REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa ciepła przez zakład energetyczny - rozliczenie VAT

REKLAMA

Jednostka wystawiła fakturę za dostawę ciepła 11 grudnia 2004 r., z prognozowaną kwotą wykonania sprzedaży za cały grudzień 2004 r. W umowie o dostawę ciepła zawarto klauzulę, iż termin płatności ujęty będzie w fakturze i ustalono go na 17 dzień następnego miesiąca po miesiącu, w którym została wykonana usługa. Faktura została zapłacona przez odbiorcę 18 grudnia 2004 r. Kiedy w przedstawionych sytuacjach powstaje obowiązek podatkowy w VAT? Czy jednostka mogła wystawić fakturę 10 grudnia 2004 r. z prognozowaną sprzedażą za grudzień 2004 r.? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy, jeżeli odbiorca zapłaci 29 grudnia 2004 r., faktura została wystawiona 31 grudnia 2004 r., a obowiązek zapłaty wynikający z umowy o dostawę ciepła ustalono na 21 stycznia 2005 r.? Czy możliwe jest wykazanie tego podatku w deklaracji grudniowej (wcześniejsze wykazanie podatku rodzi negatywne konsekwencje w postaci konieczności sporządzenia korekty deklaracji za grudzień 2004 r.)?
W przypadku dostaw energii cieplnej termin powstania obowiązku podatkowego ustala się według zasad określonych w art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. a ustawy VAT, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie o dostawę energii cieplnej. Przepis ten ma charakter normy szczególnej i wyłącza w odniesieniu do dostaw ciepła ogólne reguły powstania obowiązku podatkowego określone w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT.
Szczególny moment powstania obowiązku podatkowego odnosi się jednak do dostaw energii cieplnej dokonywanych na podstawie umów, w których został określony termin płatności z tego tytułu. Jeśli dostawy dokonywane są na podstawie umów, gdzie termin płatności nie został określony, wówczas obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, z uwzględnieniem postanowień art. 19 ust. 11 ustawy VAT (przedpłaty, zaliczki, zadatki).
Ponieważ podatnik w umowie o dostawę ciepła oznaczył termin płatności na 17 dzień miesiąca po miesiącu wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstaje – niezależnie od daty faktycznej zapłaty przez odbiorcę energii – z chwilą upływu umownego terminu płatności.
Zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur (...) w odniesieniu do dostaw energii cieplnej obowiązuje regulacja szczególna, według której fakturę należy wystawić nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, a w przypadku gdy faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy, może być wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.
Podatnik mógł wystawić 10 grudnia 2004 r. fakturę z prognozowaną sprzedażą za grudzień 2004 r., a obowiązek podatkowy z tytułu tej faktury powstaje z chwilą upływu umownego terminu płatności.
Analogicznie sytuacja przedstawia się w odniesieniu do faktury wystawionej 31 grudnia 2004 r., pomimo że odbiorca reguluje należność 29 grudnia. Ponieważ termin płatności wynika z umowy (21 stycznia 2005 r.), nie znajdą zastosowania ogólne reguły powstania obowiązku podatkowego. Przed upływem umownego terminu płatności obowiązek podatkowy nie powstaje.
Deklaracje podatkowe składane są, co do zasady, za okresy miesięczne (art. 99 ustawy VAT), przy czym podatnik nie dysponuje możliwością swobodnego decydowania o momencie rozliczenia podatku z tytułu czynności, co do których obowiązek podatkowy jeszcze nie powstał. W wyjaśnieniach do deklaracji VAT zawarta jest zresztą informacja, że wykazaniu podlegają wszystkie czynności, dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym. W przedstawionym stanie faktycznym konieczna jest zatem korekta wadliwie sporządzonej deklaracji.
Halina Kwiatkowska
radca prawny, partner w kancelarii Chałas i Wspólnicy w Warszawie
Podstawa prawna:
art. 19 ust. 1, 11 i 13 pkt 1 lit. a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.),
§ 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 971).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA