REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opracować projekt, by zwiększyć swoje szanse na uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak opracować projekt, by zwiększyć swoje szanse na uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej?Napisanie dobrego projektu nie jest rzeczą prostą - liczy się nie tylko pomysłowość, ale i rzetelność.
Pisanie projektów to umiejętność, którą trzeba szlifować i nieustannie rozwijać. Co prawda nie ma jednej recepty, która odpowie na wszystkie pytania odnośnie do tej kwestii, poniżej jednak przedstawione zostaną w skrócie najważniejsze zasady, których zastosowanie niewątpliwie zwiększy szanse na przyznanie dotacji.
Unikaj powielania pomysłów, bądź oryginalny!
Nie ma jednego sposobu pisania wniosków, który gwarantuje otrzymanie dotacji. Do każdego projektu należy podchodzić indywidualnie i nie sugerować się rozwiązaniami zastosowanymi w przeszłości w podobnych przypadkach. Sukcesowi nie sprzyja także popadanie w profesjonalny żargon projektowy. Z czasem stajemy się niezrozumiali, a nadal ślepo zakładamy, że wszyscy nas rozumieją. Panele ekspertów oceniające wnioski dużą wagę przywiązują do unikatowości zaproponowanych rozwiązań.
Poznaj zasady przyznawania dotacji!
Przed rozpoczęciem wypełniania formularzy zapoznaj się z podstawowymi informacjami na temat działania: Kto daje – jaki jest charakter instytucji? Na co daje – jakie działania są priorytetowe? Komu daje – jakie instytucje mają największe szanse? Jakie stawia warunki – formalne, merytoryczne?
Tego typu informacje dostępne są w dokumentach programowych (w przypadku działania „Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe” są to: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego wraz z Uzupełnieniem) i stronach internetowych instytucji ogłaszających nabór projektu (strony internetowe urzędów marszałkowskich).
Pisz jasno i zrozumiale!
Jeśli chcesz być zrozumiały, pisz językiem adresata, a nie swoim (nadawcy). Używaj jego sformułowań i definicji. Często czytający są zbyt leniwi, aby próbować interpretować Twoje sformułowania, zaś na dodatkowe wyjaśnienia nie ma czasu lub jest to również niemożliwe z powodów formalnych. Pamiętaj, by język, w którym piszesz, był dostosowany do możliwości odbioru nadawcy – nie wszystko co jest zrozumiałe i oczywiste dla Ciebie, jest takie dla odbiorcy.
Przestrzegaj reguł narzuconych przez instytucję przyznającą dotację!
Pamiętaj o zasadach formalnych – wypełnij formularz zgodnie z oczekiwaniami – zwracaj uwagę na oczekiwania co do wielkości liter i odstępów między wierszami. Zadbaj o dołączenie wszystkich wymaganych załączników. Uważaj na teksty zamieszczone małym drukiem – zawierają mało istotne wymagania – ale ich spełnienie jest konieczne, by projekt był poprawnie przygotowany pod względem formalnym. Sprawdź wniosek przed ostatecznym złożeniem – z powodu niewypełnienia kryteriów formalnych odpada do 60 proc. projektów.
Jasny i rzetelny budżet!
Budżet powinien być spójny z opisem proponowanych w projekcie działań, wyrażony w odpowiedniej walucie, uwzględniający zasady związane z kwalifikowalnością wydatków. Musi uwzględniać ograniczenia i warunki instytucji przyznającej dotację. Budżet jest podstawą projektu. Czytający budżet potrafi ocenić, na ile jesteśmy organizacją silną, wiarygodną, dobrze ocenianą przez lokalnych partnerów i przygotowaną do realizacji celów projektu. Nie zawyżaj i nie zaniżaj kosztów – wpłynie to negatywnie na ocenę wniosku. „Wprawione oko dostrzega wszystkie pozycje nieodpowiadające realiom rynkowym lub nieodpowiadające logice projektu”.
Buduj zaufanie i wiarygodność
Postaw na wiarygodność nie tylko wniosku, ale również instytucji, którą prezentujesz.
Budowę wiarygodnego wizerunku można zapoczątkować od wypróbowania prostych technik i instrumentów, do których zaliczamy np.:
zaprezentowanie, że wykonawcy mają właściwe kompetencje;
wskazanie na dotychczasowe osiągnięcia, które gwarantują kolejny sukces;
współpracę z partnerami; partnerzy uwiarygodniają naszą organizację oraz projekt – jego ważność dla wielu instytucji;
prezentację siły organizacji – dotychczasowe działania finansowane ze środków własnych i zewnętrznych;
spójność projektu – umiejętność widzenia „całości”;
konstruowanie realnego budżetu (oddającego prawdziwe wartości: niezawyżonego i niezaniżonego);
wygląd wniosku – stylistyka, język, schludność dokumentów, uporządkowanie.
Bądź obiektywny
Po opracowaniu jakiejkolwiek aplikacji warto zastanowić się, czy przygotowany materiał jest (spójrz na wniosek okiem obserwatora):
wyczerpująco opisany,
spójny i realny,
wiarygodny i zgodny ze zdrowym rozsądkiem,
dobrze „opakowany” – ładnie i czytelnie napisany (akapity, punktowanie i numeracja), zawiera klarowne załączniki, dostarczony w estetycznej formie etc.
Spojrzenie na przygotowaną przez siebie pracę okiem zewnętrznego obserwatora pozwoli odpowiedzieć na pytanie, jakie są słabe strony naszej aplikacji. Warto zastanowić się również, czy będąc sponsorem dałbyś pieniądze na tak opracowany wniosek. Zastanów się, co w nim jest dobrego i poszukaj jego słabych stron.
Uwaga: Najczęstsze błędy, jakich należy się wystrzegać
Błędy wynikające z nieprzestrzegania kryteriów formalnoprawnych:
Brak wymaganych załączników.
Cel główny oraz cele szczegółowe projektu niezgodne z celami danego działania.
Brak kopii wpisu do rejestru lub KRS.
Dokumenty są przedawnione.
Brak podpisu na dokumencie statutu.
Brak ofert wszystkich wykonawców i protokołu wyboru wykonawcy w przypadku przetargów czy konkursów.
Brak listów intencyjnych lub umów o współpracy podpisanych z partnerami projektu.
Brak określenia formy prawnej czy udziału % innych udziałowców lub współwłaścicieli.
Brak walidacji wniosku (pojawia się wtedy informacja: wydruk próbny). Wniosek musi przejść procedurę walidacji, co oznacza poprawienie przez aplikację błędów.
Błędy popełniane w harmonogramie:
Harmonogram nie uwzględnia bardzo często procedury przetargowej.
Brak związku harmonogramu działań z zaplanowanymi wydatkami budżetowymi.
Błędy popełniane w budżecie:
Brak spójności między opracowanym wnioskiem a budżetem.
Złe zakwalifikowanie wydatków.
Błędne oszacowanie wysokości wkładu własnego.
Niestosowanie się do zasad kwalifikowalności wydatków wynikających z rozporządzenia Komisji nr 448/2004 z 10 marca 2004 roku.
Zawyżanie lub zaniżanie kosztów.
Stosowanie nieprawidłowych kursów walutowych.
Przekraczanie maksymalnego wkładu finansowego z UE.
Brak ujęcia podatku VAT jako osobnego kosztu kwalifikowanego (tzn. jeśli jest przez podmiot realizujący projekt „prawdziwie i definitywnie poniesiony” i nie ma możliwości jego odzyskania).
Błędy językowe:
Błędne tłumaczenie.
Zbytnia zawiłość językowa projektu – projekt niejasny dla osoby oceniającej.
Dariusz Kamiński


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ksiegowosc.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA