REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wycieczka zorganizowana z ZFŚS a podatek dochodowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mój zakład chce zorganizować wycieczkę autokarową z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników i członków ich rodzin oraz wykupić na czas wycieczki ubezpieczenie dla jej uczestników. Czy z tego tytułu powinniśmy uiścić podatek? Jeżeli tak, to jak należy ten podatek odprowadzić?
Wydatki na dofinansowanie imprez turystycznych, sportowych i kulturalnych organizowanych przez zakład pracy, jeżeli nie są imiennie adresowane do podatnika, nie stanowią przychodu w rozumieniu art. 10 updof. W związku z tym w takim przypadku nie zachodzi potrzeba dzielenia kwoty wydatkowanej na liczbę uczestników i doliczenia do wynagrodzenia pracownika. Takie stanowisko wyraziło Ministerstwo Finansów w piśmie z 30 sierpnia 1995 r. (znak PO 5/1-3157/0650/95). W przypadku gdy koszt wycieczki dla pracowników (sfinansowanej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jako dopłata do wypoczynku pracowników i ich rodzin) został ustalony w sposób ryczałtowy, może powodować w jednej sytuacji powstanie przychodu u pracownika, a w innej nie. Wszystko zależy od okoliczności spełnienia tego świadczenia.
Otóż pracownicy nie zostaną obciążeni podatkiem dochodowym, jeżeli nie będzie możliwości wykazania, jakiej wartości świadczenie otrzymał poszczególny pracownik.
Inaczej w przypadku świadczeń poniesionych na rzecz pracowników, których wartość można przyporządkować konkretnemu pracownikowi – będą one stanowiły przychód podlegający opodatkowaniu. W związku z tym każdy rodzaj świadczenia należy rozpatrywać indywidualnie.
Jak stanowi art. 12 ust. 1 updof, przychodami ze stosunku pracy są nie tylko wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne, ale także wartość pieniężna przekazanych pracownikowi przez pracodawcę świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty. Ponadto opodatkowaniu podlegają świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Co do zasady, do przychodów pracownika należałoby zaliczać wartość wszystkich świadczeń otrzymanych od pracodawcy. Jednak nie zawsze jest możliwe określenie wysokości takich świadczeń przypadających na poszczególnych pracowników.
Dzieje się tak, ponieważ w pojęciu zdefiniowanego przychodu nie mieszczą się świadczenia, które z powodu sposobu ich dostarczenia kierowane są do całej grupy osób, np. do wszystkich pracowników – w momencie kiedy jednocześnie nie jest możliwe przyporządkowanie wartości przychodu przypadającego na każdą osobę w stosunku do otrzymanych świadczeń.
Wobec powyższego nie jest przychodem takie świadczenie, które nie może być przypisane danemu pracownikowi i w związku z tym pracodawca finansujący świadczenia pracownikom powinien każdorazowo indywidualnie oceniać, czy przyporządkowanie ich konkretnemu pracownikowi jest możliwe, czy też nie.
W świetle obowiązujących przepisów, przesłanką rozstrzygającą jest tu sposób, w jaki podmiot zapewniający i finansujący świadczenie (zakład pracy), adresowane do pewnej grupy osób, rozliczy się z podmiotem faktycznie organizującym świadczenie (np. z jednostką wynajmującą autokar).
W sytuacji gdy podmiot organizujący świadczenie wystawi zakładowi pracy rachunek, w którym koszt imprezy rozpisany zostanie na poszczególne osoby, u każdej z nich powstanie wówczas przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Taki przychód natomiast nie powstanie w razie, gdy zostanie wystawiony rachunek określający łączną odpłatność na rzecz ogółu osób korzystających ze świadczenia.
Zatem w każdej sytuacji, gdy nie będzie możliwe zindywidualizowanie świadczenia na poszczególnych uczestników imprezy, świadczenie to nie będzie stanowiło dla nich przychodu.
Takiego wyjaśnienia udzielił naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w piśmie z 31 marca 2004 r. (znak PUS. I/423/36/2004).
Joanna Nowicka
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135)


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA