Czy można wystawiać faktury raz na kwartał
REKLAMA
W ramach tej umowy podmiot wykonawczy byłby zobowiązany do świadczenia na rzecz spółki usług oraz wykorzystywania do wykonywanych przez siebie usług budowlanych wyrobów spółki. W tym celu spółka zamierza podpisać z takimi podmiotami gospodarczymi umowy o współpracy w zakresie świadczenia na jej rzecz usług. Z tytułu wykonania tych usług spółka na podstawie faktur VAT wystawianych po upływie okresu rozliczeniowego (kwartału) wypłacałaby uprawnionemu wynagrodzenie. Miarą wykonania usługi byłaby ilość przerobionego wyrobu zrealizowana w okresie rozliczeniowym. Czy prawidłowe byłoby wystawianie faktury za wykonanie usług na rzecz spółki po upływie kwartału jako okresu wykonania usługi?
RADA
Przyjęty przez Państwa spółkę sposób rozliczania usług jest prawidłowy. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Ustalenie właściwego momentu powstania obowiązku podatkowego rodzi skutki na gruncie podatku od towarów i usług. Ustalenie tego momentu pozwala na przypisanie podatku od danej transakcji do właściwego okresu rozliczeniowego (miesiąca, kwartału) i jego terminowe zadeklarowanie, a w konsekwencji - prawidłowe rozliczenie z urzędem skarbowym.
Na gruncie obowiązujących przepisów ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Momentem wykonania usługi jest moment wykonania wszystkich działań czy czynności składających się na daną usługę.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w celu zwiększenia poziomu sprzedaży Państwa spółka postanowi nawiązać współpracę z podmiotami, które zajmą się świadczeniem usług przy użyciu wyrobów spółki. W tym celu zawrze z nimi stosowną umowę. W umowie przyjęto za okres rozliczeniowy kwartał. Podstawą do wystawienia faktury za dany okres rozliczeniowy byłaby ilość przerobionego wyrobu zrealizowanego w okresie rozliczeniowym.
Mając to na uwadze, można przyjąć, iż świadczone przez Państwa usługi noszą znamiona świadczenia o charakterze ciągłym. Niestety w ustawie o VAT, a także w rozporządzeniach wykonawczych, nie znajdziemy definicji usługi ciągłej. Generalnie przyjmuje się, że z usługą ciągłą mamy do czynienia wtedy, gdy dana usługa jest wykonywana periodycznie i w której jednoznacznie można określić jedynie moment rozpoczęcia jej świadczenia, natomiast moment jej zakończenia (definitywnego wykonania) nie jest z góry określony.
Za moment wykonania usług ciągłych należy przyjąć zakończenie okresu, po którym następuje częściowe ich rozliczenie (w Państwa przypadku jest to kwartał), określonego w umowie zawartej pomiędzy usługobiorcą i usługodawcą.
Potwierdzeniem tego jest postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 3 czerwca 2005 r., nr RO/443/79/2005, wydane przez Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego, w którym czytamy, że: „(...) w przypadku świadczenia usług generalną zasadą jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Istotne dla określenia momentu wykonania przedmiotowej usługi są jednak warunki zawarte w umowie. W przypadku kwartalnego rozliczania wykonanych usług, zgodnie z warunkami umowy, faktura powinna być wystawiona nie później niż 7 dnia od zakończenia kwartału, w którym usługi świadczono (...)”.
Tak więc nie ma żadnych przeszkód prawnych uniemożliwiających wystawienie na koniec przyjętego okresu rozliczeniowego (kwartału) faktury dokumentującej sprzedaż usług. Należy pamiętać, że faktura nie może być wystawiona później niż 7 dnia od dnia wykonania usługi.
Podstawa prawna:
- art. 5 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
Rafał Styczyński
doradca podatkowy
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat