REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie samochodów osobowych w leasingu operacyjnym

REKLAMA

Spółka chce podpisać umowy leasingu operacyjnego na samochody osobowe. Samochody byłyby wykorzystywane przez pracowników, którzy są przedstawicielami handlowymi. Jak rozliczać wydatki związane z tymi samochodami?Czy potrzebne jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu?
W najprostszym ujęciu leasing jest formą finansowania inwestycji, umożliwiającą dostęp do środków trwałych bez konieczności ich zakupu. Decydując się na nią trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na proponowane warunki i koszty, które z uwagi na dużą konkurencję na rynku można skutecznie negocjować. Leasing można podzielić na operacyjny oraz finansowy.
Zgodnie z art. 17a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych umową leasingu jest umowa nazwana w kodeksie cywilnym, a także każda inna umowa, na mocy której jedna ze stron, zwana finansującym, oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej korzystającym, podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.
Aby umowa leasingu została uznana za umowę leasingu operacyjnego dla celów podatkowych, musi dodatkowo spełniać następujące warunki:
I musi zostać zawarta na czas oznaczony:
– stanowiący co najmniej 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji – jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo
– na okres co najmniej 10 lat – jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz
• suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Do sumy opłat nie zalicza się:
• płatności na rzecz finansującego za świadczenia dodatkowe, jeśli są one wyodrębnione z opłat leasingowych,
• podatków, w których obowiązek podatkowy ciąży na finansującym z tytułu własności lub posiadania środków trwałych (np. podatku od środków transportu), będących przedmiotem umowy leasingu, oraz składek na ubezpieczenie tych środków trwałych, jeżeli w umowie leasingu zastrzeżono, że korzystający będzie ponosił ciężar tych podatków i składek niezależnie od opłat za używanie,
• kaucji określonej w umowie leasingu wpłaconej finansującemu przez korzystającego.
W sumie opłat uwzględnia się natomiast cenę, po której korzystający ma prawo nabyć przedmiot leasingu po zakończeniu podstawowego okresu umowy, jeżeli została ona określona w umowie leasingu i jeżeli umowa leasingu zawiera zapis, że po jej zakończeniu firma wykupi przedmiot za określoną „z góry” wartość końcową powiększoną o podatek VAT.
Zawierając umowę leasingu, korzystający musi wnieść opłatę początkową, tzw. wstępną, a po otrzymaniu środka trwałego – co miesiąc płacić finansującemu tzw. czynsz leasingowy (ratę leasingową).
W przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem umowy leasingu operacyjnego mają być samochody osobowe, a korzystającym jest spółka, która udostępni je swoim pracownikom – przedstawicielom handlowym.
Definicję samochodu osobowego podaje art. 16 ust. 3a ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem samochodem osobowym jest każdy samochód, który nie posiada homologacji producenta lub importera wymaganej dla samochodów innych niż osobowe oraz którego dopuszczalna ładowność nie przekracza 500 kg. Jeżeli chociażby jeden z powyższych warunków jest spełniony, to zgodnie z przepisami ustawy samochód będzie uznany za osobowy.
Jeżeli więc przedmiotem umowy leasingu operacyjnego ma być samochód, dla celów podatku dochodowego taka umowa musi być zawarta na co najmniej 24 miesiące, co stanowi 40 proc. normatywnego okresu amortyzacji samochodu, który przy zastosowaniu rocznie 20-proc. stawki z wykazu wynosi 5 lat. Spełnione muszą być również pozostałe warunki dotyczące sumy ustalonych w umowie opłat. Jest to niezwykle istotne, ponieważ o skutkach podatkowych umowy leasingu nie decyduje jej nazwa, lecz treść.
Jeśli zawarta umowa nie spełni warunków określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dla umów leasingowych, to wówczas stosuje się do niej zasady opodatkowania właściwe dla najmu i dzierżawy.
W przypadku zawarcia umowy leasingu operacyjnego spełniającej powyższe warunki, przy założeniu że przedmiot umowy (tutaj samochód osobowy) służy uzyskaniu przychodów przez spółkę (spełnione są przesłanki określone w art. 15 ust. 1 ww. ustawy), skutki podatkowe będą następujące:
opłaty ustalone w umowie leasingu i ponoszone przez korzystającego (tutaj spółkę) w podstawowym okresie umowy stanowią jego koszt uzyskania przychodu (z wyjątkiem kaucji będącej zabezpieczeniem przedmiotu leasingu, która jest zwracana po zakończeniu umowy),
• korzystający (spółka) nie ma prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od samochodu, gdyż należy on do składników majątku finansującego (leasingodawcy), który go amortyzuje i zalicza odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodu,
• zgodnie z art. 16 ust. 3b ustawy przy umowie leasingu operacyjnego nie stosuje się ograniczeń, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy, tzn. koszty używania samochodu, jak: wydatki na paliwo, części zamienne, przeglądy, naprawy itd. – nie są rozliczane w ramach limitu tzw. kilometrówki (iloczyn ilości faktycznie przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu) ustalonego na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu, czyli korzystający nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, a ww. wydatki w całości stanowią koszt dla celów podatkowych.
Marcin Banasik
Podstawa prawna:
art. 16 ust. 3b, art. 17a pkt 1, art. 17b, 17j i 17l ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA