REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób zakwalifikować dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych

Joanna Gawrońska

REKLAMA

Na jakim koncie i w którym momencie (złożenia informacji o należnej kwocie dofinansowania czy otrzymania środków pieniężnych) należy zaksięgować kwotę dofinansowania wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych ze środków Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych?


RADA


Wpływ środków z PFRON z tytułu dofinansowania wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, w zależności od przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, zmniejsza koszty wynagrodzeń lub zwiększa pozostałe przychody operacyjne. Ewidencję tę przeprowadza się w dacie otrzymania środków pieniężnych.


UZASADNIENIE


W momencie sporządzenia listy płac księgowana jest wartość wynagrodzenia w pełnej wysokości. W dacie złożenia wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania wynagrodzeń osób niepełnosprawnych kwota tego dofinansowania podlega ujęciu na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne”,

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.

Po otrzymaniu dofinansowania ze środków PFRON jednostka, w zależności od przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, zmniejsza koszty wynagrodzeń lub zwiększa pozostałe przychody operacyjne:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,

Ma „Koszty wynagrodzeń”, lub „Pozostałe przychody operacyjne”.

Jeśli powstałaby nadwyżka kwoty miesięcznego dofinansowania nad kwotą wynagrodzenia osiąganego przez pracownika niepełnosprawnego, wówczas dokonuje się następującego księgowania:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,

Ma „Fundusze specjalne”

- w analityce „Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych”.


Komu przysługuje dofinansowanie


W myśl przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych pracodawcy zatrudniającemu osoby niepełnosprawne przysługuje ze środków PFRON miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Przy czym dofinansowanie przysługuje pracodawcy, gdy zatrudnione przez niego osoby niepełnosprawne nie osiągnęły wieku emerytalnego i zostały ujęte w ewidencji prowadzonej przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.


Podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie do wynagrodzeń zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych może być:

- pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej,

- pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągający wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6%,

- pracodawca zatrudniający w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy do 25 pracowników.


Pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej przysługuje dofinansowanie w wysokości:

- 130% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności,

- 110% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,

- 50% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.


Kwoty dofinansowań dla zakładów pracy chronionej, ustalone w sposób wyżej przedstawiony, zwiększa się o 75% najniższego wynagrodzenia w przypadku osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję, oraz niewidomych.


Natomiast pracodawcy, który nie jest zakładem pracy chronionej, zatrudniającemu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy mniej niż 25 pracowników oraz pracodawcy zatrudniającemu co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągającemu wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6% przysługuje miesięczne dofinansowanie w wysokości:

- 70% z kwot przysługujących pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej, tj. 70% z kwoty 130% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności, 70% z kwoty 110% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, 70% z kwoty 50% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności;

- 90% z kwot przysługujących pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej - w przypadku osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję, oraz pracowników niewidomych.


Miesięczne dofinansowanie nie przysługuje pracodawcy zatrudniającemu co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągającemu wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6%.


Fundusz wypłaca miesięczne dofinansowanie w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy pracownika.


UWAGA!

Kwota miesięcznego dofinansowania nie powinna przekroczyć kwoty miesięcznego wynagrodzenia osiąganego przez pracownika niepełnosprawnego.


Rozliczenie dofinansowań


Dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych realizowane jest pierwotnie w formie zaliczki. Natomiast w terminie do 15 lutego następnego roku pracodawca dokonuje rocznego rozliczenia dofinansowania. Skutki rozliczenia ujmuje się w księgach tego roku obrotowego, którego dofinansowanie dotyczy.


Przy sprawdzeniu poprawności rozliczenia bierze się pod uwagę m.in., czy pracodawca był uprawniony do dofinansowania wynagrodzeń poszczególnych pracowników, czy kwotę dofinansowania naliczył z uwzględnieniem prawidłowych mnożników, właściwego stopnia niepełnosprawności pracownika i jego przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy.


W razie otrzymania przez pracodawcę kwoty dofinansowania wyższej od należnej trzeba powiadomić Fundusz o wysokości nienależnie pobranej kwoty pomocy i dokonać zwrotu nadwyżki do 15 lutego.


UWAGA!

W przypadku gdy pracodawca, mimo złożenia formularza rocznego wykazującego kwotę nadwyżki, nie dokona jej zwrotu w terminie do 15 lutego, wówczas traci prawo do uzyskiwania bieżących dofinansowań wynagrodzeń.


Aby pracodawca mógł otrzymać dofinansowanie, powinien do ostatniego dnia miesiąca po złożeniu wniosku o wypłatę dofinansowania wpłacić zaległość wobec PFRON.


Jeśli pracodawca nie dopełniłby obowiązku w postaci złożenia rozliczenia rocznego, spowodowałoby to uznanie otrzymanej pomocy za niezgodną z prawem, czego efektem byłaby konieczność zwrotu do PFRON całej kwoty uzyskanej zaliczkowo za dany rok.


Przykład

Spółka jest zakładem pracy chronionej. Zgodnie z zasadami rachunkowości jednostka ewidencjonuje wpływ środków dofinansowania z PFRON jako zmniejszenie kosztów wynagrodzeń. Minimalne wynagrodzenie obowiązujące za rok poprzedni wynosi 899,10 zł.


Jednostka złożyła wniosek o dofinansowanie wynagrodzeń:

- sześciu pracowników zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności - każdy osiąga wynagrodzenie w wysokości 1200 zł,

- czterech pracowników zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności - każdy osiąga wynagrodzenie w wysokości 1400 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1. Lista płac - wynagrodzenie brutto - 16 000 zł, w tym wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych - 12 800 zł:

Wn „Koszty według rodzajów” 16 000

- w analityce „Wynagrodzenia”

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 16 000

2. Zarachowanie należności z tytułu dofinansowania wynagrodzenia osób niepełnosprawnych ze środków PFRON na podstawie złożonego wniosku - 10 969,02 zł:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 10 969,02

- w analityce „PFRON”

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 969,02

3. Wpływy środków pieniężnych z dofinansowania na rachunek bankowy ZPCh - 10 969,02 zł:

Wn „Rachunek bankowy” 10 969,02

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 10 969,02

- w analityce „PFRON”

4. Rozliczenie dofinansowania (równolegle do operacji 3):

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 969,02

Ma „Koszty według rodzajów” 10 969,02

- w analityce „Wynagrodzenia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 26a, art. 26c ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 23, poz. 144


Joanna Gawrońska

biegły rewident

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA