REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijne dotacje na doradztwo dla biur rachunkowych

REKLAMA

Biura rachunkowe mogą liczyć na bezzwrotną pomoc strukturalną z Unii Europejskiej. Jednak ze względu na specyfikę swojej działalności nie wszystkie programy będą dla nich dostępne. Zarówno biura rachunkowe, jak i ich pracownicy mogą skorzystać z dotacji przeznaczonych m.in. na doradztwo.
Dotacje na doradztwo polegają na zwrocie części kosztów poniesionych przez biura rachunkowe na zakup usług doradczych świadczonych przez wyspecjalizowane podmioty zewnętrzne. Dzięki możliwości szerszego skorzystania przez biura rachunkowe z usług doradczych możliwe będzie ich szybsze unowocześnienie oraz rozwój produktów i usług księgowych.
Wśród programów skierowanych na doradztwo, z których mogą skorzystać m.in. biura rachunkowe, warto wymienić dwa programy w ramach PHARE 2003:
• Program Rozwoju Przedsiębiorstw,
• Program Technologie Informatyczne dla Przedsiębiorstw
oraz działanie 2.1 Sektorowego Programu Operacyjnego – Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO-WKP)
– dostępne w ramach funduszy strukturalnych UE.
PHARE 2003 – Program Rozwoju Przedsiębiorstw
W ramach „Programu Rozwoju Przedsiębiorstw” można otrzymać dofinansowanie wyłącznie usług doradczych dotyczących takich działań, jak: przygotowanie planów inwestycyjnych, określenie pozycji biura na rynku czy też tworzenie strategii dalszego rozwoju biura rachunkowego.
Kto może dostać środki
O wsparcie mogą się ubiegać biura rachunkowe posiadające siedzibę na terenie województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, podlaskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego oraz zachodniopomorskiego.
Na jakie cele przeznaczone jest wsparcie
W ramach programu może być dofinansowane doradztwo dotyczące:
• Oceny konkurencyjnej pozycji biura rachunkowego. Są to usługi doradcze świadczone przez uprawnione podmioty zewnętrzne ukierunkowane na przygotowanie opracowania opisującego bieżącą sytuację biura rachunkowego w powiązaniu z jego konkurencją i firmami współpracującymi. Usługi te rozpoczną się od sporządzenia analizy konkurencyjnej pozycji biura, porównania sytuacji sektora w odniesieniu do innych sektorów, aż do zdefiniowania pozycji indywidualnego biura w sektorze;
• Rozwoju strategii biura rachunkowego. Usługi doradcze w tym przypadku ukierunkowane są na rozwój i wdrażanie strategii biura. Usługi mogą uwzględniać dwie następujące czynności:
– określanie strategii rozwoju,
– usługi doradcze świadczone równocześnie z wdrażaniem przez biuro planu rozwoju;
• Planowania inwestycyjnego. Chodzi o pomoc doradczą mającą na celu rozwój i wdrożenie planu inwestycyjnego oraz przygotowanie dokumentacji niezbędnej dla inwestycji związanej ze strategią biura rachunkowego, tj. sporządzenie:
– wniosku o finansowanie zewnętrzne, wyłączając wniosek o udzielenie wsparcia w ramach programów realizowanych przez PARP,
– biznesplanu inwestycji,
– studium wykonalności inwestycji,
– oceny oddziaływania inwestycji na środowisko,
– dokumentacji technicznej inwestycji.
Jakiej wysokości dofinansowanie można otrzymać
Dotacje będą przyznawane w wysokości 50 proc. kosztów usługi doradczej. Minimalna kwota wsparcia wynosi 500 euro, a maksymalna 5000 euro.
Kiedy aplikować i gdzie uzyskać informacje
W ramach programu wyznaczono kilka terminów składania wniosków: 3 października, 21 listopada 2005 r. oraz 16 stycznia 2006 r. (do godz. 15.00). Wnioski należy składać w Regionalnej Instytucji Finansującej właściwej dla siedziby biura rachunkowego. Dodatkowe informacje o programie można uzyskać w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, ul. Pańska 81/83, 00-834 Warszawa, tel.: (22) 432 80 80, 652 80 80, fax: (22) 432 86 20, 652 86 20, (22) 432 84 04, 652 84 04.
Linki:
http: //www.parp.gov.pl/dotphare3prp.html
PHARE 2003 – Program Technologie Informatyczne dla Przedsiębiorstw
Biura rachunkowe w ramach programu „Technologie informatyczne dla przedsiębiorstw” mogą starać się o dofinansowanie działań dotyczących m.in. audytu technologicznego, tworzenia aplikacji dla programów informatycznych, tworzenia baz danych, lokalnych sieci, stron internetowych oraz identyfikacji potrzeb biura w zakresie technologii informatycznych. Dotacja w ramach tego programu nie dotyczy zakupu oprogramowania, komputerów czy licencji, obejmuje jedynie usługi doradcze.
Kto może dostać środki
O wsparcie będą się mogły ubiegać biura rachunkowe posiadające siedzibę na terenie następujących województw: kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, mazowieckiego, podkarpackiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego oraz wielkopolskiego.
Na jakie cele przeznaczone jest wsparcie
Następujące działania mogą być finansowane w ramach programu:
• audyt technologiczny,
• identyfikacja potrzeb biura rachunkowego w zakresie technologii informatycznych,
• tworzenie specyfikacji technicznej związanej ze sprzętem i oprogramowaniem,
• doradztwo w procesie negocjacji związanych z nabywaniem sprzętu i oprogramowania,
• wsparcie i pomoc techniczna w zakresie wdrażanych rozwiązań,
• tworzenie opisu zakresu czynności na stanowiskach pracy związanych z technologią informatyczną, pomoc w procesie rekrutacji pracowników,
• tworzenie działu do spraw technologii informatycznych w ramach biura,
• tworzenie baz danych, lokalnych sieci, stron internetowych (ale tylko takich, które są bezpośrednio związane z innymi ww. rozwiązaniami (narzędziami) z zakresu technologii informatycznych, których przydatność została odpowiednio wykazana we wniosku),
• tworzenie aplikacji dla programów informatycznych,
• doradztwo w wyborze narzędzi informatycznych ulepszających zarządzanie.
Jakiej wysokości dofinansowanie można uzyskać
Wysokość dotacji to minimum 500 euro, a maksymalnie można otrzymać 10 000 euro. Jednocześnie wysokość wsparcia nie może przekroczyć 50 proc. kosztów kwalifikowanych.
Kiedy aplikować i gdzie uzyskać informacje
W ramach tego programu wyznaczono kilka terminów składania wniosków: 14 października, 19 grudnia 2005 r., 30 stycznia 2006 r. (do godz. 15.00). Wnioski należy składać w Regionalnej Instytucji Finansującej właściwej dla siedziby biura rachunkowego. Dodatkowe informacje o programie można uzyskać w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, ul. Pańska 81/83, 00-834 Warszawa, tel.: (22) 432 80 80, 652 80 80, fax: (22) 432 86 20, 652 86 20, (22) 432 84 04, 652 84 04.
Linki:
http: //www.parp.gov.pl/dotphare3tip.html
Biura rachunkowe i ich pracownicy mogą także skorzystać z innych dotacji przeznaczonych na doradztwo, szkolenia i inwestycje. Zasady korzystania z nich znajdą państwo na płycie CD „Księgowi dla księgowych” dołączonej do „Monitora Księgowego” nr 18/2005.
Łukasz Kusak
Autor jest specjalistą w zakresie zarządzania funduszami strukturalnymi


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA