REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu nieruchomości, za którą zapłata nastąpiła w 1998 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie, kiedy powstanie obowiązek podatkowy w VAT w sytuacji, kiedy w 1998 r. zapłacono całą należność za nieruchomość pod działalność gospodarczą i sporządzono akt notarialny przedwstępny. Zostały wystawione faktury VAT na grunt (zwolnione z opodatkowania VAT) i hale (VAT 22%). W 1998 r. przekazano budynki do użytkowania na podstawie umowy dzierżawy. W sierpniu 2004 r. nastąpiło podpisanie aktu notarialnego, dotyczące ostatecznej sprzedaży tej nieruchomości. Czy obowiązek podatkowy powstał w momencie otrzymania zapłaty, czy w chwili podpisania aktu notarialnego? Jakie stawki należało zastosować dla gruntu?
Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży hal powstał, na podstawie obowiązujących w 1998 r. przepisów, w chwili otrzymania przedpłaty. Zatem w chwili podpisania aktu notarialnego nie powstał powtórnie. Natomiast w stosunku do gruntu obowiązek podatkowy powstanie w chwili dostawy gruntu. Czyli – podpisania aktu notarialnego. Przy opodatkowaniu gruntu należy zastosować stawkę VAT w wysokości 22%.

W myśl przepisów obowiązującej w 1998 r. ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, otrzymanie przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi co najmniej połowy ceny (przedpłata, zaliczka, zadatek, rata) powodowało powstanie obowiązku podatkowego w VAT w tej części. Zasada ta obowiązywała do 30 kwietnia 2004 r. Od 1 maja 2004 r. natomiast każda kwota zaliczki powoduje powstanie tego obowiązku. W przedstawionej w pytaniu sytuacji dokonano przedpłaty na zakup hali i gruntu w całej wysokości ceny. Oznacza to, że obowiązek podatkowy w VAT powstał już na gruncie obowiązujących wówczas przepisów. Konkretnie – z chwilą przekazania przedpłaty przed podpisaniem aktu notarialnego. Fakt podpisania aktu notarialnego w sierpniu 2004 r. nie rodzi już żadnych skutków podatkowych w VAT odnośnie do nabytych budynków (hali). Firma wystawiła fakturę, w której wykazała VAT w wysokości 22%. Dlatego w sierpniu, po podpisaniu aktu notarialnego, obowiązek ten nie mógł powstać powtórnie.
Analogiczna sytuacja nie będzie się odnosić do przedpłaty na zakup gruntu. Wynika to stąd, że w 1988 r. sprzedaż gruntu (także zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu) nie podlegała w ogóle opodatkowaniu VAT. Zatem w stosunku do tej części zaliczki, która dotyczyła ceny gruntu, nie mógł powstać obowiązek podatkowy w tym podatku. Po 1 maja 2004 r. grunt został wymieniony w art. 2 pkt 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zawierającym definicję towaru. Zatem obowiązek podatkowy w tej części powstał dopiero w chwili przekazania towaru. A więc – podpisania aktu notarialnego w sierpniu 2004 r.
Nie ma w tej kwestii jasnych uregulowań. Stanowisko takie reprezentuje jednak Ministerstwo Finansów w jednej z odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, umieszczonej na stronach internetowych MF. Mimo że odpowiedź dotyczy wątpliwości dokonania przed 1 maja br. na rzecz developera 100 proc. przedpłaty na mieszkanie wraz z przynależnym gruntem, to dotyczy ona tego samego problemu, co w przedstawionym pytaniu. W odpowiedzi na postawione pytanie Ministerstwo zajęło następujące stanowisko:
W związku z tym, że faktyczne nabycie mieszkania nastąpiło już pod rządami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, sprzedaż gruntu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w zakresie podatku VAT do 30 kwietnia 2004 r. sprzedaż gruntu nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W myśl jednak przepisów nowej ustawy, dostawa gruntu podlega opodatkowaniu (art. 2 pkt 6 i art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).
Bez znaczenia zatem w opisywanej sytuacji jest to, że całość należności została przyjęta przed 1 maja 2004 r. Jeżeli czynność dostawy towaru została dokonana po 1 maja, podlega ona opodatkowaniu według zasad określonych ww. ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Dostawa gruntu, w myśl obowiązujących regulacji, podlega opodatkowaniu VAT. Faktyczne jego przekazanie następuje w chwili podpisania aktu notarialnego. To oznacza, że w tym momencie powstaje również dla tej czynności obowiązek podatkowy w VAT.
WAŻNE!
Sprzedaż gruntu może być opodatkowana według różnych stawek VAT. Jeżeli grunt jest przedmiotem sprzedaży wraz z budynkiem, stanowi on podstawę opodatkowania budynku i podlega tej samej stawce opodatkowania co budynek. W przypadku budynków mieszkalnych będzie to stawka 7%. Może też nastąpić zwolnienie z opodatkowania (budynki spełniające warunki uznania ich za używane). W tym przypadku również grunt będzie opodatkowany stawką 7% lub zwolniony z VAT.
W przedstawionej sytuacji grunt nie będzie stanowił podstawy opodatkowania budynku. Podstawą opodatkowania będzie wyłącznie wartość gruntu budowlanego. Tereny zabudowane i przeznaczone pod zabudowę nie zostały objęte stawką preferencyjną. Zatem dostawa tych terenów podlega opodatkowaniu stawką podstawową 22%. Taką też stawkę należy zastosować przy opodatkowaniu dostawy gruntu.
•  art. 2 ust. 6, art. 19 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 9, art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 113
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA