REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja zapasów w stałych cenach ewidencyjnych a prezentacja w sprawozdaniu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy ewidencję zapasów w stałych cenach ewidencyjnych ustalonych na poziomie planowanego technicznego kosztu wytworzenia. W jaki sposób należy na koniec okresu obrachunkowego ustalić ich wartość bilansową i zaprezentować w sprawozdaniu finansowym?
Zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości jednostka gospodarcza może dokonać wyceny wyrobów gotowych i półproduktów na poziomie rzeczywistego technicznego kosztu wytworzenia. Może również dokonać wyceny według stałych cen ewidencyjnych, ustalonych na poziomie:
• technicznego rzeczywistego kosztu wytworzenia z ubiegłego okresu,
• planowanego technicznego kosztu wytworzenia,
• ceny sprzedaży netto (cena ta stosowana jest w jednostkach gospodarczych, które nie dokonują obliczeń mających na celu ustalenie rzeczywistego technicznego kosztu wytworzenia).
Zgodnie z zasadą ostrożnej wyceny produkty gotowe powinny być wycenione w koszcie wytworzenia, jeżeli jest on niższy od cen sprzedaży netto. W przeciwnym razie wycena powinna nastąpić w wartości nie wyższej od cen sprzedaży netto. Wycena wyrobów gotowych nie stwarza większych problemów, ponieważ jednostka gospodarcza posiada informacje na temat cen rynkowych. Trudniej dokonać wyceny produkcji w toku, ponieważ wówczas jednostka nie dysponuje cenami rynkowymi (produkcja w toku nie jest zazwyczaj przedmiotem obrotu towarowego). Wyceniana jest ona na poziomie kosztów bezpośrednich wytworzenia (materiałów bezpośrednich). Jednostka powinna w tym przypadku dokonać weryfikacji kosztów wytworzenia i usunąć te koszty, których w przyszłości „rynek może nie zaakceptować”. Przepisy prawne dopuszczają możliwość, aby jednostka gospodarcza nie dokonywała w ogóle wyceny produkcji w toku. Dotyczy to tylko tych jednostek, w których wielkość produkcji w toku jest niewielka lub podobna na koniec poszczególnych okresów obrachunkowych, przez co nie powoduje zniekształcenia wyniku finansowego, a przewidywany czas zakończenia produkcji nie jest dłuższy niż trzy miesiące.
Przykład
W bilansie otwarcia 2004 r. w jednostce X widniały m.in. następujące wartości:
• półprodukty i produkty w toku 12 000 zł,
• produkty gotowe 33 000 zł.
W informacji dodatkowej stanowiącej element sprawozdania finansowego za 2003 r. zamieszczono między innymi informacje dotyczące metod wyceny zapasów: „Produkty gotowe wycenione są na poziomie planowanego technicznego kosztu wytworzenia, który wynosi 30 000 zł (1000 szt. po 30 zł), a odchylenia debetowe od stałych cen ewidencyjnych wyrobów gotowych wynoszą 3000 zł (1000 szt. po 3 zł)”.
W 2004 r. w jednostce miały miejsce następujące operacje gospodarcze:
1. PK – przeksięgowano wartość produkcji w toku jako wartość kosztów produkcji 12 000 zł
2. PK – przeksięgowano koszty bezpośrednie (m.in. wynagrodzenia, zużycie materiałów, amortyzacja) poniesione w dziale produkcji 36 000 zł
3. Pw – przyjęto do magazynu produkty gotowe w planowanym technicznym koszcie wytworzenia 1300 szt. po 30 zł 39 000 zł
4. PK – przeksięgowano wynik kalkulacji kosztów (koszt rzeczywisty produktów gotowych) 1300 szt. po 33 zł 42 900 zł
5. PK – przeksięgowano odchylenia od cen ewidencyjnych produktów gotowych 1300 szt. po 3 zł 3 900 zł
6. Wz – wydano odbiorcy wyroby gotowe (2000 szt. po 30 zł) 60 000 zł
7. PK – przeksięgowano odchylenia przypadające na wydane wyroby gotowe (2000 szt. po 3 zł) 6 000 zł
8. PK – przeksięgowano koszty produkcji jako wartość produkcji w toku 5 100 zł
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wartość technicznego planowanego kosztu wytworzenia powiększonego o odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów gotowych stanowi wartość wyrobów gotowych określoną na poziomie rzeczywistego technicznego kosztu wytworzenia, co należy przedstawić w bilansie.
Trzeba pamiętać, że jednostka gospodarcza w informacji dodatkowej umieszcza także dane na temat war-tości odpisów aktualizacyjnych zapasów.
Grażyna Voss
Katedra Rachunkowości
Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu
Podstawa prawna
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA