REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób zakwalifikować dofinansowanie wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska

REKLAMA

Na jakim koncie i w którym momencie (złożenia informacji o należnej kwocie dofinansowania czy otrzymania środków pieniężnych) należy zaksięgować kwotę dofinansowania wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych ze środków Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych?


RADA


Wpływ środków z PFRON z tytułu dofinansowania wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, w zależności od przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, zmniejsza koszty wynagrodzeń lub zwiększa pozostałe przychody operacyjne. Ewidencję tę przeprowadza się w dacie otrzymania środków pieniężnych.


UZASADNIENIE


W momencie sporządzenia listy płac księgowana jest wartość wynagrodzenia w pełnej wysokości. W dacie złożenia wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania wynagrodzeń osób niepełnosprawnych kwota tego dofinansowania podlega ujęciu na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne”,

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.

Po otrzymaniu dofinansowania ze środków PFRON jednostka, w zależności od przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, zmniejsza koszty wynagrodzeń lub zwiększa pozostałe przychody operacyjne:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,

Ma „Koszty wynagrodzeń”, lub „Pozostałe przychody operacyjne”.

Jeśli powstałaby nadwyżka kwoty miesięcznego dofinansowania nad kwotą wynagrodzenia osiąganego przez pracownika niepełnosprawnego, wówczas dokonuje się następującego księgowania:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,

Ma „Fundusze specjalne”

- w analityce „Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych”.


Komu przysługuje dofinansowanie


W myśl przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych pracodawcy zatrudniającemu osoby niepełnosprawne przysługuje ze środków PFRON miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Przy czym dofinansowanie przysługuje pracodawcy, gdy zatrudnione przez niego osoby niepełnosprawne nie osiągnęły wieku emerytalnego i zostały ujęte w ewidencji prowadzonej przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.


Podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie do wynagrodzeń zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych może być:

- pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej,

- pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągający wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6%,

- pracodawca zatrudniający w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy do 25 pracowników.


Pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej przysługuje dofinansowanie w wysokości:

- 130% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności,

- 110% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,

- 50% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności.


Kwoty dofinansowań dla zakładów pracy chronionej, ustalone w sposób wyżej przedstawiony, zwiększa się o 75% najniższego wynagrodzenia w przypadku osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję, oraz niewidomych.


Natomiast pracodawcy, który nie jest zakładem pracy chronionej, zatrudniającemu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy mniej niż 25 pracowników oraz pracodawcy zatrudniającemu co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągającemu wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6% przysługuje miesięczne dofinansowanie w wysokości:

- 70% z kwot przysługujących pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej, tj. 70% z kwoty 130% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności, 70% z kwoty 110% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, 70% z kwoty 50% najniższego wynagrodzenia - w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do lekkiego stopnia niepełnosprawności;

- 90% z kwot przysługujących pracodawcy prowadzącemu zakład pracy chronionej - w przypadku osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe lub epilepsję, oraz pracowników niewidomych.


Miesięczne dofinansowanie nie przysługuje pracodawcy zatrudniającemu co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągającemu wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6%.


Fundusz wypłaca miesięczne dofinansowanie w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy pracownika.


UWAGA!

Kwota miesięcznego dofinansowania nie powinna przekroczyć kwoty miesięcznego wynagrodzenia osiąganego przez pracownika niepełnosprawnego.


Rozliczenie dofinansowań


Dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych realizowane jest pierwotnie w formie zaliczki. Natomiast w terminie do 15 lutego następnego roku pracodawca dokonuje rocznego rozliczenia dofinansowania. Skutki rozliczenia ujmuje się w księgach tego roku obrotowego, którego dofinansowanie dotyczy.


Przy sprawdzeniu poprawności rozliczenia bierze się pod uwagę m.in., czy pracodawca był uprawniony do dofinansowania wynagrodzeń poszczególnych pracowników, czy kwotę dofinansowania naliczył z uwzględnieniem prawidłowych mnożników, właściwego stopnia niepełnosprawności pracownika i jego przeciętnego miesięcznego wymiaru czasu pracy.


W razie otrzymania przez pracodawcę kwoty dofinansowania wyższej od należnej trzeba powiadomić Fundusz o wysokości nienależnie pobranej kwoty pomocy i dokonać zwrotu nadwyżki do 15 lutego.


UWAGA!

W przypadku gdy pracodawca, mimo złożenia formularza rocznego wykazującego kwotę nadwyżki, nie dokona jej zwrotu w terminie do 15 lutego, wówczas traci prawo do uzyskiwania bieżących dofinansowań wynagrodzeń.


Aby pracodawca mógł otrzymać dofinansowanie, powinien do ostatniego dnia miesiąca po złożeniu wniosku o wypłatę dofinansowania wpłacić zaległość wobec PFRON.


Jeśli pracodawca nie dopełniłby obowiązku w postaci złożenia rozliczenia rocznego, spowodowałoby to uznanie otrzymanej pomocy za niezgodną z prawem, czego efektem byłaby konieczność zwrotu do PFRON całej kwoty uzyskanej zaliczkowo za dany rok.


Przykład

Spółka jest zakładem pracy chronionej. Zgodnie z zasadami rachunkowości jednostka ewidencjonuje wpływ środków dofinansowania z PFRON jako zmniejszenie kosztów wynagrodzeń. Minimalne wynagrodzenie obowiązujące za rok poprzedni wynosi 899,10 zł.


Jednostka złożyła wniosek o dofinansowanie wynagrodzeń:

- sześciu pracowników zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności - każdy osiąga wynagrodzenie w wysokości 1200 zł,

- czterech pracowników zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności - każdy osiąga wynagrodzenie w wysokości 1400 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

1. Lista płac - wynagrodzenie brutto - 16 000 zł, w tym wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych - 12 800 zł:

Wn „Koszty według rodzajów” 16 000

- w analityce „Wynagrodzenia”

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń” 16 000

2. Zarachowanie należności z tytułu dofinansowania wynagrodzenia osób niepełnosprawnych ze środków PFRON na podstawie złożonego wniosku - 10 969,02 zł:

Wn „Rozrachunki publicznoprawne” 10 969,02

- w analityce „PFRON”

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 969,02

3. Wpływy środków pieniężnych z dofinansowania na rachunek bankowy ZPCh - 10 969,02 zł:

Wn „Rachunek bankowy” 10 969,02

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 10 969,02

- w analityce „PFRON”

4. Rozliczenie dofinansowania (równolegle do operacji 3):

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 10 969,02

Ma „Koszty według rodzajów” 10 969,02

- w analityce „Wynagrodzenia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 26a, art. 26c ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 23, poz. 144


Joanna Gawrońska

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA