ma podstaw prawnych, aby wymienione przez Czytelniczkę koszty (podróży służbowej czy wynagrodzeń pracowników pracujących przy wdrożeniu) zwiększały wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej. Zgodnie bowiem z definicją wartości niematerialnej i prawnej, podmiot ten powinien nabyć składnik, a nie wytworzyć we własnym zakresie. Sprawą wątpliwą byłoby także zakwalifikowanie oddzielnie nabytego autorskiego prawa majątkowego do programu MS Project do wartości początkowej zakupionego prawa do zintegrowanego programu komputerowego. Program MS Project powinien być uznany za oddzielny składnik wartości niematerialnych i prawnych.


Na zakończenie warto podkreślić, że odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od wartości początkowej programu komputerowego zaliczonego do wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się na zasadach ogólnych. Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu prawa do używania, natomiast zakończenie amortyzacji następuje nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową prawa lub przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru. Ustalając okres amortyzacji dla celów rachunkowych, należy uwzględnić okres ekonomicznej użyteczności programu komputerowego (zob. art. 33 ww. ustawy).


Warto również zwrócić uwagę na to, iż wydatki poniesione przez jednostkę w związku z wdrożeniem (czyli podróże służbowe i wynagrodzenia) można zakwalifikować do rozliczeń międzyokresowych kosztów. Za takim rozwiązaniem przemawia fakt, że korzyści uzyskiwane z użytkowania oprogramowania będą dotyczyły przyszłych okresów sprawozdawczych.


Porady udzielił:

Marek Ossowski

pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Gdańskiego, niezależny konsultant w dziedzinie controllingu i budżetowania;


Pytania: czytelnicy.controlling@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

REKLAMA

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA