REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób zakwalifikować dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska

REKLAMA

Na jakim koncie i w którym momencie (złożenia informacji o należnej kwocie dofinansowania czy otrzymania środków pieniężnych) należy zaksięgować kwotę dofinansowania wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych ze środków Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych?


RADA


Wpływ środków z PFRON z tytułu dofinansowania wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, w zależności od przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, zmniejsza koszty wynagrodzeń lub zwiększa pozostałe przychody operacyjne. Ewidencję tę przeprowadza się w dacie otrzymania środków pieniężnych.


UZASADNIENIE


W momencie sporządzenia listy płac księgowana jest wartość wynagrodzenia w pełnej wysokości. W dacie złożenia wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania wynagrodzeń osób niepełnosprawnych kwota tego dofinansowania podlega ujęciu na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne”,

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.

Po otrzymaniu dofinansowania ze środków PFRON jednostka, w zależności od przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, zmniejsza koszty wynagrodzeń lub zwiększa pozostałe przychody operacyjne:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,

Ma „Koszty wynagrodzeń”, lub „Pozostałe przychody operacyjne”.

Jeśli powstałaby nadwyżka kwoty miesięcznego dofinansowania nad kwotą wynagrodzenia osiąganego przez pracownika niepełnosprawnego, wówczas dokonuje się następującego księgowania:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,

Ma „Fundusze specjalne”

- w analityce „Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych”.


Komu przysługuje dofinansowanie


W myśl przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych pracodawcy zatrudniającemu osoby niepełnosprawne przysługuje ze środków PFRON miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Przy czym dofinansowanie przysługuje pracodawcy, gdy zatrudnione przez niego osoby niepełnosprawne nie osiągnęły wieku emerytalnego i zostały ujęte w ewidencji prowadzonej przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.


Podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie do wynagrodzeń zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych może być:

- pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej,

- pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągający wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6%,

- pracodawca zatrudniający w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy do 25 pracowników.


Pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej przysługuje dofinansowanie w wysokości:

- 130% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności,

- 110% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,

- 50% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.


Kwoty dofinansowań dla zakładów pracy chronionej, ustalone w sposób wyżej przedstawiony, zwiększa się o 75% najniższego wynagrodzenia w przypadku osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję, oraz niewidomych.


Natomiast pracodawcy, który nie jest zakładem pracy chronionej, zatrudniającemu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy mniej niż 25 pracowników oraz pracodawcy zatrudniającemu co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągającemu wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6% przysługuje miesięczne dofinansowanie w wysokości:

- 70% z kwot przysługujących pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej, tj. 70% z kwoty 130% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności, 70% z kwoty 110% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, 70% z kwoty 50% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności;

- 90% z kwot przysługujących pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej - w przypadku osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję, oraz pracowników niewidomych.


Miesięczne dofinansowanie nie przysługuje pracodawcy zatrudniającemu co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągającemu wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6%.


Fundusz wypłaca miesięczne dofinansowanie w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy pracownika.


UWAGA!

Kwota miesięcznego dofinansowania nie powinna przekroczyć kwoty miesięcznego wynagrodzenia osiąganego przez pracownika niepełnosprawnego.


Rozliczenie dofinansowań


Dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych realizowane jest pierwotnie w formie zaliczki. Natomiast w terminie do 15 lutego następnego roku pracodawca dokonuje rocznego rozliczenia dofinansowania. Skutki rozliczenia ujmuje się w księgach tego roku obrotowego, którego dofinansowanie dotyczy.


Przy sprawdzeniu poprawności rozliczenia bierze się pod uwagę m.in., czy pracodawca był uprawniony do dofinansowania wynagrodzeń poszczególnych pracowników, czy kwotę dofinansowania naliczył z uwzględnieniem prawidłowych mnożników, właściwego stopnia niepełnosprawności pracownika i jego przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy.


W razie otrzymania przez pracodawcę kwoty dofinansowania wyższej od należnej trzeba powiadomić Fundusz o wysokości nienależnie pobranej kwoty pomocy i dokonać zwrotu nadwyżki do 15 lutego.


UWAGA!

W przypadku gdy pracodawca, mimo złożenia formularza rocznego wykazującego kwotę nadwyżki, nie dokona jej zwrotu w terminie do 15 lutego, wówczas traci prawo do uzyskiwania bieżących dofinansowań wynagrodzeń.


Aby pracodawca mógł otrzymać dofinansowanie, powinien do ostatniego dnia miesiąca po złożeniu wniosku o wypłatę dofinansowania wpłacić zaległość wobec PFRON.


Jeśli pracodawca nie dopełniłby obowiązku w postaci złożenia rozliczenia rocznego, spowodowałoby to uznanie otrzymanej pomocy za niezgodną z prawem, czego efektem byłaby konieczność zwrotu do PFRON całej kwoty uzyskanej zaliczkowo za dany rok.


Przykład

Spółka jest zakładem pracy chronionej. Zgodnie z zasadami rachunkowości jednostka ewidencjonuje wpływ środków dofinansowania z PFRON jako zmniejszenie kosztów wynagrodzeń. Minimalne wynagrodzenie obowiązujące za rok poprzedni wynosi 899,10 zł.


Jednostka złożyła wniosek o dofinansowanie wynagrodzeń:

- sześciu pracowników zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności - każdy osiąga wynagrodzenie w wysokości 1200 zł,

- czterech pracowników zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności - każdy osiąga wynagrodzenie w wysokości 1400 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1. Lista płac - wynagrodzenie brutto - 16 000 zł, w tym wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych - 12 800 zł:

Wn „Koszty według rodzajów” 16 000

- w analityce „Wynagrodzenia”

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 16 000

2. Zarachowanie należności z tytułu dofinansowania wynagrodzenia osób niepełnosprawnych ze środków PFRON na podstawie złożonego wniosku - 10 969,02 zł:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 10 969,02

- w analityce „PFRON”

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 969,02

3. Wpływy środków pieniężnych z dofinansowania na rachunek bankowy ZPCh - 10 969,02 zł:

Wn „Rachunek bankowy” 10 969,02

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 10 969,02

- w analityce „PFRON”

4. Rozliczenie dofinansowania (równolegle do operacji 3):

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 969,02

Ma „Koszty według rodzajów” 10 969,02

- w analityce „Wynagrodzenia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 26a, art. 26c ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 23, poz. 144


Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA