REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można odliczyć cały VAT

REKLAMA

Podatnicy, którym organy skarbowe zakwestionowały prawo do pełnego odliczenia VAT przy subwencjach, mogą złożyć wnioski o wznowienie postępowań. To efekt ostatnich wyroków Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Możliwość odliczenia całego podatku potwierdził niedawny wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). W wyroku tym ETS zakwestionował przepisy hiszpańskiej ustawy o VAT związane z ograniczeniem odliczeń przy subwencjach. Podobny wyrok zapadł przeciwko Francji. Wyroki te mają wpływ także na sytuację polskich podatników VAT.

Co prawda, nasze przepisy dotyczące ograniczeń związanych z odliczaniem VAT z subwencji zostały uchylone w czerwcu tego roku, ale przed tym terminem były różnie interpretowane. Oznacza to, że ograniczenie takiego prawa w wyniku różnej interpretacji urzędów skarbowych oraz w kontekście wyroku ETS jest niezgodne z VI dyrektywą. Kłopot polskich podatników został rozwiązany poprzez zmianę przepisów ustawy o VAT od czerwca tego roku. Do tego czasu przepisy mówiły, że do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji). Wyroki ETS potwierdzają, że kwestionowanie prawa do odliczenia od zakupów sfinansowanych z subwencji było bezprawne.

Wyroki te mają znaczenie dla podatników, którzy otrzymali subwencje do końca maja 2005 r. (przed wejściem w życie nowelizacji), a którym urzędy odmawiały prawa do odliczenia. Potwierdzają one, że gdy podatnik wykonywał wyłącznie czynności opodatkowane, wówczas subwencje nie mogły wpłynąć na prawo do odliczenia podatku naliczonego (zob. „GP” z 13 października 2005 r. oraz z 4–6 listopada 2005 r.). Oznacza to, że jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie dostawa towarów i świadczenie usług opodatkowanych, nie ma zastosowania proporcjonalne odliczenie VAT, ale przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego. Podatnik wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane VAT może więc odliczyć podatek związany z zakupami finansowanymi subwencjami.

Powstaje jednak pytanie, co mają zrobić tacy podatnicy, którym zakwestionowano prawo do odliczenia np. w formie decyzji? W takim przypadku pomocne mogą okazać się nowe regulacje Ordynacji podatkowej obowiązujące od września tego roku. Przepisy te stanowią, że w sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości ma wpływ na treść wydanej decyzji. Bezsprzecznie wspomniane wyroki ETS mają wpływ na sytuację podatników, którym odmówiono odliczenia VAT w drodze decyzji w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 maja 2005 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Bogdan Świąder

OPINIA
Roman Namysłowski, menedżer w zespole VAT firmy Ernst & Young
Orzeczenia ETS w sprawach C-204/03 i 243/03 potwierdziły prawidłowość interpretacji przepisów VI dyrektywy dokonanej przez podatnika. Otrzymanie subwencji nie jest przesłanką do proporcjonalnego rozliczania podatku naliczonego. Co prawda, subwencje mogą być uwzględniane w proporcji sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem (jak to miało miejsce w Polsce do 31 maja 2005 r.) i negatywnie wpływać na kwotę odliczenia, ale dopiero w przypadku wystąpienia czynności niedających prawa do odliczenia (np. sprzedaży zwolnionej). Orzeczenia te dają polskim podatnikom, którym władze skarbowe zakwestionowały prawo do odliczenia i zobowiązały do proporcjonalnego rozliczania podatku naliczonego, prawo do wznowienia zakończonego decyzją postępowania i uchylenia negatywnych decyzji.


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA