REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyższenie wartości jednorazowo zamortyzowanego środka trwałego - skutki w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

Jak postąpić w przypadku podwyższenia wartości środka trwałego (samochodu ciężarowego), do którego zastosowano w styczniu 2007 r. amortyzację jednorazową? Wartość środka została podwyższona o 21 500 zł netto (w maju 2007 r. zamontowano do niego wydmuch). Czy można zastosować również amortyzację jednorazową?

Jakie są skutki podwyższenia wartości jednorazowo zamortyzowanego środka trwałego

Rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy nie regulują sposobu dokonywania odpisów amortyzacyjnych od ulepszonego środka trwałego zamortyzowanego jednorazowo w granicach limitu 50 000 euro. Należy zatem uznać, że po ulepszeniu zwiększającym wartość początkową środka trwałego możliwe jest dokonanie odpisów amortyzacyjnych w ramach jednorazowej amortyzacji od tak ustalonej wartości początkowej. Warunkiem jest jednak, aby w wyniku podwyższenia wartości nie został przekroczony wskazany limit.

Uzasadnienie


Jednorazowa amortyzacja środków trwałych do wysokości limitu 50 000 euro jest nową metodą amortyzacji. Od 1 stycznia 2007 r. mogą ją stosować podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej (z wyjątkami określonymi w przepisach) i tzw. mali podatnicy. Przypomnijmy, że małym podatnikiem jest firma, która osiągnęła przychód ze sprzedaży (liczony wraz z podatkiem VAT) w wysokości nieprzekraczającej w poprzednim roku podatkowym równowartości 800 000 euro.

REKLAMA


Jednorazowej amortyzacji podlegają składniki majątku zaliczone do grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych. W ten sposób można amortyzować zarówno nowe, jak i używane środki trwałe. Potwierdził to m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krasnym Stawie w interpretacji z 21 lutego 2007 r. (nr PD/415-1/07).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wskazany w ustawie limit wyrażony w euro należy przeliczać na złote (w zaokrągleniu do 1000 zł) według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok, w którym środki trwałe zostały ujęte w ewidencji. Na 2007 r. limit 50 000 euro wynosi 199 000 zł.


WAŻNE!

Na 2007 r. limit 50 000 euro wynosi 199 000 zł.


Należy podkreślić, że w limicie tym nie uwzględnia się jednorazowych odpisów od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3500 zł.


Z pytania wynika, że skorzystali Państwo z możliwości zamortyzowania jednorazowo środka trwałego w postaci samochodu ciężarowego. Następnie w maju 2007 r. do samochodu tego został zamontowany wydmuch o wartości 21 500 zł. W rezultacie tych czynności niewątpliwie wzrosła wartość użytkowa tego samochodu w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania. Ponieważ wydatek na ten cel przekroczył 3500 zł, należy uznać, że mamy do czynienia z ulepszeniem środka trwałego, o którym jest mowa w art. 22g ust. 17 updof. Na jego podstawie bowiem, w sytuacji gdy:

środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z obowiązującymi przepisami, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Środki trwałe uważa się natomiast za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.


Trzeba podkreślić, że przepisy nie regulują zasad dokonywania odpisów amortyzacyjnych od ulepszonych środków trwałych, zamortyzowanych jednorazowo do wysokości limitu 50 000 euro. Należy zatem uznać, że w tym samym roku podatkowym jest możliwe dokonywanie odpisów amortyzacyjnych w ramach jednorazowej amortyzacji po dokonaniu ulepszenia zwiększającego wartość początkową środka trwałego, jeśli nie zostanie przekroczony wskazany w przepisach limit.


Niestety, nie podali Państwo wysokości jednorazowego odpisu, który został dokonany w styczniu w odniesieniu do tego środka trwałego. Jeśli więc limit ten nie został dotychczas przekroczony, to w sytuacji opisanej w pytaniu dokonanie jednorazowej amortyzacji będzie możliwe (oczywiście tylko do wysokości limitu). Gdyby odpis mieścił się w limicie tylko częściowo, to w następnych latach podatkowych mogą Państwo dokonywać dalszych odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego metodą liniową bądź metodą degresywną.


PRZYKŁAD

Pan Jan Kowalski, spełniający kryteria uznania go za małego podatnika, kupił w kwietniu 2007 r. samochód ciężarowy i w tym samym miesiącu wprowadził go do ewidencji środków trwałych. Cena nabycia tego samochodu wyniosła 195 000 zł. Pan Kowalski podjął decyzję o jednorazowej amortyzacji. Ponieważ wartość początkowa samochodu ustalona w cenie nabycia nie przekroczyła limitu 50 000 euro (w 2007 r. - 199 000 zł), pan Kowalski dokonał w kwietniu 2007 r. jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w wysokości 100% wartości początkowej (czyli 195 000 zł).

W czerwcu 2007 r. pan Kowalski nabył i zamontował do tego samochodu dodatkowe wyposażenie, którego łączna wartość wyniosła 10 000 zł. Ponieważ w wyniku tej czynności wzrosła wartość użytkowa samochodu w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania, a wydatki przekroczyły 3500 zł, podatnik uznał, że miało miejsce ulepszenie środka trwałego. W związku z tym podwyższył wartość początkową samochodu o wartość ulepszenia, i zamortyzuje go w następujący sposób:

1) w czerwcu 2007 r. - dokonał jednorazowego odpisu w wysokości 4000 zł (czyli do wyczerpania limitu jednorazowej amortyzacji przysługującej mu w 2007 r.),

2) w następnych latach podatkowych pozostałą kwotę w wysokości 6000 zł zamortyzuje według wybranej przez siebie metody (liniowej bądź degresywnej).


Podstawa prawna:
- art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 17, art. 22k ust. 7-9 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA