REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zaksięgować koszty w metodzie kasowej, jeśli miesiąc wystawienia faktury jest inny niż otrzymania - problem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Leszek Porowski

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Do końca 2006 r. pozostałe koszty (opłaty: za telefon, energię elektryczną, gaz, wodę, czynsz) księgowałam na podstawie wystawianych przeze mnie dowodów wewnętrznych. Podstawą ich wystawienia były faktury VAT od dostawców.


Dowód wystawiałam dopiero po zapłacie kwot wynikających z tych faktur. Była to wówczas tzw. metoda kasowa. Od 1 stycznia 2007 r. nastąpiła zmiana w sposobie księgowania pozostałych kosztów z uwagi na wprowadzenie do ustawy definicji kosztu poniesionego. W związku z tym mam pytania:


1) Kiedy powinny być zaksięgowane faktury VAT dotyczące kosztów typu: energia, czynsz, telefon, gaz, woda, jeśli faktury były wystawione w listopadzie i grudniu 2006 r., a otrzymałam je w końcu grudnia 2006 r.? Na przykład faktury wystawione za energię elektryczną opłacaną w tzw. systemie zaliczkowym zostały wystawione 28 grudnia 2006 r. za miesiące od grudnia 2006 r. do lutego 2007 r., a zapłacono wynikające z nich kwoty w styczniu i lutym 2007 r.


2) Kiedy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów fakturę VAT wystawioną 30 kwietnia 2007 r., a otrzymaną 7 maja 2007 r.? W kwietniu czy w maju?


rada


Ad 1. Fakturę za energię wystawioną w grudniu 2006 r. za okres grudzień 2006 - luty 2007 należało zaksięgować w styczniu.

Ad 2. Fakturę kosztową wystawioną 30 kwietnia 2007 r., a otrzymaną 7 maja 2007 r., w przypadku dokonywania zapisów w księdze do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni, należało ująć w księdze 30 kwietnia 2007 r. Natomiast w sytuacji dokonywania zapisów w księdze na bieżąco fakturę można było ująć zarówno w kwietniu, jak i w maju. Szczegóły - w uzasadnieniu.


uzasadnienie


Stosowana do końca grudnia 2006 r. tzw. metoda kasowa (określenie potoczne) przewidywała zaksięgowanie faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu w dacie zapłaty kwoty wynikającej z tych dowodów. Zapłata była więc równoznaczna z poniesieniem kosztu, chociaż wyraźnie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych termin ten nie został zdefiniowany. Dopiero po nowelizacji ustawy, od 1 stycznia 2007 r., w art. 22 ust. 6b została sformułowana wyraźna definicja kosztu poniesionego. Na podstawie tego artykułu za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników prowadzących pkpir uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.


Ponieważ ustawodawca w nowelizacji nie przewidział przepisów przejściowych, uwzględniających sposób księgowania kosztów tzw. metodą kasową na przełomie roku (w tym przypadku są to lata 2006 i 2007), należy stosować przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2007 r.


Sytuacje przedstawione w pytaniu należy rozpatrywać z uwzględnieniem sposobu, w jaki Czytelniczka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Księga ta bowiem, zgodnie z rozporządzeniem o pkpir, może być prowadzona na bieżąco (z dnia na dzień) lub nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Musimy zatem rozważyć postępowanie w obydwu wariantach prowadzenia księgi.


Dokonywanie zapisów w księdze do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni


1. Z powodu braku przepisów przejściowych do ostatniej nowelizacji updof w tej sytuacji należało zastosować przepisy obowiązujące (nowe). Należało tak postąpić, ponieważ Czytelniczka nie miała możliwości uwzględnienia tych kosztów w 2006 r. na starych zasadach, gdyż w 2006 r. nie zapłaciła za faktury, a koszt dotyczy zarówno 2006 r., jak i 2007 r. Z tego powodu w sytuacji przedstawionej przez Czytelniczkę faktury za energię wystawione w grudniu 2006 r., dotyczące okresu grudzień 2006 - luty 2007 r., należało zaksięgować do stycznia 2007 r. Data zapłaty w 2007 r. nie ma bowiem znaczenia.


2. Fakturę wystawioną 30 kwietnia 2007 r. należało zaksięgować pod datą jej wystawienia, czyli w dniu 30 kwietnia 2007 r. Taki sposób postępowania wynika z definicji „kosztu poniesionego” określonej w updof (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.). Dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Skoro więc otrzymana przez Czytelniczkę faktura została wystawiona 30 kwietnia 2007 r., to w tej dacie musi być ona zaksięgowana w księdze.


Dokonywanie zapisów w księdze na bieżąco (czyli „z dnia na dzień”)


1. Czytelniczka, prowadząc księgę na bieżąco, nie zaksięgowała w grudniu kosztów, ponieważ do końca grudnia nie dokonała ich zapłaty. W styczniu 2007 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy, które rozwiały wszelkie wątpliwości. Daty poniesienia kosztu nie należy już wiązać z faktyczną zapłatą tego kosztu, lecz z datą wystawienia faktury. W tej sytuacji Czytelniczka powinna zaksięgować tę fakturę w styczniu 2007 r.


2. Jeżeli Czytelniczka otrzymała 7 maja 2007 r. fakturę kosztową, wystawioną 30 kwietnia 2007 r., może postąpić w tej sytuacji dwojako.


Po pierwsze: może dokonać uzupełnienia kwietnia przez dokonanie odpowiednich zapisów księgowych w tym miesiącu w prowadzonej przez siebie pkpir.


Po drugie: może zaksięgować tę fakturę pod datą jej otrzymania, czyli 7 maja 2007 r. W tym przypadku powinna zapisać w uwagach księgi, że przyczyną niechronologicznego ujęcia kosztu, czyli nie pod datą wystawienia faktury, jest jej późniejsze otrzymanie.


Taki właśnie sposób postępowania preferuje Ministerstwo Finansów, informując podatników dzwoniących do Krajowej Informacji Podatkowej, że w przypadku otrzymania faktury po dacie jej wystawienia należy zaksięgować ją na bieżąco, z dokonaniem stosownego opisu przyczyny w miejscu przewidzianym na wpisywanie uwag w księdze. Postępowanie takie pozwoli bowiem na uniknięcie ewentualnego zarzutu wadliwości księgi postawionego przez organy podatkowe, a polegającego na niechronologicznym dokonywaniu zapisów w księdze.


Podstawa prawna:
- § 11 ust. 4 pkt 4, § 17 ust. 2, § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229

- art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219


Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA