REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijne dotacje na doradztwo dla biur rachunkowych

REKLAMA

Biura rachunkowe mogą liczyć na bezzwrotną pomoc strukturalną z Unii Europejskiej. Jednak ze względu na specyfikę swojej działalności nie wszystkie programy będą dla nich dostępne. Zarówno biura rachunkowe, jak i ich pracownicy mogą skorzystać z dotacji przeznaczonych m.in. na doradztwo.
Dotacje na doradztwo polegają na zwrocie części kosztów poniesionych przez biura rachunkowe na zakup usług doradczych świadczonych przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne. Dzięki możliwości szerszego skorzystania przez biura rachunkowe z usług doradczych możliwe będzie ich szybsze unowocześnienie oraz rozwój produktów i usług księgowych.
Wśród programów skierowanych na doradztwo, z których mogą skorzystać m.in. biura rachunkowe, warto wymienić dwa programy w ramach PHARE 2003:
• Program Rozwoju Przedsiębiorstw,
• Program Technologie Informatyczne dla Przedsiębiorstw
oraz działanie 2.1 Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO-WKP)
– dostępne w ramach funduszy strukturalnych UE.
PHARE 2003 – Program Rozwoju Przedsiębiorstw
W ramach „Programu Rozwoju Przedsiębiorstw” można otrzymać dofinansowanie wyłącznie usług doradczych dotyczących takich działań, jak: przygotowanie planów inwestycyjnych, określenie pozycji biura na rynku czy też tworzenie strategii dalszego rozwoju biura rachunkowego.
Kto może dostać środki
O wsparcie mogą się ubiegać biura rachunkowe posiadające siedzibę na terenie województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, podlaskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego oraz zachodniopomorskiego.
Na jakie cele przeznaczone jest wsparcie
W ramach programu może być dofinansowane doradztwo dotyczące:
• Oceny konkurencyjnej pozycji biura rachunkowego. Są to usługi doradcze świadczone przez uprawnione podmioty zewnętrzne ukierunkowane na przygotowanie opracowania opisującego bieżącą sytuację biura rachunkowego w powiązaniu z jego konkurencją i firmami współpracującymi. Usługi te rozpoczną się od sporządzenia analizy konkurencyjnej pozycji biura, porównania sytuacji sektora w odniesieniu do innych sektorów, aż do zdefiniowania pozycji indywidualnego biura w sektorze;
• Rozwoju strategii biura rachunkowego. Usługi doradcze w tym przypadku ukierunkowane są na rozwój i wdrażanie strategii biura. Usługi mogą uwzględniać dwie następujące czynności:
– określanie strategii rozwoju,
– usługi doradcze świadczone równocześnie z wdrażaniem przez biuro planu rozwoju;
• Planowania inwestycyjnego. Chodzi o pomoc doradczą mającą na celu rozwój i wdrożenie planu inwestycyjnego oraz przygotowanie dokumentacji niezbędnej dla inwestycji związanej ze strategią biura rachunkowego, tj. sporządzenie:
– wniosku o finansowanie zewnętrzne, wyłączając wniosek o udzielenie wsparcia w ramach programów realizowanych przez PARP,
– biznesplanu inwestycji,
– studium wykonalności inwestycji,
– oceny oddziaływania inwestycji na środowisko,
– dokumentacji technicznej inwestycji.
Jakiej wysokości dofinansowanie można otrzymać
Dotacje będą przyznawane w wysokości 50 proc. kosztów usługi doradczej. Minimalna kwota wsparcia wynosi 500 euro, a maksymalna 5000 euro.
Kiedy aplikować i gdzie uzyskać informacje
W ramach programu wyznaczono kilka terminów składania wniosków: 3 października, 21 listopada 2005 r. oraz 16 stycznia 2006 r. (do godz. 15.00). Wnioski należy składać w Regionalnej Instytucji Finansującej właściwej dla siedziby biura rachunkowego. Dodatkowe informacje o programie można uzyskać w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, ul. Pańska 81/83, 00-834 Warszawa, tel.: (22) 432 80 80, 652 80 80, fax: (22) 432 86 20, 652 86 20, (22) 432 84 04, 652 84 04.
Linki:
http: //www.parp.gov.pl/dotphare3prp.html
PHARE 2003 – Program Technologie Informatyczne dla Przedsiębiorstw
Biura rachunkowe w ramach programu „Technologie informatyczne dla przedsiębiorstw” mogą starać się o dofinansowanie działań dotyczących m.in. audytu technologicznego, tworzenia aplikacji dla programów informatycznych, tworzenia baz danych, lokalnych sieci, stron internetowych oraz identyfikacji potrzeb biura w zakresie technologii informatycznych. Dotacja w ramach tego programu nie dotyczy zakupu oprogramowania, komputerów czy licencji, obejmuje jedynie usługi doradcze.
Kto może dostać środki
O wsparcie będą się mogły ubiegać biura rachunkowe posiadające siedzibę na terenie następujących województw: kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, mazowieckiego, podkarpackiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego oraz wielkopolskiego.
Na jakie cele przeznaczone jest wsparcie
Następujące działania mogą być finansowane w ramach programu:
• audyt technologiczny,
• identyfikacja potrzeb biura rachunkowego w zakresie technologii informatycznych,
• tworzenie specyfikacji technicznej związanej ze sprzętem i oprogramowaniem,
• doradztwo w procesie negocjacji związanych z nabywaniem sprzętu i oprogramowania,
• wsparcie i pomoc techniczna w zakresie wdrażanych rozwiązań,
• tworzenie opisu zakresu czynności na stanowiskach pracy związanych z technologią informatyczną, pomoc w procesie rekrutacji pracowników,
• tworzenie działu do spraw technologii informatycznych w ramach biura,
• tworzenie baz danych, lokalnych sieci, stron internetowych (ale tylko takich, które są bezpośrednio związane z innymi ww. rozwiązaniami (narzędziami) z zakresu technologii informatycznych, których przydatność została odpowiednio wykazana we wniosku),
• tworzenie aplikacji dla programów informatycznych,
• doradztwo w wyborze narzędzi informatycznych ulepszających zarządzanie.
Jakiej wysokości dofinansowanie można uzyskać
Wysokość dotacji to minimum 500 euro, a maksymalnie można otrzymać 10 000 euro. Jednocześnie wysokość wsparcia nie może przekroczyć 50 proc. kosztów kwalifikowanych.
Kiedy aplikować i gdzie uzyskać informacje
W ramach tego programu wyznaczono kilka terminów składania wniosków: 14 października, 19 grudnia 2005 r., 30 stycznia 2006 r. (do godz. 15.00). Wnioski należy składać w Regionalnej Instytucji Finansującej właściwej dla siedziby biura rachunkowego. Dodatkowe informacje o programie można uzyskać w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, ul. Pańska 81/83, 00-834 Warszawa, tel.: (22) 432 80 80, 652 80 80, fax: (22) 432 86 20, 652 86 20, (22) 432 84 04, 652 84 04.
Linki:
http: //www.parp.gov.pl/dotphare3tip.html
Biura rachunkowe i ich pracownicy mogą także skorzystać z innych dotacji przeznaczonych na doradztwo, szkolenia i inwestycje. Zasady korzystania z nich znajdą państwo na płycie CD „Księgowi dla księgowych” dołączonej do „Monitora Księgowego” nr 18/2005.
Łukasz Kusak
Autor jest specjalistą w zakresie zarządzania funduszami strukturalnymi


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA