REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spóźnione przekazanie środków jest w Unii karane

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obowiązkiem państwa członkowskiego jest zapłata odsetek w przypadku opóźnienia w zapisaniu środków własnych na rachunek Komisji Europejskiej w wyznaczonym terminie - orzekł Europejski Trybunał Sprawiedliwości.
Obowiązkiem państwa członkowskiego jest jak najszybsze udostępnienie środków własnych Wspólnocie. Środki własne wprowadzane do budżetu składają się z przychodów, m.in. z ceł. Każde zatem opóźnienie w przekazaniu środków własnych Wspólnoty prowadzi do zapłaty odsetek przez dane państwo członkowskie.

Do udostępnienia środków własnych z tytułu ceł zobowiązana jest także Polska. Od 1 maja 2004 r. nasz kraj należy do obszaru celnego Wspólnoty. W Polsce rozpoczyna się wspólnotowy tranzyt zewnętrzny. Szczególnie my jesteśmy narażeni na niesolidnych importerów, ponieważ dług celny powstaje w miejscu, w którym towar zostaje objęty procedurą celną.

Kontrole w urzędach

Komisja Europejska przeprowadzała kontrole niemieckich organów celnych w latach 1983–1996, gdzie rozpoczynał się wspólnotowy tranzyt zewnętrzny. W wyniku kontroli stwierdziła, że wskutek nieprawidłowości popełnionych w tym okresie przez niemieckie organy celne, zostały udostępnione z opóźnieniem środki własne Wspólnoty. Opóźnienia wynikały z braku zakończenia procedury tranzytu wspólnotowego.

Z tego względu Komisja zwróciła się do władz niemieckich o niezwłoczne wszczęcie postępowania wymiarowego przez organy celne, w zakresie zgłoszeń tranzytowych. Z przeprowadzonych kontroli w Niemczech wynikało częste przekraczanie czternastomiesięcznego terminu, określonego przez wspólnotowe przepisy celne. Niemieckie władze celne opóźnienie uzasadniały tym, że nie były zobowiązane do pobierania opłat celnych przywozowych w tym terminie. W tych okolicznościach Komisja wniosła skargę do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Potrzebny dowód

Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził w wyroku C-104/02 z 14 kwietnia 2005 r., że jeśli sporne przesyłki towarów nie zostały przedstawione w urzędzie celnym przeznaczenia, a miejsce naruszenia lub nieprawidłowości nie mogą być ustalone, to urząd celny wyjścia ma określone obowiązki. Urząd celny powinien powiadomić o tym głównego zobowiązanego tak szybko, jak to możliwe, w każdym przypadku najpóźniej przed upływem 11 miesiąca od daty zarejestrowania zgłoszenia celnego do tranzytu wspólnotowego.

Powiadomienie powinno wskazywać zainteresowanemu, że przysługuje mu 3-miesięczny termin na dostarczenie urzędowi wyjścia dowodu potwierdzającego prawidłowość operacji tranzytu lub wskazującego miejsce, gdzie nastąpiły nieprawidłowości. Jeżeli dowód taki nie zostanie dostarczony po upływie terminu, właściwe państwo członkowskie podejmuje kroki w celu odzyskania długu celnego.

Za naruszenia kary

Obowiązkiem organów celnych, wynikających z przepisów Wspólnotowego Kodeksu Celnego (WKC) i przepisów wykonawczych, jest zapewnienie starannego i jednolitego stosowania przepisów dotyczących odzyskania długu celnego. Sąd stwierdził, że opóźnienie w powiadamianiu głównego zobowiązanego o odpowiedniej kwocie należności celnych, z naruszeniem przepisów WKC, powoduje nieuchronne opóźnienie w ustaleniu tytułu Wspólnoty do środków własnych. Trybunał orzekł, że przekazując z opóźnieniem środki własne Wspólnocie, Niemcy uchybiły zobowiązaniom wynikającym z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1214/92 z dnia 21 kwietnia 1992 r. w sprawie przepisów w celu wykonania procedury tranzytu wspólnotowego i niektórych uproszczeń oraz przepisów wykonawczych do WKC i rozporządzenia Rady nr 1552/89 z 29 maja 1989 r. wykonującego decyzję 88/376/EWG w sprawie systemu środków własnych Wspólnot.

Trybunał powołał się w wyroku też na orzecznictwo, m.in. sprawę C-96/89 dotyczącą skargi Komisji przeciwko Holandii, w którym stwierdzono, że istnieje nierozdzielny związek pomiędzy obowiązkiem ustalenia wspólnotowych środków własnych a obowiązkiem zapisania ich na rachunek Komisji w wyznaczonych terminach oraz obowiązkiem zapłaty odsetek za opóźnienie.

SŁOWNICZEK 

Główny zobowiązany – osoba uprawniona do korzystania z procedury wspólnot owego tranzytu zewnętrznego, odpowiedzialna za przedstawienie w wyznaczonym terminie w urzędzie celnym przeznaczenia towarów w nienaruszonym stanie, z zachowaniem przepisów tej procedury.

REKLAMA

REKLAMA

Zewnętrzny tranzyt wspólnotowy – procedura celna pozwalająca na przemieszczenie m.in. towarów niewspólnotowych, niepodlegających w tym czasie należnościom celnym przywozowym i innym opłatom ani środkom polityki handlowej z jednego do drugiego miejsca, znajdującego się w obszarze celnym Wspólnoty.

Bogusław Śledź

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA