REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka europejska - miejsce opodatkowania

REKLAMA

Spółka europejska (Societas Europaea - dalej SE) pozwala przedsiębiorcom w sposób efektywny planować prowadzenie działalności gospodarczej. Przykładowo, gdy spółka europejska będzie miała siedzibę w Polsce i w trakcie jej funkcjonowania zmienią się zasady opodatkowania dotyczące tej spółki na niekorzyść, spółka będzie mogła przenieść swoją siedzibę do innego państwa, nie ponosząc kosztów związanych np. z likwidacją firmy.
Polscy przedsiębiorcy od momentu przystąpienia Polski do UE mają możliwość rozwijania swojej działalności gospodarczej poprzez zakładanie spółek europejskich. Zasady ich zakładania zostały zawarte w przepisach wspólnotowych.

Ponadnarodowy charakter

Warto w tym miejscu wspomnieć o sprawie Cadbury Schweppes (C-196/04) ze stycznia 2006 r., która znajduje się w Europejskim Trybunale Sprawiedliwości. Brytyjska spółka Cadbury Schweppes plc posiadała 100 proc. udziałów w dwóch spółkach irlandzkich. Były one opodatkowane 10-proc. stawką podatku korporacyjnego, czyli o 10 proc. mniejszą niż stawka podatku, jaki zapłaciłyby, gdyby były rezydentami brytyjskimi. Spółka została w Wielkiej Brytanii opodatkowana z tytułu dochodu swoich irlandzkich spółek zależnych. Firma zaskarżyła przepisy dotyczące zagranicznych spółek kontrolowanych, wskazując, że mają one charakter dyskryminujący, gdyż zniechęcają spółki brytyjskie do zakładania spółek zależnych w innych państwach członkowskich. Cadbury Schweppes i Komisja Europejska podkreśliły, że spółki mogą tworzyć swoje spółki zależne w krajach należących do Unii Europejskiej, gdzie obowiązują niższe stawki podatkowe, oraz że ich głównym motywem może być zmniejszenie opodatkowania ich dochodu. Różnice w wielkości stawek podatkowych w poszczególnych krajach członkowskich nie są sprzeczne z prawem europejskim. Podobnie, wykorzystywanie tych różnic przez spółki nie jest niezgodne z przepisami UE.

Powstanie spółek europejskich

Statut SE jest identyczny we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, a więc przedsiębiorstwo zarejestrowane jako europejskie w jednym państwie jest automatycznie uznawane za takie w pozostałych i wszędzie są stosowane wobec niego jednakowe przepisy.
Zasady tworzenia spółek europejskich zostały zawarte w rozporządzeniu Rady (WE) 2157/2001 z 8 października 2001 r. o statucie spółki europejskiej (Dz.U. WE L 294/1; dalej rozporządzenie). W kwestiach nieuregulowanych rozporządzenie odsyła do wewnętrznego prawa państw członkowskich.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia istnieje kilka sposobów stworzenia spółki europejskiej. Jest to:
• połączenie co najmniej dwóch krajowych spółek akcyjnych,
• założenie SE jako spółki holdingowej przez co najmniej dwie krajowe spółki akcyjne i/lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
• utworzenie SE jako spółki-córki przez co najmniej dwie spółki w rozumieniu art. 48 ust. 2 Traktatu WE lub krajowe osoby prawne prawa prywatnego lub publicznego,
• przekształcenie krajowej spółki akcyjnej w SE,
• możliwość założenia jednoosobowej SE jako spółki-córki przez już istniejącą SE.
Warto podkreślić, że minimalny kapitał zakładowy SE nie powinien być niższy niż 120 tys. euro. Przedsiębiorstwo rejestruje swoją działalność na identycznych zasadach jak inne firmy krajowe, a jego powstanie jest ogłaszane w unijnym Dzienniku Urzędowym.
Ponadto SE podlega prawu państwa członkowskiego, w którym posiada swoją siedzibę statutową. SE nabywa osobowość prawną w momencie zarejestrowania we właściwym rejestrze państwa członkowskiego. W przypadku spółki europejskiej z siedzibą w Polsce będzie to Krajowy Rejestr Sądowy.
WAŻNE
Spółka europejska ma charakter ponadnarodowy. Możliwość prowadzenia tej spółki ma ułatwić prowadzenie działalności przez duże podmioty, posiadające spółki zależne w wielu państwach członkowskich.

Opodatkowanie spółki

Jak wyjaśnia Magdalena Zawiślak, radca prawny z biura prawnego SIG, rozporządzenie o statucie SE nie reguluje kwestii opodatkowania. Spółki korzystające z jednolitych regulacji prawnych w całej UE nadal podlegają odrębnym przepisom podatkowym państw, w których mają siedziby (miejsca zarządu). Są opodatkowywane według różnych systemów, najczęściej przewidujących odmienne zasady ustalania podstawy oraz różne stawki podatku dochodowego.
– Zgodnie z przyjętymi w Polsce regulacjami, spółka europejska mająca siedzibę na terytorium RP podlegała będzie przepisom Ordynacji podatkowej, a także podatkowi dochodowemu od osób prawnych. Zyski wspólników i dywidendy będą podlegały także opodatkowaniu w oparciu o podatek dochodowy od osób fizycznych – stwierdziła Magdalena Zawiślak. Dodała także, że istotą powstania SE będzie prowadzenie działalności w kilku lub kilkunastu krajach. W związku z tym działalność będzie wykonywana także poza siedzibą spółki określoną w dokumentach założycielskich. Generalnie dla celów podatkowych przyjąć należy, że działalność poza siedzibą spółki, a co za tym idzie, opodatkowanie tej działalności będzie traktowane jak zakład. Instytucje zakładu opisują szczegółowo umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W większości umów ratyfikowanych przez Polskę to art. 5 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Trzeba pamiętać, że inne zasady opodatkowania będą stosowane, gdy SE będzie miała siedzibę w Polsce i będzie osiągała dochody od swoich spółek w innych państw członkowskich, a inne, gdy siedziba SE będzie w innym kraju członkowskim, a w Polsce będzie działać przez swój oddział.

Działalność w Polsce

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej ustawa o CIT) powstanie spółki europejskiej w drodze fuzji z siedzibą w Polsce będzie co do zasady neutralne podatkowo dla nowo utworzonej spółki. Dochodu podatkowego nie stanowi nadwyżka wartości otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną majątku spółki przejmowanej ponad nominalną wartość akcji przyznanych akcjonariuszom spółki przejmowanej. Zasada ta ma zastosowanie dla spółki przejmującej – w przypadku połączenia lub przejęcie lub dla spółki nowo zawiązanej – w przypadku założenia SE jako nowej spółki. Zatem opisana zasada znajdzie zastosowanie w sytuacji utworzenia SE w drodze połączenia przez przejęcie, gdy spółka przejmująca nie będzie miała żadnego udziału kapitałowego w spółce przejmowanej.
Udział w kapitale zakładowym spółki będzie miał znaczenie przy określeniu, czy podatek trzeba zapłacić, czy też nie. Dla spółki przejmującej, która posiada udział w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej w wysokości mniejszej niż 25 proc. w przeliczeniu na prawa głosu, dochód stanowi nadwyżka wartości przejętego majątku odpowiadająca procentowemu udziałowi w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej nad kosztami uzyskania przychodu. Zatem w tym przypadku podatek trzeba będzie zapłacić.
Jeśli spółka europejska z siedzibą w Polsce powstanie w drodze fuzji, to wstąpi ona we wszystkie przewidziane prawem podatkowym prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek. W przypadku utworzenia holdingowej spółki europejskiej opodatkowaniu będzie podlegał dochód akcjonariusza lub udziałowca w postaci nadwyżki przychodu nad kosztami uzyskania przychodów.
Jeśli chodzi o utworzenie SE w drodze przekształcenia, skutki podatkowe będą neutralne dla akcjonariuszy spółki podlegającej przekształceniu, jak też dla samej spółki. SE może jeszcze zostać utworzona jako spółka zależna. W tej sytuacji aspekty podatkowe będą regulowane prawem wewnętrznym poszczególnego państwa Unii Europejskiej. Jeżeli zależna SE będzie tworzona w Polsce, najważniejsze będzie opodatkowanie jej akcjonariuszy z tytułu objęcia akcji w tej spółce. Podobnie jak przy holdingowej SE, opodatkowaniu będzie podlegał dochód akcjonariusza w postaci nadwyżki przychodu nad kosztami podatkowymi. Przychód powstanie z dniem zarejestrowania zależnej SE, a koszty będą ustalane na dzień objęcia akcji w spółce.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA