REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wniosek w dwóch egzemplarzach i po portugalsku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają prawo do żądania zwrotu VAT zawartego w cenie nabytych w Portugalii towarów i usług, nawet jeśli nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT w tym państwie. Wniosek należy wypełnić w dwóch egzemplarzach w języku portugalskim. Kopie wniosków nie będą przyjmowane przez urząd portugalski.
Portugalski VAT jest określany jako Imposto sobre o Valor Acrescentado (IVA). Podstawowa stawka tego podatku wynosi 19 proc. Obowiązują także stawki obniżone: 12 proc. – stosowana dla usług gastronomicznych oraz wybranych rodzajów żywności oraz 5 proc. – stosowana dla większości produktów żywnościowych, książek, lekarstw, wody oraz elektryczności.

Polak otrzyma zwrot

Jak wyjaśnił Marek Konieczny menedżer w firmie Deloitte, zgodnie z VIII dyrektywą Rady Unii Europejskiej polscy przedsiębiorcy mają prawo do żądania zwrotu podatku VAT zawartego w cenie nabytych w Portugalii towarów i usług, nawet jeśli nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT w tym państwie. Warunkiem skorzystania z tego prawa jest jednak posiadanie miejsca zamieszkania lub siedziby poza terytorium Portugalii, oraz niepodejmowanie przez polskiego przedsiębiorcę w okresie, którego dotyczy wniosek, czynności opodatkowanych portugalskim VAT. Dodatkowo konieczne jest, aby dokonane zakupy miały związek z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą, która dawałaby prawo do odliczenia VAT, gdyby była prowadzona w Portugalii. Równocześnie przedsiębiorca musi być zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce.

Nie za wszystkie wydatki można odzyskać pieniądze 

Nie wszystkie wydatki uprawniają do zwrotu VAT – podkreślił Szczepan Kubiak z łódzkiego biura Deloitte. VAT nie może być odzyskany z wydatków poniesionych przykładowo na: zakwaterowanie i koszty hotelowe; użytkowanie samochodów osobowych; rozrywkę; paliwo (ale: VAT zawarty w wydatkach na zakup oleju napędowego jest refundowany w 50 proc.); wyroby tytoniowe i alkohol.

Konieczny będzie wniosek

Procedura zwrotu VAT rozpoczyna się od złożenia wniosku. Portugalskie władze skarbowe udostępniają w tym celu specjalny formularz – „Modelo 1496”, ale akceptują również wnioski złożone na formularzach z dowolnego kraju Unii Europejskiej, o ile są one zgodne z wytycznymi zawartymi w załączniku A do VIII dyrektywy – wyjaśnił Radosław Sławnikowski z biura Deloitte w Poznaniu.
Wybrany formularz należy wypełnić w dwóch egzemplarzach w języku portugalskim. Kopie wniosków nie są przyjmowane. Do wniosku należy dołączyć oryginały faktur oraz dokumentów importowych, a także zaświadczenie potwierdzające status podatnika VAT w Polsce (nie starsze niż rok).

Określono minimalne kwoty do zwrotu

Jeśli okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy, aby móc ubiegać się o zwrot VAT, wartość podatku naliczonego musi wynosić co najmniej 19,95 euro. Dla krótszych okresów (nie mniej niż 3 miesiące) minimum to wynosi 159,62 euro. Wniosek o zwrot musi być otrzymany przez portugalskie władze skarbowe do ostatniego dnia roboczego miesiąca czerwca roku następującego po roku, w którym dokonano zakupów. Po tym terminie wnioski nie są rozpatrywane.

Pieniądze po 6 miesiącach

Z wyjaśnień ekspertów firmy Deloitte wynika, że zwrot podatku następuje zazwyczaj w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku, jednak w niektórych przypadkach okres ten ulega nieznacznemu wydłużeniu. Szczególnie ma to miejsce przy składaniu wniosku o zwrot VAT po raz pierwszy. Portugalskie przepisy przewidują możliwość dokonania zwrotu w drodze przelewu bankowego w euro na rachunek bankowy wnioskodawcy lub też poprzez przekazanie odpowiedniego czeku. W praktyce jednak portugalska administracja podatkowa preferuje ten drugi sposób zwrotu pieniędzy.

Adres, na jaki należy przesłać wniosek o zwrot VAT

Direcçăo-Geral das Contribuiçőes e Impostos
Direcçăo de Serviços
de Reembolsos do IVA
Avenida Joăo XXI, 76
Apartado 8220
1802-804 LISBOA
Portugal

UWAGA
Wszelkich informacji na temat zwrotu VAT w Portugalii można uzyskać w języku portugalskim lub angielskim w godzinach 9.00-18.00 czasu lokalnego pod numerem telefonu: + 351 217 610 000 oraz na stronie internetowej: www.dgci.min-financas.pt/siteinternet/

Ile kosztuje tłumaczenie
Tłumacz przysięgły - 50 zł za 1125 znaków
Tłumaczenie zwykłe - 45 zł za 1800 znaków

Oprac. Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA