REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup paliwa do samochodu ciężarowego

REKLAMA

Czy firma może odliczać VAT od zakupu paliwa do samochodu ciężarowego Lublin II 3222. Towos? Firma kupiła ten samochód w 1998 r. Ma on ładowność 900 kg i 9 miejsc siedzących. W roku 2002 samochód został zmodyfikowany i po przeróbkach stał się samochodem ciężarowym przystosowanym do przewozu 6 osób i towaru. Zmiany te zostały wprowadzone w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Do końca kwietnia ub. r. firma miała prawo odliczać podatek naliczony od paliwa kupowanego do tego samochodu. Naszym zdaniem od 1 maja 2004 r., ze względu na art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, przy nabywaniu paliwa do takiego samochodu firma będzie miała prawo do odliczania podatku naliczonego od kupowanego paliwa, ponieważ ładowność określona w dowodzie rejestracyjnym pojazdu jest większa niż określona wzorem zawartym w art. 86 ust. 3 (dla samochodu z 6 miejscami siedzącymi wynosi ona 765 kg). Natomiast z danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym wynika, że ładowność wynosi 850 kg. Czy mamy rację?
Zakres uprawnienia do odliczania VAT przy nabyciu paliwa określa art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, w myśl którego obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy.
Wynika z tego, że prawo do odliczenia przysługuje podatnikom przy zakupie paliwa do innych samochodów niż osobowe, które posiadają ładowność wyższą niż określona wzorem podanym w art. 86 ust. 3 ustawy (tzw. wzór Lisaka). Ten warunek w przedstawionej sytuacji został spełniony, gdyż dla samochodu z 6 miejscami ładowność określona tym wzorem będzie wynosiła 765 kg, czyli mniej niż określona dla posiadanego przez firmę samochodu w dowodzie rejestracyjnym.
Nie jest to niestety wystarczający warunek do zachowania prawa do odliczenia podatku od nabycia paliwa do tego samochodu. Przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 warunkuje to prawo od spełnienia wymogu określonego również w art. 86 ust. 5 ustawy. W myśl tego przepisu dopuszczalna ładowność określona dla posiadanego samochodu musi wynikać z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Przepis stanowi również, że pojazdy, które nie mają w tych dokumentach określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się za samochody osobowe, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, czyli za takie, do których VAT od zakupionego paliwa nie podlega odliczeniu.
Z pytania nie wynika, czy firma posiada wymagane dokumenty i czy określona ładowność wynika z tych dokumentów czy tylko z dowodu rejestracyjnego. Ze względu na dokonane przeróbki może się okazać, że świadectwo homologacji otrzymane przy nabyciu samochodu nie odzwierciedla faktycznego obecnego stanu samochodu. Dlatego należy mieć na uwadze, że dla posiadania prawa odliczenia podatku od zakupu paliwa nie ma obecnie znaczenia fakt, iż podatnik posiada samochód uznany za samochód ciężarowy, według przepisów ustawy o VAT obowiązującej do 30 kwietnia 2004 r.
Jeżeli samochód spełnia warunek dopuszczalnej ładowności wyższej niż określona wzorem, ale podatnik nie posiada odpowiedniego świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku jej posiadania, to nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu tego samochodu.
Istotny jest również fakt, że na każdej fakturze zakupu paliwa (wlewanego do baku samochodu) konieczne jest wpisanie pełnego numeru rejestracyjnego samochodu, do którego nabywane jest to paliwo. Jest to trzeci wymagany warunek odliczenia podatku naliczonego od nabycia paliwa. Posiadanie faktury zakupu paliwa bez tego numeru rejestracyjnego do samochodu spełniającego pozostałe warunki odliczenia podatku również spowoduje utratę tego prawa. A zatem wszystkie trzy warunki muszą być spełnione jednocześnie.
Ewa Wiśniewska
Podstawa prawna:
art. 86 ust. 3 i 5, art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
§ 12 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA