REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spóźnione przekazanie środków jest w Unii karane

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obowiązkiem państwa członkowskiego jest zapłata odsetek w przypadku opóźnienia w zapisaniu środków własnych na rachunek Komisji Europejskiej w wyznaczonym terminie - orzekł Europejski Trybunał Sprawiedliwości.
Obowiązkiem państwa członkowskiego jest jak najszybsze udostępnienie środków własnych Wspólnocie. Środki własne wprowadzane do budżetu składają się z przychodów, m.in. z ceł. Każde zatem opóźnienie w przekazaniu środków własnych Wspólnoty prowadzi do zapłaty odsetek przez dane państwo członkowskie.

Do udostępnienia środków własnych z tytułu ceł zobowiązana jest także Polska. Od 1 maja 2004 r. nasz kraj należy do obszaru celnego Wspólnoty. W Polsce rozpoczyna się wspólnotowy tranzyt zewnętrzny. Szczególnie my jesteśmy narażeni na niesolidnych importerów, ponieważ dług celny powstaje w miejscu, w którym towar zostaje objęty procedurą celną.

Kontrole w urzędach

Komisja Europejska przeprowadzała kontrole niemieckich organów celnych w latach 1983–1996, gdzie rozpoczynał się wspólnotowy tranzyt zewnętrzny. W wyniku kontroli stwierdziła, że wskutek nieprawidłowości popełnionych w tym okresie przez niemieckie organy celne, zostały udostępnione z opóźnieniem środki własne Wspólnoty. Opóźnienia wynikały z braku zakończenia procedury tranzytu wspólnotowego.

Z tego względu Komisja zwróciła się do władz niemieckich o niezwłoczne wszczęcie postępowania wymiarowego przez organy celne, w zakresie zgłoszeń tranzytowych. Z przeprowadzonych kontroli w Niemczech wynikało częste przekraczanie czternastomiesięcznego terminu, określonego przez wspólnotowe przepisy celne. Niemieckie władze celne opóźnienie uzasadniały tym, że nie były zobowiązane do pobierania opłat celnych przywozowych w tym terminie. W tych okolicznościach Komisja wniosła skargę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Potrzebny dowód

Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził w wyroku C-104/02 z 14 kwietnia 2005 r., że jeśli sporne przesyłki towarów nie zostały przedstawione w urzędzie celnym przeznaczenia, a miejsce naruszenia lub nieprawidłowości nie mogą być ustalone, to urząd celny wyjścia ma określone obowiązki. Urząd celny powinien powiadomić o tym głównego zobowiązanego tak szybko, jak to możliwe, w każdym przypadku najpóźniej przed upływem 11 miesiąca od daty zarejestrowania zgłoszenia celnego do tranzytu wspólnotowego.

Powiadomienie powinno wskazywać zainteresowanemu, że przysługuje mu 3-miesięczny termin na dostarczenie urzędowi wyjścia dowodu potwierdzającego prawidłowość operacji tranzytu lub wskazującego miejsce, gdzie nastąpiły nieprawidłowości. Jeżeli dowód taki nie zostanie dostarczony po upływie terminu, właściwe państwo członkowskie podejmuje kroki w celu odzyskania długu celnego.

Za naruszenia kary

Obowiązkiem organów celnych, wynikających z przepisów Wspólnotowego Kodeksu Celnego (WKC) i przepisów wykonawczych, jest zapewnienie starannego i jednolitego stosowania przepisów dotyczących odzyskania długu celnego. Sąd stwierdził, że opóźnienie w powiadamianiu głównego zobowiązanego o odpowiedniej kwocie należności celnych, z naruszeniem przepisów WKC, powoduje nieuchronne opóźnienie w ustaleniu tytułu Wspólnoty do środków własnych. Trybunał orzekł, że przekazując z opóźnieniem środki własne Wspólnocie, Niemcy uchybiły zobowiązaniom wynikającym z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1214/92 z dnia 21 kwietnia 1992 r. w sprawie przepisów w celu wykonania procedury tranzytu wspólnotowego i niektórych uproszczeń oraz przepisów wykonawczych do WKC i rozporządzenia Rady nr 1552/89 z 29 maja 1989 r. wykonującego decyzję 88/376/EWG w sprawie systemu środków własnych Wspólnot.

Trybunał powołał się w wyroku też na orzecznictwo, m.in. sprawę C-96/89 dotyczącą skargi Komisji przeciwko Holandii, w którym stwierdzono, że istnieje nierozdzielny związek pomiędzy obowiązkiem ustalenia wspólnotowych środków własnych a obowiązkiem zapisania ich na rachunek Komisji w wyznaczonych terminach oraz obowiązkiem zapłaty odsetek za opóźnienie.

SŁOWNICZEK 

Główny zobowiązany – osoba uprawniona do korzystania z procedury wspólnot owego tranzytu zewnętrznego, odpowiedzialna za przedstawienie w wyznaczonym terminie w urzędzie celnym przeznaczenia towarów w nienaruszonym stanie, z zachowaniem przepisów tej procedury.

REKLAMA

Zewnętrzny tranzyt wspólnotowy – procedura celna pozwalająca na przemieszczenie m.in. towarów niewspólnotowych, niepodlegających w tym czasie należnościom celnym przywozowym i innym opłatom ani środkom polityki handlowej z jednego do drugiego miejsca, znajdującego się w obszarze celnym Wspólnoty.

Bogusław Śledź

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA