REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wszystkie koszty wewnątrzwspólnotowego nabycia należy opodatkować łącznie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Moja firma zajmuje się sprzedażą części do komputerów, które są najczęściej sprowadzane od kontrahentów z krajów Unii, czyli w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia. Prawie zawsze jest tak, że zakupione przez nas towary są dostarczane do Polski przez inne firmy, którym zlecamy transport towarów. Innymi słowy, w związku ze sprowadzeniem towarów do Polski ponosimy różnego rodzaju dodatkowe koszty. Czy podstawę opodatkowania podatkiem VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowi kwota, którą płacimy sprzedawcy części do komputerów, czy też należy brać pod uwagę wszystkie inne należności, które musimy uregulować sprowadzając te towary do Polski?
Podstawą opodatkowania wewnątrz- wspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Kwota ta obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Podstawę opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów stanowi kwota, jaką nabywający uiszcza na rzecz sprzedawcy.
Biorąc pod uwagę treść omówionego przepisu należy stwierdzić, że ustalając podstawę opodatkowania bierze się pod uwagę również wszelkie inne koszty, jakie nabywca poniósł w związku z zakupem towarów od zagranicznego kontrahenta z kraju Unii. Jednak koszty te muszą stanowić należności, które nabywca jest zobowiązany uregulować na rzecz tego konkretnego sprzedawcy towarów.
Przykład 1
Spółka A z Opola dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia partii opon samochodowych od kontrahenta z Niemiec. Kontrahent ten w ramach transakcji sprzedaży zobowiązał się również dostarczyć zakupione przez spółkę towary. Należność, jaką spółka uregulowała, obejmowała więc zarówno cenę zakupu towarów, jak i koszt ich transportu do Polski. W takim przypadku podstawę opodatkowania będzie stanowiła cała należność, jaką polska spółka wpłaciła na rzecz kontrahenta z Niemiec.
Jeśli podatnik poza należnością, którą ma obowiązek zapłacić za zakupiony towar, ponosi również inne wydatki związane z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, między innymi – jak w przypadku Czytelnika – różnego rodzaju koszty sprowadzenia towaru zza granicy, wówczas nie ujmuje tych wszystkich wydatków razem i nie wykazuje jako podstawy opodatkowania z tytułu konkretnej transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia. Wszelkie koszty transportu dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia, które polski podatnik ponosi w związku z zakupem usług i za które należności uiszcza na rzecz innych podmiotów niż dostawca towarów, nie zwiększają podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług są bowiem wliczane tylko dodatkowe należności płacone sprzedawcy towarów.
Przykład 2
Spółka X z Gdańska dokonała wewnątrz- wspólnotowego nabycia maszyn produkcyjnych. W związku ze sprowadzeniem towarów do Polski wynajęła przewoźnika oraz ubezpieczyła towary na czas transportu. W takim przypadku podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia stanowi jedynie kwota, jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić sprzedawcy za maszyny, bez kosztów transportu i ubezpieczenia. Poniesione dodatkowo wydatki spółka jest zobowiązana rozliczyć osobno.
Również w deklaracji podatkowej VAT-7 i informacji podsumowującej VAT-UE, którą składają podatnicy dokonujący transakcji wewnątrzwspólnotowych należy wykazać wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, obejmującą jedynie koszty należności dostawcy towarów.
Ewa Michalak
Podstawa prawna
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 53, poz. 545


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA