REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć podatek z faktur za wynajem mieszkań dla pracowników

REKLAMA

Jesteśmy firmą szkoleniową. Nasi pracownicy jeżdżą po całej Polsce w celu przeprowadzania szkoleń. Jednocześnie wynajmujemy w poszczególnych miastach mieszkania na czas, w którym oni w nich przebywają, czyli na cele mieszkaniowe dla pracowników. Otrzymujemy z tego tytułu faktury. Czy możemy odliczyć VAT z tych faktur?
Jednym z podstawowych warunków, aby podatnik mógł odliczyć VAT z faktury dokumentującej zakup towarów i usług, jest ich wykorzystanie w celach wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Jak wynika z pytania, świadczycie Państwo usługi szkoleniowe, które, co do zasady, korzystają ze zwolnienia z VAT. Jeśli świadczone usługi są zwolnione, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od żadnych zakupów związanych z tymi usługami.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów lub usług wykorzystywanych w celach wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt: zakupiona przez Państwa usługa najmu mieszkań na cele mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia z VAT (zał. nr 4 poz. 4 do ustawy o VAT). Nie ma tutaj znaczenia, że najemcą jest firma, a nie osoba fizyczna. Zakwalifikowanie danej czynności najmu jako zwolnionej lub opodatkowanej zależy od celu wynajmu. Wynajem lokalu mieszkaniowego na cele niemieszkalne podlega opodatkowaniu VAT.
W Państwa przypadku wynajem ma cele mieszkaniowe, a więc usługa ta podlega zwolnieniu z VAT. W związku z tym na fakturze w pozycji stawka podatku powinno być wpisane „zw”. W przypadku gdy na fakturach otrzymywanych przez Państwa firmę usługa wynajmu jest opodatkowana stawką VAT 22%, to nawet gdyby zakup ten był związany ze sprzedażą opodatkowaną i tak odliczenie VAT nie będzie przysługiwało. Nie przysługuje bowiem prawo do odliczenia VAT z faktur, które dokumentują transakcje niepodlegające opodatkowaniu, zwolnione lub nie dokumentują żadnej faktycznej czynności (§ 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).
Przykład
Spółka z o.o. ABC odliczała w okresie od czerwca do października 2004 r. VAT z faktur dokumentujących najem na cele mieszkalne, na których wykazywano podatek VAT (stawka 22%). W wyniku kontroli organów skarbowych przeprowadzonych u obu podmiotów zakwestionowano odliczenie VAT przez spółkę z tych faktur, co spowodowało powstanie zaległości podatkowej i wymierzenie sankcji. Natomiast wynajmujący, mimo że czynność ta była zwolniona z VAT, jest zobowiązany do zapłaty 22% VAT. Podatnik, który wykaże kwotę podatku, jest bowiem zobowiązany do jej zapłaty (art. 108 ustawy o VAT). Nie przysługuje mu również prawo do wystawienia faktur korygujących za okres objęty kontrolą, w którym zakwestionowano błędne rozliczanie VAT z tytułu najmu.
Joanna Dmowska
Podstawy prawne
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• rozporządzenie Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97 poz. 971; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2705


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Projekt objaśnień podatku u źródła (WHT) wciąż wzbudza wątpliwości

    Obecny projekt objaśnień jest już kolejnym projektem, który ma definiować zagadnienia podatku WHT i obejmuje przepisy obowiązujące od początku 2022 r. Pierwszy projekt ujrzał światło dzienne w czerwcu 2019 r., jednak nigdy nie wszedł w życie. Nowy projekt objaśnień WHT budzi jednak nowe wątpliwości w zakresie interpretowania i stosowania przepisów w zakresie WHT, co przy jednoczesnym wzroście kontroli wśród podatników w zakresie tego podatku rodzi dodatkowe obawy. 

    Zerowy VAT na żywność w I kwartale 2024 r. Jest rozporządzenie!

    Minister Finansów podpisze rozporządzenie w sprawie 0 proc. VAT na żywność w I kwartale 2024 r. - poinformował dzisiaj premier Mateusz Morawiecki. Dodał, że odpowiedzialny rząd PiS pracuje od pierwszego do ostatniego dnia swojej misji.

    Na co płatnicy WHT muszą uważać składając oświadczenie WH-OSC? Jakie błędy są najczęściej popełniane?

    Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r.  wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. 

    Kiedy nie trzeba zgłaszać darowizny?

    Zastanawiasz się, czy musisz składać formularz SD-Z2, aby zgłosić otrzymaną od rodziny darowiznę. Wyjaśniamy, kiedy nie trzeba tego robić. A gdy zajdzie taka konieczność, podajemy informację, jak można dokonać tego przez internet, korzystając z usług rządowych.

    Akcyjny (opcyjny) program motywacyjny ESOP - projektowanie i wdrażanie

    Co to jest akcyjny (opcyjny) program motywacyjny (menedżerski) ESOP? - idea, korzyści, koszty oraz skutki

    Ile aktualnie wynosi wartość oficjalnych aktywów rezerwowych Polski?

    Oficjalne aktywa rezerwowe Polski to 170,9 mld euro, a w przeliczeniu na dolary amerykańskie 186,7 mld - poinformował dzisiaj Narodowy Bank Polski. Są to dane na koniec listopada 2023 r.

    Taryfa celna 2024 - opublikowano Wspólną Taryfę Celną i tablice korelacyjne na przyszły rok oraz listy nowych i usuniętych kodów CN

    Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii L z 31 października 2023 roku zostało opublikowane rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2364 z 26 września 2023 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Rozporządzenie to stosuje się od 1 stycznia 2024 roku.

    Tabela kursów średnich NBP z 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023. Kurs euro w tym dniu to 4,3334 zł.

    Wnioski WIS, WIA i WIP wyłącznie elektronicznie od 1 stycznia 2024 roku

    Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 stycznia 2024 r. będzie można składać elektronicznie wnioski o wydanie wiążących informacji stawkowych (WIS), wnioski o wydanie wiążących informacji akcyzowych (WIA) i wnioski o wydanie wiążących informacji o pochodzeniu (WIP). Wnioski o wydanie WIS będą składane w serwisie e-Urząd Skarbowy a wnioski o wydanie WIA i WIP na portalu PUESC.

    Księgowy w erze sztucznej inteligencji. Czy AI odbierze księgowym pracę?

    Sztuczna inteligencja budzi wiele emocji. Gorące dyskusje, także w księgowości, wywołuje zwłaszcza potencjalny wpływ AI na poziom zatrudnienia w firmach. Czy faktycznie księgowi powinni obawiać się utraty pracy z powodu postępującej automatyzacji i rosnącej roli sztucznej inteligencji?

    REKLAMA