REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz PHARE. Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych - zasady dofinansowania firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych to kolejny, opisywany przez "Prawo Przedsiębiorcy", program realizowany w ramach funduszu PHARE 2002. Jego podstawowym celem jest wzrost eksportu dokonywanego przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Program jest zarządzany i administrowany w 5 województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, małopolskim i pomorskim.
Całkowity budżet programu wynosi 3 340 000 euro, z czego ze środków PHARE pochodzi 2 500 000 euro.
Kto może ubiegać się o wsparcie?
Żeby otrzymać pomoc finansową, przedsiębiorca musi:
• być małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w rozdziale 7 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807), nieprowadzącym działalności związanej z produkcją, przetwórstwem lub wprowadzaniem do obrotu produktów wymienionych w załączniku 1 do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską,
• być eksporterem lub potencjalnym eksporterem usług lub towarów pochodzenia krajowego,
• mieć siedzibę na terenie jednego z pięciu województw objętych programem,
• być bezpośrednio odpowiedzialnym za przygotowanie i wdrożenie projektu,
• mieć odpowiednie środki finansowe zapewniające płynną i terminową realizację działań oraz funkcjonowanie firmy w dłuższym okresie,
• posiadać doświadczenie i umiejętności zarządzania przedsięwzięciem odpowiadającym wielkości projektu, na który składany jest wniosek o wsparcie.
Wysokość dofinansowania
Przedsiębiorcy ubiegający się o pomoc finansową z Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych mogą liczyć na wsparcie w wysokości od 500 do 10 000 euro. Należy jednak pamiętać, że tak przyznana pomoc nie może przekroczyć 50 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych, czyli tych, które są niezbędne do realizacji konkretnego projektu.
Poniesione koszty można uznać za kwalifikowane, jeśli spełniają następujące warunki:
są kosztami niezbędnymi do realizacji projektu, zostaną uwzględnione w tzw. umowie wsparcia oraz są zgodne z zasadami gospodarki finansowej opartej na zasadach bilansowych, w szczególności zaś najkorzystniejszej relacji nakładów do rezultatów,
zostały poniesione przez przedsiębiorcę w okresie przewidzianym na realizację przedsięwzięcia,
zostały wykazane w ewidencji lub dokumentacji podatkowej przedsiębiorcy w sposób umożliwiający ich identyfikację oraz weryfikację; ponadto koszty muszą być udokumentowane fakturami i dokumentami potwierdzającymi dokonanie płatności,
odpowiadają stawkom rynkowym.
Pozostała część kosztów musi być finansowana za środków wnioskodawcy. Natomiast nie przewidziano żadnych ograniczeń co do całkowitej wartości projektu. Jedynym ograniczeniem jest długość okresu, w którym można dany projekt realizować. Nie może on być dłuższy niż 8 miesięcy, a wszystkie działania z nim związane powinny zostać zakończone do 30 czerwca 2005 r.
Przykład
Firma zamierza realizować projekt o wartości 50 000 euro. W tym wypadku będzie mogła ubiegać się o dofinansowanie jedynie w wysokości 10 000 euro, co stanowi górną granicę pomocy, która może być przyznana w ramach opisywanego programu. Natomiast gdyby ta sama firma zamierzała realizować projekt o wartości 14 000 euro, kwota dotacji mogłaby wynieść najwyżej 7000 euro, ponieważ nie mogłaby przekroczyć 50 proc. kosztów kwalifikowanych.

Podkreślenia wymaga fakt, że wszystkie koszty realizacji projektu muszą być rzeczywiście poniesione, opisane w raporcie finansowym oraz potwierdzone przez kopie faktur od wykonawców usług lub przez inne dokumenty poświadczające zapłatę (np. kopie przelewów lub wyciągów bankowych).
Co można dofinansować?
Program Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych przewiduje trzy rodzaje działań, na które można uzyskać dofinansowanie. Po pierwsze, pomoc obejmuje planowanie eksportu oraz rozwój produktów eksportowych. W ramach tego działania dofinansowana jest pomoc doradcza w zakresie oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa na wybranych rynkach eksportowych oraz rozwój jego strategii eksportowej.
Działanie drugie obejmuje rozwój umiejętności związanych z marketingiem eksportowym oraz wdrażanie wybranych elementów planu rozwoju eksportu. W tym wypadku dofinansowane mogą zostać usługi doradcze w zakresie badania rynku zagranicznego, kojarzenia partnerów oraz uczestnictwa w międzynarodowych targach i wystawach za granicą.
Działanie trzecie obejmuje rozpoczęcie eksportu i polega na pomocy w kwestiach związanych z marketingiem eksportowym oraz transakcjami eksportowymi. Dotyczy to przede wszystkim tych firm, które dopiero planują wejście na inne rynki ze swoimi produktami.
Następujące rodzaje działań nie są uznawane jako kwalifikowane:
pomoc techniczna nie związana z rozwojem eksportu firmy,
usługi doradcze świadczone przez podmioty spoza listy akredytowanych wykonawców usług,
usługi doradcze, które stanowią element stałej lub okresowej działalności wnioskodawcy lub są związane z bieżącymi wydatkami operacyjnymi, a w szczególności: doradztwem podatkowym, obsługą prawną lub usługami reklamowymi.
Wniosek o dofinansowanie
Przedsiębiorca powinien przygotować wniosek według formularza zamieszczonego na stronach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (www.parp.gov.pl) oraz wysłać go w zaklejonej kopercie listem poleconym, przesyłką kurierską lub dostarczyć do rąk własnych na adres Regionalnej Instytucji Finansującej właściwej dla swojej siedziby. Wniosek powinien składać się z jednego oryginału i jednej potwierdzonej za zgodność z oryginałem kopii wraz z wersją elektroniczną na dyskietce – w formacie MS Word. Wniosek powinien być wypełniony w języku polskim (z wyjątkiem tytuł projektu, który również powinien być podany w języku angielskim). W przypadku załączników do wniosku w języku obcym musi być załączone tłumaczenie tłumacza przysięgłego na język polski. W przypadku zamówienia powierzchni wystawienniczej w języku angielskim tłumaczenie nie jest wymagane.
Do wniosku należy dołączyć następujące załączniki:
• aktualny dokument rejestrowy wnioskodawcy,
• aktualny roczny raport finansowy (przedsiębiorca nieprowadzący pełnej księgowości powinien przedstawić określone w wytycznych dane w formie oświadczenia),
• kopie wszystkich umów pomiędzy wnioskodawcą a kwalifikowanymi wykonawcami na realizację poszczególnych planowanych działań. Umowy powinny być zgodne z wnioskiem o udzielenie wsparcia w zakresie zadań wykonawcy, oczekiwanych rezultatów, harmonogramu wdrażania i terminu zakończenia realizacji działań, kosztorysu w euro i harmonogramu wydatków. W przypadku uczestnictwa w targach lub wystawach wnioskodawca może przedstawić kopię rezerwacji powierzchni wystawienniczej po podpisaniu umowy wsparcia, lecz nie później niż 2 miesiące przed rozpoczęciem danej imprezy.
Terminy składania wniosków
Dla Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych zostało wyznaczonych kilka terminów. Najbliższe z nich upływają:
• 22 listopada 2004 r.,
• 4 stycznia 2005 r.,
• 7 lutego 2005 r.,
• 14 marca 2005 r. – o godzinie 15.00.
Lista Regionalnych Instytucji Finansujących (RIF):

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Szymon Narożniak


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA