REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz PHARE. Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych - zasady dofinansowania firm

REKLAMA

Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych to kolejny, opisywany przez "Prawo Przedsiębiorcy", program realizowany w ramach funduszu PHARE 2002. Jego podstawowym celem jest wzrost eksportu dokonywanego przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Program jest zarządzany i administrowany w 5 województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, małopolskim i pomorskim.
Całkowity budżet programu wynosi 3 340 000 euro, z czego ze środków PHARE pochodzi 2 500 000 euro.
Kto może ubiegać się o wsparcie?
Żeby otrzymać pomoc finansową, przedsiębiorca musi:
• być małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w rozdziale 7 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807), nieprowadzącym działalności związanej z produkcją, przetwórstwem lub wprowadzaniem do obrotu produktów wymienionych w załączniku 1 do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską,
• być eksporterem lub potencjalnym eksporterem usług lub towarów pochodzenia krajowego,
• mieć siedzibę na terenie jednego z pięciu województw objętych programem,
• być bezpośrednio odpowiedzialnym za przygotowanie i wdrożenie projektu,
• mieć odpowiednie środki finansowe zapewniające płynną i terminową realizację działań oraz funkcjonowanie firmy w dłuższym okresie,
• posiadać doświadczenie i umiejętności zarządzania przedsięwzięciem odpowiadającym wielkości projektu, na który składany jest wniosek o wsparcie.
Wysokość dofinansowania
Przedsiębiorcy ubiegający się o pomoc finansową z Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych mogą liczyć na wsparcie w wysokości od 500 do 10 000 euro. Należy jednak pamiętać, że tak przyznana pomoc nie może przekroczyć 50 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych, czyli tych, które są niezbędne do realizacji konkretnego projektu.
Poniesione koszty można uznać za kwalifikowane, jeśli spełniają następujące warunki:
są kosztami niezbędnymi do realizacji projektu, zostaną uwzględnione w tzw. umowie wsparcia oraz są zgodne z zasadami gospodarki finansowej opartej na zasadach bilansowych, w szczególności zaś najkorzystniejszej relacji nakładów do rezultatów,
zostały poniesione przez przedsiębiorcę w okresie przewidzianym na realizację przedsięwzięcia,
zostały wykazane w ewidencji lub dokumentacji podatkowej przedsiębiorcy w sposób umożliwiający ich identyfikację oraz weryfikację; ponadto koszty muszą być udokumentowane fakturami i dokumentami potwierdzającymi dokonanie płatności,
odpowiadają stawkom rynkowym.
Pozostała część kosztów musi być finansowana za środków wnioskodawcy. Natomiast nie przewidziano żadnych ograniczeń co do całkowitej wartości projektu. Jedynym ograniczeniem jest długość okresu, w którym można dany projekt realizować. Nie może on być dłuższy niż 8 miesięcy, a wszystkie działania z nim związane powinny zostać zakończone do 30 czerwca 2005 r.
Przykład
Firma zamierza realizować projekt o wartości 50 000 euro. W tym wypadku będzie mogła ubiegać się o dofinansowanie jedynie w wysokości 10 000 euro, co stanowi górną granicę pomocy, która może być przyznana w ramach opisywanego programu. Natomiast gdyby ta sama firma zamierzała realizować projekt o wartości 14 000 euro, kwota dotacji mogłaby wynieść najwyżej 7000 euro, ponieważ nie mogłaby przekroczyć 50 proc. kosztów kwalifikowanych.

Podkreślenia wymaga fakt, że wszystkie koszty realizacji projektu muszą być rzeczywiście poniesione, opisane w raporcie finansowym oraz potwierdzone przez kopie faktur od wykonawców usług lub przez inne dokumenty poświadczające zapłatę (np. kopie przelewów lub wyciągów bankowych).
Co można dofinansować?
Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych przewiduje trzy rodzaje działań, na które można uzyskać dofinansowanie. Po pierwsze, pomoc obejmuje planowanie eksportu oraz rozwój produktów eksportowych. W ramach tego działania dofinansowana jest pomoc doradcza w zakresie oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na wybranych rynkach eksportowych oraz rozwój jego strategii eksportowej.
Działanie drugie obejmuje rozwój umiejętności związanych z marketingiem eksportowym oraz wdrażanie wybranych elementów planu rozwoju eksportu. W tym wypadku dofinansowane mogą zostać usługi doradcze w zakresie badania rynku zagranicznego, kojarzenia partnerów oraz uczestnictwa w międzynarodowych targach i wystawach za granicą.
Działanie trzecie obejmuje rozpoczęcie eksportu i polega na pomocy w kwestiach związanych z marketingiem eksportowym oraz transakcjami eksportowymi. Dotyczy to przede wszystkim tych firm, które dopiero planują wejście na inne rynki ze swoimi produktami.
Następujące rodzaje działań nie są uznawane jako kwalifikowane:
pomoc techniczna nie związana z rozwojem eksportu firmy,
usługi doradcze świadczone przez podmioty spoza listy akredytowanych wykonawców usług,
usługi doradcze, które stanowią element stałej lub okresowej działalności wnioskodawcy lub są związane z bieżącymi wydatkami operacyjnymi, a w szczególności: doradztwem podatkowym, obsługą prawną lub usługami reklamowymi.
Wniosek o dofinansowanie
Przedsiębiorca powinien przygotować wniosek według formularza zamieszczonego na stronach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl) oraz wysłać go w zaklejonej kopercie listem poleconym, przesyłką kurierską lub dostarczyć do rąk własnych na adres Regionalnej Instytucji Finansującej właściwej dla swojej siedziby. Wniosek powinien składać się z jednego oryginału i jednej potwierdzonej za zgodność z oryginałem kopii wraz z wersją elektroniczną na dyskietce – w formacie MS Word. Wniosek powinien być wypełniony w języku polskim (z wyjątkiem tytuł projektu, który również powinien być podany w języku angielskim). W przypadku załączników do wniosku w języku obcym musi być załączone tłumaczenie tłumacza przysięgłego na język polski. W przypadku zamówienia powierzchni wystawienniczej w języku angielskim tłumaczenie nie jest wymagane.
Do wniosku należy dołączyć następujące załączniki:
• aktualny dokument rejestrowy wnioskodawcy,
• aktualny roczny raport finansowy (przedsiębiorca nieprowadzący pełnej księgowości powinien przedstawić określone w wytycznych dane w formie oświadczenia),
• kopie wszystkich umów pomiędzy wnioskodawcą a kwalifikowanymi wykonawcami na realizację poszczególnych planowanych działań. Umowy powinny być zgodne z wnioskiem o udzielenie wsparcia w zakresie zadań wykonawcy, oczekiwanych rezultatów, harmonogramu wdrażania i terminu zakończenia realizacji działań, kosztorysu w euro i harmonogramu wydatków. W przypadku uczestnictwa w targach lub wystawach wnioskodawca może przedstawić kopię rezerwacji powierzchni wystawienniczej po podpisaniu umowy wsparcia, lecz nie później niż 2 miesiące przed rozpoczęciem danej imprezy.
Terminy składania wniosków
Dla Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych zostało wyznaczonych kilka terminów. Najbliższe z nich upływają:
• 22 listopada 2004 r.,
• 4 stycznia 2005 r.,
• 7 lutego 2005 r.,
• 14 marca 2005 r. – o godzinie 15.00.
Lista Regionalnych Instytucji Finansujących (RIF):

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Szymon Narożniak


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA