REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pełnienie obowiązków głównego księgowego po 1 stycznia 2005 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Główna księgowa gospodarstwa pomocniczego posiada dyplom ukończenia liceum zawodowego w zespole szkół ekonomicznych w zawodzie "pracownik administracyjno-biurowy". Ze świadectw wynika, że miała wiele przedmiotów związanych z rachunkowością, np. rachunkowość przedsiębiorstw i jednostek budżetowych. Czy posiadając tak udokumentowane wykształcenie może po 1 stycznia 2005 r. nadal pracować jako główna księgowa? Ponieważ w tym roku podjęła naukę w 2-letnim studium zapewniającym uzyskanie kwalifikacji określonych w ustawie o finansach publicznych, to czy do czasu ich uzyskania może wykonywać obowiązki głównej księgowej na stanowisku np. "p.o. głównej księgowej"?
Po 1 stycznia 2005 r. nie może nadal pracować jako główna księgowa. Może natomiast pełnić obowiązki głównego księgowego do czasu ukończenia 2-letniego studium, pod warunkiem ukończenia szkoły w terminie określonym w programie nauczania.
W pytaniu podano, że główna księgowa ukończyła liceum zawodowe w zawodzie „pracownik administracyjno-biurowy”. Należy się zastanowić, czy tytuł zawodowy „pracownik administracyjno-biurowy” jest równoznaczny z wymaganym wykształceniem. Artykuł 35 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy o finansach publicznych wyraźnie stwierdza, że przesłanka wykształcenia dla głównych księgowych zostanie spełniona wtedy, gdy szkoła średnia została ukończona na kierunku rachunkowość.
Wskazana w pytaniu główna księgowa ukończyła szkołę średnią o kierunku innym niż rachunkowość. Dlatego dobrze, że uzupełnia swoje wykształcenie, aby nadal pełnić swoją funkcję. Należy pamiętać, że program nauczania szkół średnich nie ma decydującego znaczenia, najważniejszy jest kierunek, jaki zostanie uwidoczniony na dyplomie.
Aby spełnić przesłankę wykształcenia, potrzebne jest wskazanie na kierunek rachunkowość lub inny zawierający w nazwie to słowo. Wielce prawdopodobne jest, że organy kontrolujące, mając jasno sformułowany przepis w ustawie o finansach publicznych dotyczący wykształcenia głównych księgowych, nie będą uznawać wykształcenia średniego, pomaturalnego lub policealnego, którego kierunek nie wskazuje na rachunkowość.
Dotychczas wielu ekspertów uważało, że jeśli po 1 stycznia 2005 r. osoba będzie pełnić obowiązki głównego księgowego, nawet bez formalnego powołania na to stanowisko, to będą tej osoby dotyczyć także warunki wskazane w dodanym do art. 35 ust. 2 punkcie 4. Z art. 35 ust. 1 wynika bowiem wyraźnie, że aby być uznanym za głównego księgowego, wystarczy wykonywać czynności określone w tym przepisie. Nie ma decydującego znaczenia formalne powołanie na to stanowisko. Również w opracowaniu Ministerstwa Finansów na temat „Zasady wdrażania systemu kontroli finansowej i audytu wewnętrznego w polskiej administracji publicznej” z 31 stycznia 2003 r. zawarto następującą informację:
Ustawa przewiduje okres karencyjny dla osób sprawujących funkcję głównego księgowego, wyłączając na okres 3 lat konieczność posiadania odpowiedniego wykształcenia i doświadczenia. W ciągu 3 lat osoba sprawująca te funkcje musi uzupełnić swoje wykształcenie albo jej miejsce powinien zająć ktoś spełniający ten wymóg. (...) Istnieje natomiast potrzeba jednoznacznego przyjęcia do wiadomości powyższej zmiany przepisów przez osoby sprawujące jego funkcje. Jeśli w ciągu 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy nie uzupełnią warunków nałożonych przez ustawę, kierownicy JFP mają obowiązek rozwiązania z nimi stosunku pracy lub zmiany ich dotychczasowego stanowiska.
Zgodnie z przedstawionym przez Państwa pis-mem Ministerstwa Finansów Departamentu Bud-żetu Państwa (BP3-032-257/2004 z 31 grudnia 2004 r.) rozpoczęcie przed 1 stycznia 2005 r. nauki uzupełniającej wykształcenie, stanowi podstawę do uznania, że osoba może pełnić obowiązki głównego księgowego pod warunkiem ukończenia szkoły w terminie określonym w programie nauczania. Ponadto oświadczono, że Minister Finansów nie jest upoważniony do rozstrzygania spraw dotyczących kwalifikacji głównych księgowych oraz że to kierownik jednostki, powierzając obowiązki głównego księgowego, jednocześnie ocenia spełnienie wymogu dotyczącego kwalifikacji pracownika.
Moim zdaniem słusznie Państwo uważacie, że dzięki tej interpretacji pracownik znajdujący się w opisanej sytuacji będzie mógł nadal pełnić obowiązki głównego księgowego gospodarstwa pomocniczego, mimo że wymagane ustawą o finansach publicznych wykształcenie nabędzie dopiero w czerwcu 2005 r. Mam nadzieję, że organy kontrolujące również przychylnie odniosą się do tej informacji MF.
Dominika Sobolewska
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291)


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA