REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wystawiać faktury raz na kwartał

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.

REKLAMA

Przedmiotem działalności spółki jest produkcja i hurtowa sprzedaż wyrobów budowlanych. Sprzedaż jest dokonywana bezpośrednio do hurtowników. W związku z bardzo dużą konkurencją na rynku materiałów budowlanych oraz powszechnym stosowaniem przez konkurentów różnych akcji promocyjnych, w celu zwiększenia poziomu sprzedaży, spółka postanowiła nawiązać współpracę również z podmiotami, które zajmują się świadczeniem usług przy użyciu jej wyrobów.


W ramach tej umowy podmiot wykonawczy byłby zobowiązany do świadczenia na rzecz spółki usług oraz wykorzystywania do wykonywanych przez siebie usług budowlanych wyrobów spółki. W tym celu spółka zamierza podpisać z takimi podmiotami gospodarczymi umowy o współpracy w zakresie świadczenia na jej rzecz usług. Z tytułu wykonania tych usług spółka na podstawie faktur VAT wystawianych po upływie okresu rozliczeniowego (kwartału) wypłacałaby uprawnionemu wynagrodzenie. Miarą wykonania usługi byłaby ilość przerobionego wyrobu zrealizowana w okresie rozliczeniowym. Czy prawidłowe byłoby wystawianie faktury za wykonanie usług na rzecz spółki po upływie kwartału jako okresu wykonania usługi?


RADA


Przyjęty przez Państwa spółkę sposób rozliczania usług jest prawidłowy. Szczegóły w uzasadnieniu.


UZASADNIENIE

Ustalenie właściwego momentu powstania obowiązku podatkowego rodzi skutki na gruncie podatku od towarów i usług. Ustalenie tego momentu pozwala na przypisanie podatku od danej transakcji do właściwego okresu rozliczeniowego (miesiąca, kwartału) i jego terminowe zadeklarowanie, a w konsekwencji - prawidłowe rozliczenie z urzędem skarbowym.


Na gruncie obowiązujących przepisów ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Momentem wykonania usługi jest moment wykonania wszystkich działań czy czynności składających się na daną usługę.


Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w celu zwiększenia poziomu sprzedaży Państwa spółka postanowi nawiązać współpracę z podmiotami, które zajmą się świadczeniem usług przy użyciu wyrobów spółki. W tym celu zawrze z nimi stosowną umowę. W umowie przyjęto za okres rozliczeniowy kwartał. Podstawą do wystawienia faktury za dany okres rozliczeniowy byłaby ilość przerobionego wyrobu zrealizowanego w okresie rozliczeniowym.


Mając to na uwadze, można przyjąć, iż świadczone przez Państwa usługi noszą znamiona świadczenia o charakterze ciągłym. Niestety w ustawie o VAT, a także w rozporządzeniach wykonawczych, nie znajdziemy definicji usługi ciągłej. Generalnie przyjmuje się, że z usługą ciągłą mamy do czynienia wtedy, gdy dana usługa jest wykonywana periodycznie i w której jednoznacznie można określić jedynie moment rozpoczęcia jej świadczenia, natomiast moment jej zakończenia (definitywnego wykonania) nie jest z góry określony.


Za moment wykonania usług ciągłych należy przyjąć zakończenie okresu, po którym następuje częściowe ich rozliczenie (w Państwa przypadku jest to kwartał), określonego w umowie zawartej pomiędzy usługobiorcą i usługodawcą.


Potwierdzeniem tego jest postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 3 czerwca 2005 r., nr RO/443/79/2005, wydane przez Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego, w którym czytamy, że: „(...) w przypadku świadczenia usług generalną zasadą jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Istotne dla określenia momentu wykonania przedmiotowej usługi są jednak warunki zawarte w umowie. W przypadku kwartalnego rozliczania wykonanych usług, zgodnie z warunkami umowy, faktura powinna być wystawiona nie później niż 7 dnia od zakończenia kwartału, w którym usługi świadczono (...)”.


Tak więc nie ma żadnych przeszkód prawnych uniemożliwiających wystawienie na koniec przyjętego okresu rozliczeniowego (kwartału) faktury dokumentującej sprzedaż usług. Należy pamiętać, że faktura nie może być wystawiona później niż 7 dnia od dnia wykonania usługi.


Podstawa prawna:
- art. 5 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA