REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy złożenie deklaracji po terminie pozbawia prawa do odliczenia VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka

REKLAMA

Czy przysługuje nam prawo do odliczenia VAT, gdy nie składaliśmy przez trzy miesiące deklaracji i nie płaciliśmy VAT, ale przez ten czas byliśmy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT? Złożymy deklarację po terminie.

RADA

Złożenie deklaracji VAT-7 po upływie ustawowego terminu nie wpływa na utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego za dany okres rozliczeniowy. Żaden z przepisów ustawy nie pozbawia tego prawa. Firma nie powinna zatem rezygnować z jego odliczenia.

UZASADNIENIE

Obniżenie podatku należnego o podatek naliczony jest podstawowym prawem podatnika VAT. Podatnik może z tego prawa korzystać w granicach określonych przepisami, lecz nie jest to jego obowiązek. Skorzystanie z tego prawa następuje w wyniku złożenia deklaracji podatkowej lub korekty deklaracji podatkowej. Dokonanie rejestracji przez firmę w celu uzyskania statusu czynnego podatnika VAT skutkowało przyjęciem przez nią wszelkich praw i obowiązków z tym związanych, w tym m.in. terminowego składania deklaracji VAT. Uchybienie terminowi złożenia deklaracji nie oznacza jednocześnie niemożności ich złożenia w terminie późniejszym w celu naprawienia zaistniałej sytuacji. Firma powinna je przede wszystkim złożyć bez zbędnej zwłoki i wpłacić wynikający z nich VAT wraz z należnymi odsetkami od zaległości podatkowej.

Niedotrzymanie terminu złożenia deklaracji, od początku obowiązywania przepisów ustawy o VAT, budziło wątpliwości co do istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego w deklaracji złożonej po upływie ustawowego terminu. Uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę, bądź w rozliczeniu za okres następny (art. 86 ust. 10 i 11 ustawy). Jeżeli w tym terminie podatnik nie dokonał odliczenia, może to uczynić poprzez korektę deklaracji, którą - zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT może złożyć w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego. Korekta deklaracji (dotycząca podatku naliczonego) może zostać dokonana na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej.

W Państwa przypadku nie trzeba składać korekty deklaracji. Wystarczy złożyć spóźnioną deklarację VAT-7 i wykazać w niej kwotę podatku naliczonego. Przepisy nie uprawniają organu podatkowego do odmowy przyjęcia deklaracji złożonej z opóźnieniem lub zakwestionowania jej z tego powodu.

Stanowisko takie podzielił m.in. NSA w wyroku z 15 września 2006 r., sygn. akt I FSK 1092/05, w którym podkreślił, że wszelkie odstępstwa od zasady potrącalności podatku naliczonego stanowią wyjątki istotnie ograniczające zasady konstrukcyjne VAT. Muszą one zatem wynikać z jednoznacznie brzmiącego przepisu prawa, a nie z wykładni celowościowej czy słusznościowej. Wbrew twierdzeniom organów podatkowych, art. 81b Ordynacji podatkowej nie może pozbawiać podatnika prawa do odliczenia podatku. Gdyby ustawodawca zamierzał wprowadzić takie ograniczenie, to zawarłby takie unormowanie w ustawie o podatku od towarów i usług. Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną (art. 86 ust. 1 obecnej ustawy o VAT). To fundamentalne prawo podatnika nie może być w żaden sposób ograniczone.

Należy zatem dojść do wniosku, że złożenie deklaracji VAT-7 po upływie ustawowego terminu nie wpływa na prawo do odliczenia VAT za dany okres rozliczeniowy, gdyż żaden z przepisów ustawy nie pozbawia tego prawa. Nie ma zatem konieczności korygowania podatku naliczonego w złożonych po terminie deklaracjach (tj. rezygnacji z tego odliczenia).

Podstawa prawna:
- art. 86, art. 99 ust. 1, art. 109 ust. 3 i ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Anna Potocka
ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA