REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaliczenie wynagrodzenia pracowników do kosztów

REKLAMA

Spółka wynagrodzenia dla pracowników wypłaca 10 następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Do tej pory koszty związane z wypłatą wynagrodzeń uwzględnialiśmy w miesiącu, którego one dotyczyły. Taki sposób ewidencjonowania kosztów wynagrodzeń przyjęliśmy od początku działania spółki. Urząd skarbowy nigdy dotąd nie zakwestionował takiej metody rozliczania. Nasze pytanie dotyczy zmienionego art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W którym miesiącu powinniśmy zaewidencjonować koszty wynagrodzeń dotyczących grudnia 2004 r., które wypłacimy w styczniu 2005 r.? Planujemy wynagrodzenie to zaliczyć do kosztów w grudniu, czy postąpimy prawidło?
Odpowiadając na pytanie należy uznać, że postępowanie spółki będzie prawidłowe. Spółka ma prawo wynagrodzenie oraz składniki pochodne typu składki ZUS dotyczące grudnia 2004 r. zaliczyć do kosztów w grudniu tego roku, mimo że wynagrodzenie zostanie wypłacone w styczniu 2005 r. oraz mimo że od 1 stycznia 2005 r. zmieniło się brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Powołany przepis w 2004 r. głosił, że nie stanowią kosztu uzyskania przychodów niewypłacone osobom fizycznym, nieprowadzącym działalności gospodarczej, należności z tytułów określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od fizycznych. Przepis art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f. wymienia należności wypłacane osobom fizycznym z tytułu działalności wykonywanej osobiście określonej w art. 13 pkt 2 i 4–9 oraz przychody z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 u.p.d.o.f. W myśl nowego brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 57 u.p.d.o.p. obowiązującego od 1 stycznia 2005 r. nie uważa się za koszt uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z następujących tytułów:
– ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
– z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,
– z osobiście wykonywanej działalności (art. 13 pkt 2 i 4–9 u.p.d.o.f.),
– z praw majątkowych,
– zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.
Należy nadmienić, że po pkt 57 w art. 16 ust. 1 dodano pkt 57a, w myśl którego nie stanowią kosztu nieopłacone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składki, z zastrzeżeniem pkt 40, w części finansowanej przez płatnika składek. Również składki na Funduszu Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych zaliczane do kosztów będą w dacie ich zapłaty do ZUS. Z powyższych przepisów wynika, że od 1 stycznia 2005 r. wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są nie tylko (jak dotychczas) niewypłacone osobom fizycznym należności z tytułu umowy-zlecenia i o dzieło oraz inne należności z działalności wykonywanej osobiście, a także z praw majątkowych, ale też wypłaty, świadczenia oraz inne należności ze stosunku pracy. Jednak dla problemu postawionego w pytaniu decydujące znaczenie mają przepisy u.p.d.o.p. obowiązujące jeszcze w 2004 r. Przepisy obowiązujące w 2004 r. w tym zakresie nie zabraniały podatnikom zaliczania w koszty uzyskania przychodu zarachowanego, a nie wypłaconego wynagrodzenia za miesiąc grudzień 2004 r. w tymże miesiącu.
Jeżeli spółka do tej pory postępowała zgodnie z zasadą memoriału, nie ma żadnych przeciwwskazań, aby tak samo postąpiła z kosztami związanymi z grudniem 2004 r. Spółka przy rozliczaniu kosztów związanych z rokiem podatkowym 2004 r. powinna stosować przepisy obowiązujące właśnie w tym roku. Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wynagrodzenie za grudzień jest niezaprzeczalnie związane z przychodami tego miesiąca, a ponadto niewypłacone faktycznie wynagrodzenie – w 2004 r. nie było wymienione w negatywnym ka- talogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu. O możliwości stosowania do niego metody memoriałowej decydował w takim przypadku wyłącznie art. 15 ust. 4 ustawy, który reguluje zasady potrącania kosztów uzyskania w czasie.
Potwierdza to aktualne jeszcze w 2004 r. pismo z 7 lutego 2000 r. (nr PB3-97/722-8/WK/2000), w którym Ministerstwo Finansów stwierdziło: Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Przepis ten określa zatem warunki, w jakich wydatki (koszty) mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Nie reguluje on natomiast kwestii zaliczenia tych wydatków (kosztów) do kosztów uzyskania przychodów w poszczególnych okresach (latach) podatkowych. Kwestię tę reguluje natomiast przepis art. 15 ust. 4 ustawy.
Stosownie do tego przepisu koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. potrącalne są także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, ale dotyczące przychodów roku podatkowego, oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.
Jest zatem zasadą, że koszty uzyskania przychodów są potrącalne w tym roku podatkowym, którego przychodów dotyczą, a tylko wówczas, gdy nie jest to możliwe, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tego roku podatkowego, w którym zostały poniesione.
Zgodnie z ww. przepisami ustawy podatkowej wypłacone pracownikom przez pracodawcę wynagrodzenia, jak też płacone składki na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń stanowią koszty uzyskania przychodów. W świetle postanowień ww. art. 15 ust. 4 ustawy podatkowej nie ma przeszkód, aby wynagrodzenia pracowników należne ze stosunku pracy za pracę wykonaną w danym okresie (np. w grudniu 1999 r.), a także składki na ubezpieczenie społeczne (bez względu na termin naliczenia i wykazania w deklaracji ZUS) należne od tych wynagrodzeń – zarachowane były do okresu i roku podatkowego, za które to wynagrodzenie przysługuje (w konkretnym przypadku do grudnia roku podatkowego 1999). Warunkiem jest jednak, aby pracodawca w danym miesiącu (roku podatkowym) znał wielkość określonych kwot tego wynagrodzenia oraz składek na ZUS i kwoty te zarachował do tego miesiąca (roku podatkowego), mimo ich faktycznego nieponiesienia w danym miesiącu (roku podatkowym).
Podatnik powinien jednak pamiętać, że w związku ze zmianami wprowadzonymi w ustawie od 1 stycznia 2005 r. w stosunku do wynagrodzeń ze stosunku pracy będzie obowiązywać zasada kasowa. Kosztem będą dopiero wynagrodzenia oraz składki ZUS zapłacone. Jeżeli więc spółka nie zmieni regulaminu wynagrodzeń i nadal będzie stosować zasadę wypłaty wynagrodzeń 10 dnia miesiąca następującego za miesiąc poprzedni – musi się liczyć z tym, że np. wynagrodzenie za styczeń wypłacone do 10 lutego stanowić będzie koszt dopiero w lutym, a składki na ZUS od tego wynagrodzenia w części finansowanej przez spółkę płatne w marcu spółka zaliczy do kosztów w marcu.
Barbara Kuźnicka
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA