REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kupno towarów od obywatela kraju Unii jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nabycie nowych środków transportu: Podmiotem zobowiązanym do odprowadzenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu w innym niż Polska kraju Wspólnoty jest zawsze nabywca, niezależnie od jego statusu podatkowego, a więc nawet jeśli jest to osoba fizyczna nieprowadząca żadnej działalności gospodarczej.
Moja firma dokonała zakupu towarów od osoby fizycznej z Niemiec. Czy tego rodzaju zakup towarów można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów? Czy w takiej sytuacji można odliczyć VAT?
Mianem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów określane są transakcje dokonywane między podatnikami VAT z różnych krajów członkowskich w ramach Unii Europejskiej. Towary dostarczane między podatnikami zarejestrowanymi do celów VAT są opodatkowane stawką zerową w kraju wysyłki (rozpoczęcia transportu) jako wewnątrzwspólnotowa dostawa, podatek należny zaś opłacany jest przez nabywcę towarów w kraju, do którego towary te przybywają (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów). Podatek VAT w wewnątrz-wspólnotowym nabyciu towarów jest traktowany przez nabywcę zarówno jako podatek należny, jak i naliczony i jest wykazywany w deklaracji podatkowej.
Tak więc z punktu widzenia polskiego podatnika VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest takim rodzajem transakcji, w której podatnik ten nabywa towary od podatników zarejestrowanych na potrzeby VAT w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług przez podlegające opodatkowaniu VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów należy rozumieć nabycie prawa do rozporządzenia jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Ustawa o VAT precyzuje dodatkowo, że uznanie transakcji spełniającej wymienione warunki za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów następuje, jeśli:
• nabywcą towarów jest podatnik podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, ewentualnie osoba prawna niebędąca podatnikiem VAT,
• dostawcą jest podatnik podatku od towarów i usług bądź podatnik podatku od wartości dodanej, u którego wysyłane towary służą czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika.
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlega opodatkowaniu z zastosowaniem takiej samej stawki podatku, jaka obowiązuje przy sprzedaży krajowej. VAT należny jest uwzględniany w deklaracji VAT za miesiąc, w którym została wystawiona faktura, nie później jednak niż za miesiąc następny.
Podatnik, wystawiając fakturę wewnętrzną dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, stosuje stawkę podatku w takiej samej wysokości jak w stosunku do sprzedaży takiego towaru w kraju.
Aby wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegało opodatkowaniu VAT, powinno być dokonane: za wynagrodzeniem, przez podatnika dokonującego dostawy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, niekorzystającego ze zwolnień, a nabywcą powinien być podatnik dokonujący nabycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub osoba prawna niebędąca podatnikiem. Zasadniczo więc nie będzie stanowiła wewnątrzwspólnotowego nabycia transakcja, w której sprzedającym jest osoba fizyczna niebędąca podatnikiem VAT.
Ustawa o VAT przewiduje jednak wyjątki – transakcje, które z punktu widzenia nabywcy będą uznawane i będą wywoływały skutki takie jak wewnątrz-wspólnotowe nabycie towarów, nawet jeśli będą dokonywane między dwiema osobami fizycznymi. Z wyjątkiem takim będziemy mieli do czynienia także wtedy, gdy wyłącznie podmiot dokonujący zakupu będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT, natomiast podmiot sprzedający będzie osobą fizyczną. Regulacja taka dotyczy wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu.
Za nowe środki transportu, podlegające szczególnym uregulowaniom w handlu wewnątrzwspólnotowym, ustawa o VAT uznaje:
• pojazdy lądowe – pojazdy napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 cm3 lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż sześć miesięcy,
• pojazdy wodne – pojazdy o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż trzy miesiące,
• statki powietrzne – statki o maksymalnej masie startowej większej niż 1550 kilogramów, jeżeli były używane nie dłużej niż 40 godzin roboczych lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż trzy miesiące.
Co do zasady, podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku VAT przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu jest podmiot nabywający te środki transportu. Podatek podlega zapłacie w państwie przeznaczenia pojazdu.
Przykład 1
Krzysztof Nowak z Gdyni zakupił jacht od obywatela Niemiec, który również jest osobą fizyczną nieprowadzącą żadnej działalności gospodarczej. Jacht spełnia wszystkie warunki, które pozwalają uznać go za nowy środek transportu. W związku z tym na polskim obywatelu ciąży obowiązek zapłaty podatku w Polsce, jako państwie przeznaczenia pojazdu. Zasadą jest bowiem, że podatek zawsze jest pobierany w kraju, w którym pojazd będzie używany, niezależnie od statusu sprzedającego i nabywcy, tj. niezależnie od tego, czy są oni podatnikami VAT, czy nie.
Podmiotem zobowiązanym do odprowadzenia VAT jest zawsze nabywca, a podstawą opodatkowania jest cena nabycia. Dostawca (sprzedawca) nowego środka transportu musi podać na fakturze informacje pozwalające zaklasyfikować towar do kategorii „nowych środków transportu”.
Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu powstaje z chwilą otrzymania tego środka transportu, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez dokonującego dostawy. Należny podatek VAT od wewnątrz-wspólnotowego nabycia podlega zapłacie we właściwym urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Podatek od nabycia nowych środków transportu podlega zapłacie w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Przykład 2
Krzysztof Nowak otrzymał pojazd i fakturę wystawioną 10 stycznia br. Obowiązek podatkowy powstał w z chwilą wystawienia faktury, tj. 10 stycznia br., i od tej daty pan Nowak ma 14 dni na złożenie deklaracji podatkowej w zakresie nabywanych nowych środków transportu, w której obliczy z tego tytułu podatek oraz w tym samym terminie jest zobowiązany wpłacić ten podatek do urzędu skarbowego.
Podatek VAT związany z wewnątrz-wspólnotowym nabyciem nowych środków transportu jest dla nabywcy zarówno podatkiem należnym, jak i naliczonym i podlega wykazaniu w deklaracji podatkowej VAT-10.
Przy samochodach osobowych obowiązuje oczywiście ograniczenie, niepozwalające odliczyć pełnej kwoty podatku.
Agnieszka Wierzbicka
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 53, poz. 545


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA