REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć podatek z faktur za wynajem mieszkań dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy firmą szkoleniową. Nasi pracownicy jeżdżą po całej Polsce w celu przeprowadzania szkoleń. Jednocześnie wynajmujemy w poszczególnych miastach mieszkania na czas, w którym oni w nich przebywają, czyli na cele mieszkaniowe dla pracowników. Otrzymujemy z tego tytułu faktury. Czy możemy odliczyć VAT z tych faktur?
Jednym z podstawowych warunków, aby podatnik mógł odliczyć VAT z faktury dokumentującej zakup towarów i usług, jest ich wykorzystanie w celach wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Jak wynika z pytania, świadczycie Państwo usługi szkoleniowe, które, co do zasady, korzystają ze zwolnienia z VAT. Jeśli świadczone usługi są zwolnione, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od żadnych zakupów związanych z tymi usługami.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów lub usług wykorzystywanych w celach wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt: zakupiona przez Państwa usługa najmu mieszkań na cele mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia z VAT (zał. nr 4 poz. 4 do ustawy o VAT). Nie ma tutaj znaczenia, że najemcą jest firma, a nie osoba fizyczna. Zakwalifikowanie danej czynności najmu jako zwolnionej lub opodatkowanej zależy od celu wynajmu. Wynajem lokalu mieszkaniowego na cele niemieszkalne podlega opodatkowaniu VAT.
W Państwa przypadku wynajem ma cele mieszkaniowe, a więc usługa ta podlega zwolnieniu z VAT. W związku z tym na fakturze w pozycji stawka podatku powinno być wpisane „zw”. W przypadku gdy na fakturach otrzymywanych przez Państwa firmę usługa wynajmu jest opodatkowana stawką VAT 22%, to nawet gdyby zakup ten był związany ze sprzedażą opodatkowaną i tak odliczenie VAT nie będzie przysługiwało. Nie przysługuje bowiem prawo do odliczenia VAT z faktur, które dokumentują transakcje niepodlegające opodatkowaniu, zwolnione lub nie dokumentują żadnej faktycznej czynności (§ 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).
Przykład
Spółka z o.o. ABC odliczała w okresie od czerwca do października 2004 r. VAT z faktur dokumentujących najem na cele mieszkalne, na których wykazywano podatek VAT (stawka 22%). W wyniku kontroli organów skarbowych przeprowadzonych u obu podmiotów zakwestionowano odliczenie VAT przez spółkę z tych faktur, co spowodowało powstanie zaległości podatkowej i wymierzenie sankcji. Natomiast wynajmujący, mimo że czynność ta była zwolniona z VAT, jest zobowiązany do zapłaty 22% VAT. Podatnik, który wykaże kwotę podatku, jest bowiem zobowiązany do jej zapłaty (art. 108 ustawy o VAT). Nie przysługuje mu również prawo do wystawienia faktur korygujących za okres objęty kontrolą, w którym zakwestionowano błędne rozliczanie VAT z tytułu najmu.
Joanna Dmowska
Podstawy prawne
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97 poz. 971; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2705


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA