REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizna oprogramowania komputerowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak obecnie przedstawia się sprawa odliczenia i dokumentowania przekazanej przez spółkę z o.o. darowizny w postaci oprogramowania komputerowego (wartość brutto 355 zł) na rzecz organizacji osób niewidomych (Polski Związek Niewidomych Okręg Małopolski - organizacja pożytku publicznego)?
W przypadku CIT w przeciwieństwie do PIT zmiany dotyczące odliczania darowizn w 2005 r. nie idą tak daleko i to niezależnie od tego, czy darowizna została przekazana w formie pieniężnej czy rzeczowej. Można powiedzieć, że zmiany nie dotyczą istoty odliczenia, a doszły jedynie nowe obowiązki informacyjne. Dalej możliwe jest odliczenie od dochodu darowizn przekazanych w postaci towarów i wówczas za kwotę darowizny uważa się wartość towaru uwzględniającą należny podatek VAT, jeżeli towary opodatkowane są tym podatkiem.
Odliczeniu podlegają darowizny na cele określone w art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późn.zm.), przekazane organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego – do wysokości nieprzekraczającej 10 proc. dochodu. W analizowanej sytuacji, aby spółka mogła odliczyć kwotę 355 zł, musi zatem wykazać dochód w wysokości co najmniej 3550 zł. Dochód będący podstawą limitu odliczenia darowizn jest dochodem po pomniejszeniu o dochody wolne, ale przed pomniejszeniem o straty z lat ubiegłych.
Dalej w zakresie prawa do odliczania darowizn istotne jest, na rzecz kogo są przekazywane darowizny uprawniające podatników do odliczenia. Podatnicy mogą bowiem dokonywać odliczeń darowizn na rzecz organizacji pozarządowych wymienionych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ale organizacje te nie muszą posiadać statusu organizacji pożytku publicznego. Bez wątpienia Polski Związek Niewidomych zgodnie ze swoim statutem realizuje cele wymienione w ustawie o działalności pożytku publicznego i przekazane na jego rzecz darowizny podlegają odliczeniu od dochodu. W ustawie zastrzeżono, że odliczeniu nie podlegają darowizny na rzecz osób prawnych, w tym stowarzyszeń, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 proc., oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami. Aby spółka mogła skorzystać z odliczenia, obdarowany nie może zatem prowadzić tzw. działalności akcyzowej.
W przypadku darowizny innej niż pieniężna odliczenie kwoty darowizny może być stosowane, jeżeli z dokumentu przekazania darowizny wynika jej wartość oraz podatnik korzystający z odliczenia uzyska od obdarowanego oświadczenie o jej przyjęciu. Zmiany uregulowań w zakresie dokumentowania darowizn w 2005 r. dotyczą natomiast dodatkowych obowiązków w zakresie informowania urzędu skarbowego m.in. o odliczanych darowiznach na dodatkowym formularzu podatkowym CIT-D. Podatnicy przekazujący darowiznę i równocześnie korzystający z jej odliczenia są bowiem obowiązani wykazać w tym formularzu między innymi kwoty przekazanych darowizn oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanych (nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej). Łączną kwotę dokonanego odliczenia podatnik wykazuje natomiast w odrębnym formularzu CIT-8/O, stanowiącym również załącznik do zeznania.
Generalnie formularz CIT-D jest przeznaczony zarówno dla podatników otrzymujących darowizny (część C), jak i dla podatników przekazujących darowizny i korzystających z odliczenia na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i 7 u.p.d.o.p. (część D). Istnieje zatem obowiązek przekazania odrębnych informacji, zarówno przez podatników otrzymujących darowiznę, jak i dokonujących darowizny, którzy korzystają z odliczenia. Formularz CIT-D składa się jako załącznik do zeznania, ale może też być składany samodzielnie przez podatników, którzy nie mają obowiązku składania zeznania rocznego. Nowe rozwiązania dotyczą darowizn otrzymanych/przekazanych od dnia 1 stycznia 2005 r.
Spółka z o.o. korzystając z odliczenia darowizny na rzecz Polskiego Związku Niewidomych w kwocie 355 zł będzie zatem zobowiązana do przekazania informacji dotyczących odliczenia darowizny w ramach CIT-2/O (informacji miesięcznej) i CIT-8/O (informacji rocznej) oraz danych o kwocie przekazanej darowizny i obdarowanym na formularzu CIT-D (informacji rocznej).
Poniżej fragment formularza CIT-D, w którym spółka wykazuje poszczególne kwoty darowizn przekazanych obdarowanym oraz informacje o nich.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mirosław Dawidziuk
Podstawa prawna:
art. 18 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA