REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zaksięgować koszty w metodzie kasowej, jeśli miesiąc wystawienia faktury jest inny niż otrzymania - problem

Leszek Porowski

REKLAMA

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Do końca 2006 r. pozostałe koszty (opłaty: za telefon, energię elektryczną, gaz, wodę, czynsz) księgowałam na podstawie wystawianych przeze mnie dowodów wewnętrznych. Podstawą ich wystawienia były faktury VAT od dostawców.


Dowód wystawiałam dopiero po zapłacie kwot wynikających z tych faktur. Była to wówczas tzw. metoda kasowa. Od 1 stycznia 2007 r. nastąpiła zmiana w sposobie księgowania pozostałych kosztów z uwagi na wprowadzenie do ustawy definicji kosztu poniesionego. W związku z tym mam pytania:


1) Kiedy powinny być zaksięgowane faktury VAT dotyczące kosztów typu: energia, czynsz, telefon, gaz, woda, jeśli faktury były wystawione w listopadzie i grudniu 2006 r., a otrzymałam je w końcu grudnia 2006 r.? Na przykład faktury wystawione za energię elektryczną opłacaną w tzw. systemie zaliczkowym zostały wystawione 28 grudnia 2006 r. za miesiące od grudnia 2006 r. do lutego 2007 r., a zapłacono wynikające z nich kwoty w styczniu i lutym 2007 r.


2) Kiedy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów fakturę VAT wystawioną 30 kwietnia 2007 r., a otrzymaną 7 maja 2007 r.? W kwietniu czy w maju?


rada


Ad 1. Fakturę za energię wystawioną w grudniu 2006 r. za okres grudzień 2006 - luty 2007 należało zaksięgować w styczniu.

Ad 2. Fakturę kosztową wystawioną 30 kwietnia 2007 r., a otrzymaną 7 maja 2007 r., w przypadku dokonywania zapisów w księdze do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni, należało ująć w księdze 30 kwietnia 2007 r. Natomiast w sytuacji dokonywania zapisów w księdze na bieżąco fakturę można było ująć zarówno w kwietniu, jak i w maju. Szczegóły - w uzasadnieniu.


uzasadnienie


Stosowana do końca grudnia 2006 r. tzw. metoda kasowa (określenie potoczne) przewidywała zaksięgowanie faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu w dacie zapłaty kwoty wynikającej z tych dowodów. Zapłata była więc równoznaczna z poniesieniem kosztu, chociaż wyraźnie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych termin ten nie został zdefiniowany. Dopiero po nowelizacji ustawy, od 1 stycznia 2007 r., w art. 22 ust. 6b została sformułowana wyraźna definicja kosztu poniesionego. Na podstawie tego artykułu za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników prowadzących pkpir uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.


Ponieważ ustawodawca w nowelizacji nie przewidział przepisów przejściowych, uwzględniających sposób księgowania kosztów tzw. metodą kasową na przełomie roku (w tym przypadku są to lata 2006 i 2007), należy stosować przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2007 r.


Sytuacje przedstawione w pytaniu należy rozpatrywać z uwzględnieniem sposobu, w jaki Czytelniczka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Księga ta bowiem, zgodnie z rozporządzeniem o pkpir, może być prowadzona na bieżąco (z dnia na dzień) lub nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Musimy zatem rozważyć postępowanie w obydwu wariantach prowadzenia księgi.


Dokonywanie zapisów w księdze do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni


1. Z powodu braku przepisów przejściowych do ostatniej nowelizacji updof w tej sytuacji należało zastosować przepisy obowiązujące (nowe). Należało tak postąpić, ponieważ Czytelniczka nie miała możliwości uwzględnienia tych kosztów w 2006 r. na starych zasadach, gdyż w 2006 r. nie zapłaciła za faktury, a koszt dotyczy zarówno 2006 r., jak i 2007 r. Z tego powodu w sytuacji przedstawionej przez Czytelniczkę faktury za energię wystawione w grudniu 2006 r., dotyczące okresu grudzień 2006 - luty 2007 r., należało zaksięgować do stycznia 2007 r. Data zapłaty w 2007 r. nie ma bowiem znaczenia.


2. Fakturę wystawioną 30 kwietnia 2007 r. należało zaksięgować pod datą jej wystawienia, czyli w dniu 30 kwietnia 2007 r. Taki sposób postępowania wynika z definicji „kosztu poniesionego” określonej w updof (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r.). Dniem poniesienia kosztu jest dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Skoro więc otrzymana przez Czytelniczkę faktura została wystawiona 30 kwietnia 2007 r., to w tej dacie musi być ona zaksięgowana w księdze.


Dokonywanie zapisów w księdze na bieżąco (czyli „z dnia na dzień”)


1. Czytelniczka, prowadząc księgę na bieżąco, nie zaksięgowała w grudniu kosztów, ponieważ do końca grudnia nie dokonała ich zapłaty. W styczniu 2007 r. zaczęły obowiązywać nowe przepisy, które rozwiały wszelkie wątpliwości. Daty poniesienia kosztu nie należy już wiązać z faktyczną zapłatą tego kosztu, lecz z datą wystawienia faktury. W tej sytuacji Czytelniczka powinna zaksięgować tę fakturę w styczniu 2007 r.


2. Jeżeli Czytelniczka otrzymała 7 maja 2007 r. fakturę kosztową, wystawioną 30 kwietnia 2007 r., może postąpić w tej sytuacji dwojako.


Po pierwsze: może dokonać uzupełnienia kwietnia przez dokonanie odpowiednich zapisów księgowych w tym miesiącu w prowadzonej przez siebie pkpir.


Po drugie: może zaksięgować tę fakturę pod datą jej otrzymania, czyli 7 maja 2007 r. W tym przypadku powinna zapisać w uwagach księgi, że przyczyną niechronologicznego ujęcia kosztu, czyli nie pod datą wystawienia faktury, jest jej późniejsze otrzymanie.


Taki właśnie sposób postępowania preferuje Ministerstwo Finansów, informując podatników dzwoniących do Krajowej Informacji Podatkowej, że w przypadku otrzymania faktury po dacie jej wystawienia należy zaksięgować ją na bieżąco, z dokonaniem stosownego opisu przyczyny w miejscu przewidzianym na wpisywanie uwag w księdze. Postępowanie takie pozwoli bowiem na uniknięcie ewentualnego zarzutu wadliwości księgi postawionego przez organy podatkowe, a polegającego na niechronologicznym dokonywaniu zapisów w księdze.


Podstawa prawna:
- § 11 ust. 4 pkt 4, § 17 ust. 2, § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 36, poz. 229

- art. 22 ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219


Leszek Porowski

doradca podatkowy, współwłaściciel Biura Rachunkowego Porowski Consulting
 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA