REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz PHARE. Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych - zasady dofinansowania firm

REKLAMA

Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych to kolejny, opisywany przez "Prawo Przedsiębiorcy", program realizowany w ramach funduszu PHARE 2002. Jego podstawowym celem jest wzrost eksportu dokonywanego przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Program jest zarządzany i administrowany w 5 województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, małopolskim i pomorskim.
Całkowity budżet programu wynosi 3 340 000 euro, z czego ze środków PHARE pochodzi 2 500 000 euro.
Kto może ubiegać się o wsparcie?
Żeby otrzymać pomoc finansową, przedsiębiorca musi:
• być małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w rozdziale 7 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807), nieprowadzącym działalności związanej z produkcją, przetwórstwem lub wprowadzaniem do obrotu produktów wymienionych w załączniku 1 do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską,
• być eksporterem lub potencjalnym eksporterem usług lub towarów pochodzenia krajowego,
• mieć siedzibę na terenie jednego z pięciu województw objętych programem,
• być bezpośrednio odpowiedzialnym za przygotowanie i wdrożenie projektu,
• mieć odpowiednie środki finansowe zapewniające płynną i terminową realizację działań oraz funkcjonowanie firmy w dłuższym okresie,
• posiadać doświadczenie i umiejętności zarządzania przedsięwzięciem odpowiadającym wielkości projektu, na który składany jest wniosek o wsparcie.
Wysokość dofinansowania
Przedsiębiorcy ubiegający się o pomoc finansową z Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych mogą liczyć na wsparcie w wysokości od 500 do 10 000 euro. Należy jednak pamiętać, że tak przyznana pomoc nie może przekroczyć 50 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych, czyli tych, które są niezbędne do realizacji konkretnego projektu.
Poniesione koszty można uznać za kwalifikowane, jeśli spełniają następujące warunki:
są kosztami niezbędnymi do realizacji projektu, zostaną uwzględnione w tzw. umowie wsparcia oraz są zgodne z zasadami gospodarki finansowej opartej na zasadach bilansowych, w szczególności zaś najkorzystniejszej relacji nakładów do rezultatów,
zostały poniesione przez przedsiębiorcę w okresie przewidzianym na realizację przedsięwzięcia,
zostały wykazane w ewidencji lub dokumentacji podatkowej przedsiębiorcy w sposób umożliwiający ich identyfikację oraz weryfikację; ponadto koszty muszą być udokumentowane fakturami i dokumentami potwierdzającymi dokonanie płatności,
odpowiadają stawkom rynkowym.
Pozostała część kosztów musi być finansowana za środków wnioskodawcy. Natomiast nie przewidziano żadnych ograniczeń co do całkowitej wartości projektu. Jedynym ograniczeniem jest długość okresu, w którym można dany projekt realizować. Nie może on być dłuższy niż 8 miesięcy, a wszystkie działania z nim związane powinny zostać zakończone do 30 czerwca 2005 r.
Przykład
Firma zamierza realizować projekt o wartości 50 000 euro. W tym wypadku będzie mogła ubiegać się o dofinansowanie jedynie w wysokości 10 000 euro, co stanowi górną granicę pomocy, która może być przyznana w ramach opisywanego programu. Natomiast gdyby ta sama firma zamierzała realizować projekt o wartości 14 000 euro, kwota dotacji mogłaby wynieść najwyżej 7000 euro, ponieważ nie mogłaby przekroczyć 50 proc. kosztów kwalifikowanych.

Podkreślenia wymaga fakt, że wszystkie koszty realizacji projektu muszą być rzeczywiście poniesione, opisane w raporcie finansowym oraz potwierdzone przez kopie faktur od wykonawców usług lub przez inne dokumenty poświadczające zapłatę (np. kopie przelewów lub wyciągów bankowych).
Co można dofinansować?
Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych przewiduje trzy rodzaje działań, na które można uzyskać dofinansowanie. Po pierwsze, pomoc obejmuje planowanie eksportu oraz rozwój produktów eksportowych. W ramach tego działania dofinansowana jest pomoc doradcza w zakresie oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na wybranych rynkach eksportowych oraz rozwój jego strategii eksportowej.
Działanie drugie obejmuje rozwój umiejętności związanych z marketingiem eksportowym oraz wdrażanie wybranych elementów planu rozwoju eksportu. W tym wypadku dofinansowane mogą zostać usługi doradcze w zakresie badania rynku zagranicznego, kojarzenia partnerów oraz uczestnictwa w międzynarodowych targach i wystawach za granicą.
Działanie trzecie obejmuje rozpoczęcie eksportu i polega na pomocy w kwestiach związanych z marketingiem eksportowym oraz transakcjami eksportowymi. Dotyczy to przede wszystkim tych firm, które dopiero planują wejście na inne rynki ze swoimi produktami.
Następujące rodzaje działań nie są uznawane jako kwalifikowane:
pomoc techniczna nie związana z rozwojem eksportu firmy,
usługi doradcze świadczone przez podmioty spoza listy akredytowanych wykonawców usług,
usługi doradcze, które stanowią element stałej lub okresowej działalności wnioskodawcy lub są związane z bieżącymi wydatkami operacyjnymi, a w szczególności: doradztwem podatkowym, obsługą prawną lub usługami reklamowymi.
Wniosek o dofinansowanie
Przedsiębiorca powinien przygotować wniosek według formularza zamieszczonego na stronach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl) oraz wysłać go w zaklejonej kopercie listem poleconym, przesyłką kurierską lub dostarczyć do rąk własnych na adres Regionalnej Instytucji Finansującej właściwej dla swojej siedziby. Wniosek powinien składać się z jednego oryginału i jednej potwierdzonej za zgodność z oryginałem kopii wraz z wersją elektroniczną na dyskietce – w formacie MS Word. Wniosek powinien być wypełniony w języku polskim (z wyjątkiem tytuł projektu, który również powinien być podany w języku angielskim). W przypadku załączników do wniosku w języku obcym musi być załączone tłumaczenie tłumacza przysięgłego na język polski. W przypadku zamówienia powierzchni wystawienniczej w języku angielskim tłumaczenie nie jest wymagane.
Do wniosku należy dołączyć następujące załączniki:
• aktualny dokument rejestrowy wnioskodawcy,
• aktualny roczny raport finansowy (przedsiębiorca nieprowadzący pełnej księgowości powinien przedstawić określone w wytycznych dane w formie oświadczenia),
• kopie wszystkich umów pomiędzy wnioskodawcą a kwalifikowanymi wykonawcami na realizację poszczególnych planowanych działań. Umowy powinny być zgodne z wnioskiem o udzielenie wsparcia w zakresie zadań wykonawcy, oczekiwanych rezultatów, harmonogramu wdrażania i terminu zakończenia realizacji działań, kosztorysu w euro i harmonogramu wydatków. W przypadku uczestnictwa w targach lub wystawach wnioskodawca może przedstawić kopię rezerwacji powierzchni wystawienniczej po podpisaniu umowy wsparcia, lecz nie później niż 2 miesiące przed rozpoczęciem danej imprezy.
Terminy składania wniosków
Dla Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych zostało wyznaczonych kilka terminów. Najbliższe z nich upływają:
• 22 listopada 2004 r.,
• 4 stycznia 2005 r.,
• 7 lutego 2005 r.,
• 14 marca 2005 r. – o godzinie 15.00.
Lista Regionalnych Instytucji Finansujących (RIF):

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Szymon Narożniak


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA