REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż w składzie podatkowym bez wyprowadzenia towarów powoduje obowiązek zapłaty akcyzy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Michalak

REKLAMA

Jesteśmy podatnikiem VAT i akcyzy. Dokonaliśmy sprzedaży wyrobów akcyzowych na terenie magazynu składu podatkowego. Jednak towary nie zostały wyprowadzone ze składu. Prawdopodobnie nastąpi to za jakiś czas. W związku z tym nasze pytanie: czy sprzedaż na terenie składu podatkowego bez wyprowadzenia towarów ze składu podatkowego spowoduje w momencie tej sprzedaży powstanie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego?

RADA

Nie. Transakcja sprzedaży na terenie składu podatkowego bez wyprowadzenia towarów ze składu podatkowego nie powoduje obowiązku zapłaty podatku akcyzowego. Brak jest również obowiązku wystawienia dokumentu ADT. Obowiązek podatkowy w stosunku do sprzedanych towarów magazynowanych w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy oczywiście powstanie, ale dopiero z chwilą wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

UZASADNIENIE

W opisanym w pytaniu przypadku obowiązek podatkowy w akcyzie nie powstanie w momencie sprzedaży wyrobów akcyzowych na terenie składu bez ich wyprowadzenia.

Pobór akcyzy jest zawieszony, jeśli wyroby są magazynowane w składzie podatkowym. W przypadku opisanym przez Czytelnika sprzedany towar będzie magazynowany w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Przepisy art. 28 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o akcyzie przewidują różne przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem obowiązku podatkowego. Wśród nich nie jest wymieniony opisany przypadek sprzedaży wyrobu na terenie składu podatkowego. A zatem obowiązek podatkowany nie powstanie.

Wyżej przywołany przepis przewiduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Dopiero w tym momencie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym w stosunku do zakupionych przez spółkę prowadzącą skład podatkowy towarów magazynowanych w składzie podatkowym.

Z zasady obowiązek podatkowy w akcyzie powstaje m.in. z tytułu:
• sprzedaży wyrobów akcyzowych na terytorium kraju,
• produkcji wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,
• wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego,
• eksportu wyrobów akcyzowych,
• dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Jednak pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są:
• produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym,
• przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju;
• przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej;
• eksportowane ze składu podatkowego do odbiorcy na terytorium państwa trzeciego, a przewóz tych wyrobów odbywa się przez terytorium Wspólnoty Europejskiej;
• nabywane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju przez prowadzącego skład podatkowy.

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego.

Ponadto w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy prowadzący skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący (ADT).

Zatem możliwość wystawienia administracyjnego dokumentu towarzyszącego istnieje tylko w przypadku wyprowadzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego.

Brak jest możliwości stosowania administracyjnych dokumentów towarzyszących w przypadku, gdy nie dochodzi do wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego.
 

WAŻNE!
Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powoduje powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie.

Biorąc pod uwagę wyżej wskazane przepisy, należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Obowiązek wystawienia administracyjnego dokumentu towarzyszącego ADT istnieje w przypadku wyprowadzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zatem Czytelnik nie ma obowiązku wystawiania ADT w momencie sprzedaży towarów na terenie składu.
 

Podstawa prawna:
- art. 4 ust. 1, art. 26 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 4, art. 28 ust. 1 pkt 1-5, art. 36 ust. 2 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym - Dz.U. Nr 29, poz. 257; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 169, poz. 1199
 

Ewa Michalak
ekspert w zakresie akcyzy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA