REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczenie wynagrodzenia pracowników do kosztów

REKLAMA

Spółka wynagrodzenia dla pracowników wypłaca 10 następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Do tej pory koszty związane z wypłatą wynagrodzeń uwzględnialiśmy w miesiącu, którego one dotyczyły. Taki sposób ewidencjonowania kosztów wynagrodzeń przyjęliśmy od początku działania spółki. Urząd skarbowy nigdy dotąd nie zakwestionował takiej metody rozliczania. Nasze pytanie dotyczy zmienionego art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W którym miesiącu powinniśmy zaewidencjonować koszty wynagrodzeń dotyczących grudnia 2004 r., które wypłacimy w styczniu 2005 r.? Planujemy wynagrodzenie to zaliczyć do kosztów w grudniu, czy postąpimy prawidło?
Odpowiadając na pytanie należy uznać, że postępowanie spółki będzie prawidłowe. Spółka ma prawo wynagrodzenie oraz składniki pochodne typu składki ZUS dotyczące grudnia 2004 r. zaliczyć do kosztów w grudniu tego roku, mimo że wynagrodzenie zostanie wypłacone w styczniu 2005 r. oraz mimo że od 1 stycznia 2005 r. zmieniło się brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Powołany przepis w 2004 r. głosił, że nie stanowią kosztu uzyskania przychodów niewypłacone osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej, należności z tytułów określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od fizycznych. Przepis art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f. wymienia należności wypłacane osobom fizycznym z tytułu działalności wykonywanej osobiście określonej w art. 13 pkt 2 i 4–9 oraz przychody z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 u.p.d.o.f. W myśl nowego brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 57 u.p.d.o.p. obowiązującego od 1 stycznia 2005 r. nie uważa się za koszt uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z następujących tytułów:
– ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
– z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,
– z osobiście wykonywanej działalności (art. 13 pkt 2 i 4–9 u.p.d.o.f.),
– z praw majątkowych,
– zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.
Należy nadmienić, że po pkt 57 w art. 16 ust. 1 dodano pkt 57a, w myśl którego nie stanowią kosztu nieopłacone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składki, z zastrzeżeniem pkt 40, w części finansowanej przez płatnika składek. Również składki na Funduszu Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zaliczane do kosztów będą w dacie ich zapłaty do ZUS. Z powyższych przepisów wynika, że od 1 stycznia 2005 r. wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są nie tylko (jak dotychczas) niewypłacone osobom fizycznym należności z tytułu umowy-zlecenia i o dzieło oraz inne należności z działalności wykonywanej osobiście, a także z praw majątkowych, ale też wypłaty, świadczenia oraz inne należności ze stosunku pracy. Jednak dla problemu postawionego w pytaniu decydujące znaczenie mają przepisy u.p.d.o.p. obowiązujące jeszcze w 2004 r. Przepisy obowiązujące w 2004 r. w tym zakresie nie zabraniały podatnikom zaliczania w koszty uzyskania przychodu zarachowanego, a nie wypłaconego wynagrodzenia za miesiąc grudzień 2004 r. w tymże miesiącu.
Jeżeli spółka do tej pory postępowała zgodnie z zasadą memoriału, nie ma żadnych przeciwwskazań, aby tak samo postąpiła z kosztami związanymi z grudniem 2004 r. Spółka przy rozliczaniu kosztów związanych z rokiem podatkowym 2004 r. powinna stosować przepisy obowiązujące właśnie w tym roku. Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wynagrodzenie za grudzień jest niezaprzeczalnie związane z przychodami tego miesiąca, a ponadto niewypłacone faktycznie wynagrodzenie – w 2004 r. nie było wymienione w negatywnym ka- talogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu. O możliwości stosowania do niego metody memoriałowej decydował w takim przypadku wyłącznie art. 15 ust. 4 ustawy, który reguluje zasady potrącania kosztów uzyskania w czasie.
Potwierdza to aktualne jeszcze w 2004 r. pismo z 7 lutego 2000 r. (nr PB3-97/722-8/WK/2000), w którym Ministerstwo Finansów stwierdziło: Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Przepis ten określa zatem warunki, w jakich wydatki (koszty) mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Nie reguluje on natomiast kwestii zaliczenia tych wydatków (kosztów) do kosztów uzyskania przychodów w poszczególnych okresach (latach) podatkowych. Kwestię tę reguluje natomiast przepis art. 15 ust. 4 ustawy.
Stosownie do tego przepisu koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. potrącalne są także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, ale dotyczące przychodów roku podatkowego, oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.
Jest zatem zasadą, że koszty uzyskania przychodów są potrącalne w tym roku podatkowym, którego przychodów dotyczą, a tylko wówczas, gdy nie jest to możliwe, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tego roku podatkowego, w którym zostały poniesione.
Zgodnie z ww. przepisami ustawy podatkowej wypłacone pracownikom przez pracodawcę wynagrodzenia, jak też płacone składki na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń stanowią koszty uzyskania przychodów. W świetle postanowień ww. art. 15 ust. 4 ustawy podatkowej nie ma przeszkód, aby wynagrodzenia pracowników należne ze stosunku pracy za pracę wykonaną w danym okresie (np. w grudniu 1999 r.), a także składki na ubezpieczenie społeczne (bez względu na termin naliczenia i wykazania w deklaracji ZUS) należne od tych wynagrodzeń – zarachowane były do okresu i roku podatkowego, za które to wynagrodzenie przysługuje (w konkretnym przypadku do grudnia roku podatkowego 1999). Warunkiem jest jednak, aby pracodawca w danym miesiącu (roku podatkowym) znał wielkość określonych kwot tego wynagrodzenia oraz składek na ZUS i kwoty te zarachował do tego miesiąca (roku podatkowego), mimo ich faktycznego nieponiesienia w danym miesiącu (roku podatkowym).
Podatnik powinien jednak pamiętać, że w związku ze zmianami wprowadzonymi w ustawie od 1 stycznia 2005 r. w stosunku do wynagrodzeń ze stosunku pracy będzie obowiązywać zasada kasowa. Kosztem będą dopiero wynagrodzenia oraz składki ZUS zapłacone. Jeżeli więc spółka nie zmieni regulaminu wynagrodzeń i nadal będzie stosować zasadę wypłaty wynagrodzeń 10 dnia miesiąca następującego za miesiąc poprzedni – musi się liczyć z tym, że np. wynagrodzenie za styczeń wypłacone do 10 lutego stanowić będzie koszt dopiero w lutym, a składki na ZUS od tego wynagrodzenia w części finansowanej przez spółkę płatne w marcu spółka zaliczy do kosztów w marcu.
Barbara Kuźnicka
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA