REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz PHARE. Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych - zasady dofinansowania firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych to kolejny, opisywany przez "Prawo Przedsiębiorcy", program realizowany w ramach funduszu PHARE 2002. Jego podstawowym celem jest wzrost eksportu dokonywanego przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Program jest zarządzany i administrowany w 5 województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, małopolskim i pomorskim.
Całkowity budżet programu wynosi 3 340 000 euro, z czego ze środków PHARE pochodzi 2 500 000 euro.
Kto może ubiegać się o wsparcie?
Żeby otrzymać pomoc finansową, przedsiębiorca musi:
• być małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w rozdziale 7 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807), nieprowadzącym działalności związanej z produkcją, przetwórstwem lub wprowadzaniem do obrotu produktów wymienionych w załączniku 1 do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską,
• być eksporterem lub potencjalnym eksporterem usług lub towarów pochodzenia krajowego,
• mieć siedzibę na terenie jednego z pięciu województw objętych programem,
• być bezpośrednio odpowiedzialnym za przygotowanie i wdrożenie projektu,
• mieć odpowiednie środki finansowe zapewniające płynną i terminową realizację działań oraz funkcjonowanie firmy w dłuższym okresie,
• posiadać doświadczenie i umiejętności zarządzania przedsięwzięciem odpowiadającym wielkości projektu, na który składany jest wniosek o wsparcie.
Wysokość dofinansowania
Przedsiębiorcy ubiegający się o pomoc finansową z Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych mogą liczyć na wsparcie w wysokości od 500 do 10 000 euro. Należy jednak pamiętać, że tak przyznana pomoc nie może przekroczyć 50 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych, czyli tych, które są niezbędne do realizacji konkretnego projektu.
Poniesione koszty można uznać za kwalifikowane, jeśli spełniają następujące warunki:
są kosztami niezbędnymi do realizacji projektu, zostaną uwzględnione w tzw. umowie wsparcia oraz są zgodne z zasadami gospodarki finansowej opartej na zasadach bilansowych, w szczególności zaś najkorzystniejszej relacji nakładów do rezultatów,
zostały poniesione przez przedsiębiorcę w okresie przewidzianym na realizację przedsięwzięcia,
zostały wykazane w ewidencji lub dokumentacji podatkowej przedsiębiorcy w sposób umożliwiający ich identyfikację oraz weryfikację; ponadto koszty muszą być udokumentowane fakturami i dokumentami potwierdzającymi dokonanie płatności,
odpowiadają stawkom rynkowym.
Pozostała część kosztów musi być finansowana za środków wnioskodawcy. Natomiast nie przewidziano żadnych ograniczeń co do całkowitej wartości projektu. Jedynym ograniczeniem jest długość okresu, w którym można dany projekt realizować. Nie może on być dłuższy niż 8 miesięcy, a wszystkie działania z nim związane powinny zostać zakończone do 30 czerwca 2005 r.
Przykład
Firma zamierza realizować projekt o wartości 50 000 euro. W tym wypadku będzie mogła ubiegać się o dofinansowanie jedynie w wysokości 10 000 euro, co stanowi górną granicę pomocy, która może być przyznana w ramach opisywanego programu. Natomiast gdyby ta sama firma zamierzała realizować projekt o wartości 14 000 euro, kwota dotacji mogłaby wynieść najwyżej 7000 euro, ponieważ nie mogłaby przekroczyć 50 proc. kosztów kwalifikowanych.

Podkreślenia wymaga fakt, że wszystkie koszty realizacji projektu muszą być rzeczywiście poniesione, opisane w raporcie finansowym oraz potwierdzone przez kopie faktur od wykonawców usług lub przez inne dokumenty poświadczające zapłatę (np. kopie przelewów lub wyciągów bankowych).
Co można dofinansować?
Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych przewiduje trzy rodzaje działań, na które można uzyskać dofinansowanie. Po pierwsze, pomoc obejmuje planowanie eksportu oraz rozwój produktów eksportowych. W ramach tego działania dofinansowana jest pomoc doradcza w zakresie oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na wybranych rynkach eksportowych oraz rozwój jego strategii eksportowej.
Działanie drugie obejmuje rozwój umiejętności związanych z marketingiem eksportowym oraz wdrażanie wybranych elementów planu rozwoju eksportu. W tym wypadku dofinansowane mogą zostać usługi doradcze w zakresie badania rynku zagranicznego, kojarzenia partnerów oraz uczestnictwa w międzynarodowych targach i wystawach za granicą.
Działanie trzecie obejmuje rozpoczęcie eksportu i polega na pomocy w kwestiach związanych z marketingiem eksportowym oraz transakcjami eksportowymi. Dotyczy to przede wszystkim tych firm, które dopiero planują wejście na inne rynki ze swoimi produktami.
Następujące rodzaje działań nie są uznawane jako kwalifikowane:
pomoc techniczna nie związana z rozwojem eksportu firmy,
usługi doradcze świadczone przez podmioty spoza listy akredytowanych wykonawców usług,
usługi doradcze, które stanowią element stałej lub okresowej działalności wnioskodawcy lub są związane z bieżącymi wydatkami operacyjnymi, a w szczególności: doradztwem podatkowym, obsługą prawną lub usługami reklamowymi.
Wniosek o dofinansowanie
Przedsiębiorca powinien przygotować wniosek według formularza zamieszczonego na stronach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl) oraz wysłać go w zaklejonej kopercie listem poleconym, przesyłką kurierską lub dostarczyć do rąk własnych na adres Regionalnej Instytucji Finansującej właściwej dla swojej siedziby. Wniosek powinien składać się z jednego oryginału i jednej potwierdzonej za zgodność z oryginałem kopii wraz z wersją elektroniczną na dyskietce – w formacie MS Word. Wniosek powinien być wypełniony w języku polskim (z wyjątkiem tytuł projektu, który również powinien być podany w języku angielskim). W przypadku załączników do wniosku w języku obcym musi być załączone tłumaczenie tłumacza przysięgłego na język polski. W przypadku zamówienia powierzchni wystawienniczej w języku angielskim tłumaczenie nie jest wymagane.
Do wniosku należy dołączyć następujące załączniki:
• aktualny dokument rejestrowy wnioskodawcy,
• aktualny roczny raport finansowy (przedsiębiorca nieprowadzący pełnej księgowości powinien przedstawić określone w wytycznych dane w formie oświadczenia),
• kopie wszystkich umów pomiędzy wnioskodawcą a kwalifikowanymi wykonawcami na realizację poszczególnych planowanych działań. Umowy powinny być zgodne z wnioskiem o udzielenie wsparcia w zakresie zadań wykonawcy, oczekiwanych rezultatów, harmonogramu wdrażania i terminu zakończenia realizacji działań, kosztorysu w euro i harmonogramu wydatków. W przypadku uczestnictwa w targach lub wystawach wnioskodawca może przedstawić kopię rezerwacji powierzchni wystawienniczej po podpisaniu umowy wsparcia, lecz nie później niż 2 miesiące przed rozpoczęciem danej imprezy.
Terminy składania wniosków
Dla Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych zostało wyznaczonych kilka terminów. Najbliższe z nich upływają:
• 22 listopada 2004 r.,
• 4 stycznia 2005 r.,
• 7 lutego 2005 r.,
• 14 marca 2005 r. – o godzinie 15.00.
Lista Regionalnych Instytucji Finansujących (RIF):

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Szymon Narożniak


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA