REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga remontowa a umowa użyczenia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Chciałabym się dowiedzieć, czy mam szansę odliczyć okna, które wymieniam w budynku do mnie nienależącym. Od niedawna mieszkamy u teściów, którzy udostępnili nam na podstawie umowy użyczenia piętro domu. Czy to wystarczy, abym mogła dokonać odliczenia? Zaznaczam, że we wcześniejszych latach niczego nie remontowaliśmy (jesteśmy małżeństwem od pół roku).
Odliczenie jest możliwe, choć Pani prawo do mieszkania opiera się na stosunku zobowiązaniowym.
Aby w pełni rozwikłać przedstawione zagadnienie, musimy zapoznać się z treścią nieobowiązującego już art. 27a ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. W myśl tego artykułu, podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 u.p.d.o.f. (podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu), obliczony zgodnie z art. 27 u.p.d.o.f. (według skali), obniżony o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2–15 (dotyczą stosowania poszczególnych ulg), jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Przepis ten został usunięty z porządku prawnego na mocy ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, która weszła w życie 1 stycznia 2004 r. Jednak dzięki uregulowaniom przejściowym wywiera on nadal skutki prawne do 31 grudnia 2005 r. Takie rozwiązanie jest konsekwencją ochrony praw nabytych, jak i faktu, że ulga remontowa jest rozliczana w trzyletnich okresach i ostatni taki okres zakończy się wraz z końcem bieżącego roku. Nie jest przy tym istotne, wobec faktu trzyletniego rozliczania, w którym roku (2003, 2004 czy 2005) wydatek zostanie faktycznie poniesiony. Może Pani zatem spokojnie gromadzić faktury i dokonać odliczenia.
Musimy jednak spojrzeć na problem jeszcze od strony cywilnoprawnej i zastanowić się nad tym, czy umowa użyczenia jest wystarczająco „silnym” tytułem prawnym do nieruchomości. Podstawowym bowiem podziałem uprawnień jest podział na prawa rzeczowe, które wywierają skutki wobec wszystkich (np. własność, użytkowanie wieczyste, użytkowanie) i prawa obligacyjne (różnego rodzaju umowy), które wiążą tylko strony danej czynności i nie mogą co do zasady ingerować w sferę praw i obowiązków osób trzecich. Użyczenie zaś jest typowym stosunkiem zobowiązaniowym. Pomimo to należy jednak stanąć na stanowisku, że najistotniejszym z naszego punktu widzenia elementem tej umowy jest możność swobodnego używania oddanej w użyczenie nieruchomości i dysponowania nią np. na cele modernizacyjne. Możemy zatem przyjąć, że odliczenie jest możliwe, ale nie w dowolnej wysokości. Warto bowiem wiedzieć, że zgodnie z art. 27a ust. 3 u.p.d.o.f., w latach 2003–2005 odliczeniu od podatku dochodowego podlega:
• 19% kwoty wydatków poniesionych na remont i modernizację budynku mieszkalnego, nie więcej jednak niż 3% limitu dużej ulgi mieszkaniowej (w 2003 r. było to 189 000 zł); w latach 2003–2005 odliczeniu podlega zatem nie więcej niż 5670 zł (189 000 zł x 3%),
• 19% kwoty wydatków poniesionych na remont i modernizację lokalu mieszkalnego, nie więcej jednak niż 2,5% dużej ulgi mieszkaniowej, czyli 4725 zł (189 000 x zł 2,5%),
• w wypadku zbiegu obu tytułów odliczeniu podlega nie więcej niż 5670 zł.
Odliczenie może być dokonane tylko wówczas, gdy ponieśliście Państwo wydatki w wysokości co najmniej 0,3% dużej ulgi mieszkaniowej ustalonej w pierwszym roku obowiązywania limitu, czyli co najmniej 567 zł. W przypadku wymiany okien ta kwota jest z pewnością przekroczona. Z powołanego w podstawie prawnej rozporządzenia wynika (co zresztą oczywiste), że za remont uznajemy m.in. wbudowanie nowych, wymianę lub remont okien oraz drzwi zewnętrznych. Na koniec warto jeszcze zaznaczyć, że do odliczenia nie jest konieczne dokonanie remontu w ciągu istnienia ulgi. Do odliczenia uprawnia bowiem sam fakt poniesienia wydatków – remont może być bowiem rozłożony w czasie, a zazwyczaj tak się dzieje. Zgodnie z wyrokiem NSA z 10 stycznia 2001 r. (sygn. akt SA/Sz 1910/99, Gazeta Prawna z 2004 r. nr 13, str. 16), przepis art. 26 u.p.d.o.f. w wersji obowiązującej w 1994 r. nie uzależnia prawa do odliczenia wydatku na remont mieszkania od faktycznego wykonania remontu w tym roku podatkowym, lecz od faktycznego poniesienia wydatku na ten cel. Do odliczenia wystarczy zatem zakup materiałów budowlanych wykorzystanych do przeprowadzenia remontu.
Podstawa prawna:
• art. 27a ust. 1 pkt 1, ust. 2–4 i ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 1 stycznia 2004 r.,
• art. 12 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 202, poz. 1956 z późn. zm.).
Adam Muszyński


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA