REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wszystkie koszty wewnątrzwspólnotowego nabycia należy opodatkować łącznie

REKLAMA

Moja firma zajmuje się sprzedażą części do komputerów, które są najczęściej sprowadzane od kontrahentów z krajów Unii, czyli w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia. Prawie zawsze jest tak, że zakupione przez nas towary są dostarczane do Polski przez inne firmy, którym zlecamy transport towarów. Innymi słowy, w związku ze sprowadzeniem towarów do Polski ponosimy różnego rodzaju dodatkowe koszty. Czy podstawę opodatkowania podatkiem VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowi kwota, którą płacimy sprzedawcy części do komputerów, czy też należy brać pod uwagę wszystkie inne należności, które musimy uregulować sprowadzając te towary do Polski?
Podstawą opodatkowania wewnątrz- wspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Kwota ta obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Podstawę opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów stanowi kwota, jaką nabywający uiszcza na rzecz sprzedawcy.
Biorąc pod uwagę treść omówionego przepisu należy stwierdzić, że ustalając podstawę opodatkowania bierze się pod uwagę również wszelkie inne koszty, jakie nabywca poniósł w związku z zakupem towarów od zagranicznego kontrahenta z kraju Unii. Jednak koszty te muszą stanowić należności, które nabywca jest zobowiązany uregulować na rzecz tego konkretnego sprzedawcy towarów.
Przykład 1
Spółka A z Opola dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia partii opon samochodowych od kontrahenta z Niemiec. Kontrahent ten w ramach transakcji sprzedaży zobowiązał się również dostarczyć zakupione przez spółkę towary. Należność, jaką spółka uregulowała, obejmowała więc zarówno cenę zakupu towarów, jak i koszt ich transportu do Polski. W takim przypadku podstawę opodatkowania będzie stanowiła cała należność, jaką polska spółka wpłaciła na rzecz kontrahenta z Niemiec.
Jeśli podatnik poza należnością, którą ma obowiązek zapłacić za zakupiony towar, ponosi również inne wydatki związane z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, między innymi – jak w przypadku Czytelnika – różnego rodzaju koszty sprowadzenia towaru zza granicy, wówczas nie ujmuje tych wszystkich wydatków razem i nie wykazuje jako podstawy opodatkowania z tytułu konkretnej transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia. Wszelkie koszty transportu dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia, które polski podatnik ponosi w związku z zakupem usług i za które należności uiszcza na rzecz innych podmiotów niż dostawca towarów, nie zwiększają podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług są bowiem wliczane tylko dodatkowe należności płacone sprzedawcy towarów.
Przykład 2
Spółka X z Gdańska dokonała wewnątrz- wspólnotowego nabycia maszyn produkcyjnych. W związku ze sprowadzeniem towarów do Polski wynajęła przewoźnika oraz ubezpieczyła towary na czas transportu. W takim przypadku podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia stanowi jedynie kwota, jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić sprzedawcy za maszyny, bez kosztów transportu i ubezpieczenia. Poniesione dodatkowo wydatki spółka jest zobowiązana rozliczyć osobno.
Również w deklaracji podatkowej VAT-7 i informacji podsumowującej VAT-UE, którą składają podatnicy dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych należy wykazać wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, obejmującą jedynie koszty należności dostawcy towarów.
Ewa Michalak
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 53, poz. 545


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA