REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie z funduszy strukturalnych - praktyczne wskazówki

REKLAMA

Zapoznanie się z treścią dokumentów rządowych, serią wytycznych na temat możliwości dofinansowania projektów ze środków Unii Europejskiej, a także z dużą ilością literatury pozostaje jedynie teorią, jeżeli jednocześnie brak jest bardzo szczegółowych informacji, których niezbędność można zauważyć dopiero w toku samego wypełniania wniosku o dofinansowanie. W tym momencie każdy, kto chce podejść do tego problemu z największą starannością, zauważy, że chwilami niestety nie jest to możliwe, a ilość szczegółów - częstokroć uniemożliwiających w ogóle ubieganie się o dofinansowanie - przerasta nawet najwytrwalszych. Z drugiej strony oczywiste jest, że nie można rezygnować tylko dlatego, że procedury są skomplikowane.
Czym jest wniosek o dofinansowanie?
Każdy, kto chce ubiegać się o dofinansowanie projektu inwestycyjnego, musi złożyć wniosek wraz z niezbędnymi załącznikami. Wniosek to urzędowy formularz zawierający pytania o najważniejsze elementy samego projektu, a także o sytuację wnioskodawcy. Formularz, tak jak wszystkie dokumenty dotyczące funduszy strukturalnych, jest dostępny na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki i Pracy www.konkurencyjnosc.gov.pl oraz na stronach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pod adresem www.parp.gov.pl. W sensie technicznym wypełnienie wniosku o dofinansowanie powinno odbyć się za pośrednictwem przygotowanej przez ministerstwo aplikacji „Generator wniosku”. Zainstalowanie oprogramowania umożliwia wypełnienie wniosku, a następnie złożenie go w obowiązującej elektronicznej formie.
Zanim jednak przystąpimy do wypełnienia generatora, konieczny jest wstępny zarys inwestycji, a także opracowanie studium wykonalności. Istotne jest to, iż wszystkie informacje o projekcie czy też o wnioskodawcy zawarte we wniosku powinny mieć swoje uzasadnienie zamieszczone w studium wykonalności, które jest dokumentem nadrzędnym w sensie opisu i zasadności inwestycji. Sam wniosek o dofinansowanie stanowi niejako streszczenie studium wykonalności, które jest obowiązkowym załącznikiem do każdego wniosku inwestycyjnego.
Studium wykonalności
Studium zawiera opis całej inwestycji wraz ze wskazaniem jej oddziaływania społeczno-gospodarczego, a także omówienie sytuacji prawnej, finansowej oraz organizacyjnej wnioskodawcy. W przypadku działania 2.3. SPO WKP (Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje) na stronach ministerstwa zamieszczono wzór biznesplanu, który zastępuje studium wykonalności. Natomiast w przypadku działania 2.2.1. (Wsparcie dla przedsiębiorstw dokonujących nowych inwestycji) brak jest obowiązującej struktury studium, jednak konieczność wypełnienia wniosku o dofinansowanie powoduje, iż struktura ta powinna wyglądać następująco.
Pierwszy rozdział to ogólne informacje o projekcie oraz wnioskodawcy. Należy opisać, na czym polega przedmiot projektu, tak aby osoba oceniająca projekt mogła w kilku zdaniach zorientować się, czego dotyczy inwestycja. Istotne jest również określenie statusu prawnego wnioskodawcy, tzn. czy jest on małym, średnim, czy też dużym przedsiębiorcą.
Tło projektu
Rozdział drugi to tło projektu, a więc omówienie polityki na szczeblu rządowym i regionalnym w zakresie kierunków działań wobec przedsiębiorstw. Przykładowo można wspomnieć o takich dokumentach rządowych, jak „Kierunki działań rządu wobec małych i średnich przedsiębiorstw od 2003 do 2006 roku” czy „Zwiększanie innowacyjności gospodarki w Polsce do 2006 roku”. Oczywiście odpowiedni dobór dokumentów zależy od samego projektu. Szczebel regionalny to wskazanie zgodności projektu z takimi dokumentami jak Strategia Rozwoju Regionalnego w danym województwie (gdzie projekt będzie realizowany), a także innymi specyficznymi dla danego regionu dokumentami. Gdy będziemy mieć do czynienia z projektem o charakterze innowacyjnym (takie projekty są przede wszystkim preferowane do dofinansowania ze środków wspólnotowych), można pokazać zgodność z priorytetami i celami regionalnej strategii innowacyjności, jeżeli w danym województwie taka strategia powstała.
Innym aspektem jest wskazanie zgodności z założeniami Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Gospodarki.
W podsumowaniu tego rozdziału konieczne jest wykazanie zgodności z wszystkimi ww. dokumentami – będzie to stanowić uzasadnienie dla projektu.
Sytuacja społeczno-gospodarcza w regionie
Kolejny rozdział studium powinien odnieść się do sytuacji społeczno-gospodarczej w regionie.
Każdy projekt powinien pozytywnie wpływać na wskaźniki regionalne dotyczące np. poziomu bezrobocia, poziomu wydatków na innowacyjność, a także na inne specyficzne wskaźniki dla danego sektora.
Jest to o tyle istotne, iż projekt powinien oddziaływać na region i sytuację w regionie. Oczywiście to oddziaływanie w praktyce nie będzie mieć charakteru istotnie zmieniającego sytuację w regionie. Zakładając, że w związku z realizacją projektu powstanie kilka nowych miejsc pracy, nie można oczekiwać, iż poziom bezrobocia w regionie spadnie o kilka procent. Oddziaływanie to będzie na poziomie dziesiętnych lub nawet setnych procenta. Jednak z punktu widzenia całego regionu i realizacji wielu projektów o podobnym charakterze poziom bezrobocia może istotnie spaść nawet o kilka procent.
W tym rozdziale konieczne jest również odniesienie oddziaływania projektu do odpowiedniego sektora gospodarki. Jeżeli przedmiotem projektu jest zakup linii produkcyjnej w obszarze np. produkcji butów, konieczne jest wskazanie w studium, jak sektor ten rozwija się na terenie regionu, ale również na terenie całego kraju.
Analiza odbiorców projektu
Kolejnym elementem studium jest analiza użytkowników, odbiorców projektu. Każdy projekt jest realizowany dla konkretnej grupy odbiorców. Będą to klienci przedsiębiorstwa usystematyzowani w odpowiednie grupy, np. odbiorcy hurtowi, detaliczni czy też według innego klucza: odbiorcy krajowi czy zagraniczni. Systematyka grup odbiorców zależy od wielkości projektu, przedsiębiorcy i od branży. Ta część studium będzie stanowić podstawę do określenia poziomu przychodów przedsiębiorstwa w wyniku realizacji i w wyniku zaniechania realizacji projektu. Wzrost liczby odbiorców usług i towarów wnioskodawcy stanowi odzwierciedlenie wpływu projektu na bezpośrednich klientów przedsiębiorstwa oraz na wzrost przychodów.
Identyfikacja projektu
Bardzo ważnym rozdziałem w studium jest identyfikacja projektu. W tym miejscu konieczne jest posłużenie się Podręcznikiem Komisji Europejskiej z 2004 r. „Zarządzanie Cyklem Projektu” (ang. Manual Project Cycle Management)1. Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej każdy projekt powinien mieć jasno zdefiniowany cel główny, którego realizacja mierzona jest za pomocą odpowiednich wskaźników (rezultaty projektu). Cel ten będący odzwierciedleniem korzyści dla odbiorców projektu wpłynie na realizację celów wyższego rzędu, tzw. celów ogólnych. Osiągnięcie celu głównego będzie możliwe dopiero po „zgromadzeniu” produktów projektu.
Przykład
Przedmiotem projektu jest zakup innowacyjnej linii produkcyjnej, dzięki której możliwy będzie wzrost wydajności firmy. W tym przypadku celem głównym projektu nie będzie sam zakup linii produkcyjnej, gdyż takie działanie w gruncie rzeczy nie stanowi celu działania przedsiębiorstwa. Celem jest wzrost wydajności czy np. zwiększenie możliwości dotarcia do specyficznej grupy klientów. Sama linia produkcyjna jest jedynie produktem, który umożliwi osiągnięcie celu głównego (zwiększenie wydajności firmy). Nigdy inwestycja jako taka nie będzie celem projektu. Dopiero jej uruchomienie i dalsze efekty w odniesieniu do zmian zachodzących w przedsiębiorstwie można uznać za cel główny projektu (zwany również celem bezpośrednim).
Cele ogólne projektu to jego oddziaływanie na sytuację społeczno-gospodarczą regionu. Dzięki zwiększonej wydajności firmy możliwe będzie zmniejszenie bezrobocia w regionie, gdyż spowoduje to powstanie kilku nowych miejsc pracy.
Identyfikacja projektu to rozdział bardzo szeroki wymagający dodatkowej lektury, jaką jest wyżej wspominany Podręcznik Komisji Europejskiej.
Założeniem identyfikacji projektu jest z jednej strony określenie tzw. poziomu celów, a z drugiej przypisanie wskaźników, które w sposób liczbowy wskażą poziom realizacji celów.
Przykład
Celem głównym jest wzrost wydajności przedsiębiorstwa. Wskaźnikiem (miarą) dla tego celu będzie np. wzrost wartości przychodów ze sprzedaży przedsiębiorstwa, wzrost wartości produkcji czy liczba nowych miejsc pracy. Dla celów ogólnych wskaźnikiem może być zmniejszenie bezrobocia w regionie czy zwiększenie wskaźnika nakładów innowacyjnych w regionie. Natomiast wskaźnikiem dla najniższego poziomu celów – produktu – będzie liczba zakupionych maszyn, urządzeń w ramach danej linii produkcyjnej.
Prawidłowe określenie wskaźników jest bardzo istotne i stanowi jeden z najtrudniejszych elementów identyfikacji projektu. Ważne przy tym jest to, że określone w studium i wniosku wskaźniki będą musiały zostać osiągnięte na poziomie celu głównego i produktów. Tak więc, jeżeli w studium oświadczymy, że w wyniku realizacji projektu powstanie 10 nowych miejsc pracy, to w procesie monitoringu projektu będziemy musieli wskazać nowe umowy o pracę dla stanowisk niezbędnych przy obsłudze projektu.
W końcowej części tego rozdziału konieczne jest posłużenie się tzw. matrycą logiczną, która stanowi zestawienie wszystkich celów, wskaźników, a także innych elementów niezbędnych dla projektu.
Szczegółowe informacje na temat procedury prawidłowego określenia celów, wskaźników oraz opracowania matrycy znajdują się w ww. Podręczniku Komisji Europejskiej.
Analiza instytucjonalna
Kolejny element studium to analiza instytucjonalna, czyli precyzyjne określenie, kto jest wnioskodawcą w sensie: statusu prawnego, struktury organizacyjnej, a także zespołu projektowego.
Ważnym elementem jest określenie trwałości projektu, czyli możliwości kontynuacji projektu w przyszłości. UE w tym względzie narzuca kilka istotnych wymogów, a mianowicie o trwałości można mówić w kilku aspektach:
• Trwałość finansowa projektu to samofinansowanie projektu po zakończeniu dofinansowania z funduszy unijnych. Ten aspekt studium może być również ujęty w dalszej części odnoszącej się do finansów projektu. Istotne jest to, że Unia wymaga, aby projekty, po zakończeniu finansowania zewnętrznego, mogły funkcjonować bez konieczności ich dalszego finansowania. Konieczna jest po prostu dochodowość projektu w perspektywie najbliższych lat.
• Trwałość techniczna projektu to możliwość dalszego technicznego rozwoju projektu, a także szacunek niezbędnych nakładów koniecznych na unowocześnienie inwestycji. Ten opis trwałości może również znaleźć się w dalszej części studium dotyczącej analizy technicznej projektu.
• Najważniejsza z punktu widzenia wymogów unijnych jest trwałość w zakresie własności produktów projektu. Oznacza to, iż w perspektywie 5 lat po zakończeniu realizacji projektu, produkty (czyli maszyny i urządzenia zakupione w ramach projektu) nie powinny zmienić właściciela, jak również nie powinny podlegać modyfikacjom zmieniającym ich przeznaczenie (zakaz zbycia zakupionych w ramach projektu ww. maszyn i urządzeń). Jest to istotne np. w sytuacji, gdy w ramach projektu zostaje zakupiony np. grunt i wybudowany budynek. Zarówno te, jak i inne elementy projektu nie mogą zostać zbyte przez wnioskodawcę.
• Dopełnieniem omówienia tego tematu jest trwałość organizacyjna, czyli omówienie, jak będzie wyglądać struktura zarządzania projektem po zakończeniu jego dofinansowania.
W studium wykonalności powinna się również znaleźć informacja na temat prawnej możliwości wykonania projektu. Oznacza to konieczność opisu stanu prawnego gruntów, gdzie inwestycja ma zostać zrealizowana, a także innych aspektów prawnych związanych z rozpoczęciem inwestycji.
Analiza techniczna
Kolejny element studium to analiza techniczna. W tym miejscu należy dokonać szczegółowego opisu technicznego inwestycji, czyli określenia parametrów technicznych, cech konstrukcyjnych, architektonicznych, cech samej technologii, a także charakterystycznych dla projektu rozwiązań technologicznych. Opis ten powinien mieć bezpośrednie przełożenie na produkty projektu, o czym była już wyżej mowa.
Ponadto w tym miejscu konieczny jest opis aktualnych zasobów wnioskodawcy, szczególnie jeżeli przedmiotem projektu jest modyfikacja czy modernizacja już posiadanych zasobów. Opis ten należy dokonać w zakresie odnoszącym się do projektu. Nie jest konieczne omówienie np. zasobów środków transportu, jeżeli nie ma to żadnego wpływu na projekt. Takie informacje można przedstawić w analizie instytucjonalnej jako prezentacja samego przedsiębiorcy.
Analiza finansowa i ekonomiczna
Ostatnie dwie bardzo ważne analizy to analiza finansowa i ekonomiczna.
Analiza finansowa obejmuje szczegółowe omówienie nakładów inwestycyjnych na realizację projektu, w tym harmonogram rzeczowo-finansowy, a także źródła finansowania projektu (z wyszczególnieniem wielkości kredytu). Ponadto konieczne jest przedstawienie symulacji wydatków w okresie eksploatacji projektu, w tym nakłady odtworzeniowe i koszty operacyjne.
Dzięki obliczeniu kosztów w okresie realizacji oraz eksploatacji inwestycji, a także związanych z tym przychodów, możliwe będzie obliczenie wskaźnika korzyści/koszty z inwestycji.
Istotne jest wykazanie ewentualnych przychodów w okresie jej współfinansowania ze środków unijnych. Jeżeli inwestycja będzie generować jakiekolwiek przychody w tym okresie, będą one odejmowane od poziomu dofinansowania. Nawet jeżeli wnioskodawca oświadczy, iż takie przychody nie będą generowane, natomiast w efekcie okaże się, iż są one generowane, to w trakcie rozliczania projektu będą one odejmowane od dofinansowania. Konieczne jest również dokonanie obliczenia poziomu dofinansowania projektu, który oczywiście nie może przekroczyć maksymalnego poziomu określonego w Uzupełnieniu do SPO WKP.
Na zakończenie należy obliczyć wewnętrzną stopę zwrotu inwestycji (IRR) oraz finansową wartość zaktualizowaną netto z inwestycji (NPV).
Elementem tej analizy jest również analiza wrażliwości projektu.
Jednym z ostatnich rozdziałów studium wykonalności jest analiza ekonomiczna, w ramach której konieczne jest wykazanie kosztów i korzyści społecznych wynikających z realizacji inwestycji. Określenie korzyści społecznych powinno być zgodne z wcześniej określonymi wskaźnikami dla celów ogólnych, które odzwierciedlają wpływ projektu na sytuację społeczno-gospodarczą regionu i danego sektora. Podobnie jak w przypadku analizy finansowej również przy kosztach i korzyściach społecznych należy obliczyć ekonomiczną wewnętrzną stopę zwrotu inwestycji oraz ekonomiczną wartość zaktualizowaną netto z inwestycji.
Na zakończenie studium należy zamieścić rozdział stanowiący podsumowanie całości problematyki.
Tak sporządzone studium będzie stanowić nie tylko obowiązkowy załącznik do wniosku o dofinansowanie, ale również podstawę do sporządzenia tego wniosku w sposób spójny, logiczny i nie budzący wątpliwości. W tej sytuacji problematyka wniosku nie powinna nastręczać żadnych problemów, gdyż większość z nich została omówiona powyżej.
Wydatki kwalifikowane
Projekt musi spełniać wymogi unijne, w tym m.in. te dotyczące wydatków kwalifikowanych. Wydatki kwalifikowane są to wydatki, które stanowią podstawę do obliczenia poziomu dofinansowania. Istnieją dwa podstawowe warunki, które muszą zostać spełnione przez wnioskodawcę, aby mógł zaliczyć określone wydatki do kwalifikowanych:
• wydatek musi być bezpośrednio związany z projektem i służyć osiągnięciu celów projektu;
• wydatek musi zostać faktycznie poniesiony i udokumentowany.
Oczywiście powyższe warunki nie wyczerpują wszystkich tzw. szczegółowych warunków kwalifikowalności wydatków. Wszystkie wydatki inwestycyjne mogą być ponoszone najwcześniej z chwilą złożenia wniosku o dofinansowanie i konieczne jest zastosowanie uproszczonej procedury zamówień publicznych. Końcowy termin ponoszenia wydatków zostanie każdorazowo określony w decyzji przyznającej pomoc finansową, jednak nie później niż 30 czerwca 2008 r.
Wykaz wydatków zależy od działania, w ramach którego projekt zostaje złożony. Wykaz taki został zamieszczony w Uzupełnieniu do Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw.
Załączniki do wniosku o dofinansowanie
Poza studium wykonalności, które jest niezbędnym załącznikiem do wniosku w przypadku wszystkich projektów inwestycyjnych, konieczne jest przedłożenie jeszcze kilku innych załączników, precyzyjnie przygotowanych zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki i Pracy.
Wykaz załączników jest inny dla każdego działania, natomiast można przykładowo wymienić takie załączniki, jak:
1) aktualny odpis z KRS, uwierzytelniona kopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, albo, jeżeli wnioskodawcą jest przedsiębiorca zagraniczny – odpowiedni dokument wydany przez właściwe władze zagraniczne,
2) aktualne (do 6 miesięcy) zaświadczenie z urzędu skarbowego i ZUS o niezaleganiu z należnościami wobec Skarbu Państwa.
Powyższe załączniki przedstawione zostały przykładowo, gdyż to charakter projektu będzie decydował o tym, jakie załączniki należy dołączyć.
Złożenie wniosku o dofinansowanie
Przed zamknięciem terminu wniosek należy złożyć we właściwej Instytucji Wdrażającej. W zależności od działania może to być Ministerstwo Gospodarki i Pracy (poddziałanie 2.2.1), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (działanie 2.3.) czy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (działanie 2.4.).
Procedura wyboru projektu
Po złożeniu wniosków o dofinansowanie i zamknięciu rundy aplikacyjnej rozpoczyna się procedura oceny wniosku. Pierwsza ocena jest oceną formalną pod względem terminu złożenia wniosku, poprawności wypełnienia oraz kompletności załączonych dokumentów.
Drugi etap oceny to ocena merytoryczna. Na tym etapie przyznawane są punkty za spełnianie określonych kryteriów, które określone są odrębnie dla poszczególnych działań. Przykładowo można podać następujące kryteria merytoryczne (dla działania 2.2.1):
• liczba nowych miejsc pracy,
• wpływ inwestycji na ochronę środowiska,
• poziom innowacyjności technologii wytwarzanych w ramach nowej inwestycji wyrobów i usług i wiele innych.
Przed złożeniem wniosku każdy wnioskodawca powinien przeanalizować wszystkie kryteria (zostały one zamieszczone w załączniku do Uzupełnienia do SPO WKP) w celu samodzielnego określenia, ile projekt może uzyskać punktów i w jakim stopniu spełnia kryteria danego działania.
Po dokonaniu oceny merytorycznej wniosków i przyznaniu odpowiedniej liczby punktów sporządzana jest lista projektów, natomiast te z największą liczbą punktów otrzymują dofinansowanie.

Monika Maziarka
Firma Doradcza Monika Maziarka

1 Polecam oryginalną wersję anglojęzyczną dostępną na stronach Komisji Europejskiej http://europa.eu.int/comm/euro- peaid/qsm/documents/pcm manual 2004 en.pdf w sposób bardzo istotnie różniącą się od polskiego tłumaczenia dostępnego m.in. na stronach Funduszu Współpracy www.bkkk-cofund.org.pl//download/eual-podrecznik zarzadzania.pdf


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA