REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kupno towarów od obywatela kraju Unii jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem

REKLAMA

Nabycie nowych środków transportu: Podmiotem zobowiązanym do odprowadzenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu w innym niż Polska kraju Wspólnoty jest zawsze nabywca, niezależnie od jego statusu podatkowego, a więc nawet jeśli jest to osoba fizyczna nieprowadząca żadnej działalności gospodarczej.
Moja firma dokonała zakupu towarów od osoby fizycznej z Niemiec. Czy tego rodzaju zakup towarów można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów? Czy w takiej sytuacji można odliczyć VAT?
Mianem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów określane są transakcje dokonywane między podatnikami VAT z różnych krajów członkowskich w ramach Unii Europejskiej. Towary dostarczane między podatnikami zarejestrowanymi do celów VAT są opodatkowane stawką zerową w kraju wysyłki (rozpoczęcia transportu) jako wewnątrzwspólnotowa dostawa, podatek należny zaś opłacany jest przez nabywcę towarów w kraju, do którego towary te przybywają (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów). Podatek VAT w wewnątrz-wspólnotowym nabyciu towarów jest traktowany przez nabywcę zarówno jako podatek należny, jak i naliczony i jest wykazywany w deklaracji podatkowej.
Tak więc z punktu widzenia polskiego podatnika VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest takim rodzajem transakcji, w której podatnik ten nabywa towary od podatników zarejestrowanych na potrzeby VAT w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług przez podlegające opodatkowaniu VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów należy rozumieć nabycie prawa do rozporządzenia jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Ustawa o VAT precyzuje dodatkowo, że uznanie transakcji spełniającej wymienione warunki za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów następuje, jeśli:
• nabywcą towarów jest podatnik podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, ewentualnie osoba prawna niebędąca podatnikiem VAT,
• dostawcą jest podatnik podatku od towarów i usług bądź podatnik podatku od wartości dodanej, u którego wysyłane towary służą czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika.
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlega opodatkowaniu z zastosowaniem takiej samej stawki podatku, jaka obowiązuje przy sprzedaży krajowej. VAT należny jest uwzględniany w deklaracji VAT za miesiąc, w którym została wystawiona faktura, nie później jednak niż za miesiąc następny.
Podatnik, wystawiając fakturę wewnętrzną dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, stosuje stawkę podatku w takiej samej wysokości jak w stosunku do sprzedaży takiego towaru w kraju.
Aby wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegało opodatkowaniu VAT, powinno być dokonane: za wynagrodzeniem, przez podatnika dokonującego dostawy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, niekorzystającego ze zwolnień, a nabywcą powinien być podatnik dokonujący nabycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub osoba prawna niebędąca podatnikiem. Zasadniczo więc nie będzie stanowiła wewnątrzwspólnotowego nabycia transakcja, w której sprzedającym jest osoba fizyczna niebędąca podatnikiem VAT.
Ustawa o VAT przewiduje jednak wyjątki – transakcje, które z punktu widzenia nabywcy będą uznawane i będą wywoływały skutki takie jak wewnątrz-wspólnotowe nabycie towarów, nawet jeśli będą dokonywane między dwiema osobami fizycznymi. Z wyjątkiem takim będziemy mieli do czynienia także wtedy, gdy wyłącznie podmiot dokonujący zakupu będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT, natomiast podmiot sprzedający będzie osobą fizyczną. Regulacja taka dotyczy wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu.
Za nowe środki transportu, podlegające szczególnym uregulowaniom w handlu wewnątrzwspólnotowym, ustawa o VAT uznaje:
• pojazdy lądowe – pojazdy napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 cm3 lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż sześć miesięcy,
• pojazdy wodne – pojazdy o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż trzy miesiące,
• statki powietrzne – statki o maksymalnej masie startowej większej niż 1550 kilogramów, jeżeli były używane nie dłużej niż 40 godzin roboczych lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż trzy miesiące.
Co do zasady, podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku VAT przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu jest podmiot nabywający te środki transportu. Podatek podlega zapłacie w państwie przeznaczenia pojazdu.
Przykład 1
Krzysztof Nowak z Gdyni zakupił jacht od obywatela Niemiec, który również jest osobą fizyczną nieprowadzącą żadnej działalności gospodarczej. Jacht spełnia wszystkie warunki, które pozwalają uznać go za nowy środek transportu. W związku z tym na polskim obywatelu ciąży obowiązek zapłaty podatku w Polsce, jako państwie przeznaczenia pojazdu. Zasadą jest bowiem, że podatek zawsze jest pobierany w kraju, w którym pojazd będzie używany, niezależnie od statusu sprzedającego i nabywcy, tj. niezależnie od tego, czy są oni podatnikami VAT, czy nie.
Podmiotem zobowiązanym do odprowadzenia VAT jest zawsze nabywca, a podstawą opodatkowania jest cena nabycia. Dostawca (sprzedawca) nowego środka transportu musi podać na fakturze informacje pozwalające zaklasyfikować towar do kategorii „nowych środków transportu”.
Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu powstaje z chwilą otrzymania tego środka transportu, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez dokonującego dostawy. Należny podatek VAT od wewnątrz-wspólnotowego nabycia podlega zapłacie we właściwym urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Podatek od nabycia nowych środków transportu podlega zapłacie w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Przykład 2
Krzysztof Nowak otrzymał pojazd i fakturę wystawioną 10 stycznia br. Obowiązek podatkowy powstał w z chwilą wystawienia faktury, tj. 10 stycznia br., i od tej daty pan Nowak ma 14 dni na złożenie deklaracji podatkowej w zakresie nabywanych nowych środków transportu, w której obliczy z tego tytułu podatek oraz w tym samym terminie jest zobowiązany wpłacić ten podatek do urzędu skarbowego.
Podatek VAT związany z wewnątrz-wspólnotowym nabyciem nowych środków transportu jest dla nabywcy zarówno podatkiem należnym, jak i naliczonym i podlega wykazaniu w deklaracji podatkowej VAT-10.
Przy samochodach osobowych obowiązuje oczywiście ograniczenie, niepozwalające odliczyć pełnej kwoty podatku.
Agnieszka Wierzbicka
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 53, poz. 545


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA