REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kupno towarów od obywatela kraju Unii jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nabycie nowych środków transportu: Podmiotem zobowiązanym do odprowadzenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu w innym niż Polska kraju Wspólnoty jest zawsze nabywca, niezależnie od jego statusu podatkowego, a więc nawet jeśli jest to osoba fizyczna nieprowadząca żadnej działalności gospodarczej.
Moja firma dokonała zakupu towarów od osoby fizycznej z Niemiec. Czy tego rodzaju zakup towarów można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów? Czy w takiej sytuacji można odliczyć VAT?
Mianem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów określane są transakcje dokonywane między podatnikami VAT z różnych krajów członkowskich w ramach Unii Europejskiej. Towary dostarczane między podatnikami zarejestrowanymi do celów VAT są opodatkowane stawką zerową w kraju wysyłki (rozpoczęcia transportu) jako wewnątrzwspólnotowa dostawa, podatek należny zaś opłacany jest przez nabywcę towarów w kraju, do którego towary te przybywają (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów). Podatek VAT w wewnątrz-wspólnotowym nabyciu towarów jest traktowany przez nabywcę zarówno jako podatek należny, jak i naliczony i jest wykazywany w deklaracji podatkowej.
Tak więc z punktu widzenia polskiego podatnika VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest takim rodzajem transakcji, w której podatnik ten nabywa towary od podatników zarejestrowanych na potrzeby VAT w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług przez podlegające opodatkowaniu VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów należy rozumieć nabycie prawa do rozporządzenia jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Ustawa o VAT precyzuje dodatkowo, że uznanie transakcji spełniającej wymienione warunki za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów następuje, jeśli:
• nabywcą towarów jest podatnik podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, ewentualnie osoba prawna niebędąca podatnikiem VAT,
• dostawcą jest podatnik podatku od towarów i usług bądź podatnik podatku od wartości dodanej, u którego wysyłane towary służą czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika.
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlega opodatkowaniu z zastosowaniem takiej samej stawki podatku, jaka obowiązuje przy sprzedaży krajowej. VAT należny jest uwzględniany w deklaracji VAT za miesiąc, w którym została wystawiona faktura, nie później jednak niż za miesiąc następny.
Podatnik, wystawiając fakturę wewnętrzną dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, stosuje stawkę podatku w takiej samej wysokości jak w stosunku do sprzedaży takiego towaru w kraju.
Aby wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegało opodatkowaniu VAT, powinno być dokonane: za wynagrodzeniem, przez podatnika dokonującego dostawy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, niekorzystającego ze zwolnień, a nabywcą powinien być podatnik dokonujący nabycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub osoba prawna niebędąca podatnikiem. Zasadniczo więc nie będzie stanowiła wewnątrzwspólnotowego nabycia transakcja, w której sprzedającym jest osoba fizyczna niebędąca podatnikiem VAT.
Ustawa o VAT przewiduje jednak wyjątki – transakcje, które z punktu widzenia nabywcy będą uznawane i będą wywoływały skutki takie jak wewnątrz-wspólnotowe nabycie towarów, nawet jeśli będą dokonywane między dwiema osobami fizycznymi. Z wyjątkiem takim będziemy mieli do czynienia także wtedy, gdy wyłącznie podmiot dokonujący zakupu będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT, natomiast podmiot sprzedający będzie osobą fizyczną. Regulacja taka dotyczy wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu.
Za nowe środki transportu, podlegające szczególnym uregulowaniom w handlu wewnątrzwspólnotowym, ustawa o VAT uznaje:
• pojazdy lądowe – pojazdy napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 cm3 lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż sześć miesięcy,
• pojazdy wodne – pojazdy o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż trzy miesiące,
• statki powietrzne – statki o maksymalnej masie startowej większej niż 1550 kilogramów, jeżeli były używane nie dłużej niż 40 godzin roboczych lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż trzy miesiące.
Co do zasady, podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku VAT przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu jest podmiot nabywający te środki transportu. Podatek podlega zapłacie w państwie przeznaczenia pojazdu.
Przykład 1
Krzysztof Nowak z Gdyni zakupił jacht od obywatela Niemiec, który również jest osobą fizyczną nieprowadzącą żadnej działalności gospodarczej. Jacht spełnia wszystkie warunki, które pozwalają uznać go za nowy środek transportu. W związku z tym na polskim obywatelu ciąży obowiązek zapłaty podatku w Polsce, jako państwie przeznaczenia pojazdu. Zasadą jest bowiem, że podatek zawsze jest pobierany w kraju, w którym pojazd będzie używany, niezależnie od statusu sprzedającego i nabywcy, tj. niezależnie od tego, czy są oni podatnikami VAT, czy nie.
Podmiotem zobowiązanym do odprowadzenia VAT jest zawsze nabywca, a podstawą opodatkowania jest cena nabycia. Dostawca (sprzedawca) nowego środka transportu musi podać na fakturze informacje pozwalające zaklasyfikować towar do kategorii „nowych środków transportu”.
Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu powstaje z chwilą otrzymania tego środka transportu, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez dokonującego dostawy. Należny podatek VAT od wewnątrz-wspólnotowego nabycia podlega zapłacie we właściwym urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Podatek od nabycia nowych środków transportu podlega zapłacie w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Przykład 2
Krzysztof Nowak otrzymał pojazd i fakturę wystawioną 10 stycznia br. Obowiązek podatkowy powstał w z chwilą wystawienia faktury, tj. 10 stycznia br., i od tej daty pan Nowak ma 14 dni na złożenie deklaracji podatkowej w zakresie nabywanych nowych środków transportu, w której obliczy z tego tytułu podatek oraz w tym samym terminie jest zobowiązany wpłacić ten podatek do urzędu skarbowego.
Podatek VAT związany z wewnątrz-wspólnotowym nabyciem nowych środków transportu jest dla nabywcy zarówno podatkiem należnym, jak i naliczonym i podlega wykazaniu w deklaracji podatkowej VAT-10.
Przy samochodach osobowych obowiązuje oczywiście ograniczenie, niepozwalające odliczyć pełnej kwoty podatku.
Agnieszka Wierzbicka
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 53, poz. 545


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA