REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup paliwa do samochodu ciężarowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy firma może odliczać VAT od zakupu paliwa do samochodu ciężarowego Lublin II 3222. Towos? Firma kupiła ten samochód w 1998 r. Ma on ładowność 900 kg i 9 miejsc siedzących. W roku 2002 samochód został zmodyfikowany i po przeróbkach stał się samochodem ciężarowym przystosowanym do przewozu 6 osób i towaru. Zmiany te zostały wprowadzone w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Do końca kwietnia ub. r. firma miała prawo odliczać podatek naliczony od paliwa kupowanego do tego samochodu. Naszym zdaniem od 1 maja 2004 r., ze względu na art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, przy nabywaniu paliwa do takiego samochodu firma będzie miała prawo do odliczania podatku naliczonego od kupowanego paliwa, ponieważ ładowność określona w dowodzie rejestracyjnym pojazdu jest większa niż określona wzorem zawartym w art. 86 ust. 3 (dla samochodu z 6 miejscami siedzącymi wynosi ona 765 kg). Natomiast z danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym wynika, że ładowność wynosi 850 kg. Czy mamy rację?
Zakres uprawnienia do odliczania VAT przy nabyciu paliwa określa art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, w myśl którego obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy.
Wynika z tego, że prawo do odliczenia przysługuje podatnikom przy zakupie paliwa do innych samochodów niż osobowe, które posiadają ładowność wyższą niż określona wzorem podanym w art. 86 ust. 3 ustawy (tzw. wzór Lisaka). Ten warunek w przedstawionej sytuacji został spełniony, gdyż dla samochodu z 6 miejscami ładowność określona tym wzorem będzie wynosiła 765 kg, czyli mniej niż określona dla posiadanego przez firmę samochodu w dowodzie rejestracyjnym.
Nie jest to niestety wystarczający warunek do zachowania prawa do odliczenia podatku od nabycia paliwa do tego samochodu. Przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 warunkuje to prawo od spełnienia wymogu określonego również w art. 86 ust. 5 ustawy. W myśl tego przepisu dopuszczalna ładowność określona dla posiadanego samochodu musi wynikać z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Przepis stanowi również, że pojazdy, które nie mają w tych dokumentach określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się za samochody osobowe, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, czyli za takie, do których VAT od zakupionego paliwa nie podlega odliczeniu.
Z pytania nie wynika, czy firma posiada wymagane dokumenty i czy określona ładowność wynika z tych dokumentów czy tylko z dowodu rejestracyjnego. Ze względu na dokonane przeróbki może się okazać, że świadectwo homologacji otrzymane przy nabyciu samochodu nie odzwierciedla faktycznego obecnego stanu samochodu. Dlatego należy mieć na uwadze, że dla posiadania prawa odliczenia podatku od zakupu paliwa nie ma obecnie znaczenia fakt, iż podatnik posiada samochód uznany za samochód ciężarowy, według przepisów ustawy o VAT obowiązującej do 30 kwietnia 2004 r.
Jeżeli samochód spełnia warunek dopuszczalnej ładowności wyższej niż określona wzorem, ale podatnik nie posiada odpowiedniego świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku jej posiadania, to nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu tego samochodu.
Istotny jest również fakt, że na każdej fakturze zakupu paliwa (wlewanego do baku samochodu) konieczne jest wpisanie pełnego numeru rejestracyjnego samochodu, do którego nabywane jest to paliwo. Jest to trzeci wymagany warunek odliczenia podatku naliczonego od nabycia paliwa. Posiadanie faktury zakupu paliwa bez tego numeru rejestracyjnego do samochodu spełniającego pozostałe warunki odliczenia podatku również spowoduje utratę tego prawa. A zatem wszystkie trzy warunki muszą być spełnione jednocześnie.
Ewa Wiśniewska
Podstawa prawna:
art. 86 ust. 3 i 5, art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
§ 12 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA